FSH en LH waarde duiden op overgang

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

FSH en LH waarde duiden op overgang

Bericht door Elke45 » vr 11 apr 2014 17:33

Hallo,

Ik ben 45 jaar en volgens mijn laatste bloedafname was de FSH op 2 weken tijd van 23 naar 77 gestegen en de LH van 12 naar 125. De dokter weet het zelf niet goed. Ze zegt dat die waarden wijzen dat ik naar de menopauze aan het gaan ben maar dat mijn eierstokken het signaal nog niet doorkrijgen... de waarden van oestradiol en progesteron waren nog te hoog. Ze raadt me aan naar een endocrinoloog te gaan.

Ik heb wel nog maandstonden, soms om de 20 dagen en soms is er meer tijd tussen. Het is echter meer bruinverlies gedurende meerdere dagen en slechts een paar dagen licht bloedverlies. Ik ervaar wel nog zware PMS (ween veel sneller oa) en ik raak al drie jaar niet uit een ziektesituatie die gelinkt is aan spanningen, stress, neerslachtigheid. Zouden de hormonen zo een sterke invloed kunnen hebben dat ik er niet uit geraak?
Heeft iemand ervaring hiermee, dat dit misschien verbetert na de menopauze? Ik vraag mij iedere maand af of ik mijn maandstonden nog zal krijgen (gezien die waarden), maar tot hiertoe blijkbaar wel.

Hopelijk erkent iemand hiervan iets. Alvast dank voor de reactie

Elke

Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: FSH en LH waarde duiden op overgang

Bericht door Hope12 » wo 16 apr 2014 11:00

Hoi Elke,

Weet je zeker dat je LH 125 was?
Dat lijkt me heel erg hoog.......

En je oestrogeen en progesteron ? Wat waren die waarde,s?
Kan ik je misschien iets beter antwoord geven?

Ik ben ook 45 en mijn fsh was ook binnen 2 weken van 40 naar 77 gegaan, lh was 28 , oestrogeen 60 en progesteron minder als 1.

Heb vanaf januari geen menstruatie meer gehad na het stoppen met de pil, de dokter zegt dik in de overgang, het is ook een achtbaan van ellende nu.....

Hoop van je te horen....

Liv.

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 16 apr 2014 11:21

Beste Elke,

De verschijnselen die je opnoemt kunnen ook na de menopauze nog wel een tijdje aanwezig zijn. Meer of minder, het is allemaal afwachten en voor niemand te voorspellen.
Ook na de menopauze schommelen je hormonen dus nog wel een tijdje door.
Hoelang en hoeveel ze nog blijven schommelen is voor iedereen anders.
Al die waarden zijn maar momentopnames, en kunnen telkens weer heel anders zijn.

Uiteindelijk minder pieken en dalen in al die waarden, minder geschommel en worden ze stabieler. En zullen ook de verschijnselen tgv van al die schommelingen meestal minder worden.

Lia

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:

Bericht door Elke45 » wo 16 apr 2014 13:43

Hoi liv,

Ja dat was de waarde van LH. Progesteron stond toen op 0,76 en oestradiol op 116. Ik snap er niets van en nog wachten tot eind april is lang.

Groetjes,
Elke

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:

Bericht door Elke45 » ma 03 nov 2014 18:14

Hallo,

Sinds juni heb ik geen maandstonden meer, mijn bloedwaarden van FSH staat meer dan 200 en van LH 94. Dit is ver boven het maximum dat in de labotesten worden gezegd! Ik heb geen opvliegers maar wel al jaren vreselijke spanning en somberheid waarvoor ik al zo veel geprobeerd heb!
Heeft nog iemand zo een hoge waarden? De huisarts had dat nog niet gezien. Er zijn nog bloedwaarden i.v.m de hypofyse genomen maar die zijn normaal.

Voor mij is het ook hier belangrijk een lotgenoot te vinden want er is niets meer normaal aan mij...

Hopelijk reageert iemand
Dank je
Elke45

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Carola51 » di 04 nov 2014 13:00

Hallo Elke,

Ik had destijds FSH van 140, dat betekent gewoon dat je in de overgang bent. Ik werk zelf bij een huisartsenlaboratorium en heb de referentiewaardes even opgezocht op de site:
FSH: >40 dat betekent dus elke waarde hoger dan 40 is overgang
LH min:15 - max:50. Dat is bij jou dus wel wat hoog. Ik zou me er niet druk om maken, het is normaal dat zowel FSH als LH na de menopauze flink gaan stijgen. Anders kan je huisarts dit toch wel uitleggen?

groet
Carola

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:

Bericht door Elke45 » di 04 nov 2014 17:20

Dag Carola,

De huisarts had dit aan endocrinoloog voorgelegd want ze had dit elf nog niet gezien. Er werden een paar extra bloedtesten gedaan vr hypofyse maar ze zei dat die normaal waren. Van de endocrinoloog weet ik niets....

Kan het zijn dat door deze hoge waarden ik me heel onmenselijk uitgeput voel?
Interessant dat jij in labo werkt.....misschien kom je dat nog eens tegen en kan je me geruststellen

Elke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht