Thuistesten: wel of niet betrouwbaar?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Samach
Berichten van Samach
Onderwerpen van Samach
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Thuistesten: wel of niet betrouwbaar?

Bericht door Samach » do 06 jan 2011 21:58

Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaring met het doen van een thuistest of meer informatie hierover? Volgens mijn huisarts is het onzin, maar de testen waren bij mij allebei "positief". Ik ben pas 35, maar heb wel allerlei klachten, die op vroege overgang kunnen duiden. Is zo'n test nou wel of niet een graadmeter? De arts weigert op hormonen te laten prikken, omdat er op mijn leeftijd geen rede voor is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Samach

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Thuistesten: wel of niet betrouwbaar?

Bericht door Gaea » vr 07 jan 2011 10:59

Hallo Samach,

Zo'n thuistest kun je bij een drogist kopen of online bestellen (google overgangstest en ....voila).
Wat betrouwbaarheid betreft: een test wil vooral in het begin van de overgang nog wel eens een negatieve uitslag geven omdat je hormonen schommelen.

Mijn huisarts weigerde in eerste instantie ook om op hormonen te prikken maar wou gelijk allerlei belastende onderzoeken doen o.a. maagonderzoek, darmonderzoek, hart en longonderzoek.
Heb me door laten sturen naar de gynaecoloog (ook onder protest van de huisarts want: veel te jong) en deze constateerde dat het toch echt de overgang was d.m.v. vragen en 2x bloedprikken (dit dus omdat de hormonen nogal schommelen in het begin).

Als je je zorgen maakt om je gezondheid en/of bepaalde klachten dan zou ik teruggaan naar de huisarts.
Ik maakte me zelf zorgen om hart/longen, dit omdat mijn ouders beide hart/longpatiënt zijn.
Mijn huisarts zei dat deze klachten niet bij de overgang hoorden en er dus iets anders aan de hand moest zijn terwijl ik hier gelezen had dat het wel mogelijk overgangsklachten konden zijn.
Wat het nachtzweten betrof was zijn antwoord dat het misschien een optie was om de verwarming iets lager te zetten :S .
Ik heb trouwens wel een andere huisarts nu ;).

Succes!

Gaea

Samach
Berichten van Samach
Onderwerpen van Samach
Menopauzejaar:

Bericht door Samach » vr 07 jan 2011 12:23

Bedankt voor je reactie!

Ik heb al een thuistest gedaan en precies volgens de verpakking; ze waren beide positief. Ik menstrueer nog wel, maar veel minder als voorheen en dit maal ook een week later.

De klachten zijn wel voornamelijk voordat ik ongesteld ga worden, dus PMS lijkt logischer. Toch heb ik er klachten bij, die daarbij niet voorkomen, zoals het nachtzweten en hartkloppingen. En die had ik eerst niet. Plus dat veel verschijnselen blijven aanhouden en normaal dus 1 of 2x in de maand een dag aanwezig waren.

De huisarts denkt dat ik overspannen ben (heb ook een aardige voorgeschiedenis), maar ik voel gewoon dat mijn hormonen zodanig in de war zijn, dat de oorzaak daar vandaan komt. En dan misschien wat "verzwaard" door wat gebeurtenissen.

Nou ja, ik hou het ook deze maand weer in de gaten en als ik het niet vertrouw, ga ik nog eens verder kijken.

Het vervelende was ook, dat mijn huisarts sinds kort uit 2 artsen bestaat. En ik had nu dus de 2e arts (een vrouw ook nog). Ik kan wel naar mijn oude huisarts gaan, maar die heeft ondertussen ook haar conclusies in mijn dossier staan.

Bedankt in ieder geval dat ik mijn verhaal hier kan neerzetten.

groetjes,
Sandra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 07 jan 2011 14:12

Samach schreef:
vr 07 jan 2011 12:23
Ik heb al een thuistest gedaan en precies volgens de verpakking; ze waren beide positief.
Hallo Samach,

Als een test negatief uitvalt weet je niets.
Als een test positief uitvalt weet je dat je overgang is begonnen.

Nu kun je wel ook nog een test bij de dokter gaan doen, maar zo in het begin van de overgang is de kans dan groot dat die negatief uitvalt. Daaruit zal geconcludeerd worden dat je niet in de overgang bent, terwijl eerder al met testen is aangetoond dat die wel is begonnen.
Dat geeft geen duidelijkheid maar juist verwarring en twijfel.

Het zijn momentopnames en hormonen schommelen, en in het begin van de overgang zijn de waardes ook nog vaak normaal. Dus het is maar net welk moment je te pakken hebt en of op dat moment toevallig is aan te tonen dat je overgang is begonnen.

Overgangstesten

Anette

Samach
Berichten van Samach
Onderwerpen van Samach
Menopauzejaar:

Bericht door Samach » vr 07 jan 2011 21:53

Bedankt voor je antwoord, Anette. Ik kan er dus vanuit gaan dat de verschijnselen die ik al ervaar, wel met de overgang te maken kunnen hebben. Al is het maar het begin en kan het nog jaren duren, voordat de overgang een feit is.

Volgens mijn HA zijn alle thuistesten (behalve zw.testen) onzin en puur commerciële onzin.

groetjes,
Sandra

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht