Er wordt niet naar me geluisterd

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Spruitje
Berichten van Spruitje
Onderwerpen van Spruitje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Er wordt niet naar me geluisterd

Bericht door Spruitje » do 28 apr 2005 10:11

Hallo dames

Ben net bij de huisarts geweest krijg bloedonderzoek vanwege de pijn in spieren en gewrichten.
Ik vroeg kun je ook mijn hormonen na kijken. Ik heb nl die overgangsklachten (zweten onrustig en zo ).
Wat denken jullie? Hij keek me aan en zei 'wat heb je daar nou aan, dat zegt niets en je hebt er niets aan. Allemaal flauwekul dus'
Waarop ik zei 'voor jouw ja, maar dan kan ik er mee leren omgaan als het wel zo is.'

Diep in mijn hart hoop ik gelijk te hebben alleen al om aan te geven dat artsen wat meer moeten luisteren bij wat wij voelen en ervaren als vrouw. Volgende week is de uitslag.

Groet, Lia

Corry
Berichten van Corry
Onderwerpen van Corry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Re: Er wordt niet naar me geluisterd

Bericht door Corry » do 28 apr 2005 11:03

Hallo Lia

Wat een eikel zeg die dokter daar heb je wat aan. Waarom verklaren ze ons toch voor gek alsof wij ons eigen lichaam niet kennen.

Ook ik heb sinds ik in de overgang zit last van mijn spieren en vooral gewrichten.

Het hoort er allemaal bij.
Ook ik moet bloedonderzoek doen kijken of het niet de schildklier is i.p.v de overgang? Ook voor jicht.
Iedere keer en nieuwe kwaal er bij.

Groet, Corry

Spruitje
Berichten van Spruitje
Onderwerpen van Spruitje

Bericht door Spruitje » za 07 mei 2005 10:53

Hallo dames.

Gisteren heb ik de h.a gebeld voor de uitslag van het bloed en het is negatief dus volgens hem niet in de overgang mijn bezinking en de rest was allemaal goed mijn bloeddruk is goed dus mankeer ik niets.
Maar zo voel ik mij niet ben zo moe heb veel spier en gewrichtspijnen raar gevoel op mijn borst of keel en voel mij zo verdrietig. Op dit moment is dit wel of niet de hormonen (geen baarmoeder meer) of heeft het te maken dat ik een paar zware jaren achter de rug heb.

Op de site herken ik veel en denk dan huisartsen ga wat meer leren omtrent de klachten van ons vrouwen en neem ons serieus.

Groet, Lia

Saranna
Berichten van Saranna
Onderwerpen van Saranna
Menopauzejaar:

Bericht door Saranna » za 07 mei 2005 11:30

Hoi Lia,

Weet je een bloeduitslag is ook maar een moment opname en kan daardoor net een negative uitslag geven. Dat weet een huisarts ook best wel hoor. Maar huisartsen zijn eigenlijk artsen die geleerd hebben ziekten op te sporen en te herkennen.

Als jij het gevoel hebt dat het te maken heeft met de overgang dan is dat zo, zeker als je van alles herkent.
Ik heb het zelfde meegemaakt en mijn huisarts wilde nog geen eens een bloedonderzoek laten doen want ik was veel te jong met toen mijn 40 jaar.
Keep on dreaming.
Veel sterkte Lia en ik weet zeker dat je hier steun vindt bij al je klachten,

Groeten Saranna

Rebecca
Berichten van Rebecca
Onderwerpen van Rebecca
Menopauzejaar:

Bericht door Rebecca » za 07 mei 2005 18:36

Hallo Lia,

Ik ben het volledig eens met Sara. Zo een bloedproef is echt een moment-opname. Ik zit nl. volop in de overgang ( de gyn. zei zelfs dat ik bijna geen eitjes meer zitten heb) en toch zou ik volgens mn laatste bloedonderzoek bijlange niet in de overgang zitten. :?
Dat stemt dus niet overeen.

Dat gevoel op borst en keel-streek is heel herkenbaar voor mij,
maar dan wel ook in verband met zenuwen en harde tijden achter de rug.
En ik vind ook dat huisartsen vaak denken dat ze alles weten.
Niet dus ! Ook hebben mn twee zussen die iets ouder zijn dan ik, vaak momenten van grote droefheid en huilbuien. Het hangt allemaal een beetje samen denk ik.
Er is zoveel over je gekomen de laatste tijd stel ik vast uit je bericht.

Groetjes van Rebecca

Rebecca
Berichten van Rebecca
Onderwerpen van Rebecca
Menopauzejaar:

Bericht door Rebecca » za 07 mei 2005 18:43

Hallo dames

Vergeten te zeggen : ik ben al weken moe moe moe moe moe en ik heb nergens zin in.
Ik ben zo bang dat dat nu zo gaat blijven. Ik zou graag weten of dat ooit weer terugkomt die energie die nu weg is.
Net als jij slaap ik goed. Maar ik heb zo een heimwee naar de tijd dat alles vanzelfsprekend was.
Nu is het al te veel als ik ook maar denk aan werken.
En dat herken ik net niet bij mn zussen. Die zijn zo vlijtig en actief zelfs al hebben ze zulke slechte momenten.
Het is zo erg dat ik begin te twijfelen of ik soms extra lui ben geworden zonder het te beseffen. En dat maakt me wel bang.
Want dat wil ik niet.

Nogmaals groetjes van Rebecca :?

Ria1950
Berichten van Ria1950
Onderwerpen van Ria1950
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Bericht door Ria1950 » ma 09 mei 2005 11:11

Hallo Lia,

Bij mij is ook mijn baarmoeder verwijderd. Na wat klachten, opvliegers, zo nu en dan, is bij mij vorig jaar september bloed afgenomen. De uitslag was negatief, geen overgang. Er stond zelfs bij de uitslag de vraag of ik hormonen gebruikte, omdat de waarde zo hoog was.
Afgelopen maart ben ik opnieuw geprikt (voor iets anders, maar gelijk ook maar weer de overgang, gezien mijn leeftijd, 55) en nu ben ik hevig in de overgang volgens de bloeduitslag. Het was voor mij een verrassing, want ik voel mij niet anders dan in september.
Dus of ik nu de bloedtest serieus moet nemen weet ik ook niet.
Ik laat het allemaal maar over mij heen komen en kijk hier regelmatig voor wat herkenning.

Groetjes Ria

Spruitje
Berichten van Spruitje
Onderwerpen van Spruitje

Bericht door Spruitje » wo 18 mei 2005 09:48

Goede morgen dames.

Het klinkt misschien gek maar ik sta te springen.
Weken geleden zij mijn ha uw bloed is goed u bent niet in de overgang(dat zal ik weet wel beter)
Dus een urinetest gekocht en wat denken jullie? Juist wij vrouwen kennen ons zelf.
2 Streepjes, de ene iets feller dan de ander, maar dat maakt niets uit. Bij mijn zwangerschappen en testen was dat ook zo en uiteindelijk was ik 3 keer zwanger.
Dus meiden zo zie je maar weer. Alleen vind ik het gek, wel in de urine en niet in het bloed.
Ga ik volgende week mij ha even onder de neus wrijven ik heb er een foto van gemaakt lijst ik in hahaha. Mijn dochter zag het en zij jeetje mam toch niet zwanger ik zie 2 streepjes. Nee zei ik toen dat kan toch niet ik heb geen baarmoeder meer en heb het haar verder uitgelegd. We hebben samen heerlijk gelachen erom en haar reactie was ma wat een domme ha hebben we toch ik zal hem is bellen.
Ondanks deze lol weet ik dat ik nog te gaan heb en ik vind het heel zwaar al die ongemakken wetend dat het erbij hoort maar het ongeloof en nu dan toch bewijs.
Ik hoop dat het lukt zonder medicijnen ik erger mij aan de vermoeidheid en de pijn in de benen en schouders het vreet energie.

Maar goed de zon schijnt hier en ga mij daar lekker aan verwarmen en probeer te genieten van deze dag. En probeer te accepteren dat het zo is .

groetjes van lia

Vf
Berichten van Vf
Onderwerpen van Vf
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Vf » vr 03 feb 2006 16:07

Hallo dames.

Ik heb twee keer een urinetest gedaan en de eerste keer gaf hij aan dat ik in de overgang ben en de tweede keer niet. Ik heb toen de overgangsconsulente gebeld en deze zij dat ik dan vast binnenkort ongesteld zou worden (wat ook zo was) Nu lees ik op de site dat de test zeer betrouwbaar is en dat je hen ongeacht je cyclus kunt doen. Ik wordt hier erg onzeker van. Ik heb wel de klachten die bij de overgang horen, Zweethanden, snel warm, stemmingswisselingen, duizelig, het gevoel er niet echt bij te zijn, Piekeren, huilbuien enz.

Ik heb een jaar niet gemenstrueerd en nu twee keer enigszins regelmatig (5 weken er tussen). twee weken voor de tweede menstruatie raakte ik helemaal uit balans en dit duurde tot op heden. Ik durf de test eigenlijk niet nog een keer te doen omdat ik bang ben voor een negatief resultaat.
terwijl ik dus een keer een positief resultaat heb gehad.

Heeft iemand ook deze ervaring

Groetjes jackelien

Marlies
Berichten van Marlies
Onderwerpen van Marlies
Menopauzejaar:

Bericht door Marlies » vr 03 feb 2006 18:01

Hallo Jackelien

Ik kan me voorstellen dat je ervan in de war raakt.
Toch zouden die testen redelijk betrouwbaar zijn, betrouwbaar betekent dan dat ze goed meten. Ze reageren op het aanwezige fsh. Als dat beneden bepaalde waardes is, reageert de test daar niet op.
Vlak voor een menstruatie is het fsh laag. Daarna gaat het weer omhoog.

Pas als je menstruaties definitef gestopt zijn blijft je fsh voor altijd verhoogd.
Puur toeval, of pech hebben dat je de test deed op het moment op het punt stond weer ongesteld te worden.
Maar dat betekent nog niet dat je niet aan de overgang zou kunnen zijn begonnen.
Juist in de fase voor de menopauze schommelen al die hormonen het meest, en kan het heel goed voorkomen dat een uitslag negatief is.
Een bloedtest zou op dat moment ook negatief zijn geweest.

Ik zou als ik jouw was meer kijken naar het totaal, klachten, verschijnselen, veranderingen die je ervaart. En naar wat je eigen (vrouwelijke) intuïtie zegt.

Groetjes
Marlies

Vf
Berichten van Vf
Onderwerpen van Vf
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Vf » vr 03 feb 2006 18:57

Hallo Marlies,

Bedankt voor je reactie dit stelt mij gerust.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat de fsh waardes vlak voor de menstruatie inderdaad laag zijn.

groet Jackelien

Hhl
Berichten van Hhl
Onderwerpen van Hhl
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Hhl » di 23 mei 2006 13:30

Hoi,

Ik ben benieuwd wat je huisarts hier op gezegd heeft, ik heb nl het zelfde gehad.

De test gaf positief aan en mijn huisarts heeft bloed laten prikken waar uit bleek dat ik niet in de overgang zit, daardoor was ik weer helemaal van slag, want ik heb toch klachten.
Zweten, last van mijn spieren ,onregelmatige menstruatie, tintelingen, krampachtig gevoel in mijn tenen vooral s'nachts.

Mijn man zei: trek je niks van die bloeduitslag aan, je voelt je eigen lijf en dat zegt mij meer dan een bloedonderzoek eerlijk gezegd.

Hilda

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002

Bericht door Ruchama » di 23 mei 2006 16:47

Dames,

Elke test is een momentopname. Tijdens de eerste periode van de overgang schommelen de hormonen heel erg en kan geen test 100 % zekerheid geven. Vertrouw echter maar op je lichaam en dat zegt bij jullie beiden gewoonweg, volgens mij, dat de overgang is begonnen. Veel sterkte.
Ik was al zes jaar bezig met "overgangsklachten" en nog zei de huisarts dat ik er volgens de test niet in zat. Echter enkele maanden daarna stopte mijn menstruatie voorgoed. Mijn lijf had verteld dat ik al 6 jaar in de premenopauze zat en dat klopte echt wel.

Gr. Ruchama

Juul
Berichten van Juul
Onderwerpen van Juul
Menopauzejaar:

Bericht door Juul » wo 24 mei 2006 14:30

Hallo allemaal,

hier hetzelfde! Ik heb al 2 jaar "zware" overgangsklachten. 2x naar de huisarts geweest en zelfs 1x naar de gynaecoloog.
Beide heren wuifden de overgang luchtig en vluchtig weg. Kon echt niet hoor! WANT beide heren lieten mijn bloed onderzoeken en daar kwam niets in die richting uit naar voren!
Thuistest gedaan en ja hoor: 2 weken geleden en kort geleden 2x dezelfde uitslag. 2 verticale streepjes dus!!

Ach... wat schiet je ermee op! Ja! Je weet het zeker. Je hebt "onomstotelijk bewijs" en ook ik heb het beide medische deskundigen even laten weten.... Geen reactie natuurlijk!
Na 2 jaar weet ik voor mezelf en mijn directe omgeving met zekerheid nu: ik ben in de overgang.

Sterkte maar weer allemaal!
hartelijke groetjes,
Juul

Waterval
Berichten van Waterval
Onderwerpen van Waterval
Menopauzejaar:

Bericht door Waterval » vr 26 nov 2010 14:13

Hoi,

Heb het gelezen. Ook mijn ha ontkent het dat ik in de overgang zou zitten omdat de cyclus nog regelmatig is, terwijl er allerlei verschijnselen zijn die ik lees op deze site die heel herkenbaar zijn. Wat is het toch wat om een ja of een nee te horen van een huisarts. Waarom erkennen ha niet de premenopauze. Waarom tikt de klok alleen maar als je ongesteldheid weg blijft.

Ik vind het lastig deze verschijnselen te ondergaan en het niet naar de ander te gooien. Want het blijkt maar al te vaak dat het niet aan de ander ligt, maar dat mijn lijf dusdanig reageert dat het lijkt dat ik een boze of angstige bril op heb. En zijn die ongemakken weg dan is die bril ook weg. Dus het is zo verraderlijk om de schuld dan maar buiten je te leggen, omdat je het even niet anders ziet, tot het over is en je later denkt, "hoe had ik het toch net " hoe heb ik zo kunnen denken.

groet Waterval

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 26 nov 2010 14:53

Waterval schreef:
vr 26 nov 2010 14:13
Dus het is zo verraderlijk om de schuld dan maar buiten je te leggen, omdat je het even niet anders ziet, tot het over is en je later denkt , "hoe had ik het toch net " hoe heb ik zo kunnen denken.
Hallo Waterval,

Schuld? Je praat in termen van 'schuld' en 'verraderlijkheid' als het gaat over de veranderingen van mijn hormonen tijdens de overgang, die mijn kijk op het leven veranderen, mijn inzichten raken, mijn levenservaring en alles wat mijn leven betreft

En dan praat je over schuld en verraderlijk. Daar begint de ontkenning.
Eerlijker zou zijn een vrouw in de overgang, die met haar eigen veranderingen worstelt, tegemoet te komen, de hand te reiken i.p.v. haar te vertellen dat ze schuld draagtof zou moeten voelen en spijt zou horen te betuigen.

Ik heb geen spijt van mijn woede, ik heb geen spijt van mijn verdriet, noch van mijn stemmingen en frustraties in die tijd.
Inderdaad ja, lastig soms voor mijn omgeving als het me overkwam.
Maar diezelfde omgeving heeft in die tijd wel geleerd dat wanneer een vrouw in de overgang het moeilijk heeft, dat je haar dan niet meteen naar de dokter hoeft te sturen, maar als omgeving heel goed zelf wat kunt doen aan inleving, troost, warmte, ruimte en tijd geven voor een levensproces.
Dat zette in mijn overgang heel wat meer zoden aan de dijk dan afhankelijk worden van de bevestiging van een huisarts.

Zolang vrouwen zelf willen blijven medicaliseren en daarmee hun overgang uit handen geven, zal er nooit erkenning voor de overgang komen. Dan blijft het bij verbergen, onwetendheid en onbekendheid.

Anette

Waterval
Berichten van Waterval
Onderwerpen van Waterval
Menopauzejaar:

Bericht door Waterval » vr 26 nov 2010 15:04

Hallo Anette

Nou misschien is het woord schuld ook niet juist.

Ja Anette, je hebt gelijk, ik kwam wat hard door de bocht met mijn woorden over schuld .... je zet me aan het denken en daar ben ik blij mee.

Ik had het ook in die zin van schuld niet zo bedoeld maar goed.

Kennelijk het tegemoet treden is het lastigste voor me om te erkennen wat wat is en wat er gezien kan/mag worden tijdens deze veranderende levensfase.

Dank voor je antwoord.

Waterval

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Onderwerpen van Jolanda42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Jolanda42 » do 23 dec 2010 20:59

Hallo dames,

ik ben nu 38 en heb al een jaar of 3 a 4 klachten.
Denk al tijden dat ik in de overgang zit, maar me huisarts verklaart me nog net niet voor gek. Het kan niet want ben nog veel te jong enz... Dus durf eigenlijk niet zo goed om een bloedtest te vragen.
Voor een paar jaar terug heb ik een urine test gedaan, de 1e was 2 strepen help maar de 2e was negatief ja toen wist ik het dus effe niet meer en ik sliktte in die tijd dus nog de pil.
Nu ben ik dus 6 weken gestopt met de pil en wil ik dus eigenlijk weer een urinetest gaan doen....
Want heb het idee dat me lijf een loopje met me neemt en me af en toe in de steek laat..
Ik slik nu al een aantal weken ymea en me nachtelijk transpireren is zo goed als weg en de opvliegers op de dag een stuk minder
Maar word zo onzeker van al die klachten en of ik nou wel of niet met die overgang bezig ben.

groetjes een onzeker Jolanda

JolandaV
Berichten van JolandaV
Onderwerpen van JolandaV
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door JolandaV » vr 31 dec 2010 14:01

Hoi Naamgenoot,

Ik zou zeggen gewoon weer een urine test doen. Ik ben 3 maanden geleden gestopt met de Nuvaring (=anticonceptie-hormonen) op advies van de huisarts omdat ik veel buik klachten had en er niets mis is met mijn onderbuik (echo gehad) sinsdien niet meer ongesteld geworden en met de klachten die ik heb dus toch een test gedaan en die was 2x zeer duidelijk positief. Gisteren bij de HA geweest en die geloofde mij meteen en ik mocht evt nog wel een bloedtest doen maar dat hoefde voor mij niet. Voor mij is het duidelijk. Voor het nachtelijke transpireren, de zeer slechte nachten slapen en de onrust in mijn hoofd heb ik nu tabletjes gekregen, dus hopen dat het nu wat beter gaat.
Vertrouw op je eigen gevoel en veel lezen op het forum dan vallen er veel puzzelstukjes op zijn plaats en kun je proberen het te accepteren en ermee om leren gaan.
Ik begin ook net en zal hier dan ook veel te vinden zijn.

groetjes en sterkte ermee, Jolanda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht