Pijnlijke nekspieren door spanningen

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Pijnlijke nekspieren door spanningen

Bericht door Loutje » do 17 apr 2014 00:51

Hallo dames,

Ik heb vervelende spieren, vooral in mijn nek... Het lijkt wel of die nekspieren helemaal stijf staan en net elastieken zijn. Bij mij trekt het vooral in mijn hoofd, ik ben dan ook nogal eens duizelig, alsof ik net van een boot stap, dat is echt een naar gevoel en maakt me onzeker.
Ik las op het forum dat meer vrouwen dat hebben, dus nu kan ik het plaatsen, maar het blijft watterig in dat hoofd en die nek.
Ik heb een dagboek gemaakt en soms, als ik het terug lees denk ik dat ik echt in de overlevingsstand sta, het is halen en brengen en ik houd me vast aan het feit dat het toch echt een keer over gaat.
Ik ben vaak bang geweest voor spierziekte zoals MS of ALS, maar dat ontstaat op een hele andere manier en ik maakte mezelf helemaal gek met die gedachten. Gelukkig heb ik daar veel minder tot geen last meer van.

Loutje.

Eveline
Berichten van Eveline
Onderwerpen van Eveline
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Pijnlijke nekspieren door spanningen

Bericht door Eveline » do 17 apr 2014 09:35

Hallo dames,

Het lijkt wel, dat er nog steeds een soort cyclus is, ook al ben ik al anderhalf jaar in de post-menopauze. Momenteel even zonder opvliegers, maar wel pijn in m'n nek met de bijbehorende duizelingetjes, last van mijn heupen, spieren, moe zijn en heftig dromen. Dan komt er weer een week of 2 aan met alleen opvliegers, het herhaalt zich telkens.

Ik heb me er al een tijdje bij neergelegd en laat het maar over me heen komen, het kost zoveel energie en die steek ik liever in leuke dingen.

Groet
Eveline

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » vr 18 apr 2014 01:25

Hoi,

Ik heb voor dat mijn menstruatie stopte wel een half jaar last gehad van spierkrampen in mijn nek. Daarna pijn in mijn rechter schouder.
Nu is dat allemaal weg en heb ik knieklachten en vreeslijke voetpijn.
Het heeft allemaal met de overgang te maken, maar is niet lekker.

Dacht ook dat ik "iets "mankeerde maar na een tijd ging het weer over.
Hoop dat je er snel weer vanaf bent.
Het is zo vermoeiend.

Ik snap ook niet dat mensen in je /mijn omgeving zeggen nergens last van te hebben omdat hier zoveel vrouwen dat wel hebben.
Zo jammer dat er nog steeds een taboe op zit.

Heel veel sterkt!!
Gippy

Eveline
Berichten van Eveline
Onderwerpen van Eveline
Menopauzejaar:

Bericht door Eveline » vr 18 apr 2014 10:31

Gippy,

Nu ik al een paar jaar in de overgang zit, begrijp ik die andere vrouwen wel. Je kunt wel jaren over je klachten blijven praten, je omgeving weet het onderhand wel en het heeft zo weinig zin, want het wordt er niet minder van. Laatst zei iemand tegen me: Ik hoor je niet meer over je opvliegers, ben je er vanaf? Nee, zei ik, maar wat heb jij eraan, als ik het er steeds over heb?

Eveline

Djoeke
Berichten van Djoeke
Onderwerpen van Djoeke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Djoeke » do 24 apr 2014 15:31

Hallo Dames,

Fijn he, die overgang.....;)

Ik zit er ook al wat jaartjes in en ben (helaas) met heel wat klachten bekend. De laatste tijd kreeg ik steeds meer last van mijn gewrichten en spieren. Als ik 's morgens wakker word voel ik me net 80, zo stijf en pijnlijk voelt mijn lijf dan aan. Ik heb vooral veel last van mijn polsen, enkels en rug. Heel vermoeiend allemaal! Ook kan er zomaar een spier verrekken terwijl ik niets bijzonders doe. En na het sporten kan ik heel lang vreselijke spierpijn hebben.

Omdat ik ook steeds zo moe ben, ben ik deze week even langs mijn huisarts gegaan. Er zijn bloedproeven gedaan en er is ook een longfoto gemaakt. Gelukkig blijkt er niets aan de hand te zijn. Volgens mijn huisarts zijn mijn klachten te wijten aan de overgang; de veranderende hormoonhuishouding dus.. Sommige vrouwen krijgen hormoonpillen voorgeschreven als de klachten te erg zijn. Voor mij is dat, om medische redenen, helaas geen optie. Ik ben een tijdje terug al begonnen met het slikken van supplementen zoals magnesium. Ben benieuwd of ik er baat bij heb.
Ik hoop dat ik bij jullie wat hebben aan mijn verhaal. Bij mij komen die spier -en gewrichtsklachten dus 'gewoon' door die rottige overgang!

Djoeke

Eveline
Berichten van Eveline
Onderwerpen van Eveline
Menopauzejaar:

Bericht door Eveline » za 26 apr 2014 10:08

Hoi Djoeke,

Ja, het hoort er echt bij, hoor. Zoek maar eens op het forum naar spierpijn en/of gewrichtspijn.

Groet
Eveline

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » za 14 feb 2015 11:11

Hallo dames,

Ik heb de laatste maanden een dipje, dat nare gevoel in mijn nek en hoofd is weer helemaal terug en lijkt wel bij me te willen blijven, maar ik wil er vanaf! Die constante druk in nek en hoofd vreet energie en dat wiebelige blijft toch een beetje eng. Het kost me daardoor moeite om van dingen te genieten en dat is zo jammer!

Het is het bekende verhaal en als er echt iets ergs zou zitten, dan was ik er allang niet meer geweest.
Het is puur de overgang en ik ben er zo langzamerhand een keer klaar mee...grrr...
Ik ben nog in de pre.... Maar denk wel dat ik mijn laatste eitjes ga leggen. Het wordt allemaal heel onregelmatig, misschien dat daardoor de klachten ook in alle hevigheid terugkeren? Kan iemand daar iets over zeggen? Of heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb dit nu al jaren en kijk uit naar de tijd dat ik weer volop kan genieten.

Gr. Loutje.

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 65

Bericht door Ernarda » za 14 feb 2015 13:16

Hallo Loutje,

Helaas moet ik je vertellen dat ik hier ook al jaren mee loop. Het ging n half jaar goed en ineens is t er weer. Steken in mijn nek, pijn in schouder. Zo heftig dat ik er soms gek van wordt. Dat wattige hoofd en die nare gedachtes erbij. Het blijft maar duren. Gisteren een redelijke middag en avond maar vanmorgen weer dat nare, grieperige gevoel. Kijk er naar uit dat er weer betere tijden komen, want ik ben t hartstikke beu. Wil weer genieten van mijn kleinkinderen en leuke dingen doen. Nou heb weer even mijn hart gelucht. Ik wens jullie allemaal veel sterkte en ooit zullen we er toch vanaf geraken en sterker zijn Dan er voor.

Erna

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » wo 18 feb 2015 09:15

Hallo dames,

Het is nog steeds tobben hier! Die nekklachten zijn zo hevig dat ik er misselijk van word en als iemands me masseert word ik zo dizzy. Vandaag is mijn menstruatie er door, ik barst van de hoofdpijn vanuit die nek en voel me rillerig. Ik word daar niet goed van! Dat het mijn leven zo kan beheersen had ik niet voor mogelijk gehouden, en dan weer die twijfel.....
Ik word gek van mezelf.

Zo even kwijt!
gr. Loutje.

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » do 19 feb 2015 09:27

hallo dames,

Ik weet momenteel niet waar ik het zoeken moet van de pijn in mijn nek-en schouderspieren, zo erg dat het mijn dagen vult met pijn, misselijk, duizelig zijn. Ondanks dat ik gelukkig heel goed slaap ga ik ermee naar bed en sta ik er weer mee op. Twijfelen dat het stress is, maar waar dat dan vandaan komt, want eerlijk gezegd ervaar ik alleen stress als ik iets moet doen waar ik tegenop zie, dus dat vermijd ik momenteel. Ik zit hele dagen thuis, rustig te wezen, maar daar neemt de pijn niet door af, wel voel ik me thuis het meest veilig. En het is het kip-of-ei verhaal, want ik krijg stress van die lichamelijke klachten!

Wandelen zou ik wel willen, maar ik ben juist in de beweging zo licht in mijn hoofd dat ik bang word om te gaan vallen (hoewel dat nooit is gebeurd).
En ja..... Toen die nekklachten weer heel hevig werden, werd ik ongesteld. Dan denk ik: zal het daar echt van kunnen komen? Want de normale migraine die ik gewend was, die is nu veranderd in die nekklachten en oppervlakkige hoofd(spier)pijn.
Zijn er dames die hier ook ervaring mee hebben?
En wat doen jullie eraan?

groet,
Loutje.

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » do 19 feb 2015 10:03

Hoi Loutje,

Bij mij idem dito. Ik ben ook zo duizelig en last van de nek. Ik heb er ook dooie vingers bij. Heb jij dat ook? Ik ben eergisteren naar acupunctuur geweest en zij heeft mijn nek gemasseerd, maar het heeft niet veel geholpen. Ik had het idee dat ik ongesteld moest worden, maar het zet niet door. Ik ben wel geprikt om ht niet te erg te laten worden, maar nu komt er helemaal niets. Eigenlijk moet ik boodschappen doen, maar ik durf ook het huis niet uit door die duizeligheid. Ik word er niet goed van. Als ik stil zit gaat het prima en wil ik van alles doen, maar zo gauw ik in beweging kom, gaat het mis. Ik weet ook niet wat we er aan moeten doen. :|

Groeten, Monique

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » do 19 feb 2015 13:06

Hoi Monique,

Ja die dooie vingers kan ik ook hebben, nu niet, bij mij trekt mijn hele hoofd. Zelfs fronsen lijkt moeilijk en trekt erg, alsof die spieren veel te strak staan. Het lijkt wel of het niet goed doorloopt in mijn nek en hals, soms kost slikken me zelfs moeite en dan dat wankele gevoel, ik blijf dat doodeng vinden. Ook mijn achterhoofd lijkt helemaal aangespannen te zijn, ik kan maar niet wennen aan dat gevoel, het is net of mijn hoofd niet bij de rest past, of dat mijn nek is ingezakt. Zelfs mijn kaken staan gespannen....
Ik voel ook echt dat mijn spieren zeer doen als ik mijn hoofd beweeg. Ken jij dat ook?
Ik ga zo even naar de manueel therapeut, moet echt even losgemaakt worden, hoop dat het helpt, de vorige keer heeft het goed geholpen, maar is inmiddels alweer bijna een jaar geleden. Tijd dus voor een opknapbeurt :roll:
We tobben wat af zo, zit veel thuis, dan gaat het nog wel.
Ben net mijn vader eten gaan geven, zelfs dat bord vasthouden voelde ik, het moet niet gekker worden zeg :cry:

groet, Loutje.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Lunar » do 19 feb 2015 13:57

hoi Loutje,

Als ik lees wat er speelt met je vader (heb zelfde jaren geleden doorgemaakt) dan lijkt me zo normaal dat je nek vast zit.
het klinkt of jij daar zelf helemaal niet aan denkt.
ook dat is herkenbaar. de fase dat mijn vader ziek was. was zo stressvol, verdrietig en heftig dat ik vast zat erna..
maar het kostte zeker tot een dik jaar erna dat ik dat besefte.

sterkte,
groet, luna

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » do 19 feb 2015 14:53

Hoi Luna,

Dank je voor je bericht. En natuurlijk speelt dat van mijn vader mee, dat weet ik zeker, alleen kan ik het zo slecht hebben van mezelf... Ik moet toch flink zijn :roll:
En er zijn ook momenten dat ik eraan twijfel, want zo'n last kun je daarvan toch niet hebben, alles doet me zeer in mijn nek en hoofd, alsof het in de fik staat af en toe (geen opvlieger bedoel ik dan, maar gewoon een brandende pijn). Zelfs fronsen trekt, alsof mijn spieren tekort zijn....
Ik heb al eerder zo'n fase meegemaakt met mijn vader, maar toen kon ik het veel beter handelen, lijkt wel. Ik kan nu niks hebben en alles voelt zwaar, ik moet daar erg aan wennen want het past niet bij me. Ik heb nog niet geaccepteerd dat zulke dingen onderdeel zijn van deze fase in mijn leven.
Dat het tijd wordt om mijn leven wat anders in te richten dan voorheen.
Ik zou alleen willen dat ik niet overal zo tegenop zag, dat ik weer ongedwongen dingen kan ondernemen.
Het gaat er heus van komen, maar mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld....

groet,
Loutje.

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 68

Bericht door Christine » do 19 feb 2015 21:09

Hallo dames,

Heel herkenbaar voor mij.
Ik lijd hier al aan sinds het begin van mijn overgang, exact zoals jij het beschrijft van de nek/schouder/hoofdpijnen en duizeligheid.

Natuurlijk heeft stress invloed, maar ik heb er net zo goed last van als ik leuke dingen doe en er geen "ellende" op ander gebied speelt.
Ik heb er geen grip op, de pijnen veranderen soms van uur tot uur.

Maar....ik ken ook de periodes dat ik er geen last van heb, en wonderlijk genoeg de pijnen/druk weg zijn.

Fysio of welke therapie ook, heeft mij nooit geholpen (heb er veel geprobeerd) op het moment van behandelen is het prettig, maar het komt gewoon weer terug.

Ik word er niet vrolijk van....kan vaak niet doen (door deze klachten) wat ik wil doen.
Ik durf met de duizelingen die dan ontstaan niet alleen naar buiten....voelt dan allemaal zo eng in mijn hoofd.

groet, Christine

Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Nadeche » do 19 feb 2015 23:34

Beste dames,

Wat een herkenning weer, heb een verschrikkelijke week achter de rug met alle klachten die jullie opnoemen. Dat is zo fijn, hoe gek het ook klinkt, om te lezen, dat ik niet de enige ben.

Ik haal me van alles in mijn hoofd wat ik kan mankeren.
's Nachts word ik soms na 3 uur slapen met hartkloppingen wakker.. En ja die duizeligheid durf soms niet eens naar de keuken te lopen zonder me onderweg overal aan vast te houden pfff. En ja die rare pijn in mijn nek soms trekkend naar mijn achterhoofd, nog nooit last van gehad wat is dat nu weer, En ik loop als een waggelende gans mijn voeten zwaaien pfff

Nou dat was het weer even, ik hoop op morgen eens een klachtenloze dag en een nacht van meer dan 3 uurtjes slaap.

Sterkte allemaal
Nadeche

Skogsmor
Berichten van Skogsmor
Onderwerpen van Skogsmor
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Skogsmor » za 21 feb 2015 16:37

Het helpt te lezen dat ook duizelingen en nekklachten horen bij de overgangsklachten. Maak ik me weer wat minder druk.

Kan al een hele lijst afvoeren richting overgangsklachten en dat lucht dan toch weer op. Ik had pijn in gewrichten van mijn hand en dan denk je eerst toch even aan iets anders.

Het maakt de klachten niet minder, maar wel de zorg erom, ik ga er vanuit dat het ooit over gaat en anders ga ik er vast een keer aan wennen. (waarschijnlijk lukt dat de ene dag beter dan de andere dag!)

Skogsmor

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » zo 22 feb 2015 13:57

Hoi Skogsmor,

Ik ken dat gevoel dat de klachten er nog zijn, maar de zorgen erom afnemen nu blijkt dat er zoveel vrouwen last hebben van dezelfde symptomen in de overgang.
Als het heel hevig is, slaat de twijfel soms gewoon toe hoor en vraag ik me af hoe dat zo'n invloed kan hebben op mijn gestel, gewoon omdat ik dan die last meer ervaar, maar ik word langzamerhand wel wat beter in het relativeren van de klachten, al gaat het me nog niet snel genoeg :roll:

Als het me teveel wordt, dan zoek ik wat mensen op die de symptomen enigszins kunnen verlichten of neem ik meer rust en lees hier de ervaringen van andere vrouwen, dat is ook zorgen voor mezelf en dat scheelt ook.
En ja, er komt een tijd dat het ooit overgaat of went, daar vertrouwelijk ook op!

Groet Loutje.

Zaza
Berichten van Zaza
Onderwerpen van Zaza
Menopauzejaar:

Bericht door Zaza » di 24 feb 2015 22:41

Amen, Skogsmor en Loutje.

Ook hier de afgelopen week giga-schouder-nek-brand, waar ik idd na een dag doodmoe en misselijk van werd. En dan is het erg geruststellend om hier gelijkluidende klachten te lezen. Ik vind het nog steeds een bijzonder fenomeen, die overgang.
Na 3 maanden 'pauze' eergisteren ook weer ongesteld geworden. Dus misschien heeft die brand inderdaad wel te maken met de ongesteldheid, of wat daar voor door moet gaan... Was het de afgelopen onregelmatige keren (nu sinds een jaar) verschrikkelijk heftig (zoiets als Skogsmor beschreef), deze keer is het nauwelijks noemenswaardig.

Skogsmor, bij mij begon het ook zo'n beetje met stijve pijnlijke vingers, handen, heupen en de bang dat ik reuma of zoiets aan 't krijgen was. Dat was vorig jaar, nog voordat ik de diagnose overgang gesteld had. Door jouw intro-verhaal afgelopen week realiseerde ik me opeens, dat ik inmiddels helemaal geen last meer heb van die hand/vingerklachten. Lang leve dit forum - een soort collectief geheugen, vol hoop, troost en (h)erkenning.

Zet em op
Zaza.

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:

Bericht door Sjellie » ma 02 mar 2015 17:06

Hallo Dames,

Alles wat jullie schrijven is herkenbaar voor mij.
Soms heb ik 1 of 2 goeie dagen en ben dan helemaal klachtenloos, het gaat dan zo goed dat ik s'avonds zo lang mogelijk probeer op te blijven, want de volgende dag kan het weer helemaal anders zijn. Net als nu, en wil dan het liefst dat het zo snel mogelijk avond is zodat ik naar bed kan. Want misschien is het bij het wakker worden wel weer allemaal weg. Raar he? Blijf maar denken waar het aan ligt dat het nu weer slechter gaat, gespannen nek, duizeligheid, prikkelende voeten en handen, branderige voetzolen,
drukkend hoofd en druk op de oren bij opstaan vanuit de stoel, neerslachtig, enz.
Ik denk zelf, omdat het afgelopen dagen goed ging, ik mijn eigen voorbij gelopen heb.
En veel prikkels opgedaan heb want natuurlijk wilde ik er volop van genieten.
Maar nu word ik weer terug gefloten. Wie herkent dit?

Groetjes Sjellie

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » ma 02 mar 2015 23:17

Hallo Sjellie,

Wat je schrijft kan mijn verhaal zijn, exact hetzelfde, met dat ene verschil dat ik niet de behoefte heb om 's avonds vroeg naar bed te gaan. Ik heb net een stuk gewandeld, dat probeer ik elke dag minimaal een half uur vol te houden, meestal voor het slapen gaan. Het gekke is dat ik zonder klachten begin en na een half uurtje loop ik te duizelen, dat is zo raar. Terwijl wandelen, of stevig doorlopen, juist zo goed voor je moet zijn. Ik heb dan ook echt even nodig om bij te komen. Ik dacht eerst dat het te maken had met een slechtere conditie, maar ik loop nu al een paar weken iedere avond, dus dat kan haast niet. Het heeft toch echt te maken met die schommelende hormonen en dat kan per dag verschillen. Er is bij mij geen peil op te trekken, wel vind ik het veel te lang duren!
Die druk in nek en hoofd en op je oren, ik heb ook regelmatig een zoemtoon in mijn linkeroor.
Dus ja, ik herken het wel wat je schrijft! En als ik het antwoord wist om dit te voorkomen, dan liet ik het jullie meteen weten :mrgreen:

Sterkte!!

Loutje.

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:

Bericht door Sjellie » di 03 mar 2015 01:51

Hoi dames,

Het vroeg naar bed gaan is bij mij rond half 1, en niet zoals gewoonlijk om, wat het ooit kan zijn om half 3. Eerder op de avond dacht ik, ik wil naar bed. Maar nu ben ik weer niet naar bed te krijgen omdat de klachten weer minder zijn. Hoezo schommelen????
(Ik heb wel de luxe dat ik s'morgens niet vroeg op hoef te staan).
Ook ben ik net als jij s'avonds begonnen met een half uurtje lopen.
Maar door die zwabberende benen ben ik er mee gestopt. Vond het te gevaarlijk worden.
Ergerde me aan die oneffenheden op de stoep en was bang om languit te gaan.
Zou er weer een kwaal bij komen met waarschijnlijk flinke schaafwonden :lol:
Hoe herkenbaar! Ik heb ook regelmatig een gezoem in mijn oor, je gelooft het of niet, ook in mijn linker.
Ik snak naar de lente en zomer, ga ik eens regelmatig fietsen. lijkt me iets beter als wandelen. Lekker in de zon, want ik heb het juist eerder koud als dat ik opvliegers heb.
Slaap zelfs in bed met een electrische deken. Zullen velen jaloers op zijn.
Maar zoals ik ergens gelezen heb, is het koud hebben ook een opvlieger.
Heel soms heb ik warmte aanvallen, maar die zijn zonder zweten en van korte duur.

Fijn dat ik dit met jullie kan delen, en dat er zoveel herkenning is.
Geeft me een fijn gevoel.
Door dat gevoel kom ik er nu achter dat de klachten ook op de achtergrond treden.

Groetjes Sjellie

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 03 mar 2015 12:40

Hallo Sjellie

Wat goed voor je is, is goed naar jezelf luisteren en naar de signalen die je lichaam je geeft.

Ze kunnen van alles roepen wat goed voor me is maar ik voel zelf wel of iets goed voor me is.
En als ik ergens klachten van ondervindt dan is het gewoon niet goed voor me. Maar belast ik mezelf gewoon teveel of is het gewoon niet mijn ding.
Wat normaal goed is voor je, kan in sommige periodes wel eens helemaal niet goed voor je zijn

Groetjes
Gaea

Dena
Berichten van Dena
Onderwerpen van Dena
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Dena » do 05 mar 2015 18:47

Hallo

Ik weet alles over nekpijn, ik kan zelfs daarover een boek gaan schrijven! Bij mij is het nog lastiger, want ik heb 16 jaar geleden whiplash door een aanrijding opgelopen. Na jaren ziek zijn geweest, heb ik geleerd om daarmee te leven. Ook nu ik in overgang zit, word ik wakker met nekpijn en daardoor een zwaar hoofd.
Misschien helpt het als ik schrijf dat ik juist actief moet blijven! Op bed liggen en rustig aan doen, roept bij mij alleen maar nog meer spanning in mijn nek. Klinkt raar, maar dat is echt waar. Even met zalfje insmeren, zachtjes en zelf omdat ik het beste weet waar het pijn doet en ik ken mijn pijngrens. Wandelen, fietsen, stofzuigen, zwemmen... Van spanning komt ontspanning... Mijn ervaring heeft mij geleerd, hoe meer ik probeerde rustig aan te doen, zo meer werd ik gespannen en had meer pijn. Soms is het heel erg moeilijk en ik moet mezelf gaan dwingen om iets te gaan doen, maar dan dwing ik mezelf toch en stap ik op hometrainer... Later lekker douchen met warm water en doucheknop mijn nek masseren...
Beterschap en succes ermee

Dena

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » zo 12 apr 2015 12:14

Dag dames,

Het is gek dat de lichamelijke klachten die me dagelijks parten spelen, het leven zo enorm beheersen dat ik het niet vrijuit kan leven en ervan genieten.
Het constante lichte gevoel in mijn hoofd, de gespannen nek- en hoofdspieren veroorzaken een druk in mijn hoofd achter mijn ogen, mijn kaken en op mijn oren dat ik wankel ben. Constant! Het belemmert me in mijn bewegingen en elke gedachte is er aan gewijd, doordat het er altijd is.

Daardoor de twijfels, de onzekerheid en de lusteloosheid die bij mij optreden en ik huil, ik huil in stilte want ik ben niet meer de leuke onbevangen vrouw voor mezelf en ook niet voor mijn man terwijl hij het absoluut verdient.

Ik voel ook momenten van hoop dat het een keer beter zal gaan en pep me regelmatig op, maar oh wat kost dat momenteel een energie. De huisarts schrijft me graag de antidepressiva voor, maar ik voel weerstand bij het idee. Ik heb dat al eens gehad en het werkte voor mij niet meer, ophogen van de dosis vond ik geen optie. Bovendien bestrijdt het alleen de symptomen.
Maar ook daar zijn de twijfels.... Mij zo voelen is ook niks.
Ik voel me eenzaam hierin.

groet,
Loutje.

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » zo 12 apr 2015 16:19

Hoi Loutje,

Ja....ik ervaar hetzelfde. elke dag weer die strijd en hoelang nog? Ik wil me zo graag weer een beetje goed voelen, het leven leven!
Zo zonde van de tijd, er kan nog zoveel maar het lukt niet door alle klachten. Ik kan me er zo eenzaam en verdrietig door voelen.

Sterkte!
Greta

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » ma 13 apr 2015 11:39

Hallo

Alles zo herkenbaar, voel ik dit niet dan voel ik dat wel, waar ben ik zelf.... dan voel ik weer mijn baarmoeder zitten (wie voelt nu daar), dan weer bezorgd over roze afscheiding, menstruatie.. ik heb nog steeds het idee dat ik weer moet gaan leven, pruts die hormonen....en ik wordt er zo moe van.. vooral van mezelf..
Ik ga steeds meer denken dat die lichamelijke klachten veroorzaakt worden door mijn denken dat weer op de schop wordt gegooid door de hormonen, ik denk dagelijks: mens ga leven.. en soms lukt dat en soms lukt dat dus even niet (en dat niet als nu al 2 maanden bezig, bah), de huisarts kom ik liever niet meer....om er geen denk verder mee, ben ik weer even gerustgesteld komt de volgende kwaal weer opduiken.... pruts hormonen....

Mrsx

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:

Bericht door Loutje » ma 13 apr 2015 12:24

Hoi Greta en Mrsx,

Dank voor jullie reacties, wat kunnen we tobben he? Ik sleep me momenteel door de dagen en ook herken ik dat gekwakkel met de menstruatie Mrsx, dan weer ongesteld, een paar dag weg dan weer spotting, zomaar weer weg, dan ineens na twee weken weer ongesteld....pfff, maar het zegt me wel dat ik het dus daarin moet zoeken, anders blijf ik twijfelen of het wel echt de overgang is.... Daar kan ik toch niet zoveel last van hebben dat ik er elke dag mee wordt geconfronteerd en dagenlang, niet even een aanval of zo, maar constant?
Ik vind het erg zwaar en jullie ook zo te lezen...

En iedereen maar roepen: Gewoon lekker ontspannen, Maar hoe kan ik ontspannen als ik het altijd voel? Ga lekker op vakantie, neem vrij.... Maar dan heb ik het ook!

Kan ik het niet accepteren als dat het bij mij hoort (?) Nee, want ik had dit nooit zo erg! Ik denk niet dat iemand begrijpt wat het is, als ze het zelf niet voelen.

Ga bewegen..... Maar na een kwartier wandelen sta ik te wankelen op mijn benen en voel ik me zo onzeker.....
Om moedeloos van te worden.

Groetjes, Loutje.

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » ma 13 apr 2015 15:55

Hoi Greta,

Ik heb een vraag aan je; ik zie dat jij 57 jaar bent en (net als ik) veel klachten ervaart. Hoe was dat bij jou toen je 48 jaar (dat ben ik nu) was?
M.a.w. hoe lang heb jij al die klachten al?
Ik word eigenlijk een beetje hopeloos bij de gedachte dat ik al die ellende nog heb op m'n 57e...
Ben wel benieuwd eigenlijk!

gr Sandra

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » ma 13 apr 2015 19:34

Hoi Loutje,

Ik heb precies hetzelfde. Ook dat nare gevoel in het hoofd. Net alsof ik dronken ben. Ik durf ook bijna nergens naar toe, omdat ik me onzeker voel. Als ik loop, moet ik me overal aan vasthouden, anders ben ik bang dat ik val. Jij dacht dat het uit je nek kwam. Is dat ook zo? Ik heb nl. niet het idee dat mijn nek vastzit. Ik heb wel last van spanning op de keel en in de kaken.
Ook heb ik weer erg last van hartkloppingen en druk op de borst. Ik wil zo graag gaan sporten, want dat schijnt goed te helpen. Maar ik heb er de energie niet voor en ben bang dat mijn lijf het niet aankan en ik ter plekke dood neerval als ik me teveel inspan. Belachelijk natuurlijk, maar stop die gedachten maar eens. Ik vraag me af hoe andere vrouwen dat toch doen.

Succes allemaal.
Monique

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht