FSH en LH bloedtest en thuistest verschillend, hoe kan dat?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Jojotje
Berichten van Jojotje
Onderwerpen van Jojotje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

FSH en LH bloedtest en thuistest verschillend, hoe kan dat?

Bericht door Jojotje » do 22 sep 2011 12:15

Hallo dames,

Eerlijk, ik zit er even doorheen.
Ik heb een thuistest gedaan, dat moest twee keer, met urine, net als een zwangerschapstest.
Beide keren positief en volgens de bijsluiter zit ik dan in de overgang, dat is ook wat mijn gevoel zegt.
De test meet de FSH in de urine en alles boven de 25 is positief.
Nu heb ik het bloed moeten laten meten omdat mijn huisarts me te jong vond voor de overgang, en die FSH waarde was maar 3,1 en de LH 2,8, niet in de overgang dus!
Ik heb opvliegers, voel me licht (duizelig) nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, onregelmatige en veel langere menstruatie, en nou dit weer, ik word hier echt niet goed van, wat moet ik er van denken?
Ik ben 39 en misschien wel jong, maar dit maakt me wel onzeker

Jojo

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Re: FSH en LH bloedtest en thuistest verschillend, hoe kan dat?

Bericht door Dorothea » do 22 sep 2011 12:19

Hoi Jojo,

bloed en urinetesten zijn maar moment opnames, dus die geeft het beeld van dat moment, morgen/ over een uur kan het weer anders zijn.
Zou zeggen testen aan de kant en vertrouw op je gevoel, lees het forum en zie er zijn veel meer vrouwen van die leeftijd of jonger in de overgang.

Sterkte, Dorothea.

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:

Bericht door Wilma » do 22 sep 2011 12:57

Hallo Jojo,

Al lang voor je menstruatie stopt begint de overgang.
Vanaf 30-35 jaar beginnen je hormonen al te veranderen, is het begin van de overgang. Vanaf die tijd neemt je vruchtbaarheid ook af.
Veel vrouwen zullen in die jaren nog niet veel of nog niets van verschijnselen merken, maar veel vrouwen ook wel, terwijl beiden net zo ver in hun overgang kunnen zijn.

De hormonen wisselen in die tijd nog heel sterk en kunnen ook nog heel geregeld weer een poosje de oude waarden hebben.
Vandaar de verschillende uitslagen die bloed- en urinetesten dan kunnen geven.
Eenmaal een positieve uitslag kun je er vanuit gaan dat je overgang is begonnen. Ook als een volgende test het toevallig niet kan aantonen op dat moment.

Er kunnen wel 10-15 jaar zitten tussen de eerste hormoonveranderingen van het begin van de overgang en het stoppen van de menstruatie.

Wilma

Jojotje
Berichten van Jojotje
Onderwerpen van Jojotje
Menopauzejaar:

Bericht door Jojotje » do 22 sep 2011 13:01

Hoi Dorothea,

Dank je wel voor je antwoord. Weet je wat het is, ik heb myomen, baarmoederboompjes, en als de test had uitgewezen dat ik in de overgang ben had ik kans dat ze het af willen wachten of het door de overgang vanzelf slinkt.
Dus was ik blij met de uitslagen van de thuistest, maar de huisarts kende die test niet (ik heb hem de bijsluiter laten lezen en hij zei dat hem dat aardig betrouwbaar over kwam) en wilde ook nog een bloedtest doen.
Op de dag van de test had ik de ene opvlieger na de andere dus dacht ik, dat zit wel goed...dat zegt dus ook niks.
De waarden waren erg laag.
Nu gaan ze dus verder kijken wat ze gaan doen aan de myomen, en aan de hand van de test willen ze nu waarschijnlijk niet lang afwachten, want ze zijn vrij groot. Mijn gevoel zegt dat ik in de overgang zit, al een paar jaar, maar daar heeft de arts niets aan he...

Wilma,

Dank je wel voor je berichtje. Ja, zou dat zo zijn dat als eenmaal 1 test positief was, dat ik er dan van uit kan gaan dat ik toch in het begin van de overgang ben?
Misschien moet ik de bijsluiter van de thuistest maar meenemen naar de gynaecoloog waar ik naartoe doorgestuurd word binnenkort. Ik weet alleen niet of een gynaecoloog ook verstand heeft van overgang e.d.
De twee testen van de thuistest waren heel duidelijk, al heel vlug verschenen er twee streepjes, dat wil zeggen dat de fsh waarde op dat moment boven de 25 was.

Jojo

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:

Bericht door Wilma » do 22 sep 2011 13:39

Jojotje schreef:
do 22 sep 2011 13:01
Weet je wat het is, ik heb myomen, baarmoederboompjes, en als de test had uitgewezen dat ik in de overgang ben had ik kans dat ze het af willen wachten of het door de overgang vanzelf slinkt.
Hoi Jojo,

Ja een verhoogd FSH heeft bijna altijd te maken met begonnen zijn aan de overgang.
Een enkele keer is de reden geen natuurlijke overgang, bijv na chemotherapie, verwijderen van eierstokken, of beschadiging van eierstokken bij een operatie.

Dat slinken waar je over spreekt, heeft te maken met het afnemen van de oestrogeenaanmaak door de eierstokken. Pas na de menopauze is die aanmaak definitief verlaagd. Niet al in het begin van de overgang, dan wisselt het sterk. Kan die het ene moment laag zijn en het andere moment juist erg pieken.

Je weet niet hoever die menopauze nog weg is. Hooguit kan je intuïtie/gevoel daar iets over aangeven misschien.

Wilma

Jojotje
Berichten van Jojotje
Onderwerpen van Jojotje
Menopauzejaar:

Bericht door Jojotje » do 22 sep 2011 13:50

Wilma,

Dus dat houd in dat het slinken pas zou gebeuren als ik echt geen menstruaties heb? Dat zal wel te lang duren denk ik...
Ik denk dat ik nu een jaar of twee bezig ben, als ik kijk naar hoe ik me voel, met de overgang. Dat is nog niet lang genoeg om het stoppen van de menstruatie in het vooruitzicht te hebben (helaas)
Mijn moeder was 46 toen ze niet meer menstrueerde, ze had wel iets later dan ik de eerste verschijnselen, maar stel dat het bij mij met 45 over zou zijn, dan moet ik nog zo'n 6 jaar, in die tijd zie ik er uit alsof ik 10 maanden zwanger ben als het blijft groeien in dit tempo. Niet erg hoopvol.
Bedankt voor de informatie, ik ga het overleggen met de gynaecoloog, ik krijg binnenkort een uitnodiging, ben heel benieuwd wat hij zegt!
Ik had mijn hoop gevestigd op het in de overgang zijn, dat dan de myomen zouden krimpen. Ik vind het wel gek dat de huisarts het daarom ook zeker wilde weten en een bloedtest voor schreef, maar goed, ik weet niet wat hij in gedachten had.
Hij gelooft nu niet meer dat ik in de overgang ben denk ik. In ieder geval niet voldoende om hoop te hebben op een spoedig einde van mijn menstruatie. Heel erg bedankt voor de reacties!

Jojo

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Dorothea » vr 23 sep 2011 09:48

Hoi jojo,

je, de eierstokken en leiders krimpen als je in de overgang bent, mijn gynaecoloog zag afgelopen bijna geen eierstok meer, dat heeft 5 jaar ellende geduurd, dus denk ik dat ik nu wel in de echte overgang zit, daar is die 5 jaar voorproeven niets bij helaas.

Dus inderdaad kan dat lang duren, er staat niet voor niet zo ongeveer 10 jaar de totale overgang.

Sterkte Dorothea.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht