Hartfladders, hartkloppingen

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Hartfladders, hartkloppingen

Bericht door Marian57 » vr 03 apr 2009 10:54

Hallo dames,

Ik heb sinds enkele dagen weer wat anders. Als ik 's morgens opsta en ik heb mijn broodje met koffie op, wordt ik ineens heel onrustig met hartkloppingen erbij. Sta af en toe dan te trillen op mijn benen.
Een uurtje nadat ik mijn bètablokker heb ingenomen, wordt 't gelukkig weer wat rustiger van binnen.
Ik kom ook nog niet erg aan.
Ben op dit moment 43 kilo, en probeer er alles aan te doen om aan te komen.
Maar als ik zo onrustig ben, eet het mij alleen van binnen maar op.
Zijn er dames die dit herkennen? Zo onrustig, en ook niet aankomen tijdens de overgang?
Alvast bedankt.

Groetjes Marian.

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 59

Re: Hartfladders, hartkloppingen

Bericht door AnnaH » za 04 apr 2009 11:28

Beste Marian,

Herkenbaar. Ook met zwarte thee (i.p.v. koffie).
Volgens mijn huisarts is dit een opvlieger. Je kunt, zegt ze, opvliegers hebben zonder de zichtbare verschijnselen (rood worden, zweten, e.d). En de ochtend is een logisch moment omdat je lichaam van rusttoestand overschakelt naar een actievere toestand.
Koffie en zwarte thee maken de onrust nog erger vanwege de oppeppende cafeïne
Ik drink nu sinds een paar dagen kruidenthee. Heb het gevoel dat het wel helpt. Gelukkig maar, want ik mis wel de smaak van zwarte thee!

Groeten, Anna

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Bericht door Sunny » wo 08 apr 2009 10:34

Dag Marian,

Dit hartkloppingen komt mij ook heel bekend voor, ik heb dat ook, en vooral als ik een lege maag heb en niet op tijd eet, dat overkwam mij vanochtend!
Ik word er daarna zo draaierig en trillerig van, en dan durf ik soms niet weg te gaan om een boodschap te gaan halen.
Ik kwam in het begin ook heel niet aan, ben met de overgang begonnen op 36 jr, nu ben ik
54 jr, en ben in al die jaren 10 kg aangekomen, de hartkloppingen zijn nu wel minder dan in het begin.
Verder gebruik ik een homeopathische preparaat voor de overgang, en het gaat goed...ik heb wel van die dagen dat er hartkloppingen zijn, vooral bij inspanningen, daar let ik nu veel op, dan moet ik wel veel gaan rusten, ben dan de volgende dag ook veel fitter, kan ik er weer tegen aan.
Koffie en bepaalde thee soorten verergerd ook bij mij, nu drink ik groene thee met een smaakje, word ik
ook heel rustig van, helpt bij mij ook heel goed tegen andere soort overgang klachten!
Heel veel sterkte.

Groet Sonja Ch

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » do 09 apr 2009 14:17

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties, dat doet me goed.
Ik moet ook maar eens kruidenthee proberen, misschien dat 't helpt.
De laatste dagen heb ik ook onrust als ik in bed lig, onrustgevoelens en hartbonzen, het is dan ook zo moeilijk om in slaap te komen.
Ben nu ook zo moe, heb sinds maandag j.l. een middenoorontsteking.
Heel veel pijn gehad, ga zo naar de dokter om na te laten kijken. (nooit eerder gehad)
Het een heb ik nog niet gehad, of 't andere komt weer.
Hebben jullie dat ook? Knap je weer 'n beetje op, slaat 't andere weer toe.
Eetlust is ook wat minder op 't moment, kan ik er natuurlijk niet bij hebben, weeg al zo weinig.
Wat een klaagzang he, de overgang doet er niet echt goed aan.
Ben al sinds 2002 niet meer ongesteld geweest, dacht dat dan de klachten wat minder zouden worden, maar 't lijkt alsmaar meer te worden. Ben nu 52.
Jullie ook allemaal sterkte in de strijd, en de groetjes van

Marian.

DJ
Berichten van DJ
Onderwerpen van DJ
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door DJ » zo 12 apr 2009 16:17

Hallo Marian en lotgenoten,

Ik heb je verhaal gelezen en het is erg herkenbaar.
Ik heb sinds drie jaar (met periodes) last van deze verschijnselen. Sinds vorige week weer.
Na het opstaan eten en dan begint het, mijn hartslag loopt op naar ongeveer 120 en ik moet echt gaan liggen om de boel weer rustig te krijgen. De spanningen en onrust lopen dan op in mijn lijf en ik voel me doodziek, misselijk, warm, raar hoofd, trillerig, en zo.
Ben vorige week bij de huisarts geweest en ik had daar een snelle pols.
Toen ik de rest van de klachten vertelde...ik heb nogal wat ov klachten, zei ze dat ik niet alles op de overgang moest schuiven dus ik moest maar een ECG laten maken....
Stress dus.
De volgende dag een ECG laten maken en de hartslag was 140.....daar was de cardioloog niet blij mee en nu loopt er een bloedonderzoek. De huisarts denkt aan een snelle schildklierwerking.

De huisarts wilde me gelijk aan de bètablokkers hebben maar toen ik vertelde dat ik het niet de hele dag had, hoefde het niet. Ik moest het maar eens een paar dagen in de gaten houden wanneer de hartslag op loopt. Dat ben ik nu aan het doen en het valt me op dat bij de minste of geringste inspanning de hartslag oploopt....vooral 's morgens.

Ik voel me niet echt lekker, vaak misselijk en onrustig. Ik zit nu ook in mijn menstruatieperiode en dan gieren de hormonen door mijn lijf.
Ik ben nu erg gespannen over de uitslag en ik heb het idee dat ik wel aan de bètablokkers moet want zo vaak een snelle hartslag kan toch ook niet goed zijn.
Die snelle hartslag...is het bij jullie ook met periodes??

Ben blij dat ik hier m'n verhaal kwijt kan en zoveel herkenbaarheid geeft steun!

Groet>>DJ

DJ
Berichten van DJ
Onderwerpen van DJ
Menopauzejaar:

Bericht door DJ » zo 12 apr 2009 16:19

Vergeet ik het helemaal nog te vragen aan jullie??

Als jullie hartkloppingen hebben, hoe snel is dan jullie hartslag??

GR>DJ

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » wo 15 apr 2009 15:32

Hoi Dj,

Mijn hartslag was in het begin ook meer dan 120 per minuut. Huisarts geweest, moest laten prikken op schildklier en 3 weken met een holter gelopen. Schildklier was goed, en de uitslag van het hart was onschuldig.(onschuldige ritmestoornissen)
Ik was goed bang, want de hartkloppingen en hartfladders bleven maar komen. Ik heb toch voor een bètablokker gekozen, was er eerst ook niet zo blij mee, maar die hoge hartslag verdwijnt na een uurtje als ik de bètablokker heb ingenomen. Geeft weer even wat meer rust. Alleen jammer dat de hartfladders (heb jij die ook?) er niet mee weggaan, want dat vind ik ook nog steeds behoorlijk eng.
Hoort allemaal bij de overgang zeggen ze, maar ik vind 't niet leuk meer al die klachten.
Ik ben benieuwd wat er bij jou uit de bloedtest komt, misschien kan ik 't hier dan ook lezen.

Dj, jij ook veel sterkte en de groetjes van
Marian.

DJ
Berichten van DJ
Onderwerpen van DJ
Menopauzejaar:

Bericht door DJ » wo 15 apr 2009 19:06

Hai Marian,

De uitslag van het bloed was goed.
Helemaal geen afwijkingen dus ook de schildklier is prima. Op zich wel goed bericht maar de klachten worden er niet minder van. Ik ben gisteravond begonnen met het slikken van een andere 'pil' (met meer oestrogeen) en dat doet me wel goed...al die rare bijverschijnselen zoals onrust e.d. zijn al een heel stuk minder. Omdat de hartslag hoog blijft wil de huisarts toch dat ik bètablokkers ga gebruiken. In rust is de hartslag 80 en bij de minste inspanning loopt hij gauw op tot boven de 100.
Ik heb afgesproken dat ik eerst passiflora ga gebruiken (is voor de totale rust van het lijf) en als dat niet helpt ga ik de bètablokkers proberen!! Ik vind dat echt heel eng.....
8 mei moet ik naar de cardioloog, dus dat duurt nog even.
Dat hartfladderen heb ik niet, wel het overslaan....maar dat zijn maar kleine overslagen dus dat valt wel mee...
Mijn huisarts geeft nu wel toe dat de hartslag onder invloed van hormoonschommelingen wel kan veranderen, maar ze vind zo'n versnelde hartslag toch te veel om te zeggen dat het van de overgang is....ben benieuwd wat de cardioloog gaat zeggen.

Jij ook veel sterkte in de overgang!

GR>DJ

Karin44
Berichten van Karin44
Onderwerpen van Karin44
Menopauzejaar:

Bericht door Karin44 » do 16 apr 2009 09:11

Hallo dames

Hier nog iemand (45 jr inmiddels) met die nare hartkloppingen. Ik heb ze al ongeveer 5 jaar met tussenpozen. Heb de hele medische molen al doorlopen van snelle schildklier tot 24 uurs holter en stresstest. Niets natuurlijk. Ben vrijwel onmiddellijk gestopt met koffiedrinken en drink alleen overdag nog gewone thee, verder alleen rooibosthee. Drink nog wel alcohol maar alleen in het weekend en dan maar 1 glas wijn per keer.
Het is de laatste tijd bij mij weer helemaal raak. Ik slaap goed in en word dan zo tussen 4 en 5 uur wakker. Dan weet ik nog niet waarom maar ineens voel ik het bonken. Ik krijg het dan wel wat warmer maar niet uitgesproken. Negeren helpt niet want in de stilte hoor ik mijn hartslag zo goed dat ik er bang van word. Na een tijdje doe ik het licht maar aan en ga ik lezen. Zo ook vanochtend. Om 4 uur werd ik wakker en probeerde maar wat te gaan lezen maar dit keer kon ik me niet focussen op de tekst. Bleef m'n lijf voelen. Erg onrustig word ik daarvan. Na een uur of wat toch weer in slaap gevallen maar dan gaat de wekker. Moeten de kinderen naar school. Weer een gebroken nacht. Zit nog na te beven en mijn hartslag is nu nog verhoogd. Heb straks een afspraak bij de huisarts om toch maar weer eens te laten checken.

Anna schreef dat een opvlieger ook zonder hitte en zweten kan optreden (ik ben niet zo'n zweter ik word alleen heel erg rood als ik me ingespannen heb). Daar lijkt het wel wat op maar hoelang duurt zo'n opvlieger dan? Ik heb altijd begrepen dat een opvlieger maximaal een paar minuten duurt (deze duurt al zo'n 5 uur....)

Groet Karin

Marianne
Berichten van Marianne
Onderwerpen van Marianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Marianne » do 16 apr 2009 09:26

DJ schreef:
wo 15 apr 2009 19:06
maar ze vind zo'n versnelde hartslag toch te veel om te zeggen dat het van de overgang is....
Hallo,

Ik vind het onbegrijpelijk dat huisartsen de 'pil' voorschrijven in zulk geval.
Onbegrijpelijk dat er zo laconiek wordt omgegaan met de gevolgen die pilgebruik kan hebben.
Wetende hoe nadelig de pil is voor organen als hart, lever, gal e.d. lijkt me dat dan toch het eerste wat je laat liggen.

Men dient toch op zijn minst te vermelden, zeker aan iemand met hartproblemen, dat de pil bloeddruk en cholesterol kan verhogen.

Marianne

Miranda
Berichten van Miranda
Onderwerpen van Miranda
Menopauzejaar:

Bericht door Miranda » do 16 apr 2009 09:40

Karin44 schreef:
do 16 apr 2009 09:11
Ik heb altijd begrepen dat een opvlieger maximaal een paar minuten duurt
Ja Karin,

Maar dat is alleen in 'de boekjes', en daar staat wel meer in dat afwijkt van de realiteit.
Hier lees je wat opvliegers uit de praktijk

Groet
Miranda

Karin44
Berichten van Karin44
Onderwerpen van Karin44
Menopauzejaar:

Bericht door Karin44 » do 16 apr 2009 12:04

Hallo dames,

kom net van de huisarts en ze heeft me wel gerustgesteld. Ze vertelde dat het hart veel kan hebben en dat een tijdelijke hartslag tot 150- 170 redelijk normaal is omdat je hart ook bij flinke inspanning zo snel klopt. Bloeddruk was perfect en hartslag ook prima. Daarover dus (voorlopig) geen zorgen. Wel gaf ze toe dat het een heel vervelend gevoel is zo'n bonkend hart daarom adviseerde ze de bètablokker (40 mg) die ik al had -maar ook niet echt durfde te slikken- in te nemen op het moment dat ik wakker word van de hartkloppingen. Soms kan een halve tablet al voldoende zijn om het hart weer rustig te maken, volgens haar. Dat ga ik dan maar proberen. Over de oorzaken was ze wel wat vager: als je vanuit je slaap wakker wordt met hartkloppingen dan kan dat te maken hebben met dromen (die je je natuurlijk niet meer herinnert). Ja, dank je de koekoek. Daar komen we natuurlijk niet meer achter. Overgang kon misschien toch ook wel maar waarom huisartsen daar vrijwel nooit zelf opkomen blijft mij een raadsel (terwijl deze vrouwelijke arts het toch, gezien haar leeftijd, beter zou moeten weten). Ze ontkende het in ieder geval niet en zei ook niet dat ik te jong was. Opvliegers dus. Sterkte allemaal.

Groet Karin

Marianne
Berichten van Marianne
Onderwerpen van Marianne
Menopauzejaar:

Bericht door Marianne » do 16 apr 2009 12:34

Karin44 schreef:
do 16 apr 2009 12:04
Overgang kon misschien toch ook wel maar waarom huisartsen daar vrijwel nooit zelf opkomen blijft mij een raadsel
Hallo Karin

Juist omdat hartkloppingen in de overgang heel veel voorkomen is men extra voorzichtig. Te vaak zijn in het verleden serieuze hartproblemen bij vrouwen over het hoofd gezien. 'De man' was altijd het uitgangspunt geweest van de medische wetenschap.
Bij vrouwen uiten zich dergelijke problemen heel anders dan bij mannen weet men nu. Ze komen wel op de overgang, maar zijn voorzichtig. En terecht.

Marianne

Annie
Berichten van Annie
Onderwerpen van Annie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Annie » do 16 apr 2009 20:39

Hallo Dames,

Na veel internisten, ziekenhuizen, verschillende doktoren bezocht te hebben, jaren lang allerlei onderzoeken te hebben doorstaan vele medicijnen uitgeprobeerd.
Op advies van gynaecologen verschillende anti-conceptiepillen.
Op advies van een overgangsconsulente en huisarts antidepressiva.
Van kennissen homeopathische verschillende soorten middelen.
Het kan zo gek niet zijn wat ik op advies geprobeerd heb, het werd er zeker niet beter van.

Voor mijn hartkloppingen die soms zo erg waren dat ik mijn man wakker maakte omdat ik zo verschrikkelijk bang was dat een een hartaanval kreeg zo wild ging mijn hart tekeer.
Af en toe neem ik een kalmeringspil, als ik heel veel onrust in mijn lijf heb.
Ik mag het niet te lang achter elkaar slikken, maar af en toe voor even bij te tanken na veel slechte nachten is wel heel fijn.

Sterkte Annie

Jolly
Berichten van Jolly
Onderwerpen van Jolly
Menopauzejaar:

Bericht door Jolly » do 07 mei 2009 11:40

Hallo dames,

Deze week is het weer bal. Denk je lekker vakantie te hebben en dan komen die onrustgevoelens rond de borst weer te voorschijn en opvliegers bij de vleet en vooral ook 's nachts en vanmorgen weer misselijk. :(
Denk er over om toch maar eens naar de huisarts te gaan, maar daar kom ik niet zo veel (weinig vertrouwen in huisartsen).
Ik ben nu 52, maar volgens mij ben ik al 10 jaar bezig met allerlei klachten. Ik menstrueer nu nog af en toe een beetje, dus dat is ook nog niet helemaal weg.
Ik denk dat spanning er ook wel mee te maken heeft. Per 1 mei moest ik stoppen met mijn baan (medewerkster sportschool voor dames) i.v.m. blessure (ook veel meer last van in de overgang) en dat moet je toch ook weer even verwerken en loslaten.
Sinds een aantal maanden ben ik weer aan de Ymea, maar nu heb ik zoiets van zal ik maar weer stoppen het helpt toch niet.
Ik ben mijn ei even kwijt en dat lucht ook alweer op. Bedankt voor het "luisteren"

Groet van Jolanda

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » wo 20 mei 2009 10:24

Hallo dames,

Als ik net in bed lig, beginnen bij mij meestal na 5 minuten. de hartfladders.
Overdag heb ik er ook wel last van, maar dan kun je nog afleiding zoeken.
Ik blijf het gewoon eng vinden, en ben meestal al gespannen als ik weer naar bed moet.
Bang dat 't weer begint, en dan komt 't natuurlijk weer.
Meestal doe ik dan mijn kussen wat rechter zetten, en probeer op mijn rug in slaap te komen,
want links of rechts liggen lukt dan niet, dan zijn de fladders erger.
Is er iemand die dit herkent of ook heeft?
Naast alle andere klachten van de overgang die ik ook heb, vind ik de hartfladders het engst.

Allemaal ook sterkte en de groetjes van
Marian.

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anneke » wo 20 mei 2009 11:08

Hoi Marian,

Ik heb het ook, vooral als ik op mijn zij gaan liggen, ook als ik 's nachts wakker word.
Maar maak me er niet druk om, volgens de huisarts hoort het bij de overgang en het gaat vanzelf weer eens over!

Ik denk niet dat het snel over gaat, mijn moeder had het toen ze 68 was nog, toen werd ze geopereerd aan haar rug en moest ze van de verpleegkundige op haar zijn gaan liggen, waar ze altijd de meeste last van hartfladders had.

Ze is nu bijna 89 dus ze is er wel heel oud mee geworden en dat is weer fijn :)

Groeten Anneke

Mees
Berichten van Mees
Onderwerpen van Mees
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 72

Bericht door Mees » wo 20 mei 2009 15:57

Hallo Marian

Gisterenavond had ik zo,n hartfladders dat ik dacht zet de t.v. maar uit want ik zal zo meteen mijn zwager moeten bellen (ben alleen dus dubbel bang) die met mij naar de eerste hulp moet of ik krijg een hartstilstand.

Ik weet wat je bedoelt de gedachte van nu ga ik dood en als iemand op je inpraat dat helpt niet je moet het uitzitten ik vind het verschrikkelijk, ik ben van een sterk persoon een wrak geworden, kon alles aan maar de overgang.

Het enigste wat mij helpt is naar deze site gaan dat is mijn reddingsboei echt dames dat houd mij overeind het eerste wat ik 's morgens doe ik de computer aan en ik wil jullie allemaal bedanken voor de mooie woorden.
En Marian proberen tegen jezelf te zeggen volhouden ik moet nog even en dan komt mijn beurt.
Ik ben katholiek en dan bid ik tot ik een ons weeg aan een stuk door.

Dan vraag ik alleen maar (ook in gedachten aan mijn man) laat me het volhouden de ellende ik wil nog wat betekenen voor andere mensen, maar deze overgang is een lijdensweg iedere dag dat had ik nooit gedacht.

Ik zei vroeger altijd dat die vrouwen zich aanstellen, dan is dit nu mijn straf.
Ik zal aan jouw denken Marian

Mees

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » wo 20 mei 2009 16:13

Hoi Mees,

Wat je me schreef, herken ik ook zo goed. Ik heb wel eens midden in de nacht de huisartsenpost gebeld omdat ik dacht: dit is niet normaal meer, zoveel fladders.
Ik moet iedere keer zo tegen mezelf praten om rustig te blijven, maar dat lukt gewoon niet altijd.
Vervelend voor jou, dat je dit ook hebt, zeker omdat je alleen bent, lijkt mij dubbel zo eng.
En denk a.u.b. niet dat dit je straf is omdat je dacht dat die vrouwen zich aanstelden, dat kon je toen nog niet weten, wat voor een strijd die overgang is. Ik heb er zelf ook altijd anders over gedacht, niet wetende dat 't zo heftig kan zijn.

Ga jezelf daar maar niet mee kwellen, dan wordt het nog erger je hebt nu genoeg.
Op 't moment gaat 't redelijk met mij, maar o wee.......de nacht.........maar even niet aan denken.
Mees, bedankt voor je berichtje, doet me goed dat we elkaar steunen in de strijd.
Jij ook heel veel sterkte, en hopelijk gaat 't vannacht ook weer beter met je.

Groetjes van Marian.

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Bericht door Kee » do 21 mei 2009 10:10

Hoi Marian en Mees,

Als jullie mijn topics lezen dan zie je dat ik er ook veel last van heb. En ook heel bang ben/was.
Ik ben afgelopen maandag bij de cardioloog geweest en helemaal nagekeken.
De klacht was hartfladderen/overslagen soms uren achter elkaar.
Ik heb een dag met een holter omgelopen en er is bloed geprikt. Op die dag kreeg ik s'avond jawel....... een aanval van een paar uur achter elkaar hardfladderen/overslagen.
Stond allemaal keurig geregistreerd door de holter. Overslagen/fladders van 10/15/4/3/8/15/ per minuut.
En dat een paar uur achter elkaar.
Heb het dan ook vaak 's avonds als ik op de bank zit en als ik naar bed ga.
Nu ik in de overgang zit is het wel erger geworden. Ik heb het al vanaf mijn 40e jaar.
Ik heb een doppleronderzoek gehad, een fietsteste gedaan met allemaal draden aan mijn lijf, en er is een thoraxfoto gemaakt.
De cardioloog vertelde mij dat er met mijn hart niets aan de hand was.
De overslagen werden keurig geregistreerd en het kwam van uit de onderkant van mijn hart.
Alles was goed, en de bloeddruk was goed tijdens de testen. Niets om mijn zorgen over te maken.
Hij vertelde dat het geen kwaad kon deze overslagen . En ik mij geen zorgen hoefde te maken. Hij heeft mij wel gerust kunnen stellen.

Sinds maandagavond heb ik geen last meer van zoveel overslagen gehad. Hoe is het mogelijk zou je denken maar het is zo. Af en toe nog wel maar ik weet nu dat het niet gevaarlijk is.
Hij zei wel tegen mij dat is lekker moest gaan leven, genieten,ontspannen..... Kortom genieten van dingen des levens.

Ik weet het valt inderdaad niet mee om hier mee om te moeten gaan. Maar ik kan het nu makkelijk verwerken deze aanvallen van hartoverslagen. Ik hoop dat het zo blijft............
Dames ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaringen hebben. Want ik weet hoe jullie je voelen.
Het is en blijft een vervelend fenomeen, hoe dan ook, En ik hoop ook met jullie dat het vanzelf uit woed.
Dus laten we moed houden en ik wens jullie veel sterkte toe.
En we kunnen altijd nog weer naar deze site om met elkaar ervaringen uit te wisselen.

Met vriendelijke groet Kee.

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Alies39 » do 21 mei 2009 18:45

Hallo Kee,

Het doet me goed jouw verhaal te lezen. Ten eerste omdat het voor jou zo'n opluchting zal zijn dat er echt niets ergs aan de hand is, want als je je dat ten volle realiseert, wordt het allemaal een stuk draaglijker.

Ten tweede heb ik zelf ook veel aan jouw verhaal. De hartoverslagen vind ik nl. het naarste verschijnsel van alle klachten. Ik heb daarvoor ook een holteronderzoek gehad en er werd mij bevestigd dat er niets ernstigs aan de hand is. Ik hoefde hiervoor absoluut NIET naar de cardioloog. Gewoon maar mee leren leven dus (.... dat valt niet mee). Daarmee was verder onderzoek ook afgedaan natuurlijk, omdat het gewoonweg niet nodig was. Dus nu ik lees dat jij de hele malle molen hebt afgedraaid en er niets geks is gevonden, stelt mij dat ook gerust.

Dus namens mij heel erg bedankt dat je je verhaal hebt gedeeld en ik hoop dat jouw hartoverslagen lekker rustig blijven.

Groetjes,
Alies

Ellen1958
Berichten van Ellen1958
Onderwerpen van Ellen1958
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ellen1958 » vr 22 mei 2009 10:36

Hallo dames,

Als jullie met de hartfladders hartoverslagen bedoelen, dan kan ik vertellen dat ik daar ook last van heb (gehad).

Het is een onschuldig verschijnsel, zei mijn huisarts en dat stelt mij voldoende gerust!

Momenteel heb ik heel af en toe er eens eentje. Voor mij een teken om het even wat rustiger aan te doen en me niet zo druk te maken. Dan let ik erop dat ik genoeg slaap krijg en genoeg ontspanning. De stresskip die ik was, ben ik gelukkig niet meer ;-).

Groetjes,
Ellen

C.Damen
Berichten van C.Damen
Onderwerpen van C.Damen
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door C.Damen » wo 03 jun 2009 19:51

Hallo Marian,

Al jouw beschreven klachten zijn ook voor mij erg herkenbaar. Zo is het een aantal weken rustig en zo is het weer in alle hevigheid aanwezig. Het lijkt wel alsof het nog steeds het ritme van de menstruatie volgt.
Ik voel me dan ook erg onrustig, heb allerlei lichamelijke klachten, heb een vreemd niet te omschrijven innerlijk gevoel alsof ik in een ander lichaam zit, ben in mezelf gekeerd. Zou het liefst alleen willen zijn met mezelf. Dus niet echt prettig gezelschap voor man en kinderen.
Soms denk ik wel eens als ik zo oud moet worden hoeft het voor mij niet meer!!
Elke keer neem ik mezelf voor hiermee naar de huisarts te gaan maar dan langzaamaan verdwijnen de meeste klachten weer en gaat het weer enkele(2 tot 3) weken wat beter. Echt goed voel ik me sinds de overgang niet meer.
Ik wens jou en alle andere dames veel sterkte.
Groet CD.

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Trudy » wo 10 jun 2009 16:43

Hallo

Ik ben 47 en heb al langere tijd van overslagen, het begon tijdens mijn eerste zwangerschap, dacht dat het het schoppen van de baby was.... niet dus.
Sinds een jaar heb ik er meer last van, en inderdaad in bed is het erger, op mijn zij liggen hoef ik dan al helemaal niet te doen!! Als er zo een periode is van vele overslagen wil en durf ik niet eens naar bed omdat ik dan weer bang ben voor de nacht en de overslagen, en geheid dan komen ze ook!!
Ik vind het na al die jaren nog steeds eng..
Soms zit er best wel een lange tijd (seconden) tussen de ene en de andere hartslag of het slaat achter elkaar over zonder een normale hartslag.
Ik heb al veel gelezen dat het dus ook met de overgang te maken kan hebben hier op dit forum maar wilde toch nog even mijn verhaal kwijt!!
Het is niet fijn een vrouw te zijn qua hormonen.

Groeten, Trudy

Marian57
Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57
Menopauzejaar:

Bericht door Marian57 » vr 26 jun 2009 10:07

Hallo Dames,

Ik wil toch weer even mijn ei kwijt.
Ik heb al vaker geschreven over mijn hartfladders. Afgelopen dinsdagnacht was 't weer raak.
Last gehad van 0.30 uur tot rond 4 uur in de nacht. Het ging maar door, al die uren achter elkaar.
Ik werd er zo bang van, wist op dat moment niet meer wat ik moest doen, omdat ik alles al had geprobeerd om er vanaf te komen.
Overdag heb ik ze ook wel eens, maar ga ik na bed, is het na ong. 5 minuten raak. Hoe ik ook ga liggen, de fladders en overslagen beginnen dan.
Ik ga er op die manier tegenop zien om naar bed te gaan, al spanning voor die tijd natuurlijk.
Zijn er dames die dit ook herkennen, en wat doen jullie eraan?
Misschien dat ik door de antwoorden wat rustiger wordt, ben er nu zo mee bezig.
Heb er al langer last van, maar sinds de overgang is 't erger geworden.
Dames, jullie ook allemaal sterkte, en de groetjes van

Marian.

JolandaB
Berichten van JolandaB
Onderwerpen van JolandaB
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 63

Bericht door JolandaB » vr 26 jun 2009 23:10

Hallo,

Ik zelf ben nu 53 heb al 10 jaar hartfladders en overslagen gehad.
Ben nu al een jaar niet ongesteld geweest, en de laatste maanden heb ik nauwelijks hartfladder/overslagen gehad, wel opvliegers.
Gisteren zat ik op het terras in de zon, na een half uur kreeg ik het warm, ging onder een parasol zitten, maar de warmte sloeg toen eigenlijk behoorlijk toe, het leek wel 45 gr zo reageerde ik op de warmte.

Als ik jullie berichtjes lees zo hier op het forum, is het voor mij toch niet helemaal duidelijk wanneer de ergste klachten beginnen. De opvliegers komen met name als je ophoud met menstrueren, heb ik begrepen. Dat klopt ook wel, ik heb er nu zo'n anderhalf jaar last van.
Ik heb 10 jaar onregelmatig mijn menstruatie gehad, en daarbij had ik last van hartfladders, stemmingswisselingen.

Verder ben ik iets sentimenteler geworden, voor de rest ging het wel eigenlijk.
Maar krijg ik nu nog een paar jaar voor de kiezen, of ben ik er bijna?
Dat is wat ik mijzelf afvraag,

groet, Jolanda

Annac
Berichten van Annac
Onderwerpen van Annac
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Annac » za 27 jun 2009 13:52

Ja Jolanda,

ben ik ook benieuwd naar, hoe lang nog. 'k Ben er ruim 11 jaar mee bezig, vanochtend weer hartkloppingen gehad, gisteravond begonnen en een slechte nacht gehad, veel opvliegers, momenteel is het wat rustiger, verder in staat om zomaar in huilen uit te barsten, en boos worden, down gevoel, 'k loop met m'n ziel onder m'n arm.........
Toch is het bij mij nu 4 weken geleden dat ik hartkloppingen had dus dat geeft hoop....! De laatste tijd was het ook zo dat ze nu minder lang aanhouden dan iets van een jaar geleden, hopelijk ben ik op m'n retour met de hartkloppingen en hopelijk ook met de rest van alle klachten...!
Sterkte voor jullie allemaal en 'k wil eventjes kwijt dat ik blij met dit forum ben!!

Met een hartelijke groet,

Anna

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » wo 29 jul 2009 11:23

Hoi Marian,

Akelig voor je. En uit ervaring weet ik dat het je dagelijks bezig houdt. Heb je het ook als je je inspant, bv fietst of een eind wandelt?

Ik heb geregeld van die hartfladders gehad en dat was in een periode dat ik heel erg gespannen was. Dan ging ik al naar bed met de gedachten..als het nou maar niet......en hups begon het weer. Zat helemaal niet goed in mijn vel/erg down.
Heb een paar keer de EHBO post gezien maar niks aan de hand.

Ik neem nu af en toe voor het slapen wat valeriaandruppels in.

Sterkte in elk geval!
Marie

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Trudy » wo 05 aug 2009 10:31

Hey

Vreselijke hartoverslagen ook, ik gisternacht ook weer.... soms doet het zelfs een soort van pijn..
Denk soms gewoon dat hij gaat stoppen.
Ik vraag me af of er nou echt niks werkt tegen die vervelende hartoverslagen, zelfs als ik kalmeringsmiddelen inneem komt het er gewoon doorheen.
Het zijn echt de hormonen :evil:, wat een gedoe he zou willen dat ik een man was... hehe

Groeten, Trudy

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005

Bericht door Greta51 » do 06 aug 2009 22:44

Hallo dames,

Hier ook hoor. Een hele tijd geen last gehad (maanden) en nu is het er alweer een aantal dagen. Het begint met zo af en toe tot nu weer de hele dag door. Ik blijf het een akelig gevoel vinden en ik word er ook zo gejaagd en onrustig van.
Ik hoopte dat ik eraf was maar nee hoor :(
Het helpt wel te lezen dat ik niet de enige ben.

Veel sterkte iedereen,

Greta.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht