Voel me 'uitgeknepen' moe

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Voel me 'uitgeknepen' moe

Bericht door Lunar » ma 05 jan 2015 19:05

Hoi dames,

dit is even een 'van me af klaag topic'
december psychisch redelijk doorgekomen, en dacht eigenlijk: januari frisse start, maar ik heb me toch een.dip..niet normaal.
Voel me grieperig, zonder koorts. Mijn darmen weer van slag ben koud en ik ben enorm verdrietig en tegelijk steeds woedend
Voel me heel 'uitgeknepen' moe ..pijnklachten meteen ook erger.
Paniek en stress alsof december me totaal heeft gevloerd..hoop wel dat dit gauw wat up gaat. Want schrik er van.

Groet
Luna

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: Voel me 'uitgeknepen' moe

Bericht door Flurry » ma 05 jan 2015 19:19

Hi Luna,

Ook ik heb ineens weer mega last van van alles....toevallig ook koud (of niet toevallig natuurlijk, tis maar hoe je het ziet ;) ), last van heel veel verdriet, vastklampen aan dingen/mensen wat niet/averechts werkt...veel angst dus. Woede omdat ik mezelf verloren ben en nog steeds niet kan vinden....

Probeer mezelf moed in te spreken en probeer in het verdriet te zitten, de pijn en/of de angst maar dat lukt niet altijd....ik was net bezig om te bekijken (buiten het wandelen wat ik al doe) wat ik nog meer kon doen om mijn woede (bovenmatige hoeveelheid aan testosteron aanwezig momenteel, gemeten en wel) beter te ventileren i.p.v. afreageren.

Kreeg net ook een mooie inzicht-mail van vriendin...erg nodig.....

Sterkte hoor, ik leef met je mee!

groet, Angelique

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 05 jan 2015 19:39

Hee Angelique,

Ja je wordt er toch niet goed van..telkens als het pietsje beter gaat volgt er een dikke dip.
Soms denk ik.1 stap vooruit en 2 weer achteruit.waar doe ik mijn best voor.

Dat hoort er bij mij ook bij: Als ik negatief word, dan ook meteen weer heel extreem. Alles is dan waardeloos..
En idd woedend.. Kreeg ruzie met manlief en was ineens echt totaal witheet.. vanuit een hele gezellige decemberweek al met al..
En waarom: gewoon alles ..
Volg mezelf ook niet zo best meer..stemmingswisselingen..Bah

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » ma 05 jan 2015 19:53

Hallo Luna,

Ook hier hoor: koud (lag zelfs de afgelopen nachten met een badjas aan in bed!)/darmen van slag/al dagen hoofdpijn/extreem vermoeid gevoel en daarbij zo lusteloos als een beer in winterrust.

Ik herken dit wel een beetje van de voorgaande jaren dus ik ga er maar vanuit dat het vanzelf weer beter wordt.
En of het nou die decembermaand is of 'het nieuwe begin'?

sterkte
Gaea

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 54

Bericht door Max » ma 05 jan 2015 20:43

Hallo dames,

Hier van hetzelfde laken een pak.
Het lijkt wel of de woede in de lucht zit.
Lees het meer op het forum momenteel.
Bij mij kan het niet met de december maand te maken hebben want ik heb nergens aan meegedaan, geen zin en energie.

Ook hoofdpijn gehad, nu weer op de terugweg gelukkig.
Darmen hebben ook weer feest.
Moordneigingen krijg ik momenteel.
Ik probeer het over me heen te laten komen en te voelen of te schreeuwen.
Wil het niet weer oppotten allemaal dat heb ik te lang gedaan.
Het moet eruit.

Groet Max.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 06 jan 2015 07:59

Hoi allemaal,

Ja hoofdpijn. Darmen, koud, snotterig..boos. Verdrietig en in mijn geval pijn.
Gisteren lag ik even met zo'n kerssenpit in mijn al zere nek, kreeg een discussie ...werd zo kwaad dat ik die kerssenpit door de kamer smeet.. hond trillend in de hoekje en bij die brilliante ongecontroleerde actie verrekte ik mijn nek en bovenrug.. kon gisteravond hoofd nog amper draaien..
Hoezo mezelf verder in de prut helpen.
Nu op en nu doet alles zeer van boven naar beneden en ben ik kwaad op mezelf. Hoeg namelijk tegenwoordig maar een verkeerde beweging te maken of iets te doen en ik krijg last van pezen..spieren..gewrichten.
@Gaea : Jij geeft goed punt : Vorig jaar deze tijd ook nogal slecht: haat de winter : :oops: Voorjaarszon is meer dan welkom..kan niet wachten..
Maar dan heb ik vast weer wat anders..
Zag trouwens net onze leeftijd in dit topic : 48..49..46..48. is dit DE piek fase ?

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 06 jan 2015 16:17

Lunar schreef:
di 06 jan 2015 07:59
Zag trouwens net onze leeftijd in dit topic : 48..49..46..48. is dit DE piek fase
Goh, als dat zo is dan gaat het dus beter wanneer we wat ouder zijn :D
Hoop doet leven ;)

groetjes Gaea

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Chrissie » di 06 jan 2015 18:56

Hallo dames,

Kom ook weer even om de hoek gluren. Zit in hetzelfde schuitje...Ik word er niet goed van. Sterker nog, ik ben er niet goed van.

Vandaag een woede uitbarsting gehad dat was niet mooi meer en daarna....tranen met tuiten gehuild. Als een tsunami kwam het eruit... :shock:

Ben er nog beroerd van. Hoofdpijn tot en met. De hele dag zijn mijn darmen ook aan het rommelen alsof er onweer inzit. Kramp van hier tot Tokio en niets helpt.
Schiet mij maar lek...ik kan niet meer... :x

Chrissie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 06 jan 2015 19:23

Hoi Chrissie,

ja het kan zwaar zijn om tijdens deze zwate dips te hopen op weer betere tijden.
gekke is dat ik vamdaag gevoel had dat de drek er weer even uit is voor wat betreft huilbuien en woede : idd tsunami..voel me nog slecht maar die 'zooi' is eruit lijkt. wel herkenvaar van voorgaande uitbarstingen..
pfff..hoop voor ons allen op beter..

groet
luna

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 06 jan 2015 19:51

Hallo dames,

Misschien moeten we de maand december even overslaan volgend jaar.
Het lijkt erop dat veel vrouwen meer last krijgen na die maand.

Leuk opgemerkt Luna, de leeftijden, Chrissie past er ook tussen.

Hoop voor je Luna dat de lucht weer opklaart.
Die pijnen hebben misschien toch te maken met je hormonen omdat ze meer opspelen in een rotperiode zoals je schreef.
Bij mij is de woede weer een beetje gaan liggen, heeft te maken met onbegrip vanuit de buitenwereld en de hormonen doen er een schepje bovenop.

Ik zeg iig niets meer!

Groet Max.

p.s. Had dit stukje een tijdje geleden bewaard van Anette geloof ik.
Anette schreef:
vr 13 mei 2005 16:59
Mijn omgeving heeft recht op mijn openheid?
Nee, dat recht heeft men verspeeld. Niemand heeft nog recht op mij!
Omgeving heeft geen invloed op je helen?
Zeker wel. Ze zitten er sowieso altijd voor de helft in dezelfde gezamenlijke situatie en zijn zeer bepalend geweest voor de zwaarte van mijn overgangsproces en de gevolgen ervan.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » di 06 jan 2015 20:01

Hoi Max,

Stukje tekst van Anette klopt helemaal!!! Alleen kan ik het mijn omgeving niet duidelijk maken !!!

Groetjes Janet

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 06 jan 2015 20:29

Hoi Janet,

Vond het ook mooi beschreven en bewaar veel reacties die voor mij waardevol zijn of ik hang ze op de koelkast.

Hier hetzelfde, veel onbegrip, vorig jaar eerst het werkgebeuren en later en nog schoonouders en vader. Linkjes gestuurd, ze kunnen het allemaal zo nalezen maar nemen niet een de moeite. En alles wat op internet staat deugd niet, nou ik geloof niet dat de vrouwen hier er om zouden liegen.
Wat een ander zegt is waar en wat de dokter zegt natuurlijk!
Heb het een aantal keren geprobeerd maar het is een bodemloze put.
Daarom basta nu!

Maar 1 heel groot geluk, mijn partner snapt het wel doordat hij wel de linkjes heeft gelezen en dingen die ik heb uitgelegd en echt zijn best doet. Mij al kent vanaf mijn 15de en dus ook weet hoe ik jaren geleden was.
Dan mag ik me toch een beetje gelukkig prijzen.

Groet Max.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » di 06 jan 2015 20:40

Hoi Max,

Super voor je dat je troost kan putten en steun kan vinden bij je partner. Zo zouden ze allemaal moeten zijn. Mijn partner is helaas door zijn ziekte niet in staat om mij te begrijpen maar ik gun het je van harte.

groetjes, Janet

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » di 06 jan 2015 20:45

Goh ja Max,

die linkjes van Anette en anderen lees ik ook regelmatig....vooral nu inderdaad.

Ik heb nu ook al even geen woede maar wel teleurstelling erbij gekregen. Teleurstelling dat het me niet is gelukt om mensen te doen begrijpen wat het is en hoe het voelt.

Snap zelf ook niet hoe ik bijv van zelfverzekerde en ontspannen, gezellige vrouw nu ineens ben omgevormd tot ongelofelijke onzekere, angstige en neurotisch iemand. Zo maar ineens...dacht ik dan...

Maar ik bedacht me ook net dat zoals je zegt de omgeving...inderdaad, van grote invloed op dit alles is geweest. Daarom is het maar goed dat ik en partner uit elkaar zijn. Er is geen begrip en welwillendheid van zijn kant uit en ik bleef mezelf maar wegcijferen...geen goede combi met de overgang en krijg het nu in de vorm van tomeloos verdriet eruit....

Zucht...nu onderga ik het maar en gelukkig dat mijn zoontje me gewoon troost met al zijn kinderliefde, dat is toch wel fijn...ik zie weer een lichtpuntje!

Ik hoop snel weer in ieder geval wat van mijn zelfvertrouwen terug te krijgen en minder negativiteit en veroordeling naar mezelf toe....ik lees al te vaak dat wij vrouwen te streng zijn....ik dus ook :shock:

Fijn ook inderdaad dat je wel steun hebt bij je man Max, dat zijn er weinig zoals je gezien hebt.

Gr. Angelique

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 06 jan 2015 21:07

Hoi dames,

de omgeving: ja da's ook zo wat.
Mijn man doet erg zijn best..ik klets heel wat van me af en hij toont begrip en geeft troost. Kan een man dit echt snappen: welnee.
doet vele aanpassingen, net als ik.
Regelmatig krijgt hij ook de volle laag en dat vind ik achteraf dan wel te betreuren, want da's meer een kwestie van 'hij is in de buurt'
de rest van de omgeving? tja wat zal ik zeggen..
ontkennende vrouwen.. niet begrijpende vrouwen... de story is bekend..
mijn eigen zus is ouder: geen last overgang: zegt tegen mij: ach overgang?' komt dat je thuis zit, je leest teveel over..enz enz.
in het begin werd ik boos ..gekwetst.. nu zeg ik terug: 'wil je je es afvragen of jij gewoon enorm geluk hebt en dat het bij mij en anderen heftig is'? '
daar laat ik het tegenwoordig bij: zo zonde van mijn energie!

@Max jouw vraag over mijn pijn: dat vraag ik me ook de laatste maanden af
maar het lijkt te bizar, als het zou betekenen dat het nog goedkomt ooit dan graag..maar dat antwoord is er niet.
ga wel nog intensiever dagboek bijhouden. lastig want nog steeds aan de pil.
Al die twijfels.. vragen.. worstelingen. geen wonder dat we ons niet goed voelen :oops:
sterkte allemaal..duik er vroeg in vanavond!

groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » wo 07 jan 2015 16:22

Max schreef:
di 06 jan 2015 20:29
Maar 1 heel groot geluk, mijn partner snapt het wel doordat hij wel de linkjes heeft gelezen en dingen die ik heb uitgelegd en echt zijn best doet. Mij al kent vanaf mijn 15de en dus ook weet hoe ik jaren geleden was.
Dan mag ik me toch een beetje gelukkig prijzen.
Hallo dames,

Hier idem dito alhoewel ik het idee heb dat hij er zich gemakkelijker bij neerlegt dan ik...zal ook een stuk karakter zijn.
Hij zegt dat hij wel voor hetere vuren heeft gestaan en dat zegt nogal wat (over mij) :lol:

Maar zonder flauwekul: denk wel dat het heel wat scheelt dat je naasten begrip tonen en rekening houden met jou en dat telt eigenlijk wel voor alle situaties.
Mijn kids zitten allebei in de puberteit en ook daarin zie ik veel herkenning (kort lontje, onzeker, vermoeid, zichzelf in de weg zitten, huidproblemen, stemmingswisselingen) tja, puberteit is blijkbaar ook niet voor iedereen een pretje.
Toch zorgt het wel voor een beetje begrip, ook van mijn kant, omdat we alle drie in een fase zitten van onomkeerbare veranderingen.

Groetjes
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » do 05 feb 2015 17:52

hallo allemaal,

Soms kijk ik terug op mijn eigen tekst!
zie dat ik dit onderwerp 5 januari schreef, maand geleden dus maar kan niet zeggen dat het een mini dipje bleek dus.
Zat een klein weekje wat beter tussen om weer terug in malaise te zakken. griep gaat goed rond en ook daar doen we aan mee.
Alhoewel ik tegenwoordig meestal' raar' ziek ben. Niks overduidelijke griep in de zin zoals anderen dit vlg mij hebben : je weet wel : snotterig..en koorts enz (niet dat ik daar op
zit te wachten!) maar meer een soort vage malaise. buikpijnerig.. warm-koud.. .hangerig en bovenal emotioneel. Ik trek ziekerig zijn tegenwoordig helemaal niet. word extra depri acuut.
Geen energie momenteel. Geloof ook dat dd winter een flinke rol speelt.
Dus ik schreef 'slechte start' maar kom nog steeds niet echt op gang.

hoe vergaat het jullie ?
groet
luna

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Chrissie » do 05 feb 2015 18:20

Hoi Lunar,

Nou ik zit ook of eigenlijk weer te snotteren. Hoofdpijn, koud/warm, veel angst en gewoon bleh...Ik voel me niet echt grieperig maar ook weer niet fit genoeg.

Vanmiddag weer een kleine power-nap kunnen doen op de bank en wakker geworden met rot gevoel van ik wil huilen, lachen en kwaad worden tegelijk. Stom lichaam... :evil:

Ik verlang naar de lente, naar wat zon want ik geloof dat ik daar tegenwoordig ook last van heb. Weinig zonlicht.

Bah bah bah....
We zouden een winterslaap moeten kunnen doen en wakker worden dat alles weer hormonaal normaal is..

Sterkte en 'beterschap'..

Groetjes
Chrissie

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » do 05 feb 2015 18:30

Hoi Lunar,

Hier is wat meer rust eigenlijk.....goede gesprekken met vriendinnen ten tijde van erge dip en nu weer goede gesprekken met (ex)partner wat weer goede hoop geeft en ook eigenlijk ontspanning i.p.v. spanning wat er eerst was.

Ik herken ook wat meer weer, zie dat mijn hormonen opspelen als iets spanning veroorzaakt of bijvoorbeeld als ik iets doe wat niet correspondeert met wat mijn hart me wil vertellen.

Het luistert wel verdomd nauw...zo zeg! Leren luisteren dus....

Voor jou heel veel kracht toegewenst!

Groet
Angelique

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » do 05 feb 2015 18:41

Hoi Luna,

Zoals je elders wel gelezen hebt een grote puinzooi momenteel, al weken.
Hier ook al een dip van een aantal weken, trouwens ook soms koud en rillerig, wat ik helemaal niet meer ken, alleen die bloedhitte (5 jaar lang Sahel gevoel).

Kan niet zeggen dat het de griep is of verkoudheid want ook geen koorts of snotteren.
Ook heel labiel, geestelijk en lichamelijk, trillen op de benen, raar gevoel in hoofd en lichaam, of je gek word.
Beetje gevoel rijp voor opname.

Durf even niet alleen te wandelen wegens onstabiel voelen, zwabberen op de benen en licht in het hoofd, dus man moet mee, wat een zooitje.
Oh ja en erg vergeetachtig sinds een aantal weken, heel raar gevoel, in deze mate nog niet meegemaakt.
Heb hier ergens op het forum gelezen dat iemand haar huis de Bermuda driehoek noemde, vond ik wel grappig, voor zover er nu wat te lachen valt.

Zo vergaat het mij op dit moment en ik hoop zo dat deze dip weer even optrekt.

Groet Max.

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » do 05 feb 2015 19:30

Hee Max,

Help, dat had ik ook zeg, weken last van gehad, en soms nog. Heeft volgens mij te maken met strakke nekspieren en verkeerde ademhaling, dus hyperen. Vooral met lopen zo'n wankel gevoel en zweverig. Thuis heb ik daar veel minder last van....
Dat vind ik nog het ergste, dat wankele gevoel waar je zo onzeker van wordt!

Mijn vader weer in het ziekenhuis, dus elke dag op en neer met mijn moedertje van 82. Samen het ziekenhuis in lopen.... Nou de lamme helpt de blinde.... Pfff. Ik ben toch al niet zo gek op ziekenhuizen :evil:

Maar vandaag ging het goed! Ben zelfs naar de kapper geweest hahaha.... Ook dat stelde ik zo lang mogelijk uit, zag er steeds zo tegenop. Toch gedaan vandaag, zoals ook met plezier mijn boodschapjes en het ziekenhuisbezoek afgelegd.

Hoop op heel veel van zulke dagen.......er is geen peil op te trekken! :lol:

En ik hoop het voor jullie ook!!!

Gr. Loutje

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Moon1967 » zo 08 feb 2015 03:31

Hoi, hoi,

Hier ook weer die duizeligheid. Ging een poosje goed, maar vandaag was het weer hommeles. Onze zoon heeft vanavond een feest gegeven voor zijn 18e verjaardag. Dus de hele dag druk geweest met boodschappen doen, hapje maken enz, enz. Voor het feest begon al helemaal afgedraaid. En nu zit ik dus midden in de nacht op, omdat ik niet kan slapen van de onrust, hartkloppingen en ga zo maar weer door. Zou de stress hier mee te maken hebben? Vast wel.

Monique

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 65

Bericht door Ernarda » wo 11 feb 2015 13:45

Hallo dames,

Wat een herkenning. Ik voel me ook al weken zo lamlendig. Net niet ziek genoeg om in bed te liggen. Wel t gevoel dat ik koorts heb, maar als ik dan temper heb ik geen koorts. Ook dat wankele gevoel in mijn benen. Ook in druktes en winkels, wat een ellende. Ben nu ook weer zo emotioneel. Wanneer houdt t eens op. Hoop dat t voorjaar snel komt, want ik denk dat we daar allemaal wel iets van opknappen.

Ben weer even aan t klagen hoor, heb verder niemand in de buurt die t begrijpt of alweer wil luisteren naar mijn klaagzang.
Blij dat dit forum er is. Dank jullie wel allemaal .

Erna :oops:

Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Onderwerpen van Liesbeth65
Menopauzejaar:

Bericht door Liesbeth65 » zo 15 feb 2015 18:55

Hallo

Kou, chagrijnig, duizelig, hoofdpijn, nergens zin in, moe.....1 stap vooruit, en weer 2 achteruit:)).
En als ik me even " goed" voel de hoop hebben dat dit het was!!!
Ik kan wakker worden vol energie, en me een half uur later helemaal leeg voelen. En geloof me, dan heb ik nog weinig bewogen hahaha!
Kan ook andersom zijn, wisselende stemming dus.
Beetje in het zonnetje gezeten vandaag, en oh wat heb ik genoeg aan mezelf, maar ook van mezelf.
Gelukkig een hele begripvolle man, en begripvolle omgeving.
Ik menstrueer inmiddels al 2 maanden AAN EEN STUK door!
Maar in tegenstelling tot gister denk ik nu weer dat het bij de overgang hoort, in plaats van bang voor een ernstige ziekte.
Ben enorm hypochondrisch........ook zoiets raars:))) :roll:
Woensdag weer naar de gyn, en regelmatig hier rondstruinen.........een prima therapie!

Liesbeth

Anne64
Berichten van Anne64
Onderwerpen van Anne64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Anne64 » zo 03 mei 2015 23:24

Dames,

Wat een feest van herkenning is dit.
De zweetaanvallen, overdag en 's nachts, nu al bijna 1 jaar.
De stemmingswisselingen, van lief naar kreng in 1 seconde.
De mega zware dippen die ik heb tot serieus nadenken over dood gaan aan toe.
Ik hou me voor dat het niet echt is, dat het de overgangsduivel is die me dit laat denken.
Ik ben een van de weinigen merk ik die er op het werk normaal over kan praten.
Heb een ventilator meegenomen, die staat naast me, het raam naast me is ook bijna de hele dag open, ik bof merk ik.
Mijn man is mijn held, hij heeft er mee leren omgaan, ziet hoe moeilijk ik het er mee heb, hij ziet mij nog steeds al het meisje die hij heeft leren kennen.
Ben naar een consulente geweest, die handel helpt ook maar tijdelijk.
Loop nu bij een natuurarts met Chinese kruiden, nu zweet ik tenminste niet meer overdag, al heb ik nog steeds 5 opvliegers per uur en ik word zo rood als een tomaat...

Anne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht