Heftige overgangsverschijnselen na stoppen met de pil.

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Bibliolief
Berichten van Bibliolief
Onderwerpen van Bibliolief
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Heftige overgangsverschijnselen na stoppen met de pil.

Bericht door Bibliolief » za 20 okt 2012 19:05

Hallo,

Ik ben een nieuw lid van dit forum en heb mij aangemeld omdat ik net met de pil ben gestopt en als gevolg daarvan giga heftige overgangsverschijnselen vertoon. Ik ben 54 jaar en heb in overleg met mijn huisarts besloten om te stoppen met de pil. Zij wees mij er op dat het helemaal niet goed is voor je hart- en bloedvaten als je de pil na je vijftigste slikt.

De pil wist mijn overgangsverschijnselen behoorlijk te onderdrukken. Natuurlijk had ik wel eens opvliegers en in mijn stopweek had ik minimaal 2 tot 3 dagen zo'n heftige migraine dat ik niet aanspreekbaar was. Daar heb ik migraine pillen voor gekregen.

Ik wist dat mijn overgangsverschijnselen heftiger zouden worden na het stoppen met dit pil maar dat het zo erg zou worden had ik niet verwacht.
Slapeloosheid: 's nachts urenlang klaarwakker in bed liggen, tegen de morgen eindelijk inslapen en de rest van de dag kapot moe doorbrengen. Een wijntje drinken is er niet meer bij; dat wordt onmiddellijk afgestraft. Ik wil alleen nog maar eten, krijg puisten en uitslag, rare pijntjes in mijn gewrichten en in plaats dat mijn migraine minder wordt, heb ik nu steeds vaker hoofdpijn. Heb het altijd koud gehad en nu lig ik badend in het zweet in bed: dekbed op, dekbed af, dekbed op, dekbed af.

Mijn vriendinnen zeggen dat ik het maar gewoon moet ondergaan, dat het vanzelf beter wordt maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om bovengenoemde verschijnselen vijf tot tien jaar te 'ondergaan' als er misschien middelen zijn die in ieder geval de ergste symptomen onderdrukken. Het leven is zo toch helemaal niet meer leuk. Ik ben totaal geradbraakt door al die klachten.

Nu heb ik van diverse mensen hier op het forum gelezen over plantaardig oestrogeen. Wie heeft daar goede ervaringen mee en welk middel zou dan het beste zijn? De websites op internet prijzen allemaal hun product aan als zijnde het beste; dus daar zie ik door de bomen ook het bos niet meer. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ook wat betreft mirena, helpt die overgangsverschijnselen te verminderen? En welke specifieke (homeopathische) middelen slikken jullie?

Groetjes, bibliolief

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Heftige overgangsverschijnselen na stoppen met de pil.

Bericht door Anette » zo 21 okt 2012 23:39

Hallo Biblioblief,

Het is zeker waar dat na stoppen met hormoongebruik je een grote val maakt in je hormonen en het voor je lichaam een enorm karwei is om weer in actie te komen en de eigen natuurlijke draad weer op te pakken en alsnog de overgang te doen.

Gelukkig was je tevoren op de hoogte gesteld dat dit kon gebeuren.
Veel vrouwen denken, als ik maar lang genoeg doorga met hormonen gebruiken dan gebeurt dat niet en kan ik de klachten wel overslaan.

De pil en hormoontherapie zijn middelen die behoorlijk ingrijpen in de vrouwelijke natuur. Uit ervaring kan ik vertellen dat alleen al het herstellen daarvan, ook voor mij bepaald geen lolletje was.
Uiteindelijk kwam mijn lijf zelf wel in actie, maar tja, inderdaad jaren nadat die overgang zich al had aangediend moest dat lichaam alsnog die overgang doen.

Het idee dat je nu nog, met een van al die fyo-oestrogenen, waarmee vrouwen worden overspoeld, nog voldoende hormonen zou kunnen aanvullen om de klachten te onderdrukken is een illusie ben ik bang.
In het begin van de overgang, als je oestrogeen af en toe enigszins verlaagd is kan het ooit tijdelijk nog wat schelen.
Maar in deze fase van de overgang gaat dat daarmee echt niet meer lukken.

Gezien je heftige reactie van nu, zal er als je nu weer opnieuw gaat onderdrukken, daarna evengoed weer een heftige reactie volgen.
En met verstrijken van de tijd zal het vast niet gemakkelijker worden voor je lichaam om nog de flexibiliteit te hebben om het zelf te kunnen leren doen.

Anette

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » do 25 okt 2012 17:22

Hallo Biblioblief,

Hoewel ik goed snap dat je baalt van deze plotselinge vloedgolf van klachten ben ik het met Anette eens dat onderdrukken slechts "uitstel van executie" is (om het zo even te noemen)
Ikzelf ben nu bijna 2 jaar geleden gestopt met de pil en ook hier hakten een aantal klachten er meteen in maar nu na die 2 jaar denk ik dat mijn lichaam weer zijn eigen gang gaat.
Natuurlijk heb ik nog klachten en dat zullen er ook nog wel meer worden als straks echt mijn menstruaties zijn gestopt maar toch voel ik me beter bij zoals het nu gaat.
Niet meer een pil of andere hormonen regeren mijn lichaam maar gewoon de natuurlijke gang van zaken (hoe vervelend soms ook)

Groetjes, Cornelie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » vr 26 okt 2012 09:44

Goedemorgen,

je schrijft 'ik heb er geen zin in", ja wie wel?
Niemand zit te wachten op deze ellende en inderdaad het duurt erg lang.
Ik doe het zonder medicatie en het is zwaar, heel zwaar.

In je leven gebeuren nu eenmaal dingen die je zult moeten accepteren en dat accepteren is ook al een heel proces, natuurlijk ben ik ook kwaad en teleurgesteld dat mij dit moet overkomen, hormonen gebruiken, geven je even wat speelruimte, maar er doorheen zul je uiteindelijk toch zelf moeten doen.
maar er zit niets anders op dan het over je heen te laten komen, en hopen dat er na de overgang nog mooie jaren mogen komen.

Sterkte gewenst,

Dorothea.

Sannie
Berichten van Sannie
Onderwerpen van Sannie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Sannie » vr 02 nov 2012 20:22

Hoi,

Mijn ervaringen tot nu toe zijn anders en ik weet niet of dat nog zal veranderen. Ik ben in juni met de pil gestopt en na een nietszeggende pil-bloeding is er niks meer gebeurd. Soms zweet ik wat als ik wakker word maar verder nergens last van.
Geen stemmingswisselingen en verdere geen opvliegers.
Wel soms een trekkend gevoel in mijn onderbuik en dan denk ik, zou het toch nog? Het kan natuurlijk!
Ik slikte de pil wel continu, geen stopweken...

Sandra

Esw1956
Berichten van Esw1956
Onderwerpen van Esw1956
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Esw1956 » di 08 okt 2013 15:53

Hoi, hoi ...

ik ben 57 jaar en sinds december 2012 gestopt met de pil. Laat... maar de apotheek vertelde mij dat ik zonder probleem de pil nog even kon blijven slikken. De pil zou de scherpe kantjes van de overgangsverschijnselen afhalen. Na het stoppen heb ik geen menstruatie meer gehad. Wel heel veel zweetaanvallen (opvliegers) en pijn in mijn gewrichten. Erg heftig allemaal en heel pijnlijk. Slapeloze nachten had ik er van. Heel, heel zwaar!!

Ik merk nu dat de opvliegers minder heftig worden. Het begint nu niet meer bij mijn tenen maar meer op borsthoogte en soms heb ik dagen dat ik geen opvliegers heb of maar een enkele.

De gewrichtspijn in mijn heupen wordt ook minder maar des te erger in mijn schouders en ellebogen. Het slapen gaat inmiddels ook wat beter. Ik blijf maar zoveel mogelijk "gewoon" doorgaan en laat maar komen wat er komt! Het is soms moeilijk maar voor mij geen hormoontherapie meer, want als je daarmee stopt krijg je volgens mij toch "de klap".

Voor mijn gewrichtspijn ga ik elke dag een stuk wandelen en doe ik wat oefeningen met mijn armen. Ook ben ik op dansles gegaan. Als ik een opvlieger krijg of heb vertel ik dit aan de mensen die bij me zijn op dat moment en ben ik alleen... dan doe ik het even rustig aan totdat het weer over is.

Esw

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht