Hoge fsh waarden en nu terug laag

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Angelina
Berichten van Angelina
Onderwerpen van Angelina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Hoge fsh waarden en nu terug laag

Bericht door Angelina » vr 07 okt 2016 21:03

Hallo dames,

Ik ben eind vorig jaar gestopt met de pil, ik kreeg mijn regels niet meer dus heb ik in mei een bloedonderzoek laten doen waaruit bleek dat
mijn waarden fsh enorm hoog waren en ik dus zogezegd al in de postmenopauze zou zitten.. Ik had dit helemaal niet verwacht .. maar nog meer verrast was ik toen ik eind juni mijn regels terug kreeg en dit heel pijnlijk, veel buikpijn enz hetgeen k vroeger nooit had en heel hevig bloedverlies.. Nu heb ik sindsdien dikwijls buikpijn krampen diarree constant of toch veel het gevoel dat ik mijn maandstonden ga krijgen en ik heb dus nu terug elke maand bloeding , zoals een cyclus terug .. Mijn huisarts zei dat dit niet normaal was en dat er misschien iets ernstig aan de hand was.. ik dus al een beetje bang.. Volgende week moet ik naar de gynaecoloog, nu heb ik eergisteren terug een bloedtest laten doen en nu zouden mijn fsh waarden terug laag zijn ?? Mijn dokter zegt dat ze dit nog nooit is tegengekomen en dat ze dit zelf ook niet begrijpt ? nu heb ik schrik dat er iets ernstig mis is.. Vandaar mijn registratie op dit forum, heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes
Angelina

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Hoge fsh waarden en nu terug laag

Bericht door Anette » za 08 okt 2016 01:09

Beste Angelina,

Als je stopt met de pil kan het inderdaad soms een jaar duren voordat je lichaam weer hersteld is van het hormoongebruik en weer zelf de cyclus op kan pakken en weer zelf voor de hormoonaanmaak kan zorgen.
Dat je fsh bij meting een keer verhoogd geeft alleen maar aan dat je overgang is begonnen. Het geeft niet aan hoe ver je in de overgang bent.

Je bent aan je overgang begonnen, dat is de enige conclusie die je eruit kunt trekken. En nu na het stoppen met de pil is je natuurlijke cyclus weer op gang gekomen.
Je hormonen schommelen, dus ook het fsh schommelt, want dat is pas blijvend verhoogd na de menopauze (= je laatste menstruatie) en die kun je pas vaststellen als je menstruatie minimaal een jaar (en dat is niet meer dan 'n gemiddeld getal) is weggebleven en niet aan de hand van een eenmalige test.
Pas na je laatste menstruatie is het fsh blijvend verhoogd. Tot die tijd kan het enorm wisselen en zomaar weer normale waardes hebben.

Jouw menstruatie is weer teruggekeerd, je zit dus in de premenopauze.

Ik zou me dus maar niet bij voorbaat al te druk maken. Dat je menstruatie teruggekeerd is, is niet vreemd. Dat je menstruatie nu je in de overgang bent pijnlijker, of heviger is, wel regelmatig of niet regelmatig is ook niet vreemd.
En ook dat dit nu geen verhoogd fsh laat zien is niet vreemd.

Zo kan het in de overgang gaan.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht