Oestradiol?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Nola
Berichten van Nola
Onderwerpen van Nola
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Oestradiol?

Bericht door Nola » zo 03 nov 2013 14:51

Hallo dames, ik ben hier nieuw. Ik ben Nola en 36 jaartjes jong.

Ik heb een vraagje misschien kunnen jullie mij verder helpen..

Ik heb al een tijdje stemmingswisselingen, last van mijn onderrug en linkerheup en mijn buik is zo dik en opgezwollen alsof ik zwanger ben. Mijn menstruatie is veranderd ik ben al 4 mnd maar 1-2 dagen ongesteld.(gebruik geen pil)
Verder ben vaak down en nergens meer zin in. Heb periodes dat ik wakker word van het zweten.

Ik heb 3 overgang thuistest gedaan en die waren alle drie positief. De bloeduitslagen bij de dokter gaven geen overgang aan, alleen de Oestradiol waarden waren verhoogd.

Weet iemand hoe het kan komen dat Oestradiolwaarden verhoogd zijn?

Alvast dank en groetjes
Nola

Ria2
Berichten van Ria2
Onderwerpen van Ria2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Re: Oestradiol?

Bericht door Ria2 » ma 04 nov 2013 15:02

Beste Nola,
Als je bij zoeken het woord oestradiol intikt, dan kom je vast verder. Ik heb het ook al voor je gedaan en heb hier alvast een link:
viewtopic.php?f=27&t=13197&p=66429&hili ... den#p66429

Ik denk dat je daar wel mee verder komt.

In ieder geval sterkte gewenst, het lijkt inderdaad dat je overgang is begonnen, zo te zien aan je klachten. Dan hoeft de uitslag bij de dokter nog niets te zeggen, aangezien de waardes nog erg schommelen.

Groetjes van Ria

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » ma 05 okt 2015 14:02

goedemiddag,

Jaarlijks een algemeen bloedonderzoek, vorige jaar was m'n oestradiol 39 nu 25, betekend dat iets??

Hoop dat het betekend, je bent er bijna doorheen pfff.
iemand die hier verstand van heeft??

Groeten,

Dorothea.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » ma 05 okt 2015 17:37

Hallo Dorothea,

Lastig om uit al die waarden wijs te worden. Heb wat rond gezocht en zie dan dat het vaak wordt uitgedrukt in andere eenheden wat totaal andere getallen geeft.

Niet heel veel duidelijkheid over te vinden, maar ik vond wel iets wat van toepassing kan zijn op de eenheden waarin jouw waarden zijn uitgedrukt.
Namelijk dat na de menopauze het oestradiol lager is dan 40
Een andere tabel spreekt van postmenopauzaal tussen 10 - 60, dus dat komt wel redelijk overeen... (gemiddeld lager dan 40)

En dan wel, variabel lager. En dus niet altijd een constante hoeveelheid. En weer per persoon heel verschillend.
Dus alweer kun je er niet aan aflezen of je "er doorheen" bent of "bijna doorheen"
Maar ja, wat is "er doorheen" zijn

Iemand die weinig hormoongevoelig is of iemand bij wie het proces heel geleidelijk gaat zal zich zich eerder weer stabieler voelen, dan iemand die die mazzel niet heeft. Terwijl ze, vanuit het proces gezien, misschien helemaal niet verder is.

De waarden na de menopauze zijn ook niet voor iedereen dezelfde. Het zal ook maar net zijn hoeveel oestrogeen je daarna nog krijgt toebedeeld.
Maar sowieso is het variabel en gemiddeld < 40 na je menopauze. (En meer betekenen de getallen die je noemt dus volgens mij ook niet)

Ik hoop van harte voor je dat een beetje meer stabiliteit en wel voelen binnenkort voor je deur staat. Al is het dan met wat minder veerkracht/flexibiliteit, want daar ontkomen we bijna geen van allen aan denk ik. Desnoods met wat restverschijnselen.
Maar zodanig dat je voorzichtig kunt gaan zeggen 'het is voorbij, en met wat het nu is kan ik weer wat beter verder'

Anette

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » ma 05 okt 2015 19:02

Dag Annette,

wat lief van je dat je hierop wilt reageren en het een en ander voor me hebt uitgezocht.

Jammer toch dat je er uiteindelijk niets mee opschiet, het gaat er natuurlijk ook om hoe je je voelt.
We blijven gewoon hoop houden en hoop inderdaad dat de "de periode na de overgang" voor m'n deur staat.

dank je wel,

Dorothea.

Plaats reactie