Overgangsklachten, maar bloedwaarden zijn normaal

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
LuciFers
Berichten van LuciFers
Onderwerpen van LuciFers
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Overgangsklachten, maar bloedwaarden zijn normaal

Bericht door LuciFers » do 01 dec 2011 13:33

Hallo allemaal,

Al lange tijd loop ik met klachten die ik op dit forum ook lees, maar mijn bloedwaarden zijn volgens onderzoek nog normaal. (Dit zegt nog niets, want als de waarde van het overgangshormoon nog te laag is, kan dat niet gemeten worden.)
Mijn menstruatie is van heel onregelmatig naar heel regelmatig veranderd. Ook de duur ervan is veel korter, na een dag of drie is het al weer over. Verder heb ik klachten als droge ogen, piep in de oren, stemmingswisselingen, pijnlijke spieren en dergelijke.
Ik denk dat het al een paar jaar bezig was eer ik de link met de overgang had gelegd, maar ik heb hier zoveel herkenning op dit forum, dat het haast niet anders kan zijn dan de overgang.
Heeft iemand een zelfde soort ervaring?

Groeten, Luci

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Re: Overgangsklachten, maar bloedwaarden zijn normaal

Bericht door Ruchama » do 01 dec 2011 16:49

Hallo dames

Die bloedwaarden zeggen helemaal niets omdat in de eerste jaren van de overgang de hormonen erg schommelen. Pas als je gen menstruatie meer hebt zou je een goede testwaarden mogen verwachten. Dat kan dus best nog een paar jaar duren.

Ruchama

La71
Berichten van La71
Onderwerpen van La71
Menopauzejaar:

Bericht door La71 » do 01 dec 2011 20:25

Hallo dames,

Ook bij mij heeft het jaren geduurd, voordat het echt in de waardes te zien was. In 2004, blijkt achteraf, was het er net tegen aan, dat het te hoog was, maar de huisarts heeft er toen niets aan gedaan. Het is toen ook niet te sprake gekomen, dat de klachten die ik toen had, iets te maken zou kunnen hebben met de overgang. Maar na veel dokteren in de laatste 7 jaar, kwam ik afgelopen jan. bij de gyn terecht. Die liet mij bloedprikken en nu waren mijn waardes zo hoog, dat het blijkt dat ik al jaren met de overgang bezig ben, al vanaf 2004.
Dus er gaat echt een hele tijd overheen, voordat het te zien is.

Groetjes Lammy

LuciFers
Berichten van LuciFers
Onderwerpen van LuciFers
Menopauzejaar:

Bericht door LuciFers » do 01 dec 2011 21:09

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb nu een jaar of drie wat klachten, maar er was een half jaar geleden dus nog niets te zien. Dat zelfs een kleine verandering in de hormonen zo'n uitwerking kan hebben, ongelooflijk!
Ik heb erg lopen tobben toen ik de pil nog gebruikte, daar had ik veel klachten van. Daardoor viel nu het sneller op dat ik lichamelijke en geestelijke klachten kreeg door mijn hormonen. De pil gebruik ik al jaren niet meer, maar krijg wel weer hetzelfde gevoel als toen ik het wel gebruikte.

Groetjes, Luci

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht