Positieve fsh test vervroegde overgang...

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Bloem29
Berichten van Bloem29
Onderwerpen van Bloem29
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 32

Positieve fsh test vervroegde overgang...

Bericht door Bloem29 » wo 25 mei 2016 12:56

Hallo dames,

Al bijna een jaar kamp ik met verschillende gezondheidsklachten... nu ben ik na wat speurwerk op Google elke keer uitgekomen op de overgang.. Ik heb ook al zon 7 maanden een menstruatie om de 2 weken! Inmiddels is daar haaruitval hartkloppingen slechte ogen, botten waarbij de dichtheid niet meer optimaal is en zal jullie de rest besparen bijgekomen..
Nu heb ik gisteren een fsh urinetest gedaan en deze gaf een dikke positieve streep.. Ik heb alleen niet goed de bijsluiter gelezen officieel moet ie testen in je menstruatie week, ik was dus 1 dag te vroeg..
Iemand enig idee wat ik van deze uitslag kan denken? Morgen heb ik weer een afspraak bij de huisarts en zal dit ook zeker met haar bespreken maar misschien heeft iemand hier ervaring oh ja ik ben nog jong ( bijna 30) :oops:

Bloem

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Positieve fsh test vervroegde overgang...

Bericht door Anette » wo 25 mei 2016 13:39

Beste Bloem,

Een positieve test geeft aan dat je fsh op dat specifieke moment verhoogd was. Het wil zeggen dat je hormonen aan het veranderen zijn.
Deze hormoonveranderingen geven aan dat de overgang kan zijn begonnen. Gemiddeld begint dat bij vrouwen al gauw na hun 30e jaar.
Deze veranderingen/schommeling kunnen gemakkelijk 15 jaar duren alvorens je menstruatie stopt, met allerlei verschijnselen die voor iemand bij die schommelingen horen.
Het betekent dus niet automatisch een vervroegde overgang. Maar als je nog een kinderwens hebt wel reden om te laten onderzoeken. Uit de gewone overgangstesten, urinetest noch bloedtest, kan namelijk niet worden afgelezen wanneer je menopauze gaat vallen of hoe ver iemands overgang gevorderd is.

Een evt. volgende urine-test of bloedtest kan zomaar weer negatief uitvallen, omdat door de schommelingen het fsh niet op elk moment verhoogd is.
Dat doet niets af aan het feit dat je al met hormoonschommelingen van de overgang te maken hebt.

Anette

Bloem29
Berichten van Bloem29
Onderwerpen van Bloem29
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 32

Bericht door Bloem29 » vr 27 mei 2016 10:14

Bedankt voor je antwoord Anette

Iets duidelijker nu voor me.
Gisteren contact met de huisarts gehad en kon vanochtend meteen te bloedprikken fsh en andere hormonen dus ben heel benieuwd wat daar uitkomt!
Afwachten maar weer!

Bloem

Kim1985
Berichten van Kim1985
Onderwerpen van Kim1985
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 33

Bericht door Kim1985 » do 18 aug 2016 16:18

Hoi Bloem,

Wat waren bij jou de uitslagen van je bloedonderzoeken?

Groetjes,
Kim

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht