Vloeien

Tijdens de overgang kan je menstruatiepatroon op allerlei manieren veranderen. Heftiger, minder heftig, vaker, minder vaak enz. Vind er- en herkenning.
Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Vloeien

Bericht door Lienke » za 12 apr 2008 18:03

Hoi allemaal,

Het overvalt me !

Ik ben 48 jaar.
Sinds een half jaar is mijn cyclus verandert. Had ik normaal een cyclus van 28 dagen, het laatste half jaar rond de 40 0f 45. De menstruaties duren 10 tot 14 dagen en zijn heel hevig, met veel stolsels. De laatste keer was ik opgelucht dat het weer even voorbij was. Ruim een week later voelde ik me niet lekker, gespannen, pijnlijke borsten. Het zal toch niet ...... en ja hoor, zomaar (op m'n werk) veel bloedverlies. Na een paar dagen een dag niet, en 's nachts ..... daar ging ik weer. Ik heb er geen controle meer op, een heel naar gevoel.
De laatste tijd krijg ik van die gekke dingen. Heb ineens last van oogmigraine, had ik nog nooit van gehoord. Schijnt ook hormonaal te kunnen zijn. Heeft iemand ervaring met bovenstaande?

Hartelijke groet
Lienke

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 61

Re: Vloeien

Bericht door Anneke » za 12 apr 2008 21:52

Hoi Lienke,

Ik denk dat het in de overgang wel normaal is met die menstruatie zoals jij beschrijft.

Eerst heb ik een periode gehad, dat ik om de drie weken ongesteld werd, toen was ik 38, toen weer een aantal jaren normaal, wel heel heftig vloeien en veel stolsels en pijnlijk, vooral buik en benen.

Ik kon soms bijna niet meer lopen, heeft tot 48 geduurd en daarna, steeds langere periodes ertussen, 35, dagen, 45 dagen, 2 maanden, dan weer keurig op tijd en dan voel ik me het lekkerst :lol:

Dan weer een aantal keren met 3 of 4 maanden ertussen en nu vanaf vorig jaar begin december geen menstruatie meer, maar deze week heb ik een soort van eisprong gevoeld, dus ik geloof nog niet dat ik er vanaf ben, ik ben nu net 50.

Ik heb ook periodes gehad in het begin, dat ik vaker hoofdpijn had, rond de eisprong en de datum dat ik ongesteld moest worden, duurde een paar dagen en dan was het weer over, er hielp ook geen enekele pijnstiller.

Dacht vroeger altijd dat het van de een op de andere dag zomaar ophield, maar dat is dus niet zo, we wachten het maar af!

Begin nu weer een soort evenwicht in mijn leven te krijgen en daar ben ik blij mee.

Groeten Anneke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » za 12 apr 2008 22:57

Anneke, dank voor je reactie.

Wat me het meest opvalt in deze periode: het is of ik mijn eigen lichaam niet meer kent. Totaal geen grip meer.
Ik hoop maar dat het allemaal niet heel lang duurt!

Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » wo 16 apr 2008 14:42

Hallo allemaal,

Ik ben 48 jaar en kamp hoogstwaarschijnlijk met overgangsklachten.
De laatste maanden zijn mijn menstruaties erg onregelmatig, de laatste keer werd ik na 10 dagen alweer ongesteld. Ik vloei dan meestal zo'n 14 dagen erg hevig, op dit moment zit ik op de 8e dag en het bloeden wordt niets minder. Ik gebruik al kraamverband om toch nog te kunnen werken, hoewel het haast ondoenlijk is.

De huisarts schreef me de pil voor, om het bloeden te stoppen. Ik heb nooit de pil geslikt, ben niet zo van de hormonen. Ik twijfel erg om ze te gebruiken. Wie van jullie gebruikt voor deze klachten ook de pil, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zijn er trouwens ook vrouwen die natuurlijke goedwerkende middelen gebruiken?

Groetjes van Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 11 mei 2008 23:37

Hallo,

Ik slik inmiddels ruim drie weken de pil, de vreselijk heftige bloedingen stopten vrijwel meteen. Wel had ik meteen last van spotting, maar dat stond in geen verhouding tot de toestanden voordien.

Nu heb ik sinds een paar dagen blijkbaar een doorbraakbloeding, met veel buikpijn links en rechts. Het is als een normale menstruatie, niet heel erg hevig.
Ik moet de pil gewoon doorgebruiken, hoewel ik veel hoor dat ik beter even kan stoppen. Van de huisarts (assistente) moet ik wel de duur van de bloeding in de gaten houden, het moet niet te lang aanhouden.
Ik als 'pil leek' weet het ook niet meer, ben het allemaal echt zat.
Voel me ook niet echt vrolijk door die rommelende hormonen.
Wie heeft dezelfde ervaring en wat is volgens jullie het beste?

Groet van Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » wo 21 mei 2008 18:57

Hallo

Ik ben vandaag bij de gynaecoloog geweest voor een vaginale echo, vanwege langdurig bloedverlies. De pil stopte dit wel even, maar na drie weken kreeg ik een doorbraakbloeding die nu 2 weken duurt.
Op de echo was een klein poliepje te zien en waarschijnlijk een klein vleesboompje. De dokter vertelde geen gekke dingen te zien verder. Wel was de baarmoeder wat fors en het slijmvlies hier en daar wat onregelmatig. De arts vertelde dat al deze dingen vaak voorkwamen. Is dat zo, herkennen jullie dit?
Over 3 weekjes wordt er gekeken of de poliep verwijderd moet worden. Dit zou evt. kunnen door een waterecho.
Bij het onderzoek wordt ook een stukje weefsel weggenomen en een uitstrijkje gemaakt.
Ik ben toch onzeker en bang met al dit gedoe, wie stelt me gerust?

Lienke

Liset2
Berichten van Liset2
Onderwerpen van Liset2
Menopauzejaar:

Bericht door Liset2 » za 31 mei 2008 13:14

Hallo dames,

Zijn er ook vrouwen die blijvend menstrueren in de overgang?
Ik heb daar namelijk last van.
Ik heb al de pil voorgeschreven gekregen maar het is niet afdoende.
Ik ben inmiddels al 2 maanden onafgebroken aan het vloeien en ik ben t wel zat aan t worden!/

Groeten, Liset

Lynn
Berichten van Lynn
Onderwerpen van Lynn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Lynn » di 10 jun 2008 17:29

Hai,

Ik behoor ook tot die categorie, net vijf weken wel dan weer niet ongesteld, daarna 11 dagen rust en nu dus weer. Ik ben 53 jaar en dit is nu een paar maanden aan de gang, dan weer hevig, althans zo lijkt het door de stolsels alleen dan. Vervolgens neemt het weer enorm af. Goed, het is de overgang, dan menstrueer ik een aantal maanden weer helemaal niet. Dus het is heel wispelturig. Ik kijk het nog even aan en ga dan naar de huisarts, want dit vergalt op deze manier wel mijn hele zomer. En daar heb ik geen zin meer in, na twee jaar in de zomer in het ziekenhuis te hebben gelegen.

Voor de overgangsklachten op zich, zoals het hele fysieke gebeuren, slik ik fyto-hormonen en kalmeringsmiddelen tegen de paniekaanvallen. Verder voel ik mij eigenlijk wel best goed.

Groetjes van Lynn

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » wo 11 jun 2008 00:13

Hallo allemaal,

Vanmiddag ben ik weer naar de gynaecoloog geweest.
Tot grote verbazing was er geen poliep of vleesboompje meer te zien tijdens de waterecho, de baarmoederwand zag er prachtig uit volgens de arts. De vorige keer gaf de vaginale echo geen duidelijk beeld, waarschijnlijk vanwege de bloedingen. Na het stoppen met de pil 10 dagen geleden heb ik wel een bloeding gehad, maar niet extreem, meer een normale menstruatie.

Het weefselonderzoek vond ik erg vervelend, een scherpe, snijdende pijn.
De uitslagen hoor ik over een maand. De arts vroeg me na te denken over het minera spiraaltje, wat volgens haar een goede keuze was om heftige bloedingen te voorkomen. Als alles goed is kan het over een maand meteen geplaatst worden.
Nu lees/hoor ik zoveel verschillende ervaringen met het spiraaltje, dat ik eigenlijk niet weet wat te doen.
Iemand hier ervaring mee, reageer dan a.u.b!

Groetjes, Lienke

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jazz » ma 16 jun 2008 14:00

Hallo Lienke,

Ik heb sinds eind november een mirena-spiraaltje. Kreeg het spiraaltje i.v.m. hevig vloeien veroorzaakt door vleesbomen, waarvan 'een grote. Had zowel positieve als negatieve verhalen over de mirena gehoord. Omdat het voor mij echt als medicijn gebruikt ging worden en ik van het hevige vloeien af wilde, is het spiraaltje geplaatst. Het is bij iedereen natuurlijk verschillend, maar mijn ervaring is, dat je het wel even de tijd moet geven. Heb na plaatsing nog lang gevloeid. De eerste 3 weken behoorlijk, daarna weinig. Pas na 4,5 maanden is het gestopt . Nu is het vloeien tijdens mijn menstruatie nauwelijks tot niets . Een verademing!

Volgens mij ben ik ook al een tijdje met de overgang bezig (ben 45 jaar), dus welke klachten, zoals o.a.pijnlijke, volle borsten nu van het spiraaltje komen of van de overgang..... In elk geval, waar de mirena voor bedoelt is, doet hij bij mij prima zijn werk.
Succes met je beslissing.

Groetjes, Jazz

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 16 jun 2008 21:13

Dank voor je reactie, Jazz.

Ik ben nu dus drie weken geleden gestopt met de pil, die ik maar 2 maanden heb geslikt. Maar toch voel ik erg uit balans. Moe, rot, lusteloos en hoofdpijn. Zou dit komen door het plotseling kelderen van de hormonen? Ik hoop niet dat ik zo'n effect ook kan verwachten na het plaatsen van een mirena spiraaltje. Heb jij daar geen last van gehad?

Groet Lienke

Marianne
Berichten van Marianne
Onderwerpen van Marianne
Menopauzejaar:

Bericht door Marianne » di 17 jun 2008 00:18

Hallo Lienke,

Tijdens de overgang schakelt je lichaam uiteindelijk over naar leven met minder hormoonaanmaak.
Hormoongebruik, hormonen toevoegen aan je lichaam, zal in elk geval niet voorkomen dat de overgang toch een keer komt.

Lees ook eens: Mirena of overgang?.

Marianne

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 17 jun 2008 10:14

Hallo Marianne,

Ik had dat onderwerp nog niet gelezen, bedankt hiervoor.
Aan het gebruik van hormonen zitten zeker voor- en nadelen.
In mijn omgeving is men niet enthousiast over het mirena spiraaltje (een kennis kreeg na het plaatsen opeens migraine), dat maakte de keuze ook zo moeilijk. De gynaecoloog is erg enthousiast over het spiraaltje en zegt dat het in verhouding met de pil weinig hormonen bevat. Het is volgens haar het beste middel om het bloedverlies te verminderen.

Waar ik bang voor ben: als je na 5 jaar het spiraaltje laat verwijderen, hoe reageert je lichaam dan? Ik voel me nu al erg uit m'n evenwicht na het stoppen met de pil na 2 maanden!

Ik heb nooit de pil geslikt, wilde geen chemische troep in mijn lichaam. Maar toen ik een paar maanden geleden redelijk radeloos bij de huisarts kwam in verband met ontzettend bloedverlies, is de pil mij min of meer opgedrongen, zo voelt het echt. Gewoon geen keuze, de pil als enig middel. Je staat dan met je rug tegen de muur, want je weet dat het zo niet door kan gaan. Mijn bezwaren die ik tegen de pil had werden luchtig weggewuifd.

En nu merk ik dus wat die pil al heeft gedaan in 2 maanden. Alsof ik een bevalling heb gehad.
Ik ga me nu nog even goed oriënteren op homeopathische middelen, omdat een natuurlijk middel me toch het meest aanspreekt, hoewel ik weet dat je hier ook voorzichtig mee moet zijn.
Het is en blijft volgens mij zoeken en nog eens zoeken!

Groet Lienke

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 17 jun 2008 11:48

Lienke schreef:
di 17 jun 2008 10:14
want je weet dat het zo niet door kan gaan.
Hoi Lienke

De realiteit van de overgang is, dat het de periode is waarin de menstruatie met zekerheid gaat stoppen.
Het gaat dus ook zo niet door, en met 48 jaar is de kans natuurlijk al redelijk groot dat je heel kort in de buurt zit van de laatste menstruatie.
Sommige vrouwen slaan steeds meer over en stoppen dan.
Bij andere vrouwen verhevigen de menstruaties een tijd en stoppen dan in een keer.
Krijg wel eens de indruk dat dokters dat niet meer (willen) weten tegenwoordig en liever proberen je over te halen tot hun behandelingen i.p.v het gewoon de tijd te gunnen.
Ik geloof dat vrouwen in de overgang, die tegenwoordig zelf ook steeds meer in hun hoofd hebben zitten dat ze met alles moeten kunnen blijven doorgaan, een gemakkelijk doelwit zijn voor de medische sector.

Zeker als je in de buurt van de 50 komt, kan elke menstruatie zomaar de laatste zijn. Laten we dat niet uit het oog verliezen.

Elianne

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 17 jun 2008 12:28

Hallo Elianne,

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat het zomaar over kan zijn. Maar op het moment dat het bloedverlies zo hevig en langdurig is en je de deur niet meer uit kan, dan telt er maar 1 ding: het moet stoppen, anders ga je er aan onderdoor.

Het kan zijn dat ik dicht bij de menopauze zit, maar voor hetzelfde geld duurt het nog een paar jaar. Dat onzekere, dat maakt dat je iets gaat zoeken waardoor je in ieder geval weer normaal kunt functioneren. Als ik zeker weet dat het binnenkort voorbij is, dan zit ik de rest van de rit uit zonder wat voor middelen dan ook!

Groet Lienke

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 17 jun 2008 13:06

Yep Lienke

Dat is het probleem wat vrouwen tegenwoordig hebben.
Ze moeten doorgaan anders worden ze als abnormaal functionerend beschouwd. en als het niet vanzelf gaat dan maar functioneren op pillen.

Leven naar wat de overgang, je lijf, je geest aangeven en tijdig een stap terug doen in het belang van je gezondheid, is haast een doodzonde geworden.

Het zij zo.

Elianne

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 17 jun 2008 14:12

Bij mij is het zo Elianne, dat ik die stap terug al gedaan heb. Wat dat betreft luister ik goed naar mijn lichaam.
Met normaal functioneren bedoel ik dat je zo kunt leven, dat je weer op bezoek of naar de winkel kunt gaan, zonder binnen tien minuten terug te moeten. Of dat je niet van de benen gaat vanwege een te laag HB.

Het kan toch niet zo zijn dat je in het kader van de overgang alles maar moet ondergaan. Is het goed om desnoods jaren in een sociaal isolement te leven? Dit hele forum is er op gericht om zo draagbaar mogelijk de overgang door te komen. Herkenning, maar ook heel veel ervaringen delen.

Vroeger, en dan heb ik het over zo'n 35 jaar terug, moesten vrouwen veel meer dan nu de overgang 'ondergaan' zonder ondersteuning van wat dan ook. Mijn moeder heeft toen erg te kampen gehad met ernstig bloedverlies. Pas toen dit weken en weken aanhield volgde een spoedopname met bloedtransfusie enz. Ik herinner me nog heel goed alle ellende die zij moest doorstaan in de overgangsfase. En zij was geen uitzondering!

Dan is het nu toch beter, wij hebben in ieder geval meer keuzes en betere onderzoekmethodes.
Hormonen slikken om je drukke agenda uit te kunnen voeren is absoluut niet wat ik voor ogen heb.
Maar luisteren naar mijn lichaam betekent ook dat ik niet alles op zijn beloop kan laten, hopende op betere tijden.

Groet Lienke

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 17 jun 2008 15:08

Lienke schreef:
di 17 jun 2008 14:12
Hormonen slikken om je drukke agenda uit te kunnen voeren is absoluut niet wat ik voor ogen heb.
Dat had ik wel voor ogen Lienke.
Want dat is de trend tegenwoordig die ik aanhaalde, en in het algemeen bedoelde.
Sinds vrouwen moeten werken is luisteren naar hun lichaam een probleem geworden en zijn grenzen verschoven en is men sneller angstig voor de overgang en de verschijnselen.
Wat ik vandaag heb moet liefst vandaag nog stoppen.

Vanzelfsprekend laat je jezelf niet doodbloeden. Dat verwacht niemand van niemand.

Elianne

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jazz » di 17 jun 2008 15:13

Hallo,

Ik luister ook altijd heel goed naar mijn lichaam. Heb nooit medicijnen gebruikt. Heb een hekel aan medicijnen met hormonen. Heb het altijd tegengehouden. Had nu geen keuze. Kon niet meer functioneren. Voelde me zo slecht. De keuze was, baarmoederverwijdering of behandeling met hormonen. Vond het vreselijk, maar heb toch voor behoud van mijn baarmoeder gekozen. Ik was in zeer slechte conditie, dus wat is dan slechter, hormonen of een baarmoederverwijdering. Ik heb mijn leven nu weer terug en geniet er elke dag van! (en dat na anderhalf jaar kwakkelen)

Groetjes, Jazz

Lynn
Berichten van Lynn
Onderwerpen van Lynn
Menopauzejaar:

Bericht door Lynn » vr 27 jun 2008 00:34

Dames,

Ik zit ook in de overgang... heb eerst een menstruatie gehad van welles nietes voor de duur van 5 weken, toen tien dagen rust, daarna weer 8 dagen en nu sinds twee weken heb ik rust. Hoop nu dat het zo blijft.
En ik voel me weer wat beter, de opvliegers zijn aanzienlijk vermindert, dus weet dat er ook weer een einde aan komt.
Ik heb niets geslikt en ben niet naar de dokter gegaan.
Kan me de standpunten van sommige vrouwen overigens wel indenken, maar anderzijds het is wel uitstellen van, want daarna leiden je hormonen toch weer hun eigen leven denk ik zo.
Ik ben 53 en ja natuurlijk ik vond het ook niks, maar het komt goed.

groetjes van Lynn

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 01 jul 2008 15:29

Dag allemaal,

Ik heb net de uitslagen van het weefselonderzoek en het uitstrijkje gehoord: allebei prima. Ik was wat trillerig na het telefoongesprek, gewoon door spanning. Hebben jullie dat ook gehad? Gewoon bang voor het antwoord dat je krijgt en eigenlijk niet wilt horen en toch ook weer wel.
En daarna de opluchting...........

Vier weken geleden ben ik gestopt met de hormonen en nu menstrueer ik sinds 2 dagen weer. Vannacht heel veel bloedverlies gehad, vandaag na een naproxen (op advies van gynaecoloog) iets minder.
Volgende week moet ik weer naar de gynaecoloog, om eventueel een mirena te laten plaatsen. Ik ben er nog niet uit. :roll:
Eerst maar eens kijken hoe deze menstruatie verloopt. Loopt het weer de spuigaten uit, tja, dan komt de mirena dichterbij vrees ik.

Groet Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » zo 06 jul 2008 23:35

Hallo allemaal,

Na hevig bloedverlies kreeg ik van de huisarts in april de pil voorgeschreven.
Na 2 maanden ben ik hier mee gestopt op advies van mijn gynaecoloog, in verband met verschillende onderzoeken. De uitslagen zijn gelukkig goed. Alleen voel ik me ellendig uit balans.
Weten jullie of je na zo'n korte periode hormoongebruik al 'afkickverschijnselen' kunt hebben? Kan je lichaam (en geest) na 2 maanden pil zo uit balans zijn? Het is nu 5 weken geleden dat ik ben gestopt. Een week geleden kreeg ik weer een menstruatie, de eerste dag was het bloedverlies erg, na 2 dagen nam het al af, in totaal 4 dagen gemenstrueerd. Heel kort voor mijn doen, komt dit door een hormoontekort? Afgelopen week na de menstruatie voelde ik mij heel erg beroerd.
Ik weet het even niet meer, temeer omdat ik dinsdag weer naar de gynaecoloog moet, die er erg voor is om het mirena spiraaltje te plaatsen.
Ik twijfel nu erg. Kan iemand alsjeblieft over bovenstaande iets zeggen?

Groet Lienke

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008

Bericht door Anneke » ma 07 jul 2008 12:06

Hoi Lienke,

Ik ben ook erg gevoelig voor de pil en andere hormonen.

Tussen onze 2 kinderen in heb ik een jaar de pil gebruikt en ik voelde met net een zombie, moe, zo zonder emoties, zo afgevlakt.

Om een menstruatie te verschuiven i.v.m. vakantie heb ik weleens een kuur van de dokter gebruikt, die je dan een week voor de te verwachten menstruatie moest innemen, ook daar ging ik me heel naar van voelen, tijdens het gebruiken en ook nog wel een maand daarna, eigenlijk tot je weer in je eigen cyclus zat.

Ik heb ook altijd heftige menstruaties gehad, eigenlijk mijn hele leven, ik vond het eigenlijk normaal, heb geen zussen om mee te vergelijken en had ook vaak bloedarmoede tot onze dokter eens vroeg hoe vaak ik een tampon moest verwisselen (volgens haar waren mijn menstruaties te heftig) toen ik zelf bij een controle voor bloedarmoede aangaf dat ik zelf het idee had dat ik door die ijzertabletten in een vicieuze cirkel met steeds erger vloeien, dus weer bloedarmoede en weer ijzertabletten in een vicieuze cirkel terecht kwam.
Volgens de ha kon dat dus niet maar volgens mijn eigen ervaring wel.
Ben toen om de dag een glaasje roosvicee ferro gaan drinken.

Ik ben ook al een jaar of 6 aan het kwakkelen met de menstruaties, de eerste jaren vond ik menstruaties (nog) naarder dan vroeger, zere benen, 's avonds bijna niet kunnen staan en heel heftig vloeien, ben nu 50 en de laatste 2-3 jaar wordt het eigenlijk steeds beter, maanden niet en als ik het dan eens wel heb is het bloedverlies maar een fractie van vroeger.

De huisarts heeft mij ook een paar keer het mirenaspiraaltje geadviseerd en ben nu achteraf blij dat ik het niet gedaan heb
Veel sterkte met je beslissing!

Anneke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 07 jul 2008 13:35

Dankjewel voor je reactie, Anneke.

Ik zal zeker een goed gesprek aangaan met de gynaecoloog, alvorens te besluiten. Wat meer balans lijkt me heerlijk, maar als ik daar met een paar jaar de tol voor moet betalen bedenk ik me wel 2 keer!

Groet Lienke

Maria
Berichten van Maria
Onderwerpen van Maria
Menopauzejaar:

Bericht door Maria » ma 07 jul 2008 13:44

Beste Lienke

Waarom jezelf zo voor het blok zetten?
Je bent die gynaecoloog toch niets verplicht. Waarom zeg je die afspraak dan niet gewoon af, zodat je to jezelf kan komen. Je maakt nu panieksprongen van hier tot ginder. Dat ontregelt je hormonen denk ik pas echt.
Waarom geef je de overgang niet eerst eens kans.
Onregelmatige, heftige en langer durende menstruatie komen voor in de overgang. De meeste vrouwen overkomt dat wel een aantal keer.

Ik heb regelmatig van die heftige en lange menstruaties gehad. Heb me daar nooit zorgen over gemaakt. Ze duurden soms een dikke 4 weken maar stopten toch vanzelf wel weer.

Maria

Els
Berichten van Els
Onderwerpen van Els
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Els » ma 07 jul 2008 13:50

Lienke schreef:
ma 07 jul 2008 13:35
Ik zal zeker een goed gesprek aangaan met de gynaecoloog, alvorens te bsluiten. Wat meer balans lijkt me heerlijk, maar als ik daar met een paar jaar de tol voor moet betalen bedenk ik me wel 2 keer!
Beste Lienke,

Met hormoongebruik bereik je geen balans, het geeft een tijdelijke schijnbalans soms en je kunt er de overgang niet mee overslaan. Die komt toch een keer.
Ik ben bang dat je nog zo'n uitgebreid gesprek met een gynaecoloog kan hebben, maar de erkenning dat na hormoongebruik de overgang zich alsnog zal voltrekken zullen ze voorlopig nog wel blijven ontkennen.
Hormoongebruik en vrouwen behandelen met hormonen is een van de stokpaardjes van de medische sector. Het moet en het zal.

Els

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » ma 07 jul 2008 17:07

Beste allemaal,

Fijn dat jullie reageren.
Het is echt niet zo dat ik snel naar hormonen uitwijk, maar een paar maanden geleden kreeg ik ze min of meer opgedrongen door de huisarts.
Er moest toen gewoon iets gebeuren.....
Dit verhaal kunnen jullie eerder in dit topic lezen.
Ik ben meer iemand van de natuurlijke middelen, hoewel je daar ook voorzichtig mee moet zijn.
Ik ben alleen geschokt door het effect van 2 maanden hormoongebruik, wil haast niet geloven dat daar alle narigheid van komt, maar dat zal wel.
Wel zou ik graag willen weten wie van jullie ook na zo'n korte periode pilgebruik uit balans was.

De gynaecoloog zal zeker de mirena promoten, maar gelukkig ben ik goed geïnformeerd en zal daarom ook een bewuste keuze maken.

Groet Lienke

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 08 jul 2008 18:38

Hallo,

Ik ben vanmiddag bij de gynaecoloog geweest. Zij was zeer te spreken over de mirena, volgens haar kon het spiraaltje heel stabiliserend werken tijdens de overgang. Ze vertelde dat tijdens het dragen van het spiraaltje de overgang gewoon doorging, je kan ook dan last hebben van opvliegers enz.
Door de zeer lage hoeveelheid hormonen was het volgens de arts uitgesloten dat je na verwijdering van het spiraaltje extreme klachten kon krijgen.

Ik heb gezegd dat ik mijn lichaam nu eerst de kans wil geven in balans te komen, na de 'hormonenaanslag'. Rust, zonder aanvullende medicamenten. De gynaecoloog had hier alle begrip voor en stelde voor nauwgezet een cycluskalender bij te houden. Mochten er weer extreme problemen komen, dan moet ik weer een afspraak maken voor een consult.

Het voelt goed dat ik heb besloten vooreerst zonder hormonen verder te willen.

Groet Lienke

Els
Berichten van Els
Onderwerpen van Els
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Els » di 08 jul 2008 19:34

Hoi Lienke,

Precies het promotieverhaal wat ik al verwachtte.

De overgang is een periode waarin je lichaam moet gaan leren toe te kunnen met minder geslachtshormonen. Je lichaam bouwt ze af met horten en stoten. Als je hormonen toevoegt hoeft je lichaam het zelf niet te doen. Het overgangsproces gaat dus niet gewoon door.

Er schrijft op dit forum een vrouw die de mirena had. Ze schreef over haar overgang in de veronderstelling dat het was wat ze voelde tijdens het mirena gebruik. Enige maanden geleden stopte ze hiermee. En, schrijft ze sindsdien in haar berichten slaat de overgang hard toe.

We laten ons zo gemakkelijk misleiden door de term 'licht hormoon'
Hoe lichter hoe minder schadelijk....
Maar het gaat natuurlijk vooral om de werking, de uitwerking die een middel heeft.
Een lichte anticonceptiepil en een minder lichte bijvoorbeeld, hebben precies dezelfde werking, namelijk ze maken vrouwen onvruchtbaar. Hetzelfde effect dus. De hoofdwerking wordt er niet anders van........ waarom denken we dan dat de bijwerking er wel anders van worden? Da's toch onlogisch.

Je schrijft dat je eerst in balans wilt komen. Vergeet daarbij niet dat je volop in je overgang zit. Overgang is een hormoonhuishouding die verandert, die de oude balans loslaat ! en dus uit haar oude balans moet.
Overgangsjaren zijn jaren van onbalans !

Els

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:

Bericht door Lienke » di 08 jul 2008 20:00

Hallo Els,

Dank voor je reactie.
Zeker zal het de komende tijd met pieken en dalen gaan. Maar door die 8 weken hormoontherapie was ik erg, erg uit mijn doen! Vooral na die tijd.
Met weer in balans komen bedoel ik dat ik deze 'slag' weer een beetje teboven moet komen.
Verder vind ik het niet meer dan normaal dat ik rustig en onstuimig weer zal moeten doorstaan, we maken tenslotte allemaal deel uit van een natuurlijk geheel.

Alleen blijft de angst voor erg extreme bloedingen door mijn hoofd spoken.....

Groet Lienke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht