Ik ken mezelf niet meer terug..

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Fem64
Berichten van Fem64
Onderwerpen van Fem64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Ik ken mezelf niet meer terug..

Bericht door Fem64 » zo 03 mei 2015 11:00

Hallo allemaal,

Voor drie jaar geleden ben ik gescheiden en door jaren op mn tenen te hebben gelopen ging dat niet meer. De laatste weken voelt het alsof ik weer somber wordt..Ik voel me nerveus, druk op de borst en hartkloppingen, steeds verlang ik weer terug naar mijn gezinsleven, naar de gelukkige jaren die we ook hebben gehad. Mn kinderen doen het goed en hebben hun eigen leven dat is zeker iets om trots op te zijn, maar ik mis het allemaal zo. Ik wil het verleden loslaten maar kan de juiste knop niet vinden..
Het alleen zijn vind ik moeilijk, ondanks fijne mensen om me heen.

Op mn werk (ik werk in de zorg) zijn er nieuwe ontwikkelingen waar ik het benauwd van krijg. Ik ben vergeetachtig en daardoor vind ik het lastig om naar mn werk te gaan. Door dit alles voel ik me zo onzeker en denk ik dat ik niet meer geschikt ben voor mijn werk. Het slapen gaat belabberd hiervoor heb ik slaapmedicatie gekregen waardoor ik nu weer de nacht door kom.

Ik ken mezelf niet weer terug, ik wil me weer voelen toen ik een jaar of 40 was en de hele wereld aankon. Waar ben ik gebleven?!
Is dit echt allemaal de overgang?

Fem

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Ik ken mezelf niet meer terug..

Bericht door Loutje » zo 03 mei 2015 11:32

Hallo Fem,

Ja, dat is de overgang....
overal tegenop zien, jezelf kwijt zijn en allerlei andere vervelende lichamelijke klachten die je in hun greep hebben, ik herken het.
Ook ik heb lang getwijfeld of deze klachten wel te wijten waren aan de overgang, immers zo erg kon het toch niet zijn?
Ik menstrueer nog, zij het onregelmatig en heftiger en dan zijn die klachten nog heviger, dus ja toch allemaal hormonenleed.

Veel sterkte hoor....

groet, Loutje

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » zo 03 mei 2015 12:08

Welkom hier Fem!

Lees maar heel veel hier en je zal zien dat veel vrouwen dezelfde klachten hebben als jij, de overgang is een heftige periode. Terug naar hoe het was kan nooit, het voelt als een soort niemandsland waar je in zit. Er moet een nieuw evenwicht ontstaan en daar komen vaak ook allerlei oude gevoelens bij los, zoals heimwee, spijt, verlangen naar vroeger, afscheid nemen van de vrouw die je was.

Sterkte,
Greta.

Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Nadeche » ma 04 mei 2015 01:58

Hallo Fem,

Zo herkenbaar.. elke ochtend denk ik ook ga ik me nu weer mezelf voelen?? De moeder van 4 kinderen met een drukke baan en een groot huis die alles aan kon???

En nu al moe wordt als ik er aan denk??? Ik ben er inmiddels achter na verdenking van vele ziektes die ik zou hebben, dat het echt de overgang is, maar mijn hemel wat een ellende. Alle funderingen worden onder je weg gevaagd, en zie jezelf maar weer eens terug te vinden, Ik zit er middenin maar hoop zo dat het snel over gaat en ik in ieder geval weer de rust en dus ook mezelf kan vinden.

Heel veel hulp heb ik aan dit forum als ik toch weer twijfel dat een klacht toch echt niet de overgang kan zijn, na het lezen van alle berichten weet ik weer dat het toch echt waar is. Maar wat een strijd... sterkte meis we moeten er doorheen maar samen maakt sterk

Nadeche

Fem64
Berichten van Fem64
Onderwerpen van Fem64
Menopauzejaar:

Bericht door Fem64 » ma 04 mei 2015 08:22

Hallo Greta en Nadech,

Dank jullie wel, doet me goed!
Fijn te lezen die herkenning..het medeleven.
Het voelde alsof ik de enige ben die er zo last van heeft maar na het lezen van vele berichten weet ik dat er vele met me zijn.
Jullie ook sterkte met alles en idd samen staan we sterk!

Fem

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » ma 04 mei 2015 09:04

Hallo dames,

ik mis ook mezelf en ik zit pas net 2 jaar in de pre overgang wetende dat ik nog lang moet wordt ik er niet vrolijker van...

Sterkte dames.... af en toe wilde ik een man zijn.. en petje af voor jullie, ik sta pas in het begin....

Mrsx

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Marie1 » ma 04 mei 2015 10:48

Heel herkenbaar Fem,

vooral bij mij dan het verlangen naar mijn gezinsleven, de veiligheid en de vrolijke momenten van toen, toen ik alles had en bruiste van energie... de heimwee is zo intens naar die periode.. Het gevecht om iedere dag weer op te staan, alleen en uitgesloten van mijn vroegere leven en geliefden. Het is een fase waar we door moeten maar ik weet ook niet hoe. De hele grond lijkt soms onder onze voeten te zijn weggezakt..

Ik wens ons, en iedereen die dit ook voelt hier, de kracht toe om hierdoor te komen en het een plaats te geven.. De overgang maakt al deze gevoelens niet gemakkelijker... Een mens moet vertrouwen hebben, maar ja, is soms ver te zoeken.

Sterkte, Marie

Dieltje
Berichten van Dieltje
Onderwerpen van Dieltje
Menopauzejaar:

Bericht door Dieltje » do 28 mei 2015 21:37

Hallo dames,

Ik ben nieuw op dit forum en wat is het fijn om te lezen dat er meer vrouwen zijn met hetzelfde leed. Ik vind het een verschrikking die overgang. Van een vrolijk persoon ben ik labiel geworden. Ik heb zelfs over 14 dagen een ct scan van mn hoofd omdat ik klachten heb als duizelig, oorsuizen en een vreemd duizelig gevoel als ik in slaap val. Ik ben echt doodsbang dat ik iets ergs heb.
Heel soms, heel even denk ik dat het door de overgang en de daarbij behorende stressgevoelens zijn, maar het grootste deel van de dag ben ik met nare gedachten bezig. Bah, het beheerst me zo op dit moment.
Alle peptalk is welkom!

Dieltje

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » vr 29 mei 2015 00:54

Hoi Dieltje,

De kans is gewoon heel erg groot dat jouw klachten door de overgang komen, typ maar eens duizelig in of oorsuizen bij de zoekfunctie, het zijn zeer veel voorkomende klachten hier. Nu weet ik wel dat dit maar gedeeltelijk geruststelt dus het is goed dat je iets lichamelijks uit laat sluiten. Dan krijg je weer wat rust.

Groet
Greta.

Fem64
Berichten van Fem64
Onderwerpen van Fem64
Menopauzejaar:

Bericht door Fem64 » do 04 jun 2015 14:49

Beste vrouwen,

Vorige week ben ik naar de huisarts geweest: omdat ik al zo'n zes weken amper slaap en ik medicatie hiervoor heb gehad maar deze niet helpt, zegt hij dat hij mij niets meer gaat geven. Als ik zo doorga gaat het fout,' het is zaak om te stoppen met werken' ,dit was zijn advies.
Dan zal ik weer beter gaan slapen..
Ik werkte voor 75% maar ik merkte dat dit teveel voor me was, het werk hield me in de nachten wakker. Ik sliep 2 a 3 uur per nacht.
Afgelopen maandag heb ik mij weer ziek gemeld en sindsdien slaap ik beter, de huisarts heeft gelijk ;)
Ik voel me onzeker, leeg van binnen.
Wat ik me afvraag: hebben jullie voor de overgang last gehad van angstgevoelens?
Als ik terug denk aan de jaren voor de overgang dan had ik wel tijden van somberheid. Alleen lijkt nu alles versterkt te worden door de overgang.

Fem

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 59

Bericht door Roseline » do 04 jun 2015 17:17

Dag Fem,

Ik heb ook zoveel last van angstgevoelens. In de premenopauze had ik er af en toe last van, maar nu is het elke dag. Het is echt afschuwelijk en niemand weet hoe lang dit nog kan duren. Deze middag raakte ik thuis in paniek zonder reden. Die duurde toch wel een 20 minuten. Het probleem is ook dat ik helemaal geen vertrouwen meer heb in mijn lichaam. Het is zo onvoorspelbaar en het verstoort mijn hele leven.

Een oplossing hiervoor heb ik helaas niet.

Groetjes
Roseline

Fem64
Berichten van Fem64
Onderwerpen van Fem64
Menopauzejaar:

Bericht door Fem64 » vr 05 jun 2015 09:42

Hallo Rosaline,

Dank je wel voor je reactie..het zijn lastige tijden!
Het is een weg zoeken in deze overgangstijd en het gaat weer goed komen, dat weet ik zeker :)
Wat voor mij ook telt is dat ik in hetzelfde tempo als voor jaren geleden alles wil doen, dat lukt me niet meer. Ik probeer mijn taken wat te minderen per dag en wat trager te leven.

Sterkte Rosaline,
Fem

Monique61
Berichten van Monique61
Onderwerpen van Monique61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Monique61 » vr 05 jun 2015 21:53

Hallo

Wat een herkenning allemaal. En ook erkenning. Ik ben de enige niet met die akelige hormoonhuishouding. Ik wilde stoppen met de antidepressiva. Nou. Vergeet t maar. Nog maar een tijdje doorploeteren.

Sterkte allemaal!
Monique

Lois
Berichten van Lois
Onderwerpen van Lois
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Lois » wo 24 jun 2015 12:51

Goedemiddag dames,

Hier nog een slachtoffer van de hormonen. Ik zit in mijn tuin, zonnetje op mijn rug en denk opeens "waarom ben ik zo verdrietig"? En ik besloot die vraag eens in te typen. Een kwartier later had ik het halve forum gelezen en het is me duidelijk waarom ik zo verdrietig ben, en duizelig, en boos, en achterdochtig, en noem maar op.

Ik heb al 15 jaar een Mirena spiraal en overweeg het ding (nou ja het is de vierde al hoor) te laten verwijderen. Hebben jullie daar ervaring mee? Goed idee of juist niet?

In elk geval steunt het me te lezen dat ik niet alleen ben. Sterkte voor allemaal...kijk naar de zon. Misschien helpt dat

Lois

Kiek
Berichten van Kiek
Onderwerpen van Kiek
Menopauzejaar:

Bericht door Kiek » wo 24 jun 2015 17:19

Hallo

Ik heb ook al jaren nerveuze en onrustige gevoelens. Het is niet makkelijk en soms denk ook ik dat ik gek word. Inmiddels zijn mijn kinderen het huis uit, mijn man reist heel veel en woon ik ver weg (USA).
Ik voel me alleen, en heb mensen nodig met gelijke gevoelens om mee te praten, van gedachten te wisselen. Vannacht had ik weer paniek, het is eng! Dit forum is geweldig, ik besef dat het er bij hoort maar toch soms die twijfel..... alles is gewoon soms te veel.
Sterkte allemaal, fijn dat we elkaar 'hebben' om hier te spuien.

Kiek

Cgpijl
Berichten van Cgpijl
Onderwerpen van Cgpijl
Menopauzejaar:

Bericht door Cgpijl » ma 29 jun 2015 09:41

Goedemorgen dames

Zo herkenbaar wat jullie allemaal schrijven.
Elke ochtend weer wakker worden en kijken hoe het ermee is
Vaak nerveus en bang en mezelf niet meer herkennen .
Ik vraag me af of het ooit nog goed komt.
Ben al 8 maanden thuis omdat het me niet lukt om te werken onbegrijpelijk als je weet dat ik er altijd was op het werk en het naar me zin had.
Zou zo graag weer de oude ik zijn .

Dames heel veel sterkte met de overgang

Lia

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » di 30 jun 2015 23:50

Hallo Lia

Hoewel ik langzaam maar zeker uit de overgang geraak lees ik af en toe nog eens op het forum en jouw berichtje viel me op tussen alle uiteenlopende lichamelijke verschijnselen die vervelend zijn maar nou eenmaal bij de lichamelijke overgang horen.

Zelf vond ik de geestelijke overgang met stip het zwaarst en ik herken de wanhoop in jouw bericht. Ook ik herkende mezelf een tijdlang niet, heb 12 maanden niet kunnen werken en vroeg me ook af of het ooit nog wel goed zou komen met mij.

Misschien stelt het je gerust (hoewel ik zelf in die moeilijke tijd soms maar moeilijk gerust te stellen was) maar goed hopelijk stelt het je gerust dat ik volmondig kan zeggen: het is weer goed gekomen met mij!

'Goed' van nu is overigens anders dan wat ik toen goed noemde. En dat heeft te maken met het proces wat ik doorlopen heb tijdens mijn overgang.

Ik ben ouder en wijzer geworden en ik denk veel meer mezelf dan ik voor de overgang dacht te zijn.

Er is dus hoop wil ik maar zeggen al gaat het niet vanzelf allemaal weer over. Oneerbiedig wordt het weleens 'navelstaren' genoemd maar mij heeft het in mezelf keren en in mijn overgang duiken erg geholpen om uiteindelijk goed door die overgang te komen. En deze site heeft ook erg geholpen. Veel lezen dus hier.

Vr gr Lee

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » wo 01 jul 2015 14:40

Hoi Lee,

Fijn nog eens van je te horen, ook fijn dat het echt beter met je gaat!

Groetjes Janet

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » do 02 jul 2015 09:20

Hoi Janet

In mijn moeilijkste tijd was ik zelf zo naarstig op zoek naar berichten van vrouwen die aan het eind van hun overgang zaten dus vandaar. :)
En omdat ik uit ervaring weet hoe verschrikkelijk je onderuit gehaald kan worden door de overgang zal ik altijd begaan blijven met vrouwen die nu in de shit zitten waar ik zelf gezeten heb.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat me nou echt geholpen heeft. Hoewel de overgang een lichamelijke oorzaak heeft -we gaan van de vruchtbare fase naar de onvruchtbare fase - denk ik zelf dat de geestelijke overgang de meeste aandacht behoeft.

Hormonen hebben niet alleen invloed op ons lichaam maar ook op onze geest!
De verandering in onze hormonen maakt dat we zaken anders gaan beleven: in onszelf bepaalde opvattingen die we hebben, qua zorg voor anderen, in onze omgeving hoe we met anderen om willen gaan en hoe we willen dat er met ons omgegaan wordt en last but not least: hoe we de rest van ons leven in willen gaan vullen zonder die zorghormonen (wat oestrogenen nou eenmaal zijn).

Dat allemaal uitvogelen en bewerkstelligen is een enorm proces waarin en waarvoor een vrouw rust nodig heeft. En als ze die niet krijgt van haar omgeving moet ze die zelf nemen anders kom je nooit aan dat uitvogelen toe.

En als je zelf niet naar die innerlijke verandering luistert of ervan afgeleid wordt door Antidepressiva of door hormonen toe te voegen ( de pil, Mirena, HST noem het allemaal maar op) duurt de overgang onnodig langer durf ik te beweren.

Heftige bewering wellicht maar als vrouw moest ik gewoon baas zijn over mijn eigen overgang en die niet uit handen geven aan anderen.
Het ging nu even om mij na al mijn gezorg voor anderen.
En als een vrouw goed voor zichzelf zorgt tijdens haar overgang (waarvoor je dus heel erg goed naar jezelf moet luisteren! -wat wil ik nou zelf? -) kan je daarna echt wel weer voor anderen zorgen en genieten van het leven. Niet omdat het moet (in die zin heb ik eigenlijk een hekel aan het woord genieten, het opgelegde maakbare genieten zeg maar is niet meer aan mij besteed) maar meer in de zin van opgewekt wakker worden en zin hebben in de dag.

Ik wens iedere vrouw oprecht een goede overgang naar de rest van haar leven.

Vr gr lee

Annac
Berichten van Annac
Onderwerpen van Annac
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 64

Bericht door Annac » do 02 jul 2015 11:41

Dank Lee voor je fijne uitleg,

Ik lees hier al jaren mee en ervaar de steun. Het geestelijke gedeelte van de overgang vind ik erg zwaar. De huisarts heb ik niet veel aan wat de overgang betreft.

Ook dank voor alle andere vrouwen voor hun bijdrage.

Fijne dag toegewenst!

Groetjes Anna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht