Ervaring thuistest?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Neeltje
Berichten van Neeltje
Onderwerpen van Neeltje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 32

Ervaring thuistest?

Bericht door Neeltje » di 09 apr 2013 08:55

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en sinds een aantal weken me aan het inlezen in 'de overgang'.

Ik ben 26 en heb sinds een tijdje allerlei overgangsklachten, ik weet dat ik nog heel jong ben maar omdat het bij mij in de familie zit maak ik mij toch zorgen. Sinds een maand ben ik nu gestopt met de pil.

Inmiddels heb ik twee thuistesten gedaan, deze waren beide positief (beide identiek, een dun rood streepje). Tussendoor heb ik via de huisarts bloedonderzoek gedaan op LH en FSH, deze waarden waren normaal.
Moet ik mij nu zorgen maken?

Hebben jullie ervaring met een positieve thuistest en het wel of niet in de overgang zijn?

Ik hoor het graag!

Neeltje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Ervaring thuistest?

Bericht door Anette » di 09 apr 2013 09:42

Beste Neeltje

Ook de thuistest reageert op het FSH.
Als de test positief is wil dat dus zeggen dat de test aantoont dat je fsh verhoogd is.
En dat betekent normaal gesproken dat je overgang is begonnen.

In het begin van je overgang is het fsh nog lang niet altijd verhoogd en zal een test de overgang niet altijd kunnen aantonen.
Het is dus niet verwonderlijk dat een bloedtest bij de huisarts toevallig niets kan aantonen. Het zijn momentopnames.

Anette

Neeltje
Berichten van Neeltje
Onderwerpen van Neeltje
Menopauzejaar:

Bericht door Neeltje » wo 10 apr 2013 19:08

Hallo Anette,

Bedankt voor je antwoord!
Eigenlijk wordt je niet echt iets wijzer van die testen dus..
Ik wil het zo graag zeker weten.
Heeft het zin om naar een gynaecoloog te gaan? Kunnen zij het op een andere manier testen?
Ik heb een kinderwens en ben bang dat het straks te laat is..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Neeltje

Lique68
Berichten van Lique68
Onderwerpen van Lique68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Lique68 » wo 10 apr 2013 19:55

Hoi Neeltje,

Ik zou mij niet zwaar zorgen maken over het wel of niet zwanger kunnen worden. Misschien heb je de thuistesten net gedaan op het moment dat je FSH verhoogt was in de cyclus van je menstruatie.

Ik voeg een stukje bij waarin je kan zien wat er allemaal gebeurd ten tijde van en voor de eisprong. Daar zit dus ook een verhoging in van het FSH. Een heel natuurlijk proces dus.

Probeer eens na te gaan wanneer je die testen gedaan hebt en of dat overeenkomt met het schema.

dag 1 = Menstruatie:
FSH daalt langzaam tot 2 dagen voor de eisprong

dag 8 = 6 dagen voor de eisprong:

estradiol stijgt heel hoog

LH stijgt heel hoog

dag 10 = 4 dagen voor de eisprong:
progesteron en oh progesteron stijgen aantoonbaar

dag 12 = 2 dagen voor de eisprong:

FSH stijgt snel

Piek estradiol

Maximale productie cervixslijm: cervix is helemaal gevuld met waterig slijm dat daardoor ook in de vagina loopt. Het slijm is helder en rekbaar tot draden van 10 cm. Het verandert zo dat zaadcellen er goed doorheen kunnen.

28-36 uur voor eisprong: LH-piek

dag 13 = 1 dag voor de eisprong:
Concentraties van estradiol, LH en FSH zijn nu het hoogst. De piek in de concentratie LH en FSH voor de eisprong is gedurende 36 - 48 uur waarneembaar.

rondom dag 14 = Rondom de eisprong:
Pijn links of rechts onder in de buik

dag 14 = Eisprong:

Lichaamstemperatuur stijgt en blijft zo hoog

FSH piek; concentratie FSH daalt snel naar hoeveelheid van 2 dagen voor de eisprong

LH daalt in 1 dag tot hoeveelheid van dag 8.

Progesteron en estradiol stijgen tot aan dag 24.

Na de eisprong hebben veel vrouwen last van een opgezet gevoel in de onderbuik, spanning in de borsten en duidelijke stemmingsinstabiliteit.

dag 16 = 2 dagen na de eisprong:

FSH daalt langzaam

LH daalt langzaam

Hoop dat je hier iets mee kunt, wellicht ook te verklaren waarom je fsh in je bloed niet verhoogt was.

Hartelijke groet
Angelique

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » wo 10 apr 2013 22:24

Beste Neeltje,
Neeltje schreef:
wo 10 apr 2013 19:08
Eigenlijk wordt je niet echt iets wijzer van die testen dus.
Jawel, dat je twee keer een positieve uitslag krijgt wijst er wel degelijk op dat je overgang is begonnen.
Dat een andere test negatief uitviel, doet daar niets aan af.

Tijdens een normale cyclus, waarbij je overgang nog niet is begonnen, geeft een overgangstest geen verhoogd fsh aan. Tijdens een piek in een normale cyclus stijgt het fsh namelijk nooit zo hoog als wanneer je overgang is begonnen.
Neeltje schreef:
wo 10 apr 2013 19:08
Heeft het zin om naar een gynaecoloog te gaan? Kunnen zij het op een andere manier testen?
Ik heb een kinderwens en ben bang dat het straks te laat is..
De zorg die je hebt dat het straks misschien te laat is, is absoluut een heel terechte zorg, gezien de aanwijzingen en testuitslagen.
Gezien je kinderwens lijkt het mij zeker van belang verder te laten onderzoeken en er geen gras meer over te laten groeien.

Anette

Neeltje
Berichten van Neeltje
Onderwerpen van Neeltje
Menopauzejaar:

Bericht door Neeltje » wo 10 apr 2013 22:52

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb het even nageteld en ik heb op dag 11 en 20 getest, op dag 17 heb ik de bloedtest van de huisarts gedaan.
Dat is dus niet perse tijdens een piek geweest..

De test geeft een rode lijn vanaf 25mlE/ml en volgens mij kun je tijdens een normale cyclus niet boven de 10 a 15mlE/ml komen als ik het goed heb?

Hebben jullie enig idee hoe de gynaecoloog dit kan onderzoeken?

Neeltje

Lique68
Berichten van Lique68
Onderwerpen van Lique68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Lique68 » wo 10 apr 2013 22:58

Hoi Neeltje,

Ik heb zelf ook twee urine testen gedaan en deze waren positief maar er stonden geen waardes bij. Ook een bloedtest gedaan en deze was ook positief. 80 was mijn fsh.

De gynaecoloog kan nakijken of je nog veel eitjes in je eierstokken hebt middels een echo.

groetjes
Angelique

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 11 apr 2013 00:11

Neeltje schreef:
wo 10 apr 2013 22:52
Hebben jullie enig idee hoe de gynaecoloog dit kan onderzoeken?
Beste Neeltje,

De gynaecoloog kan bijv. kijken naar het Anti Muller Hormoon in je bloed. Aan de hand daarvan kan men een inschatting maken van hoe kort je bij je menopauze zit.
Een test die bedoeld is voor vrouwen die in zo'n situatie zitten als jij.

Vergeet die getallen hierboven. Ze zijn niet meer van toe te passen als je overgang is begonnen. Sowieso passen ze zelden op iemand die nog maar net met de pil is gestopt. En sowieso heeft bij lange na niet elke vrouw een cyclus van 28 dgn. Ook voor de overgang niet.
Neeltje schreef:
wo 10 apr 2013 22:52
De test geeft een rode lijn vanaf 25mlE/ml en volgens mij kun je tijdens een normale cyclus niet boven de 10 a  15mlE/ml komen als ik het goed heb?
Als tijdens je cyclus het FSH zodanig stijgt dat een test op meerdere momenten een positieve uitslag geeft, dan wijst dat serieus op de overgang en is er zeker geen sprake van een vertekend beeld.
Hoe ver je vervolgens boven die grenswaarde zit, dat zegt verder eigenlijk niets, omdat die per persoon heel erg kunnen verschillen, terwijl je toch even ver in de overgang zit.

Je maakt je terecht zorgen over de vraag of je zo meteen niet te laat bent om kinderen te krijgen.

Anette

Neeltje
Berichten van Neeltje
Onderwerpen van Neeltje
Menopauzejaar:

Bericht door Neeltje » ma 15 apr 2013 10:54

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik wacht nog even mijn menstruatie af (die zou normaal gesproken morgen moeten komen, maar nu voor het eerst zonder pilgebruik) en dan ga ik toch maar een afspraak met een gynaecoloog maken.

Ik ben heel benieuwd wanneer en hoe mijn menstruatie gaat komen..

Neeltje

Marieke75
Berichten van Marieke75
Onderwerpen van Marieke75
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Marieke75 » ma 14 okt 2013 10:20

Fijn om hier het een en ander te lezen over testen.

Ik heb thuis 2 positieve testen gedaan (1 in de menstruatie week en 1 een week later)

Nu gaat de gynaecoloog een uitgebreid bloedonderzoek doen. Maar omdat mijn menstruatie niet regelmatig is moet ik zomaar een keer bloedprikken. En dan twee weken later weer.

Maar kun je dan wel wat zien??

En hier schrijft iemand geloof ik dat je aan de hand van een echo kunt zien of de overgang is begonnen. Maar eitjes worden toch steeds weer opnieuw aangemaakt. Dus als er nog een paar zitten kun je hier toch niets van zeggen.

Hopelijk is hier iemand die dat iets beter heeft uitgelegd gekregen van haar arts.

Marieke

Teresa
Berichten van Teresa
Onderwerpen van Teresa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Teresa » ma 11 nov 2013 14:22

Hallo,

Ik heb ook een thuistest gedaan toendertijd, en die wees uit dat ik in de overgang zat, vervolgens heb ik een bloedtest ( paar weken daarna )en tevens een uitstrijkje laten maken door de gynaecologe, en het klopte met de test die ik thuis had gedaan.

En op de vraag van Anette terug te komen, ook mijn gynaecologe vroeg mij of ik nog een wens eventueel had voor een derde kindje (heb 2 jonge kinderen).
Ze vertelde me dat er dan 'haast' achter zat.

Nu vond ik dat voor mezelf not done, omdat er dan zo'n druk achter kwam te staan m.b.t een derde zwangerschap, dat ik moeder natuur niet wilde tarten.
Onze dochtertje van bijna 3 is al een geschenk op zich, want mijn overgang is begonnen (heeft doorgezet) toen ze pas 6 maanden was....het kan heel hard gaan...

groetjes Teresa

Wilmabb
Berichten van Wilmabb
Onderwerpen van Wilmabb
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Wilmabb » do 01 mei 2014 15:40

Marieke75 schreef:
ma 14 okt 2013 10:20
En hier schrijft iemand geloof ik dat je aan de hand van een echo kunt zien of de overgang is begonnen. Maar eitjes worden toch steeds weer opnieuw aangemaakt. Dus als er nog een paar zitten kun je hier toch niets van zeggen.
Hoi Marieke,

Beetje late reactie... Eitjes worden al voor de geboorte bij een meisje aangemaakt, miljoenen! Het grootste deel daarvan is bij de geboorte al weer weg. In de loop van de jaren wordt dat steeds minder. In de vruchtbare jaren rijpt er elke maand een eitje, maar dat is dus een eitje dat er al van voor je geboorte zit. Alleen zaadcellen van de man worden constant nieuw aangemaakt, bij de vrouw verdwijnen er dus alleen maar eitjes en op een gegeven moment is het gewoon op!

Groetjes,
Wilma

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht