Bijna een jaar aan de pil.

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bijna een jaar aan de pil.

Bericht door Conny1966 » vr 23 jun 2017 10:39

Hallo dames,

Vanaf vorig jaar februari ben ik na een redelijk klachtenvrije periode weer helemaal ingestort, dit heb ik elders op het forum al uitgebreid beschreven dus ik zal dit niet nog eens gaan herhalen. Het voelde als een uitzichtloze hel, ik kon niet meer functioneren, alleen nog maar op bed of in de bank liggen en had dag en nacht vreselijke onrust.
Na veel heen en weer getob ben ik uiteindelijk overstag gegaan om in overleg met de huisarts de anticonceptie pil te gaan gebruiken, in elk geval een jaar.
Ik heb altijd gezegd ik ga niet met hormonen beginnen, maar ik voelde me zo slecht en was zo ten einde raad dat ik alles wel had willen proberen .
Vroeger heb ik trouwens ook de pil gebruikt tot ongeveer mijn 33e, zonder problemen, maar dat was puur voor anticonceptie.
De pil is geen wondermiddel, het is niet zo dat mijn klachten weg zijn, door de pil heen komt regelmatig nog onrust, lichamelijke ongemakken enz, het is alleen wat milder geworden maar zeker niet weg.
De laatste tijd gaat het pilgebruik me steeds meer tegenstaan. Ik ben ook bang voor de gevolgen op termijn.
Daarom heb ik besloten dat ik als ik mijn jaar vol gemaakt heb, dat is ergens in aug/sept er mee te stoppen. Ik moet dan terug naar de arts om te evalueren.
Ik ben wel erg bang dat ik weer net zo terugval dan vorig jaar, maar uiteindelijk zal ik toch een keer moeten stoppen, ik wil geen jaren meer aan de pil die gedachte roept bij mij veel weerstand op.
Hoe het dan gaat zal ik af moeten wachten, het kan tegen of meevallen, ik probeer er maar niet teveel over na te denken, want dan maak ik mezelf alweer helemaal gek.
Wat een moeilijke en onzekere tijd is de overgang toch. Voor het pilgebruik menstrueerde ik trouwens gewoon nog regelmatig, ik denk ook dat ik daar nog niet vanaf ben. We zullen het zien.
Bedankt voor het lezen, en voor alle vrouwen die willen stoppen of net gestopt zijn met de pil veel sterkte en hopelijk gaat het goed!

Groetjes Conny

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Re: Bijna een jaar aan de pil.

Bericht door Troelaatje » vr 23 jun 2017 18:53

Sterkte Conny...

laat het gebeuren ...wie weet!!...veel vertrouwen toegewenst!!!

Troelaatje

Mariah
Berichten van Mariah
Onderwerpen van Mariah
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Mariah » di 04 jul 2017 10:32

Beste Conny,

Ik snap precies hoe je je voelt. Ik heb op mijn 40e ook een vreselijke periode gehad met veel angst, paniek, onrust, misselijk, diarree, enz. Uiteindelijk weer opgekrabbeld en nu ruim anderhalf jaar later ook weer een behoorlijke terugval. Ik ben bang dat we gewoon moeten accepteren dat de overgang een kwestie van vallen en opstaan is. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit mijn beginnende overgang is (ondanks dat ik nog steeds regelmatig menstrueer en artsen zeggen dat ik te jong ben) en dat ik zal moeten accepteren dat ik me dus regelmatig zo voel. Geloof me ik weet hoe het voelt als je angstig wakker wordt, de deur niet uit durft en jezelf afvraagt hoe je deze dag alleen door moet komen (terwijl ik vroeger 40 uur per week bij Defensie werkte). Dat is echt heel moeilijk maar het niet accepteren is nog moeilijker is mijn ervaring. Dat levert stress op en dus meer klachten. Ik hou me vast aan het idee dat er hierna weer een betere periode komt en dat het uiteindelijk allemaal weer beter zal gaan.

Groetjes Maria

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » di 04 jul 2017 19:19

Hallo Maria

Bedankt voor je reactie.
Ik ben intussen gestopt met de pil, ik heb geen zin meer om nog een paar weken door te gaan. Nou duurt het even voor de hormonen uit je lichaam zijn, maar ik ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt, dan hoef ik me in ieder geval over het pilgebruik niet meer druk te maken (en nou de rest nog)
Wat er gebeurd zie ik wel, het heeft geen zin om daar nu al over te gaan tobben.
En ik denk inderdaad dat, wat jij ook zegt, de perioden waarin ik me rot voel, komen en gaan en dat ik meer zal moeten accepteren. Dat gaat overigens al wel iets beter dan pakweg drie jaar geleden, toen was ik echt lamgeslagen van alle ellende. Daarbij kwam nog dat ik toen ook geen flauw idee had dat mijn klachten wel eens van de overgang konden zijn.
De dokter trouwens ook niet want die zei dat ik een burn-out had en depressief, dat klopt ook maar de oorzaak was wel degelijk hormonaal.
En zo worden we steeds weer wat wijzer.

Groetjes Conny

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Evelien » wo 05 jul 2017 11:19

Hey Conny wat een herkenbaar verhaal

Ook ik kreeg vier jaar geleden de diagnose burn-out en wat heb ik me rot gevoeld
Ik slikte toen de pil nog en in de nacht zweet ik me rot drijf nat was ik,
Mijn huisarts zei dat het stress was ik slikte immers de pil
Na dat het iets beter met me ging ben ik gestopt met de pil eerst leek het beter te gaan maar na een tijd kwamen er steeds meer klachten bij ik was niet
Leuk meer en vond het ook niet leuk meer ik ben toen in overleg met borstvoeding pil gestart
En nu is het allemaal wat milder maar zeker niet weg, ik blijf nog even doorgaan kan het nog niet aan
Op een dag zal ik er ook aan moeten

Evelien

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » wo 05 jul 2017 18:05

Ja Evelien dat is zo,

Op een dag moet je inderdaad stoppen met de pil.
Een goed moment om te stoppen heb ik ook niet hoor, er is altijd wel stress over iets.
Maar ik heb de knoop doorgehakt, wat komt dat komt, ook met de pil had ik legio klachten, dus ik had voor mezelf zoiets waarom er mee doorgaan met alle risico's van dien, maar die afweging moet iedereen zelf maken natuurlijk.
Ik verwacht wel een toename van klachten, maar ik hoop hier beter mee om te kunnen gaan. Niet meer zo te paniekeren.
Van alle overgangsklachten vind ik de angst, onrust en paniek het ergste.

Jij ook sterkte met alles,

Groetjes Conny

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » vr 14 jul 2017 09:57

Goedemorgen,

Nu anderhalve week gestopt en na een paar rustige dagen weer gigantische klachten.
Buikpijn, rugpijn, opgeblazen gevoel, vaker plassen, vermoedelijk ook weer een eisprong onderweg.
Helaas ook weer heel veel stress over de gezondheid van een familielid, dit zorgt ervoor dat mijn klachten vertienvoudigen.
Ook de onrust en angst is weer prominent aanwezig.
Weer terug bij af lijkt het dus wel.
Voorlopig zie ik het maar even aan, ik heb geen zin om weer aan de hormonen te beginnen, alhoewel ik wel moet zeggen dat zoals het nu weer gaat mijn levenskwaliteit nul komma nul is. Ik blijf het een verschrikkelijk uitzichtloos getob vinden.

Ik ben sinds anderhalve week met iets bezig maar dat ga ik ophogen, want dat mag.
Verder heb ik nog wat voedingssupplementen maar die gebruik ik al langer. Die helpen dus niet voor deze klachten
Het is wel een flinke domper dat ik al zo snel weer zoveel klachten heb.

Groetjes Conny

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » za 22 jul 2017 19:06

Hallo

Nog even een update, ik heb eigenlijk maar anderhalve dag zoveel klachten gehad, en sindsdien valt het mee.
Wat zit een mens raar in elkaar, of liever gezegd wat zijn hormonen grillig.
Wel heb ik mijn supplement opgehoogd weet niet of dat er ook wat mee te maken heeft.
Lichamelijk voel ik me fit op af en toe flink transpireren na, geestelijk gaat het wel ware het niet dat ik veel zorgen heb over de gezondheid van een dierbare, dat blijft er natuurlijk wel inhakken.
Slapen gaat ook wel en ik heb ook niet dat heel erg vroege wakker worden met gelijk onrust in mijn lijf.
Een terugval zal er heus nog komen, maar vooralsnog probeer ik hier maar even van te genieten.

Groetjes Conny

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » di 01 aug 2017 14:10

Hallo allemaal,

Ik gebruik nu 4 weken rhodiola, de eerste week 1 x daags en daarna 2 x.
Ik ben er tevreden over, dat wil zeggen dat ik me toch rustiger voel en lichamelijk ook een stuk beter ( minder vermoeid en meer energie)
Kan toeval zijn, maar voorlopig ga ik er toch maar mee door.

Groetjes Conny

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » wo 20 sep 2017 18:38

Hallo Conny

Hoe ist met je ...Ben je verlost van klachten?
En Conny hoe gaat het zonder de pil?
Zo benieuwd...

Groet Troelaatje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 » do 21 sep 2017 19:29

Hallo Troelaatje,

Wat lief van je dat je het vraagt.
Ik voel me zonder pil ( maand of 4 gestopt nu) beter dan met, vooral op geestelijk gebied.

Ondanks de Rhodiola kwakkel ik nog steeds met van alles hoor, met name spier en gewrichtsklachten die door heel mijn lichaam kunnen vliegen, en rug en buikklachten.
Nadat afgelopen jaren vooral mentaal een ramp was, staan nu de lichamelijke klachten voorop.
S' nachts wakker worden van de pijn in mijn benen, s' morgens bijna de trap niet afkunnen van stijfheid.
Mijn onderrug doet ook mee, bekken, voeten, handen, vooral bij mijn duimen.
Dat het hormonaal is staat voor mij buiten kijf, de klachten zijn zo grillig, kunnen ineens op komen zetten maar ook ineens weer een stuk minder worden.

Ik menstrueer nog steeds. Ik heb voor de menstruatie vaak zere borsten, maar na 1 of hooguit 2 dagen stopt het bloeden alweer.
Mentaal gaat het momenteel vrij redelijk, daar ben ik erg blij om, maar ook dat kan zomaar over zijn.
Het lijkt of ik er beter mee om leer gaan, accepteren, geen idee.

Sterkte van Conny

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht