Naar in mijn hoofd

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Naar in mijn hoofd

Bericht door Lenie » wo 14 jun 2006 15:05

Hallo dames

Wanneer gaat het eindelijk eens beter? Ik ben vorig jaar februari gestopt met de hormoonpleister. Daarna ging het langzaam beter, maar sinds augustus ging het steeds slechter.
Ik voel me steeds zo naar en vreemd in mijn hoofd en heb nog steeds dagen dat ik me ziek voel. Dit is een vreemd ziekgevoel, ook in mijn hoofd alleen.
Doordat ik me zo naar voel kan ik haast niets doen en kan vaak niet naar buiten en al helemaal niet naar een winkel.
Dan opeens kan ik me een dag een beetje redelijk voelen, maar de volgende dag voel ik me dan weer veel slechter. Het wisselt ook elke keer zoals ik me voel. Meestal voel ik me in de loop van de dag slechter.
Het lijkt er vaak op dat oude dingen die ik voel weer terugkomen. Elke keer voor een paar dagen of zo en dan komt het volgende weer. Het is elke dag weer afwachten hoe ik me voel en is ook bijna altijd weer anders.
Ik heb ook vaak dat als ik me wat beter voel ik opeens weer zo naar word in mijn hoofd en dat blijft dan de rest van de dag. Net of er een schakelaar is omgezet.
Met die warmte van de laatste dagen is het helemaal erg, zelfs vandaag heb ik nog erge last van de warmte. In huis is het nog steeds warm natuurlijk.

Herkennen jullie dit? Hebben jullie ook dat jullie je zo naar voelen en dat oude klachten steeds terugkomen?
Met oude klachten bedoel ik vooral de dingen die ik in mijn hoofd voel.
Het stomme is dat bij mij de meeste klachten in mijn hoofd zitten. Dat maakt het ook zo erg moeilijk om mee om te gaan.

Ik had echt verwacht dat ik, nu ik al zo lang zonder die hormonen ben, me beter zou voelen.
Nou dat valt dus goed tegen. Kan het nog lang duren voordat het beter gaat? Iemand enig idee?
Ik moet er niet aan denken dat dit nog jaren zo door blijft gaan.

Groetjes
Lenie

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Re: Naar in mijn hoofd

Bericht door Marlies » wo 14 jun 2006 16:43

Hallo Lenie,

Ik kan je alleen mijn eigen ervaringen vertellen na het stoppen met hormonen.

De eerste maanden tot een half jaar waren erg heftig. Veel ziek zijn, grote chaos zowel lichamelijk als geestelijk, moest ik echt afkicken van de hormonen en wachten tot mijn eigen lichaam en geest het zelf hadden overgenomen.

In het tweede half jaar voelde het alsof mijn lichaam en geest dat ook inderdaad aan het doen waren.
M.a.w. de postmenopauze was toen echt begonnen.
Waren daarmee die klachten weg? Nee. Alles wat bij de postmenopauze hoort aan klachten waren er nog. Immers dat proces was toen feitelijk nog maar net begonnen.

De jaren die volgde had ik nog volop overgangsklachten. Als ik ze vergelijk met de eerste tijd na het stoppen, waren ze wel minder chaotisch en mettertijd minder frequent en heftig. Als ze er waren, en dat was toch nog steeds best veel, voelde het alsof er nog niks veranderd was.

Ben nu bijna vijf jaar van de hormonen af. En het is al die tijd eigenlijk zo geweest dat als ik een jaar terugkeek (En dan tel ik het eerste halfjaar tot jaar niet mee) dat ik dan kon zeggen.....hmm.. dat of dat heb ik nu niet meer zo, da's allemaal minder, maar geen van allen overgegaan.
En ik weet ook dat het niet meer over zal gaan, daarvoor heeft hormoongebruik mijn overgang teveel verstoord.

Marlies

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Onderwerpen van Astrid-50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Bericht door Astrid-50 » wo 14 jun 2006 19:53

Hoi Lenie,

kun je mij vertellen hoe je je precies in je hoofd voelt? Ik heb het namelijk ook dat ik steeds zo raar ben. Het is bij mij jaren geleden al begonnen en het komt met vlagen en kan ook wel een poosje wegblijven. Maar komt toch steeds weer terug.

Voel me daar erg ongemakkelijk over. Altijd maar denken daar heb je het weer .Het overkomt je je weet nooit wanneer. Boem en het is er weer. Het voelt een afwezig gevoel. Net alsof je er zelf niet helemaal bij bent net alsof je naar een ander kijkt.

sterkte
Astrid-50

Anita1960
Berichten van Anita1960
Onderwerpen van Anita1960
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Anita1960 » wo 14 jun 2006 20:27

Hallo Lenie,

heel herkenbaar hoor, klinkt stom maar ben blij nu iemand te horen waar ik mezelf zo in herken. Bij mij gaat het net zo, zelfs zo erg bij tijd en wijlen dat ik niet eens alleen thuis kan zitten, angstig voor dat nare gevoel in mijn hoofd.

Honderden keren is me al verteld dat dit bij de overgang hoort, maar ik kan me er blijkbaar niet in berusten. Als ik thuis ben voel ik me het veiligst, weet dan dat als het erg wordt, bijv in samenhang met een opvlieger dat ik even kan gaan liggen, en natuurlijk overkomt het me in winkels ook, net wat je zegt alsof er een schakelaar omgaat, je kan er niks tegen beginnen het komt gewoon.

Het is naar een ander dan ook heel moeilijk uit te leggen wat je voelt maar ik begrijp je heel erg goed, je beschrijft het precies zoals het is
maar troost je, je bent niet de enige met dit vervelende verschijnsel en hoe lang het allemaal nog duurt, joost mag het weten
Maar er over praten helpt allicht ook.
Ik kijk regelmatig op de site dus zal je berichtjes zeker blijven lezen.

Anita

Ine2
Berichten van Ine2
Onderwerpen van Ine2
Menopauzejaar:

Bericht door Ine2 » wo 14 jun 2006 20:45

Hallo Lenie,

Ja, zoals ik al eerder verteld heb herken ik alles wat je schrijft.
Ook bij mij zijn de klachten in mijn hoofd het ergst.
Ik ben nu ca. 3 jaar van de hormonen af en soms gaat het even wat beter, maar dan plots is alles weer eng in mijn hoofd.
Het is erg moeilijk te omschrijven.
Daarbij heb ik nog steeds dagelijks hoofdpijn en duizelingen.
En heel vaak denk ik......oh...dit moet iets anders zijn, maar als ik hier dan weer lees op Vrouw en overgang, dan is de herkenning er weer en sukkel ik maar weer door.
Erg gesteund door alle berichten hier.

Ook heb ik al ruim 3 jaar enorme pijn in de nek.
Rare, akelige pijnen die zich soms verplaatsen.
Herken je dat ook?

groetjes, Ine2

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid-50 » wo 14 jun 2006 21:33

Hoi Ine

Ik las dat jij ook pijn in je nek had. Ik heb dat ook, en dat gaat dan naar de schouderbladen en dan weer naar de schouder. Alles uit de nek vandaan.
Ook heb ik het gevoel dat dat samenwerkt met dat nare gevoel in mijn hoofd. Heb de laatste tijd ook veel last van hartkloppingen, hartjagen of hoe ik me daar in moet uitdrukken.
Kennen jullie dat? En de hoge bloeddruk die niet naar beneden wil maakt me wel eens bang. Alles tesamen met de opvliegers.

groeten
Astrid-50

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 15 jun 2006 19:31

Hallo dames

Ik ben zo blij met jullie reacties en dat jullie dit herkennen. Je voelt je vaak zo eenzaam met al die ellende en ik raak ook zo erg in een isolement hierdoor. Weg is mijn hele sociale leven, ik kom nergens meer en krijg ook geen bezoek meer. Ze begrijpen het niet en het duurt te lang. Ik ben al 4 jaar ziek (eigenlijk 7 jaar, maar dat is een ander verhaal), dus dan gaat de belangstelling wel over.
Ik ben al die tijd op zoek naar wat ik toch mankeer. Ik heb al zoveel verschillende therapeuten en artsen gehad, maar wat ik ook doe het helpt allemaal niet. Het enige wat wel iets geholpen heeft is het stoppen met de hormoonpleister.
Ook al werd ik eerst zieker met het minderen hiervan, maar sinds ik gestopt ben hiermee ben ik niet meer zo ontzettend ziek geweest als ik was met de pleister.
Al die jaren heb ik aan al die therapeuten gevraagd of het niet de overgang was, maar iedereen zei dat dat niet kon.
Vaak denk ik ook dit kan niet, ik voel zoveel rare en nare dingen, dat kan nooit de overgang zijn. Niemand zit alleen maar thuis en komt nooit naar buiten omdat die zich zo slecht voelt door de overgang. Ik heb vast een geheimzinnige ziekte en blijf dus altijd zo.

Uitleggen hoe dat nare hoofd voelt kan ik niet. Het is ook vaak weer anders dat het voelt, zo moeilijk te omschrijven. Wat ik wel kan zeggen is dat ik vaak veel druk in mijn hoofd heb.
Door dat nare hoofd kan ik niet lang lezen en dus zeker geen boek. Als ik een tijdje iets lees dan wordt dat hoofd alleen maar erger naar, net of het aanzwelt of zoiets. Soms kan ik ook niet achter de computer hierdoor.
Vandaag heb ik gelukkig een redelijk dag, ik voel me een beetje vreemd, maar verder gaat het wel. En nu opeens krijg ik dus weer een naar hoofd, weer die schakelaar dus, zo vreemd.

Spierpijn in mijn nek heb ik ook en ook heel vaak bij mijn schouderbladen. Het kan opeens weer weg zijn en een paar dagen later is het er weer, zomaar uit het niets. Wat mij helpt met die spierpijn zijn oefeningen die ik jaren geleden heb geleerd van een fysiotherapeut en ik smeer het elke keer in met SRL gelei. Ook dit helpt bij mij.

Wat mij op dit moment wel wat helpt zijn Bachbloesems. Ik had zoveel angsten en die zijn bijna helemaal verdwenen hiermee. Er is zoveel rust gekomen in mijn lichaam hiermee. Ook lijkt het erop dat ik hierdoor meer energie heb gekregen, want ik was ook zo ontzettend moe en dat is nu een stuk minder. Sinds die bloesems kon ik op een gegeven moment ook weer naar buiten, wat ik al maanden niet meer kon. Of het moet toeval zijn, want met die hormonen weet je het natuurlijk nooit.
Ik ben wel naar een erg goede Bachbloesem therapeute gegaan, want dat is wel erg belangrijk. Zij werkt volgens een nieuwe methode die veel beter is dan de oude. Als je niet een goede therapeute hebt dan kan het zijn dat je slechter wordt door de bloesems en dat is dus niet de bedoeling.
Ik moet wel zeggen dat ik me de eerste maand slechter heb gevoeld met die bloesems, want ook hiermee kunnen oude klachten terugkomen. Wel is het zo dat ik overal erg sterk op reageer, er zijn genoeg mensen die er wel vrij gauw goed op reageren.
Ik begon nu ook weer zo te twijfelen of ik me zo voelde door die bloesems. Door jullie reactie weet ik dus dat het waarschijnlijk niet hierdoor komt maar door de hormonen.

Groetjes
Lenie

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » zo 18 jun 2006 15:07

Hallo dames

Ik zei dat ik zo blij was dat jullie dit herkennen allemaal en dat ben ik nog steeds. Maar opeens dringt het tot me door dat dit dus nog jaren kan duren.
Ik hoop maar dat het dan inderdaad vanaf nu elk jaar beter gaat zoals jullie zeggen. Ik moet er niet aan denken dat dit eerst nog jaren hetzelfde blijft en dat het daarna pas beter gaat.

Groetjes
Lenie

Rosemarie
Berichten van Rosemarie
Onderwerpen van Rosemarie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Rosemarie » di 20 jun 2006 23:00

Hallo Lenie,

Ik heb de berichten gelezen over het rare gevoel in je hoofd.....
en het is inderdaad moeilijk om het te omschrijven.
Ik heb soms plotseling een gevoel in m'n hoofd, alsof ik duizelig wordt, het hoofd voelt net alsof het leegloopt, soms tintelt m'n hele lijf, en het is alsof alles in een keer stopt........... Het duurt gelukkig maar een paar tellen, en dan is alles weer normaal.........
Soms overkomt mij dit overdag, en ik trek daarbij helemaal bleek weg en mensen schrikken, dat ik plotseling so bleek zie...... Ben dan ook duizelig, maar het is niet altijd hetzelfde gevoel, het verschild nogal in hoe erg het is. Soms overkomt mij dit gevoel 's avonds in bed - het komt en gaat.....

Ik weet zeker, dat ik in de overgang ben. De arts zei ook, net als bij jou, dat het NIET zo was . En toch, wanneer ik op deze site rondsnuffel, lees ik zoveel over precies dezelfde klachten, die ik ook heb............

Bachdruppels helpen mij ook. Ik had ook erg te kampen met emoties, hartkloppingen...... het gaat nu beter met mij en ik vecht mij er doorheen, soms zijn er slechte dagen, soms gaat het goed.

Je schrijft ook, dat jij last hebt van nek- en rugpijn tussen je schouderbladen - zou dat van spanning kunnen komen? Spanning, omdat jij so erg in je maag zit met het rare gevoel in je hoofd? Ik weet, hoe zeer spanning op mijn spieren kan slaan..........

Lenie, ik wens je sterkte en succes.
Misschien een schrale troost .
Maar ja, ik ben met zo velen en ik sukkel maar verder........

groetjes Rosie

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 22 jun 2006 15:06

Hallo Rosie

Bedankt voor je antwoord. Gelukkig voor jou heb jij maar eventjes een naar hoofd en is daarna alles weer normaal. Ook al is het natuurlijk net zo goed erg naar voor je wat je voelt. Ik heb nooit een normaal hoofd en voel me nooit goed. Ik weet niet meer wat dat is. Wel heb ik soms een uurtje of zo dat ik me beter voel, maar daarna voel ik me weer slechter.
Verder is het wel dat de artsen en therapeuten geloven en zeker weten dat ik in de overgang ben, maar ze geloven niet dat ik me daar zo slecht door kan voelen. Dus blijf ik zoeken naar wat er verder nog mis is met mij.
De bachbloesems zorgen er in ieder geval voor dat ik veel rustiger ben en niet meer zo angstig. Ook al blijf ik altijd wel bang dat ik nooit beter word, dat is meer een gevoel wat ik altijd heb omdat er nog steeds geen vooruitgang is. Ik voel me zelfs slechter dan een jaar geleden en dat valt dus erg tegen. Ik had verwacht dat ik me nu wel beter zou gaan voelen omdat ik al zo lang zonder hormoonpleister ben.

Groetjes
Lenie

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid-50 » do 22 jun 2006 17:27

Hoi Lenie.

Zat weer jou verhaal te lezen. Ik moest er aan denken dat ik me jaren geleden ook zo voelde. Nu ook nog wel eens, maar lang niet meer zo vaak. Het doet me denken aan de tijd dat ik in een pnd zat. Allemaal hormonen dus. Ik denk zelf dat als jou hormonen weer wat rustiger worden dat je je dan weer beter gaat voelen. Ik herken het heel goed en dacht ook dat ik er nooit vanaf zou komen. Nu ik in de overgang kwam begon het weer maar gelukkig in mindere mate. De angst om daarin terug te vallen maakte mij heel bang. Ik vecht daar voor om niet weer zo te worden. Ik had op een gegeven moment straatvrees en kwam nergens meer.

groet van Astrid

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » vr 23 jun 2006 16:25

Hallo Astrid

Ik word gek van dat alles zo enorm wisselt. Dan voel ik me even wat beter en dan opeens gaat het weer zo veel slechter, dus herkenbaar voor jullie. Ik heb veel moeite om hiermee om te gaan, maar probeer wel om rustig te blijven wat gelukkig vaak lukt.

Groetjes
Lenie

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid-50 » ma 10 jul 2006 13:06

Hallo,

ik heb nu al veel verhalen gelezen, en ik herken er heel veel van. Sinds vorige week vrijdag voel ik me ook weer zo raar in mijn hoofd. Net alsof je weg zult zakken. Dan is het weer even goed en dan overvalt het me weer. Ik word er nerveus van. Het ging net zo goed .

Sinds gisteren heb ik ook het gevoel dat ik weer ongesteld moet worden. Ben het al bijna een jaar niet meer. Heb dat gevoel wel vaker. Ik geloof dat het wel samen gaat dat nare gevoel en die pijn in mijn onderbuik. Ook heb ik dan weer last van mijn rechterarm. Eerst trok het naar de borst en nu onder de arm .Opgezette borsten horen er ook bij volgens mij.

Wat zit een mens toch raar in elkaar. En afvallen wil maar niet. Jakkie, wat kan een mens zich dan rot voelen. Maar ik lees de verhalen en denk dan zie je wel er zijn er meerdere met mij. Ik wil weer positief door gaan. dat is voor mij zo belagrijk. Het voelt lekker even het van me af te schrijven.

een groet van
Astrid-50

Marianne1952
Berichten van Marianne1952
Onderwerpen van Marianne1952
Menopauzejaar:

Bericht door Marianne1952 » ma 10 jul 2006 14:12

Hallo dames.

Sinds 3 dagen heb ik deze site ontdekt en er is een wereld voor mij open gegaan.
Ik ben 54 jaar en 2 jaar in de overgang.
Geweldig is het om te lezen dat er meer mensen zijn met dezelde klachten.
In mijn omgeving kan ik hier weinig over praten.
Het doet zoveel goed om te horen dat ik echt niet gek ben, dat er wel degelijk mensen zijn die net als ik vaak een raar gevoel in hun hoofd hebben.
De opvliegers zijn vervelend ,maar niet het ergste.
Veel vervelender zijn de andere dingen, zoals hartkloppingen en dat vervelende gevoel in je hoofd.
Ik kijk vast en zeker veel op deze site.

Groetjes Marianne54

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » di 11 jul 2006 15:29

Hallo dames

Door die hitte voel ik me nog slechter en heb ik een erg naar vol hoofd. Helemaal niet helder. Ik heb dat volle hoofd al veel vaker gehad, maar de laatste tijd ging dat juist beter. Nu sinds ruim een week weer elke dag een vol hoofd en daardoor voel ik me ook altijd slechter.
Ik vraag me af of jullie dit ook herkennen.

Groetjes
Lenie

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid-50 » di 11 jul 2006 20:55

Hoi Lenie,

ja inderdaad ik heb dat ook. Vole me niet echt happy. Heb ook een druk op de maag. Het ene moment ben ik er het volgende weer niet. Zelfs mijn spieren willen niet echt mee. Heb atrose en dat voel ik nu nog meer.

Vreemd dat dat er invloed op kan hebben. Stijve nekspieren en ga zo maar door. Maar wil eigenlijk niet klagen en toch doe ik het. Lucht op dat ik het kwijt kan zo.

groetjes Astrid-50

Wilhelmina1961
Berichten van Wilhelmina1961
Onderwerpen van Wilhelmina1961
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Wilhelmina1961 » wo 12 jul 2006 13:21

Hallo Lenie,

Ik heb net je berichten gelezen op deze site, en las dat jij ook zo'n raar hoofd hebt nu je in de overgang zit, dat heb ik ook. Het lijkt wel alsof mijn hersenen gekneed worden en opzetten, of dat het een raar krampachtig gevoel is net alsof de huid heel strak getrokken wordt, en tintelingen/prikkels in mijn hoofd, dan jeuk miijn hoofd ook zo.
Ben sinds april niet meer ongesteld nu komt er een beetje, maar ben net begonnen met hormoonpleister omdat ik s'nachts niet meer sliep van de opvliegers en zweetpartijen, ook heb ik pijnlijke benen en ben snel boos, ik heb ook een trage schildnkier en kreeg daar medicijnen voor maar na een poosje werd de druk op mijn hoofd heel erg dat ik er maar mee gestopt ben op advies van de arts.
Momenteel slaap ik met behulp van een slaap middel omdat ik anders de hele nacht wakker lig zo'n raar hoofd heb ik dan, de huisarts vind het wel heel extreem deze klachten had het nog nooit zo meegemaakt, maar als ik dan alles op deze site lees zijn er gelukkig meer vrouwen die dit hebben.
Ik ben 45 en de internist heeft via bloed onderzoek laten kijken of ik in de overgang was en dat was zo, maar ik vindt het wel heel heftig, wij vrouwen hebben het maar zwaar met die HORMONEN

Groet
Willeke

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 13 jul 2006 19:14

Hallo dames

Wat is het toch heerlijk dat we hier zo veel steun van elkaar krijgen en dat zoveel klachten herkenbaar zijn. Het helpt mij zo vaak om veel te lezen hier. Dan voel ik me niet meer zo alleen met al mijn klachten en krijg dan weer het gevoel van dat het toch de overgang is.

Ik heb ook vaak gehad dat ik 's nachts slecht sliep omdat dat nare hoofd zo erg was. Wat je dan ook probeert het lukt dan niet om te slapen het is dan net of er iets in dat hoofd gebeurt wat je wakker houdt.

Mijn klachten zijn ook erg extreem vind ik zelf en niemand gelooft dan ook dat het door de overgang komt, tenminste niet alles. Maar als ik jullie antwoorden zo lees dan moet het dat haast wel zijn. Toch blijf ik nog steeds twijfelen of alles wel de overgang is (denk wel een groot deel hoor) en denk dat er ook nog iets anders aan de hand zal zijn.
Dit vooral omdat ik dat vreemde zieke heb. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat dit ook door de overgang komt.

Groetjes
Lenie

Astrid-50
Berichten van Astrid-50
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid-50 » do 13 jul 2006 21:08

Hoi Lenie,

ik denk dat ook vaak dat er meer is. Ik voel me echt niet lekker soms in mijn hoofd. De laatste tijd ook als ik wakker word. Zo raar in mijn hoofd, even later is dat weer over.

Nu had ik net visite en ik dacht ga svp weg want ik ben er niet helemaal bij. Dan wil ik graag even alleen zijn, dat is me dan veel te druk . Ik leef dan eigenlijk naast mezelf, gek gevoel is dat.

Ik weet ik het dit vroeger veel vaker gehad maar als je er weer last van krijgt maakt het je weer bang. Ik wil er zo graag van af, maar zal er mee moeten leren te leven zolang ik in de overgang zit denk ik dan maar. En ik weet we redden het wel. Jullie net zo goed als ik.

sterkte maar weer

groet Astrid-50

Nelleke
Berichten van Nelleke
Onderwerpen van Nelleke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Nelleke » vr 14 jul 2006 10:49

Hoi Lenie en alle andere dames

Ik herken mezelf in jullie verhalen.
Duizeligheid, raar gevoel in het hoofd en bij mij ook in de buik (darmen verkrampen) het gevoel dat ik ook heb als ik b.v. zenuwachtig ben voor de tandarts.
Deze klachten heb ik inmiddels 10 jaar in de premenopauzeen nu sinds 2 j in de post-overgang.
Niet meer naar de winkel durven, sowieso niet naar buiten durven, overgevoelig voor geluid, spierpijnen, pijn in gewrichten.

Die pijn vanuit de schouderbladen en nek dat heb ik ook maar die valt op zich wel te verklaren voor mijzelf. Door onbewuste spanning trek ik mijn schouders lichtelijk omhoog zodat de boel verkrampt met als gevolg, nek en hoofd en schouderpijn.
Dikwijls betrap ik mezelf erop dat ik mijn schouders iets omhoog hou in een gespannen houding.

Ik heb al van alles geprobeerd, hormoonkuur, de pil, spierverslappers, ontstekingsremmers.
Nu gaat het op zich wel, ik kom toch weer buiten en in de winkel en fiets regelmatig, ga weleens op visite, maar kan absoluut niet tegen drukte en geluid, dus geen feestjes of naar een braderie of zo.
Dus een beperkter sociaal leven.

Voorheen (10 j terug) werkte ik 9 uur in de thuiszorg en deed nog wat vrijwilligerswerk ernaast en in een klap was dat klaar. Na een baarmoederhalsoperatie (kwade stukje is bevroren) begon alle ellende.
Acceptatie zeggen ze is het beste maar dat kan ik na 10 j nog niet, ik verlang regelmatig terug naar die periode dat mijn man en ik op dansles zaten en dat we nog heerlijk naar centerparcs gingen elk jaar een week, dat kan nu ook niet meer vanwege mijn klachten.
Ik wordt ook doodziek van auto rijden, kleine stukjes gaat goed .

Het is wel een klaagzang geworden maarja tis zoals ik me voel.
Dus bekijk ik alles maar per dag en plan niks, heb een thuiskapster en als ik me redelijk voel spring ik op de fiets en maak ik een rondje en anders blijf ik maar thuis.

Vriendschappen, Tja daar is ook niet veel meer van over. Het duurt ook al 10 j en ik zie er op zich goed uit, dus mankeer ik niks, dus is het aanstellerij zegt vooral mijn familie.
Maar dat leg ik naast me neer, ik weet wel beter en voel het zelf.

Laat je niks aanpraten zoals als ze zeggen, je moet eruit en je moet gaan fietsen en je moet gezellig op een terras gaan zitten. Nou ik moet ff niks! want daar staat mijn hoofd en mijn lichaam niet naar.
Trek je eigen plan zou ik zeggen.

Overgang en psychotherapie (interview)
Aan dit verhaal dat ik hier tegenkwam heb ik veel steun gehad.

groetjes Nelleke

Wilhelmina1961
Menopauzejaar:

Bericht door Wilhelmina1961 » vr 14 jul 2006 15:23

Hallo Lenie,

Ik heb je berichtje gelezen, en vernam dat jij zo'n raar hoofd hebt. Wat bedoel hier precies mee, want ik heb namelijk ook zo'n raar gevoel in mijn hoofd. Net alsof mijn hersenen gekneed worden en dan trekt het helemaal strak, tintelingen/prikkelingen in mijn hoofd en gaat dan erg jeuken, soms wegtrekkend naar mijn neus en mond met een soort kramp gevoel.

Dacht eerst dat het van de medicijnen voor de schildklier kwam maar na een poosje te zijn gestopt blijkt dat niet zo te zijn, moet nu weer met thyrax beginnen. Volgende week ga ik naar de neuroloog om te laten onderzoeken of ik geen tumor in mijn hersenen heb.

Sinds 2 weken gebruik ik climara hormoonpleisters voor de overgangverschijnselen. Ben sinds begin april niet meer ongesteld geweest en nu komt er een beetje bloed, kan komen van de climara.

Ook heb ik steeds hele warme handen en voeten, het voelt niet altijd het zelfde soms is het wat minder, dan weer heftig dat gevoel in mijn hoofd. Sommige nachten staat mijn hoofd in de brand en slaap hierdoor heel slecht, gebruik dan een slaap middel, nu heb ik ook zo'n raar gevoel in mijn hoofd

groetje Willeke

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » za 15 jul 2006 18:51

Hallo Nellie

Het is ook zo eng alles wat ik voel en daar word ik bang van. Door de bachbloesems is dit wel veel minder geworden gelukkig.
Het accepteren dat ik me zo naar voel kan ik ook niet. Dit is geen leven vind ik. Ik voel me altijd zo naar, kom haast nooit buiten en krijg haast nooit bezoek. Daar voel ik me meestal te slecht voor. Mijn hele sociale leven is weg. Soms heb ik een paar dagen dat ik dan dan niet meer verder wil. Gelukkig gaat dit na een paar dagen weer over.
Daarom blijf ik toch nog steeds zoeken ernaar of ik niet iets anders heb.

De meeste mensen begrijpen het allemaal niet, logisch eigenlijk want het is voor mijzelf al moeilijk te begrijpen. Ik trek me daar dus niets van aan en doe alleen die dingen waarvan ik weet dat ik het kan doen. Als ik me te slecht voel laat ik b.v. de kapster thuiskomen omdat ik er dan zo tegenop zie om naar de zaak toe te gaan.
Je hebt gelijk. Wij moeten niks, alleen maar datgene wat we zelf willen en kunnen.
Hier veel lezen helpt enorm. Dat verhaal wat je mee hebt gestuurd is wel erg heftig moet ik zeggen.

Hallo Willeke

Wat kan je toch een nare dingen voelen in je hoofd, zoals jij het beschrijft dat heb ik niet, maar ik kan het niet goed uitleggen wat ik wel voel. Ik heb soms wel het gevoel alsof er iets beweegt in mijn hoofd. Een soort duizeligheid die stil staat, dus niet duizelig.
Dat volle hoofd kan je een beetje vergelijken met wat je voelt als je verkouden bent, dan ben je ook niet helder. Alleen voelt dit anders. Ook wat wazig voelt het.
Verder wisselt het nare gevoel erg, het voelt lang niet altijd hetzelfde.

Dat zieke is helemaal erg naar, dat zwelt aan (wordt langzaam erger), net of mijn schedel te strak zit en ik heb dan een soort druk erbij in mijn hoofd. Het is een vreemd ziekgevoel wat alleen in mijn hoofd zit. Ook zo vreemd. Het voelt in ieder geval heel anders dan een griep of zo.
Het kan 's middags opkomen en wordt dan langzaam erger. De ene keer verdwijnt het weer na het avondeten, een andere keer blijft het 's avonds ook. De ene dag is het een beetje, een andere dag erger. Dan weer is het een week of zo weg en nu heb ik het al weer een week. Hiervoor kwam het de laatste tijd elke week twee of drie dagen.

Alleen dat zieke weet ik niet zeker of dat van de overgang komt, want dat kom ik niet tegen. Vaak denk ik dat het dat wel is en dan weer niet.
Ook voel ik me elke dag rond 13.00 uur slechter en 's avonds na de warme maaltijd. Ik heb geen idee of dit door de overgang komt.
Na een dutje om 14.00 uur voel ik me dan langzaam wat beter.
Daardoor blijf ik dus zoeken naar waar dit en dat zieke door komt. Dus hobbel ik van de ene therapeut naar de andere.

Ook heb ik vaak dat ik niet tegen de zon kan daardoor krijg ik nog een erger naar hoofd of word ik zieker. Hier heb ik het ook zo moeilijk mee. Ik vind het altijd zo fijn om in de zon te zitten.
Dit heb ik ook nodig omdat ik al zo weinig buiten kom. Nu is het ook weer te warm natuurlijk.
Heb jij ook dat je niet tegen de zon kan?

Groetjes
Lenie

Wilhelmina1961
Menopauzejaar:

Bericht door Wilhelmina1961 » do 20 jul 2006 08:50

Hallo Lenie.

Ik kan momenteel wel tegen de zon, niet dat ik er uren in kan liggen te bakken maar heb er verder geen last van. Het ergste vindt ik nog steeds mijn hoofd, het blijft maar vervelend. Heb jij ook constant last van je hoofd of gaat het wel eens weg, soms denk ik nu gaat het beter maar na een paar uur is het rot gevoel er weer.

Slapen is al helemaal een fiasco, neem 's avonds een valdisper nacht, slaap dan goed in maar ben rond half 5 alweer klaar wakker. Nu is het ook wel erg warm op bed maar ik slaap al jaren heel slecht. Is dit ook de overgang.

Ook heb ik hele warme handen en voeten, ze staan volledig in de brand.
Nu heb ik ook een raar hoofd met trekkingen naar mijn neus en mond , de tanden zijn nog gevoelig, ik hoop toch dat dit snel veranderd, want ik wordt er echt niet goed van.

Morgen ga ik naar de neuroloog om te zien of er niets anders aan de hand is, en als het goed is ga ik zatedag lekker 2 weken op vankantie

groetjes, Willeke

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 20 jul 2006 16:12

Hallo Willeke

Ik heb constant last van mijn hoofd, het voelt altijd vreemd, nooit normaal. Wel heb ik dat het soms even wat beter gaat, maar dan gaat het langzaam weer minder. Het wisselt elke keer hoe ik me voel, dat nare is ook nooit hetzelfde en is de laatste tijd wel minder erg gelukkig.
Dat hoofd vind ik ook het ergste, daardoor kan ik niet goed functioneren.

Warme handen en voeten heb ik ook, gisteren brandde het onder mijn voeten, dus dat herken ik wel. Ik kan al een paar weken geen ringen meer om, mijn vingers zijn dikker geworden. Nu is het wel heel erg warm dus daardoor is het natuurlijk nog erger.

Slapen doe ik redelijk goed. Ik word wel vaak wakker van de opvliegers, maar kan daarna toch weer vrij gauw verder slapen. Gelukkig hebben wij een airco in de slaapkamer, dat scheelt echt, maar met deze hitte blijft het toch nog warm. Volgens mij hoort slecht slapen ook bij de overgang.

Groetjes
Lenie

Wilhelmina1961
Menopauzejaar:

Bericht door Wilhelmina1961 » vr 21 jul 2006 16:33

Hoi Lenie.

De berichten bij de neuroloog waren hoop gevend , hij dacht niet dat het een tumor of iets degelijks was, maar laat voor de zekerheid een mri scan maken, hij denkt meer aan een hormonale aandoening,
Ik moest maar van de vakantie gaan genieten

Groetjes willeke

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » ma 24 jul 2006 14:56

Hallo dames

Sinds twee weken voel ik me weer ziek en de laatste paar dagen heel erg ziek. Het is echt heel lang geleden dat ik zo ziek was. Het is net of alles van jaren geleden weer terug is. Ik ga nu helemaal twijfelen of dat zieke van mij wel de overgang is. Ik word hier echt wanhopig van en ben nu helemaal bang dat ik altijd ziek blijf.
Hebben jullie ook dat jullie je veel slechter of zieker voelen door de warmte?

Groetjes
Lenie

Ine2
Berichten van Ine2
Onderwerpen van Ine2
Menopauzejaar:

Bericht door Ine2 » ma 24 jul 2006 16:49

Hallo Lenie,

Ook bij mij zijn de laatste dagen de klachten weer erger.
Hoofdpijn, bonzen in mijn hoofd, enorme nekpijn, duizelig ... moe, misselijk, zenuwpijnen die zich telkens verplaatsen etc.
Deze aanhoudende hitte is voor geen enkel mens goed, maar of het daar aan ligt, dat weet ik niet.

Mijn ervaring is al jaren dat alle symptomen zo kunnen wisselen en van dag tot dag kunnen verschillen.
Ook in de winter heb ik periodes gehad dat ik me zieker voelde.

Sterkte ermee en groet, Ine2

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » di 25 jul 2006 16:22

Hallo Ine

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Ik heb inderdaad ook in de winter gehad dat ik me zieker voelde, maar niet zoals deze dagen. Het voelt nu veel erger en dat maakt het zo naar en eng. Wel toevallig dat jij je deze dagen ook slechter voelt.

Dus nu maar hopen dat we ons weer heel gauw beter gaan voelen en dat het inderdaad door die hitte komt wat ik dus betwijfel.

Jij ook veel sterkte

Groetjes
Lenie

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » za 26 aug 2006 15:12

Hallo allemaal

Ging het eindelijk iets beter, niet meer zo'n naar hoofd en nu sinds gisteravond weer zo'n erg naar hoofd. Veel druk en net of mijn hoofd opgeblazen wordt of zoiets en een naar gevoel erbij.
Het voelt weer zo anders dan anders en lijkt op heel lang geleden.
Ik was zo blij dat ik in ieder geval dit gevoel niet meer had en nu is het het er weer. Gek word ik ervan, steeds weer oude klachten die terugkomen. Stijve spieren zijn trouwens ook weer terug, een half jaar of zo niet gehad.
Hebben jullie ook dat oude klachten (dan vooral in je hoofd) na maanden weer terugkomen?

Groetjes
Lenie

Wilhelmina1961
Menopauzejaar:

Bericht door Wilhelmina1961 » wo 06 sep 2006 14:37

Hallo Lenie.

Ik zou je nog eventjes vertellen wat de neuroloog had te vertellen over de mri scan, dat is gelukkig allemaal goed geen tumor, of iets anders engs te bekennen.

Hij gaf wel aan dat je van hormoonschommelingen ook wel erg vervelend kan zijn, moest eerst maar eens zorgen dat ik goed ingesteld werd voor mijn schildklier, omdat die ook voor veel klachten kon zorgen en dan de overgang erbij ging het dubbel op.

Momenteel heb ik wel steeds last van een vol gevoel in mijn maag en opboeren, maar dat kan ook komen van de hormoonpleister, je kunt maag/darmklachten van krijgen.

Heb ze nu 3 mnd gebruikt en moet nu 3 mnd zonder proberen, eens kijken of de klachten nu weg gaan, de pleister hielpen wel goed tegen de opvliegers s'nachts, kon eindelijk weer wat slapen en nu maar zien wat er nu gebeurt, maar gebruik wel een natuurlijk middel tegen de overgang misschien dat het nu wel goed gaat.

groetjes Willeke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht