< Nieuwsbrief 69 >
Jaargang 15 - 15 maart 2017

Woede, boosheid, ergernissen....

Je kent vast wel iemand die altijd boos lijkt te zijn. Misschien ben je het zelf wel?
Hoe je omgaat met je gevoelens van woede is op langere termijn van invloed op je gezondheid.
Onderdrukte woede wordt wel geassocieerd met een hoger risico op ziekten en zelfs met hogere sterftecijfers.

Woede heeft bij vrouwen meestal een slechte naam, ook al is het een natuurlijke emotie. Als volwassen vrouwen, worstelen we om onze woede te ontwarren van andere emoties.
Met name in de overgang krijgen we hier mee te maken. Op de instabiele basis van onze hormonen laat woede zich niet meer zo gemakkelijk onderdrukken
We schrikken van de immense boosheid die we kunnen voelen, en voelen ons onrustig, soms wanhopig met onze woede, die vaak suddert en dan ontploft op willekeurige tijdstippen.

Woede is krachtig. Als we onze woede goed gebruiken kan het onze diepere verlangens duidelijk maken.
Veroordelen we onze woede en onderdrukken we die dan eist dat zijn tol van onze gezondheid en ons geluksgevoel.

Vluchten of vechten

Als we gevaar opmerken, is er een intuïtieve reactie van 'vechten of vluchten.
Als we bang zijn, dan willen we vluchten.
Als we boos zijn, dan willen ons verdedigen of vechten.

Bij boosheid, woede, zorgen neurotransmitters (catecholamines) in je hersenen voor een energie-boost van zo'n 5-10 minuten. Je hart gaat sneller kloppen, je bloeddruk stijgt en je armen en benen krijgen extra bloedtoevoer.
Je krijgt een rush van adrenaline, noradrenaline en cortisol en ervaart een veranderde staat van bewustzijn, klaar om te "vechten".

Vrouwen en Woede

Vrouwen die hun woede uiten krijgen ook in deze tijd nog te maken met meer afkeuring dan waneer mannen hun woede uiten.
Niet erg verwonderlijk dus, dat wanneer vrouwen in hun overgang hun ware diepere gevoelens naar boven voelen komen, zij zich schuldig voelen, zich schamen en er zichzelf om veroordelen.
Studies over gender en boosheid geven aan dat vrouwen meer schaamte, schuld, en wrok voelen na een boze uitbarsting.

Laat dat geen reden voor u zijn, uw boosheid en woede te onderdrukken. Het onderdrukken van die gevoelens is niet goed voor je, en het zorgt er ook niet voor dat ze verdwijnen.
Als je probeert om je woede te verbergen, dan zal die waarschijnlijk bij je terug komen in een andere vorm, zoals angst, depressie, prikkelbaarheid, wrok, chronische pijn, en verslavend of zelfdestructief gedrag.
Onderdrukte woede zal je gewoonlijk in de weg blijven zitten.

Als je je bewust wordt van wat het precies is dat je boos maakt, kom je erachter wat je wél nodig hebt.
Zo ontstaat meer rust in jezelf en meer ruimte "to think before you act".
Ruimte dus om je boosheid, en je (nieuwe) wensen op een rustiger moment en op een effectievere manier te kunnen uiten.
Je woede kan dan constructief zijn, waardoor minder kracht verloren gaat aan schaamte-, schuld-, of wrokgevoelens.

Woede, boosheid, ergernissen tijdens de overgang zijn een goede leidraad om tot je nieuwe zelf te komen

Is er een verband tussen hormonen en woede?

Stemmingswisselingen en prikkelbaarheid zijn symptomen van schommelingen in de hormoonspiegels. Ze treden op tijdens de zwangerschap, PMS en in de Overgang.
De emotie van woede creëert in je lichaam pro-inflammatoire moleculen. Oestrogeen heeft een aantal anti-inflammatoire eigenschappen, en progesteron heeft een kalmerend effect.
Dit verklaart waarom vrouwen hun boosheid sterker voelen wanneer hun progesteron/oestrogeen verhouding grillig wordt tijdens de overgang.

Het veranderen van hormonen is een uitdaging voor het endocriene systeem.
Denk aan de paar dagen voordat onze menstruatie start (wanneer onze hormonen ook diepere gevoelens naar buiten laten komen).
De overgang is eveneens een tijd waarin dat gebeurt.


Ingehouden woede kost kracht en kan verlammen.

woede

Wat past nu beter bij mij en wat heb ik daarvoor nodig?

Ga met die vraag eens zitten op een stille plek, sluit je ogen, haal drie keer diep adem en vraag eens aan jezelf: “Wat is het precies wat ik anders zou willen om goed voor mezelf te kunnen zijn?”
Luister en wacht op het antwoord dat van binnenuit zal komen.
Vraag je jezelf dan eens: “En wat heb ik daar op dit moment voor nodig?”.
Wacht rustig op antwoord.

Wat kun je doen met woede in het moment?

Wees je ervan bewust dat achter elke boosheid en woede altijd pijn en verdriet schuil gaan. Dit kan werkelijk van alles zijn.

Neem na het uiten van je woede, als de gevoelens gezakt zijn, de tijd om je emoties te verkennen en je af te vragen: Wat gaat er voor mij achter schuil?

Bewust wording is belangrijk voor verandering. Van daaruit kun je laten weten waarom je pijn hebt, hoe je je voelt en wat je écht nodig hebt, of schrijf het evt. op papier. Schrijven helpt ook om evt. patronen en achterliggende behoeften in je woede te herkennen.

woede