FSH test

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Esmf43
Berichten van Esmf43
Onderwerpen van Esmf43
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

FSH test

Bericht door Esmf43 »

Hoi,hoi !

Ik heb een urinetest gekocht om te kijken of ik in het beginstadium van de overgang bezig ben.
Heb zoveel klachten al gehad het afgelopen jaar die ik andere jaren nooit heb gehad!!
Mijn vraag is eigenlijk wanneer het het beste is om de test te doen, direct de 1e dag van je menstruatie?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!!

Groetjes Moessie

Amavel81
Berichten van Amavel81
Onderwerpen van Amavel81
Menopauzejaar:
Leeftijd: 38

Re: FSH test

Bericht door Amavel81 »

Hallo,

de eerste 2 dagen van je menstruatie is het beste ;)

Amavel

Esmf43
Berichten van Esmf43
Onderwerpen van Esmf43
Menopauzejaar:

Bericht door Esmf43 »

Hoi !

Bedankt voor je antwoord !
Ik heb de 1e kerstdag(4e cyclusdag) s morgens mijn 1e urinetest test gedaan en die was positief !
Nu moet ik de 2e test op nieuwjaarsdag doen, kijken wat het nieuwe jaar me dan brengt ......

Groetjes, Moessie

Esmf43
Berichten van Esmf43
Onderwerpen van Esmf43
Menopauzejaar:

Bericht door Esmf43 »

Hoi allemaal !

Ik heb dus de 2e test gedaan van een thuistesten deze kwam ook positief uit de bus, ik had al een afspraak staan op 3 januari bij de huisarts voor iets anders maar heb de testuitslagen maar even laten zien !

Nu heb ik om een lang verhaal kort te maken een FSH LH en oestradiol bloedtest meegekregen, nu was mijn vraag wanneer het het beste is om deze test te doen, mijn huisarts zegt om het te doen van de tijd van de eisprong, maar lees hier ook 3/4e dag cyclus, 20,21,22e dag cyclus enz. en op internet zeggen ze het weer anders !!

Ik ben hier nieuw op het forum en vertel mijn verhaal binnenkort wel een keer, ik denk zelf dat ik al in de perimenopauze zit aan welke klachten ik nu heb bijna ongeveer 1 jaar en anders nooit heb gehad ...... Mijn moeder was ook 43 toen ze begon, ik lijk in alle opzichten op haar lichamelijk en uiterlijk :) !!

Alvast bedankt,
Groetjes Moessie.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Anette »

Beste Moessie,

Wat maakt het nog uit wanneer je die doet. De FSH testen die je al deed, maten al een verhoogd FSH.
Dus dat je aan de overgang bent begonnen staat al vast.
Of een volgende test nou positief of negatief uitvalt, want dat kan allebei, dan verandert dat niets aan het feit dat je aan de overgang bent begonnen.

Ook zeggen gevonden waardes niets over het hebben van klachten en zegt het ook weinig of niets over hoe ver je in de overgang bent.
De waardes waar je uiteindelijk naar toe gaat kunnen nogal verschillen per persoon. Iemand met een fsh van 30 kan even ver in haar overgang zijn als iemand met een fhs van 100 bijv.
Het zijn en blijven bovendien momentopnames in een tijd dat de hormonen per week, per dag, per uur enorm kunnen verschillen.
Pas na het definitief stoppen van de menstruatie (menopauze) weet je zeker dat het Fsh blijvend verhoogd zal zijn.

Als je een regelmatige cyclus hebt en nog precies weet wanneer je eisprong valt, is het FSH vlak voor de eisprong het hoogst, daarna daalt die weer en is bij aanvang van de menstruatie het laagst.

Gemiddeld begint de overgang bij vrouwen rond hun 35e. Al of niet aan te tonen met testen, al of niet merkbaar aan verschijnselen/klachten.

Anette

Esmf43
Berichten van Esmf43
Onderwerpen van Esmf43
Menopauzejaar:

Bericht door Esmf43 »

Bedankt voor je antwoord Anette !!

Ga ik morgen bloed laten prikken !

Groetjes Moessie

Plaats reactie