Slapen in de overgang

Hormonen en het ritme van de natuur

Het ritme van de natuur in combinatie met ons DNA bepalen hoe onze hormoon balans functioneert. Het gedrag van onze verre-verre voorouders is in onze genen terug te vinden. Deze hormoonhuishouding Biologische_klok_Overgang hangt sterk samen met het natuurlijke dag-nacht ritme en de invloed van de seizoenen.

Sinds de invoering van het kunstlicht, pas zo’n 125 jaar geleden, kunnen wij als mensen het ritme van licht en donker beïnvloeden. Daarmee beïnvloeden we echter direct het normale natuurlijke hormonale ritme zoals dat in onze genen is vastgelegd >> Innerlijke stress.
In de kracht van ons leven kunnen we dat meestal wel aan. Ons systeem is nog flexibel genoeg.
Het intreden van de overgang, waarbij je hormonen gaan schommelen doet nu echter óók een flinke duit in het zakje van "Innerlijke Stress". De flexibiliteit van ons systeem staat onder druk en neemt af.

Overgang en Slapen

Het hormoon dat als eerste gaat dalen tijdens je overgang is het progesteron.
Progesteron wordt ook wel zwangerschapshormoon genoemd. Het zorgt er o.a. voor dat vrouwen in het begin van hun zwangerschap meestal een sterke behoefte hebben aan veel meer slapen.
Na de menopauze maak je geen progesteron meer aan.

In het algemeen kan men zeggen dat oestrogenen de hoeveelheid remslaap (droomslaap) verhogen en dat progesteron zorgt voor een slaperig en vermoeid gevoel.
Tijdens de hormoonschommelingen van de overgang heb je nogal eens te maken met oestrogeenpieken. Het progesteron in je bloed heeft dan relatief weinig invloed. Het slapen kan dan veranderen.
Is de oestrogeenspiegel verlaagd dan gaat het lichaam minder melatonine aanmaken. Met minder melatonine in het bloed gaat men minder en moeilijker slapen, ook al is men moe.

Verschijnselen

Verschijnselen waar je in je overgang mee te maken kunt krijgen zijn bijv:

Slaapproblemen_Overgang
  • Moeilijk inslapen.
  • Niet meer door kunnen slapen.
  • Zomaar plotseling met een schok wakker worden.
  • Klaarwakker zijn zo gauw je in bed ligt.
  • Nachtzweten.
  • Wakker worden door nachtelijke opvliegers of hartkloppingen.
  • Heftige en/of realistische dromen.
  • Vaak moeten plassen.
  • Minder slaap nodig hebben / Meer slaap nodig hebben
  • Malende gedachten
  • Het omhoog komen van onverwerkt zaken uit het verleden.
De meeste van deze verschijnselen wijzen niet op een onderliggend ernstig slaapprobleem.

 

Deel deze pagina

Verschijnselen