Thuistest positief, bloedtest negatief?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Heijmansjes
Berichten van Heijmansjes
Onderwerpen van Heijmansjes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Thuistest positief, bloedtest negatief?

Bericht door Heijmansjes » zo 29 jan 2012 15:27

Hallo Simone,

Sinds okt 2010, nadat ik te horen kreeg dat ik ontslagen werd na 10,5 jaar, kreeg ik klachten wat duidde op hyperventilatie met paniekaanvallen. In juni 2011 is er een verwaarloosde burn-out geconstateerd. Nu heb ik pas een zelf urinetest gedaan en deze was zeer positief maar de huisarts gelooft het niet omdat ik te jong zou zijn.
Eindelijk mocht ik wel bloed laten onderzoeken en krijg daar dinsdag de uitslag van.
Ik voel gewoon dat ik opvliegers heb enz.
Heb 9 klachten van het lijstje voor de overgang.
Ben wel bang dat er niets uitkomt maar denk er het mijne van.
Ik hoop dat het positief is zodat ik mijn klachten kan plaatsen. Leuk is natuurlijk
anders.

Sterkte ermee.
groetjes Patricia

Heijmansjes
Menopauzejaar:

Re: Thuistest positief, bloedtest negatief?

Bericht door Heijmansjes » ma 30 jan 2012 13:57

Hallo dames,

Na een positieve urinetest voor de menopauze mocht ik eindelijk een bloedtest laten doen bij de dokter. Al iets meer dan 1 jaar lichamelijke klachten die erop duiden.

Nu komt er uit de test:
FSH 6,7
Progesteron 0,9
Oestradiol 0,75

Iemand ervaringen hiermee?

groetjes Patricia

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » ma 30 jan 2012 14:46

Hallo Patricia,

Dat zit er dik in natuurlijk, dat je het ene moment een positieve uitslag krijgt en het volgende moment een negatieve.
Dat is heel normaal in het begin van de overgang, dan kun je dat verwachten.
Het ene moment is het toevallig aan te tonen, het volgende moment toevallig niet.

Anette

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » ma 30 jan 2012 15:12

Patricia,

Mijn uitslag was op een gegeven moment: FSH=10, terwijl ik al 6 jaar klachten had. Mijn menstruatie stopte vlak na deze uitslag dus die FSH van 10 zei eigenlijk niets, ik meen dat FSH eigenlijk ver boven de 25 of zo zou moeten zijn voor de erkenning dat het overgang is. Echt flauwekul, huisartsen weten ontzettend weinig van de overgang.

Ruchama

Heijmansjes
Menopauzejaar:

Bericht door Heijmansjes » ma 06 feb 2012 18:58

Hallo

Ja huisartsen verklaren je voor gek, voor mijn gevoel. Maar gelukkig na 2 positieve urinetesten menopauze is er een een beetje geloofwaardigheid, niet helemaal.
Wordt soms simpel van mensen die zeggen dat het niet kan want ik ben te jong. Het is natuurlijk de onwetendheid.

Ik word hier vast weer krachtiger van, maar soms vraag je het je af waarom ik hahaha.

groetjes Patricia

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Evirma » vr 10 feb 2012 18:06

Hallo dames,

vorige week eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd aan de huisarts of ik bloed mocht laten prikken omdat ik toch stellig het gevoel heb in de perimenopauze te zijn. Hij vond het eigenlijk niet nodig maar ok als ik er op stond. Vandaag de uitslag gehad en volgens hem is er geen sprake van dat ik in de overgang ben want de waarde zijn mooi laag.............

Ik zeg en die die opvliegers dan die ik heb, en nachtzweten? Nou dat zijn geen opvliegers zei hij .. laat het maar even rusten pfff. Ik voel toch wat ik voel of ben ik nu gek ?

groet,
Irene

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » vr 10 feb 2012 19:45

Nou Irene,

Maak je geen zorgen: Jij bent niet gek. Je eigen gevoel zegt meer dan die test.
In het begin van de overgang schommelen je hormonen en kan de test meestal geen betrouwbare uitslag geven. Zelfs vlak voordat mijn menstruatie stopte gaf deze test nog aan dat ik NIET in de overgang zat terwijl ik al 6 jaar klachten had en al dichtbij mijn laatste menstruatie was dus.

Ruchama

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Sandra42 » di 14 feb 2012 18:53

Hoi Irene,

Ik heb ook zo een huisarts.
Bij mij zeiden ze precies het zelfde.
Je bent veel te jong je hormoonspiegel is laag.
Ik voelde mij erg rot.
Ze zei nog tegen mij, echt waar, je zou op een praatclubje moeten gaan.
Want je verteld aan mij dat je ook een kort lontje hebt.
Ik had haar een lijst van klachten voor geschoteld, die echt met de overgang te maken hebben.

Het is niet leuk dat je niet serieus wordt genomen.

groetjes, Sandra

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Evirma » wo 15 feb 2012 11:58

Hallo dames,

wat een herkenning toch allemaal. Het is toch eigenlijk verschrikkelijk iedere vrouw komt in de overgang en "men " weet er eigenlijk zo weinig van. Als optie de pil gaan slikken? Weet niet, heb een maand een pil geslikt maar was er ook niet van gecharmeerd. Veel nachtzweten en opvliegers waarmee het nu wat rustig is.

Irene

Wendy74
Berichten van Wendy74
Onderwerpen van Wendy74
Menopauzejaar:

Bericht door Wendy74 » wo 18 apr 2012 10:06

Hallo iedereen,

Ik ben Wendy en ben nieuw op dit forum. Ook bij mij was vanmorgen de urine test positief. Ik moet hem over een week nog een keer doen.
Ik ben 37 (bijna 38 ) jaar en ik begon een verandering aan mezelf te ontdekken toen ik een poos terug bijna bang werd van mezelf.
Ik kan wel humeurig zijn voor ik ongesteld moet worden maar nu leek er wel een duiveltje in me los te komen. Ik kon mezelf niet zo!
Ook heb ik de laatste tijd erg dat ik weer bezig ben met mijn tienerjaren.

Sinds vorige maand menstrueer ik onregelmatig ; ik had na 2 weken ineens weer een menstruatie en daarna 1 week te vroeg nog eens . Mijn menstruaties ( ik ben niet aan de anti conceptie middelen ) zijn nooit zo erg maar nu wel. Ook voel ik me raar in mijn lichaam. Grieperig en vermoeide stramme benen.
Ik merk ook sinds een poosje dat ik niet altijd meer de geduldige collega/verzorgende moeder ben. Wat ik al ergens las.
Ik voel me heel vaak of mn dochter van bijna 8 alles aan mij overlaat. Doet ze grotendeels ook wel als het aan haar ligt, maar daar wist ik altijd wel op een rustige manier een weg in te vinden. Nu kunnen we er echt discussies over hebben alsof ik dus in de premeno pauze zit en zij in de pre puberteit :oops:

Anyway...volgens de urine test (zelf test) zit ik in de premenopauze .
Ik kijk net voor het eerst op dit forum en herken hier en daar al wat dingen !

Wendy

EliseB
Berichten van EliseB
Onderwerpen van EliseB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Bericht door EliseB » za 05 mei 2012 16:49

Hallo allemaal,

Ik heb me vanmiddag aangemeld op dit forum, nadat ik de laatste tijd het een en ander heb gelezen.

Ik ben 33 jaar en heb sinds een aantal maanden allerlei klachten. Hartoverslagen, spierpijnen, gewrichtspijnen, slecht slapen, somber, veel minder energiek dan ik van mezelf gewend ben, pijnlijke borsten. Best een hele lijst. Voor de hartoverslagen heb ik medicijnen.
Vervroegde overgang komt in de familie voor. Mijn huisarts vindt mij er te jong voor en omdat ik de pil gebruik zou ik van overgangsklachten niet veel moeten merken. Mijn gevoel zegt dat het wel zo is en gisteren heb ik dan ook voor het eerst een urinetest gedaan en die was positief.

Ik heb er moeite mee met wat er mij en mijn lijf gebeurt, maar zal het waarschijnlijk moeten accepteren.

Groetjes Elise

Vrouwtje36
Berichten van Vrouwtje36
Onderwerpen van Vrouwtje36
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Vrouwtje36 » ma 21 mei 2012 16:06

Beste Elise

Ik heb zelf onlangs mijn bloed laten testen, maar daar kwam niks uit.

Groet, Vrouwtje

Kletskop
Berichten van Kletskop
Onderwerpen van Kletskop
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 35

Bericht door Kletskop » do 17 apr 2014 15:36

Hallo allemaal,

Even in het kort mijn verhaal. Een half jaar geleden ben ik bevallen en sindsdien klachten die aan een postpartum depressie worden gelinkt. Voor mijn zwangerschap slikte ik de pil, tot wij graag een kindje wilden. Ik heb toen in 1 jaar 2 menstruaties gehad en daarna was ik zwanger. Nu heb ik sinds mijn bevalling nog geen menstruatie gehad, ik geef geen borstvoeding. Nu heb ik een thuistest gedaan. De eerste wist ik niet goed of ik nou een streepje zag. Ik dacht het wel, maar had net veel gedronken daarvoor. De tweede test heb ik de volgende ochtend gedaan, deze was duidelijk positief. Vervolgens naar de huisarts, bloed laten prikken. FSH was 5,1. Niks geks dus. Mijn vraag is, hoe kan een thuistest wel positief zijn (die volgende gebruiksaanwijzing pas positief test bij een waarde van 25) en een bloedtest negatief?

Alvast bedankt.

Kletskop

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht