Net een test gedaan...positief

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Gina
Berichten van Gina
Onderwerpen van Gina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 41

Net een test gedaan...positief

Bericht door Gina » di 19 apr 2016 14:20

Hoi allemaal,

ik ben 38 en zei al een geruime tijd..meer als geintje..volgens mij zit ik in de overgang. 1.5 jaar terug heb ik m'n 2e meisje gekregen dus met dat in gedachten dacht ik steeds..onmogelijk. Ik heb al meer dan een jaar last van warmte aanvallen. Zowel s nachts als overdag. 's Nachts is soms echt een drama. Dan ben ik echt zeiknat. Maar na de geboorte dacht ik steeds ..hormonen. Omdat ik ..achteraf gezien... van meerdere dingen last had ging er een lichtje branden. Heel erg veel angst hebben. Ik heb maanden amper kunnen eten daardoor. Mijn maag werd gewoon dicht geknepen.

Naar de huisarts geweest en oxazepam gekregen. Af en toe nam ik een half pilletje en daardoor is het langzaamaan weer goed gekomen. Nu alweer maanden niet nodig gehad. Maar na op dit forum alles te hebben gelezen snap ik het wel allemaal wat meer. Ook snel.. zeer snel kwaad worden en een zeer kort lontje Ik dacht...ik word gewoon langzaamaan gek in m'n lijf. Ik las over zelftesten. Aangezien m'n huisarts me denk ik niet voor vol aan zou zien dacht ik ...dan ga ik dat eerst maar doen. Normaal slik ik de pil altijd door en dus gestopt en nu op de laatste stopdag dacht ik ik probeer t gewoon, er zal toch wel niks uitkomen. Maar..positief.

Ik ben me echt dood geschrokken. Is zo'n test echt zo betrouwbaar vraag ik me nu weer af. En dan denk ik..hoe kan ik er nou in zitten ...2jaar terug was ik nog zwanger. Er gaat zoveel door me heen. Moet ik nou ook naar de huisarts ? Ik hoor en lees wel eens wat over botontkalking ? Oh wat een vragen en wat een gevoelens Voor iedereen sterkte ..

Groet Gina

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Net een test gedaan...positief

Bericht door Lia » di 19 apr 2016 15:39

Hallo Gina,

Al op je 35e of eerder beginnen bij een een vrouw de hormonen te veranderen en dat is het begin van de overgang. Dan neemt de kans op een zwangerschap wel af, omdat je soms eisprongen over kunt slaan, maar je bent niet meteen onvruchtbaar.
Als je niet weet dat de overgang bij vrouwen al gauw na het 30e levensjaar begint, kan ik me voorstellen dat je schrikt van de testuitslag.
Als een test positief is wil dat zeggen dat op dat moment, het moment van testen, je fsh verhoogd is, wat aangeeft dat de overgang is begonnen. Het is een momentopname.
Had je de test gedaan aan het einde van de menstruatie had het er dik ingezeten dat ie negatief was geweest, terwijl toch die overgang is begonnen. Dat is niet omdat de test niet betrouwbaar is, maar omdat je hormonen meer gaan schommelen in die tijd.

Overigens duurt het wel een tijdje voor alle pilhormonen uit je lichaam zijn, ook pilhormonen kunnen voor hormonale klachten zorgen. Plus het lichaam heeft wat werkt te verzetten na een bevalling om de hormooncyclus op te pakken. Eenmaal op de leeftijd waarop de overgang bij vrouwen begint, zet dat allemaal samen je systeem onder druk waardoor zich meer klachten kunnen uiten.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht