Ongekende spanning spieren

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Lique68
Berichten van Lique68
Onderwerpen van Lique68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Ongekende spanning spieren

Bericht door Lique68 » ma 04 mar 2013 10:45

Hallo dames,

Ik loop hier eigenlijk al jaren mee maar het wordt steeds erger.
Gespannen spieren en niet zo maar gespannen, maar echt verkrampt zeg maar.

Wanneer ik gewoon op de bank zit, zit ik bijna met opgetrokken schouders en moet mezelf er op focussen dat ik ontspan. Wanneer ik in bed lig merk ik dat ik mijn kussen of dekbed vasthoud alsof mijn leven er vanaf hangt.

Ik wordt daardoor ook compleet uitgerangeerd wakker. Niet uitgerust en overal pijn. Zodra ik ook maar een beweging maak zoals arm omhoog of naar achter, een balletje licht wegschoppen voor de hond, schiet de kramp erin alsof ik topsport beoefen :(
En echt, ik probeer te ontspannen, maar het is bijna een tweede natuur geworden om zo rond te lopen. Ik wordt er onderhand dol van. Alles wat ik doe doet zeer.

Ik heb yoga geprobeerd ( doet alleen maar zeer) ontspanningsoefeningen enz.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Hartelijke groet,
Angelique

Lique68
Berichten van Lique68
Onderwerpen van Lique68
Menopauzejaar:

Re: Ongekende spanning spieren

Bericht door Lique68 » wo 13 mar 2013 21:40

Hallo dames,

Ik heb al tijden last van mijn benen maar het wordt met de dag erger. Het is begonnen met aan beide onderzijdes van de knie een verdikking. Net of er vocht in zit.Als ik even gelopen heb of uit een warm bad komt is het gehele gebied daar ook opgezet en zeer pijnlijk.
Verder doen de kuiten ontzettend zeer, net of ze in een kramp willen schieten.

Nu de laatste tijd trekt de pijn door naar de bovenbenen en heupen.
Als ik uit de stoel of bank wil opstaan dan wordt ik echt even misselijk van de pijn. Het gekke is dat het alleen maar erger wordt.

Ik ben voor die dikke plekken al eens naar de dokter geweest maar die zegt dat alles goed is.

Herkennen jullie dit? Ik ben soms bang voor oedeem of trombose. Maar dat heb je toch niet in beide benen tegelijk.

Hartelijke groet
Angelique

Nel55
Berichten van Nel55
Onderwerpen van Nel55
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Nel55 » di 09 apr 2013 09:26

Hoi,

ik heb al jaren last van spierspanning en dat is erger geworden sinds de overgang, ik ben nu 55 jaar en op mijn 38e begonnen met de overgang. Ik betrap me zelf erop dat ik met opgetrokken schouders zit. Je komt in een cirkel terecht van pijn en vermoeidheid, het enigste wat bij verlichting geeft is een warme kersenpitten zak in mijn nek leggen.

Pijnstilling helpt niet als ik mezelf erop betrap dat ik mijn schouders optrek laat ik ze zakken maar even later zijn ze weer opgetrokken.

Nel

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Esje » di 09 apr 2013 09:53

Hallo

Hier hetzelfde. Vanochtend ook weer zo stram en stijf opgestaan, heb echt weer zo'n baaldag vandaag. Mijn schouders doen zeer en mijn linkerarm heb ik al maanden last van, kan hem nauwelijks optillen. Dokter dacht eerst een tennisarm maar blijkt nu een slijmbeursontsteking te zijn.

Esje

Nimaan65
Berichten van Nimaan65
Onderwerpen van Nimaan65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Nimaan65 » do 11 apr 2013 08:15

Hallo,

Ik ben Angelique en 47 jaar.
ook ik heb ik ontzettend last van. Midden in de nacht verkrampt wakker worden ook al ga ik ontspannen slapen. Nu heb ik zere schouder en volgens de huisarts komt dit door beginnende artrose en de gespannen spieren in de slaap. Het enige wat hij doet is ontstekingsremmers voorschrijven en ik moet naar maatschappelijk werk want het zou wel eens kunnen komen door de ellende die ik vroeger heb meegemaakt.
Ik weet zeker dat dit niet zo is. Ik heb allerlei klachten en als ik lees op dit forum herken ik zoveel. Waarom neemt mijn dokter mijn klachten niet serieus?
Ik ga moe naar bed en sta moe op en kan zelfs nu niet werken.
Dus als iemand een tip heeft om ontspannen tijdens de slaap dan hoor ik het graag!

Groetjes Angelique

Lique68
Berichten van Lique68
Onderwerpen van Lique68
Menopauzejaar:

Bericht door Lique68 » do 11 apr 2013 21:20

Hoi Angelique, Esje en Nel

Ja toch allemaal heel herkenbaar he, en als je aan de ha vraagt of het de overgang is dan zeggen ze nee.

Artrose, slijmbeursontsteking kan inderdaad allemaal. Slijmbeursontsteking moet wel weer een keer overgaan dan. Ben benieuwd of je dan pijn vrij blijft.

Angelique, ben jij in de overgang of je weet of niet? Ik slaap 's nacht ook heel gespannen, lig soms met gebalde vuisten als ik wakker wordt. Schouders en nek doen al jaren zeer en nu gaan mijn armen ook mee doen.

Net of ik allemaal beurse plekken op mijn arm heb.

Hartelijke groet
Angelique

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Esje » vr 12 apr 2013 11:53

Hallo dames,

Ik heb er momenteel heel veel last van. Alles lijkt strak te staan. Ik ben maar begonnen met ontspanningsoefeningen 's avonds. Maar moet bekennen dat het er momenteel alleen maar erger van lijkt te worden...

Esje

Hanger
Berichten van Hanger
Onderwerpen van Hanger
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Hanger » vr 12 apr 2013 13:35

Hallo,

Ik heb al jaren opgetrokken schouders (en daardoor pijn in bovenrug) en gezichtsspanning.
Ik dacht dat dat bij mij 'hoorde'! Hoort dat bij de overgang?
k Dacht dat mijn 2e natuur was. Ik heb baat bij de fitness.

Groetjes van Hanger

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 12 apr 2013 16:35

Hoi dames,

Om te stellen dat het een verschijnsel van de overgang is, dat is wel heel erg kort door de bocht.
Verminderde draagkracht dat is een verschijnsel van de overgang.
Belangrijk om een pas op de plaats te maken, stap terug te doen en je draaglast in de gaten te houden.
Naar binnen te kijken naar wat je nu teveel op de schouders hebt en die zoveel mogelijk aan te passen.

Anette

Janneke
Berichten van Janneke
Onderwerpen van Janneke
Menopauzejaar:

Bericht door Janneke » vr 12 apr 2013 16:44

Anette schreef:
vr 12 apr 2013 16:35
Verminderde draagkracht dat is een verschijnsel van de overgang.
Ha Anette,

Je slaat de spijker op de kop denk ik.
Inderdaad kijken naar wat nu teveel is geworden. Ik heb in de overgang geleerd dat dat veel zinniger is dan achteraf als de spanningen zich al hebben opgeslagen in je lichaam en opgetrokken schouders al een gewoonte zijn geworden, die symptomen te gaan bestrijden.

Wat je zegt, naar binnen kijken en je bewust worden van de spanningen en overbelasting voordat het zover is dat de 'schade' al is aangericht.

Janneke

Nimaan65
Berichten van Nimaan65
Onderwerpen van Nimaan65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Nimaan65 » di 23 apr 2013 21:54

Hallo,

Het is denk ik een combinatie van alles.
Nu de overgang begonnen is, tja merk ik toch dat ik onstabieler word.
Vlgs de huisarts is het de spierspanning tijdens de slaap en beginnende artrose.
En de spierspanning is weer combinatie van overgang en overwerkt verdriet.

Nu psycholoog en weer antidepressiva, kijken of dit werkt tegen spierspanning.

Groetjes Angelique

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:

Bericht door Fieneke » ma 13 jul 2015 18:59

Hallo

Ik heb ook een grotere spierspanning na de overgang gekregen. Schiet sneller in de kramp idd. Ook mijn beide schouders zijn in korte tijd zwakker geworden. Ik moet opletten met poetsbewegingen. Dus niet te snel en te hard de tegels in de douche schoonmaken, maar langzaam, anders is het weer foute boel met de schouders. Ook boven mijn hoofd werken moet ik oppassen. In heel korte tijd zijn mijn schouders ook zo zwak geworden. Ik deed eerder pump jarenlang en zonder problemen en drukte net zoveel op als mannen en binnen een half jaar was het gebeurd. Kreeg blessures en nu doe ik geen pump meer, want ik kan weinig hebben met zulke schouders.

Ik heb al een stukje geschreven over kortere spieren aan de achterkant van mijn benen. De hamstrings. Bij die spieren moet ik helemaal uitkijken dat ik geen kramp krijg.
Ik heb ook veel verdriet te verwerken en dingen waar ik geen macht over heb. Ben wel een type problemen zijn er om opgelost te worden, maar het grote probleem in mijn leven is gewoon onoplosbaar. Dus zal ik het moeten dragen zo goed als ik kan en mogelijk is.
Oud worden is een hele opgave vind ik met al die ongemakken. Als er dan een vrouw zegt dat ze alleen last heeft dat de mannen niet meer naar haar kijken dan denk ik: is dat alles? Alsof dat erg is. Die ongemakken vind ik pas erg.

Fieneke

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 57

Bericht door Desi » di 14 jul 2015 08:28

Hallo dames,

Spierspanning... nou, daar kan ik over meepraten!

Ik loop ook altijd met opgetrokken schouders, aangespannen buikspieren en spierspanning in de rest van het lijf bij alles wat ik doe. En ja, zelfs tijdens de slaap.
Natuurlijk zal dit ongetwijfeld komen door onverwerkte zaken van uit verleden, verminderde draagkracht en zo meer. Ik heb daar veel hulp bij gehad en tijd voor genomen. Ben lang ziek thuis geweest van het werk, heb (met succes) psychologische hulp gezocht bij het verwerken van het verleden en heb meditatie/yoga op mijn routine gezet. Nu heb ik het werk weer opgepakt, maar wel minder dagen en in een ander tempo. Maar ondanks dat alles leer je vastgeklonken gewoonten zoals het aanspannen van allerlei spieren zonder dat dit nodig is niet zo maar af, is mijn ervaring ondertussen. Ik doe het waarschijnlijk al vanaf mijn tienertijd.

Ik probeer er heel erg op te letten en mezelf er steeds aan te herinneren de boel 'los te laten hangen'. Maar het lukt me nog niet echt hoor.

Sterkte!
Desi

Vesta
Berichten van Vesta
Onderwerpen van Vesta
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Vesta » di 14 jul 2015 09:01

Hoi dames,

Ook in mijn overgang veel last van spierpijnen. De overgang is echt een heel karwei en behalve dat sowieso de structuur van het spierweefsel verandert geeft die hele omschakeling die de overgang moet maken mij ook de nodige extra spanningen die zich soms flink kan vastzetten in mijn spieren.

Vesta

Frannie
Berichten van Frannie
Onderwerpen van Frannie
Menopauzejaar:

Bericht door Frannie » di 14 jul 2015 09:03

Hallo

Ik herken het ook wel..vooral als ik in bed lig, heb ik het af en toe.
Wat die krampen betreft, ik slik al jaren magnesium citraat en heb sindsdien ook geen kramp meer gehad.
Het schijnt dat merendeels van de bevolking een magnesium tekort heeft.

gr Frannie

Vesta
Berichten van Vesta
Onderwerpen van Vesta
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Vesta » wo 15 jul 2015 14:39

Hallo,

Nee Frannie, het is bij mij echt de overgang.
Ik heb me idd eerder laten meeslepen door die hype, maar magnesium gaf mij echt geen verandering.
Wat ik ervaar is echt wel een verschijnsel van de overgang en niet van tekorten.
Het is zo jammer als mensen het nodig hebben mij met pillen 'onder mijn neus' te zetten, en niet gewoon kunnen/willen/durven erkennen dat het heel vaak gewoon een verschijnsel van de overgang is.
Prima als het voor jou geen verschijnsel van de overgang is, maar laat vrouwen voor wie dat wel zo is gewoon hun gesprek hebben

Vesta

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:

Bericht door Fieneke » di 04 aug 2015 19:01

Hallo dames,

heb ik ook geslikt magnesium citraat. Bij mij helpt het ook niet.

gr Fieneke

Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Martina63 » wo 12 aug 2015 19:17

Hallo dames

ook ik heb last van gespannen spieren maar dan niet in de vorm van krampen maar gewoon totaal niet mijn spieren kunnen ontspannen het is zo erg dat ik s morgens al trillend en bevend wakker word en kan dan ook niet blijven liggen, een heel naar onrustig gevoel, krijg dan ook gelijk een opvlieger compleet met een misselijk gevoel och bah wat is de overgang toch iets vervelends, soms denk ik was ik maar een man hahaha
Zijn er dames die dit ook hebben, en ik bedoel niet 1 dagje maar dagelijks, nu sinds 3,5 jaar

groetjes tina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht