Haperend snel praten(broddelen)

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Haperend snel praten(broddelen)

Bericht door Madu » ma 12 jun 2017 11:29

Hallo allen,

Ik lijk weer iets nieuws te hebben. Ik kon vroeger altijd al wel snel praten maar nu volg ik mezelf vaak niet meer. Ik heb even gegoogeld en er kwam broddelen naar voren.

Als ik eens afspreek ben ik heel druk. Ik praat veel, herhaal veel, maar merk ook dat ik zinnen niet afmaak. Ik denk dat het komt omdat ik dan niet op woorden kan komen. Het lijkt of het even stokt in mijn hoofd en soms merk ik dat ik dan ineens over totaal iets anders begin. Het kan ook komen doordat ik associeer in mijn hoofd en dus verder ga waar ik in mijn hoofd ben. Ik spreek ook vaak mijn gedachten uit soms wil ik dat eigenlijk helemaal niet maar het lijkt op een compensatie iets of zo. Het komt een beetje manisch over en ik ervaar het ook zo.

Ik neem me dan voor om het de volgende keer rustig aan te doen maar dat lukt dus niet de laatste weken. Gelukkig spreek ik niet zo vaak af want het levert me wel weer hoofdbrekens op in sociaal verkeer. Ik zie mensen kijken, hu???? Merk ook dat ze denken dat er iets met me aan de hand is. Ook al leg ik uit dat ik zelf denk dat het met de overgang te maken heeft en ik gewoon druk in mijn hoofd ben. :roll:

Herkennen mensen hier vooral dat niet afmaken van zinnen enz. Ik ben wel benieuwd namelijk.

Groetjes,
Madu

Mimie
Berichten van Mimie
Onderwerpen van Mimie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Haperend snel praten(broddelen)

Bericht door Mimie » ma 12 jun 2017 13:05

Dag madu,

Ik herken het, maar dan tegenstrijdig (of hoe zeg ik dat ...)

Ik heb dagen dat ik in gesprekken aan 1 stuk door ratel, heel snel komen dan de woorden en zinnen eruit.
Ik hoef dan niet na te denken en het associëren gaat razendsnel en volledig onbewust in mijn hoofd.
Het lijkt inderdaad bijna manisch, erg druk en snel.
Helemaal omdat ik eigenlijk vrij rustig ben en 'normaal' juist heel veel haper en zinnen niet af maak omdat ik altijd heel precies ben in de woorden die ik gebruik en die komen dan niet snel en dan moet ik lang en vaak nadenken.
Dit wisselt elkaar dus af.

Ik herken het 'manische' praten van de PMS periode. Dus ik denk wel dat het een hormonale basis heeft. Maar aangezien ik het laatste half jaar nog maar 2 menstruaties heb gehad, is er nu geen peil meer op te trekken.
Ik heb het nog steeds vrij vaak op dagen alleen spontaan zonder dat ik in de PMS week zit. De hormonen schommelen kennelijk enorm.

Groet
Mimie

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 12 jun 2017 14:39

Hoi Mimie,

Dat alles goed willen vertellen met de juiste woorden herken ik ook. Ik kan rustig zijn maar qua praten denk ik dat ik toch wel neig naar druk. Vooral als ik zenuwachtig ben of enthousiast. Ik geloof dat als ik in goede doen ben dat ik vrij normaal lijk. :oops: :roll:

Afijn, fijn die herkenning. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen dit herkennen. Ik denk namelijk ook dat de hormonen wel een rol spelen daar het wisselend is en het was de laatste weken waarin ik 2 afspraken had wel echt heel opvallend aanwezig.

Groetjes,
Madu

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 54

Bericht door Ffpauze51 » do 29 jun 2017 10:15

Hoi Madu,

Ja ik herken t ook, het viel mij ook op als ik nu bij iemand op visite ben.
T lijkt wel of ik mn (nieuwe?) gedachten naar buiten breng.
Dit gaat tegenwoordig gepaard met nog sneller en lijkt wel helderder als voor die tijd praten. Ik kan ook pas naar een ander goed luisteren als ik eerst alles eruit gepraat heb.
Voor die tijd was ik altijd eerst naar een ander aan t luisteren.
En inderdaad veel van de hak op de tak, dan zie ik ze kijken. Dan bedenken , waar was ik ook alweer in mn verhaal?
Ik denk zelf dat t misschien komt na een hele tijd op mezelf te zijn.geweest en veel nadenken, dat ik nu iets in aan t halen ben? Mn nieuwere ik naar buiten breng.
Ben in t verleden bipolair gediagnosticeerd, dit is 4 jaar geleden verworpen. Maar op dat soort momenten ga ik denken , stel dat t wel zo is dan angst paniek gevoelens 2.0.
Als ik dan kan bedenken joh dit is de overgang, je hormonen zijn nog niet in balans word ik heel langzaam wat rustiger.

Warme groet, Ffpauze

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » za 01 jul 2017 16:05

Hoi Ffpauze,

Misschien heb je gelijk dat ik teveel wil vertellen. Ik weet het soms niet meer wat wat is hoor. Ik ben even aan een hele lage dosis AD gegaan. Slaap daar een stuk beter op. D.w.z., als ik me daarbij ook rustig houd. Ik heb nog steeds veel behoefte aan alleen zijn. Het lijkt wel de scherpte kantjes van een aantal klachten af te halen. Ik was Ff toe aan een pauze. ;)

Doordat het rustiger is in mijn hoofd heb ik niet zoveel last meer van het over mezelf struikelen tijdens het praten. Even rust is heerlijk moet ik zeggen. Ik blijf het even doen ondanks ook wel bijwerkingen. Het slapen is me even veel waard. Als ik weer goed uitgerust ben dan zie ik wel weer wat ik ga doen.

Van het strooien met diagnoses in de GGZ word ik zelf erg moe. Tegenwoordig moet overal een etiket op. Vroeger als iemand bipolair was dan waren er ook echt heftige klachten. Daarbij is mijn ervaring dat ze het in de GGZ ook niet zo goed snappen allemaal. Nog erg veel verouderde kennis waar veel in blijven hangen. Een diagnose tijdens de overgang vind ik sowieso not done. Eerst maar eens kijken hoe een vrouw na de transformatie zich voelt.

Maar goed ik ben een dwarskop wat dat betreft.

groetjes,
Madu

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51

Bericht door Ffpauze51 » ma 03 jul 2017 11:38

hoi Madu,

wat heerlijk dat jij nu, als je je rustig houd, beter slaapt.
dat is echt veel waard, overdag is het dan iets makkelijker zo ervaar ik het .
dan maar een hulpmiddel op laag niveau, je hebt t al lang volgehouden zonder.( slaappillen af en toe nu niet meer nodig?)
ff pauze iid :)
Ik ben ook nog graag op mezelf, al merk ik wel sinds kort, dat als ik bij de paar mensen ben die zich wederkerig opstellen dat ik me daar prettig bij voel.
Ben nog wel snel moe en een soort van overprikkeld, mn hoofd gonst dan, en dan ben ik t liefst alleen.
op zoek naar manieren om hier mee om te gaan, of het er maar te laten zijn? dat is wel een dingetje, ik wil daar dan toch weer een verklaring voor en t liefst een oplossing. Eigenwijs? nee hoor ;)

Ik heb ook slechte ervaringen met de GGZ, ze luisteren niet goed naar mij, en halen alles uit lijstjes.
er tegenin gegaan toendertijd, depressief ja hoor meneer de therapeut daar kan ik me in vinden, maar dat manische nee. (achteraf begin overgang 35 jaar)
ach ik was toen nog niet mondig en slikte braaf, mn gevoel dat t niet klopte bleef. Al komt af en toe als ik me goed voel en de grauwe sluier optrekt, dat stemmetje van de peut weer tevoorschijn. daar baal ik van, want heb een soort angst om niet te uitgelaten te zijn.
wat je zegt, ik denk zeker dat er heel veel vrouwen zijn die in deze tijd van hun leven, etiketten krijgen die (gewoon?) bij deze fase horen.

Dat door oestrogene afname/schommelingen je serotonine gehalte afneemt en je daardoor je zo kan voelen, ik vind t een hard gelach hoor.
probeer nu op mijn eten en drinken te letten, voedsel eten die het serotoninegehalte aanvult.
heb geen idee of t helpt.
huilbuien en de grote woede is wel aan t minderen, al lucht een huilbui nog steeds erg op.
Hoe gaat dat bij jou nu?

Warme groetjes,
Ffpauze

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » ma 03 jul 2017 12:14

Heej meiden...

Ik ben ook weer opgestart met mijn ad...10 mg paroxetine... ik red het anders echt niet .. zon vervelende gedachtes die continu aan de orde zijn...bah. Ik had wel.met.het op starten dat dit erger werd met nog meer angst en paniek .... nu voel ik me een stuk beter ...heb.nog steeds last van opvliegers oorsuizen gewrichten enz maar angst en paniek is goed te doen...ik vind dat de ergste overgangskwaal die er is..
Madu, hoest met.jouw gesuis en blaas en zo?
Heerlijk ff pauze geniet van je euforische.momenten...die heb ik ook...hoort er allemaal.bij

sterkte en groetjes Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 03 jul 2017 17:58

Ha dames,

Ja, Ffpauze dat is slapen is even heerlijk. Ik hoef tot nog toe geen slaapmedicatie te gebruiken. Dat is zeker winst hoor. Ik begon met een half tabletje en sinds 3 weken slik ik een hele. Nadeel vind ik de vermoeidheid die nog meer toegenomen lijkt te zijn. Tegenstrijdig natuurlijk, goed slapen maar meer vermoeidheid. Ik hoop dat als ik het wat langer slik dat dit wat minder wordt.

Daarbij, het huilen en de rest. Tja, dat neemt wel af met AD. Ik kon niet zo goed huilen al maar heb nu ook niet het gevoel dat ik dat wil dus dan is het niet zo erg natuurlijk. Verder helpt het ook tegen opvliegers en angst heb ik ook echt minder. Nogmaals, daar komt wel bij dat ik door mijn vermoeidheid weinig doe. Anderzijds had ik een dispuut 2 weken geleden en dat kon ik heel assertief aangaan zonder al te veel angst. Ik sliep minder maar nog steeds 6 uur. Al met al haalt het dus echt de scherpe randen op dit moment even vanaf.

Irritatie is nog steeds wel aanwezig hoor. Woede gaat de laatste week aardig maar dat zal wel weer komen. :)

De tinnitus(Troelaatje) is echter weer veel harder en meer aanwezig helaas. Dat is een bijwerking van de AD (amitriptyline 10 mg). Al met al vind ik het voor het slapen gaan en de angst echt fantastisch even. De rust is zo heerlijk in mijn hoofd. Maar verder bouw ik gewoon weer af als ik voel dat ik er aan toe ben hoor. Ik hou er nu eenmaal niet van om te slikken.

Overigens gaan hier om 21.00 de gordijnen dicht en zit ik in het donker. Kijk wat tv. Iets wat leuk is en niet teveel triggert. Ik ga tussen 22.00 en 23.00 naar bed. In het donker zitten helpt om slaap te krijgen. Ik eet nog steeds gezond, geen cafeïne en 0,0 alcohol. Ik probeer iedere dag te wandelen. Soms echt korte stukjes soms lange wandelingen. Al naar gelang ik me dus voel.

Ik leef nog steeds op een min honderd versnelling hoor en dat breekt me weleens op qua irritatie. Maar ik probeer toch ook weer om te denken en mijn rust pakken, te zien als iets noodzakelijks voor nu. S middags ook naar bed bv. Mediteren enz. Ik hoop of een afname van klachten, ik zit inmiddels op 9 maanden menstruatieloos. De hoop houdt me op de been. Migraine lijkt minder heftig te zijn maar is er nog wel vaak. Hoewel al 3 maanden weer in een soort cyclusachtige mate. Zo iedere 12 dagen net als vroeger. Dat is iig beter dan dat het de laatste jaren was.

Veel sterkte dames weer,

Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » ma 03 jul 2017 18:53

Hallo

als ik zo lees denk ik dat we alle drie van die drukke enthousiaste vrouwen zijn..ik denk dat er toch een aantal vrouwen zijn die rustig zijn minder actief enz..er gemakkelijker doorheen rollen..
Wij hebben bepaalde trekjes die al bij rustige mensen een opvlieger kunnen veroorzaken hahaha...krijg je van ad oorsuizen? maar madu jij had het toch ook al? bij mij komt het vanuit mij nek..bij jou ook? als ik gaap of hoofd van links naar rechts draai verandert het suizen...bij jou ook?
kun jij gemakkelijk weer stoppen met ad? ik krijg dan dezelfde symptomen als waar ik het voor nodig heb..met het gevolg dat ik er bijna niet meer vanaf kan komen...
sterkte weer en ooit wie weet ooit zijn we weer overal vanaf!!!

groetjes
Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 03 jul 2017 20:05

Hoi Troelaatje,

Ja, ik was/ben een drukte makertje dat klopt wel. Ook ben ik altijd al gevoelig geweest voor hormonen. Ik kan wel stoppen hoor. Ik bouw dan met hele kleine stapjes af. Tenminste tot nog toe dan. Oorsuizen heb ik al vanaf dat ik in de twintig was. Het is wel erger geworden sinds de overgang. Ja, deze AD staat er wel bekend om dat het oorsuizen kan triggeren. Het is nu dan ook nog erger dan zonder. Maar het is even niet anders. Mijn oorsuizen reageert überhaupt op medicatie, slaapmedicatie en migrainemedicatie. Nee, bij mij maakt geeuwen niet uit en draaien met mijn nek ook niet. Migraine wel. Stress ook. Ik heb het altijd trouwens maar voor de overgang was het zachter en had ik er dus minder last van. Nu vind ik het wel erg hard. Ik ga er nog vanuit dat als ik stop met de AD en ik een paar jaar verder ben dat het dan weer afzakt. Hoop doet leven. :P

sterkte met alles
Madu

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51

Bericht door Ffpauze51 » di 04 jul 2017 12:09

Hoi Dames,
Oh ja, zeker n druktemaker. Vooral toen ik nog menstrueerde, de week ervoor(pms) lag ik niet alleen met mezelf overhoop. Ik hoor mn man nog zeggen, t lijkt wel of je t lekker vind om ruzie te hebben. Wist ik veel toen.
Nu kan ik, nog te weinig maar ik heb hoop, ook heel rustig zijn. Eigenlijk ken ik dat niet zo van mezelf, misschien dat daar ook dat enge/angstige gevoel vandaan komt? En het uiigelaten zijn voelt ook anders een soort helderder. Ik ben dan geneigd daar weer over na te denken.
Dank je wel Troelaatje, dat jij zegt dat het er allemaal bij hoort, stelt gerust.
Zou je denken? Dat de rustigere vrouwen hier makkelijker doorheen rollen? Ik hoop t voor ze.

Warme groet,
Ffpauze x

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht