Zal ik aan de overgang begonnen zijn?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Onderwerpen van Jolanda42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Zal ik aan de overgang begonnen zijn?

Bericht door Jolanda42 » zo 26 dec 2010 19:43

Hallo allemaal,

Zal me even in kort voorstellen ben een vrouw van 38, heb een zoon van 10 waar ik mee samenwoon.
Ik heb al ruim 4 jaar last van opvliegers, nachtelijk transpireren, hartkloppingen (fladderen, vergeetachtig, vaak spierpijn, heel onrustig, met vlagen kan ik flink duizelig zijn en dan ook echt de hele wereld draait, misselijk klamme zweet breekt me uit.
Al heel veel onderzoeken voor gehad komt nooit wat uit.
Ik heb een aantal jaren terug al eens aangekaart bij huisarts of het de overgang niet kon wezen maar nee tuurlijk niet ben ik veel te jong voor.
Hen voor een jaar of 3 terug al eens een urinetest gedaan voor de overgang de 1e kreeg ik 2 strepen te zien en de 2e maar 1 dus alom verwarring weer,, maar slikte toen de pil ook nog.
Nu ben ik al 6 weken gestopt met de pil en ga ik van de week de test nog maar eens doen. Mijn lijf laat me gewoon in de steek maar durf er niet meer mee naar huisarts want die verklaart me toch voor gek kan geen overgang zijn.
Als ik hier de zelftest doe kom ik uit op 36 punten pfff..

Jolanda

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Re: Zal ik aan de overgang begonnen zijn?

Bericht door Leentje » ma 27 dec 2010 13:55

Hallo jolanda

Voor mij heel herkenbaar hoor!
Was ook zo'n 38 jaar toen het begon. (zelfs eerder) Ook met allerlei ongemakken zoals jij het nu ervaart.
Geen erkenning bij de huisarts. Ben toen zelfs van arts veranderd en bij een vrouwelijke arts (leeftijdgenote bij mij i d buren) terecht gekomen. Had ik al veel langer moeten doen...
Mijn gynaecoloog begreep het wel hoor ! (had ondertussen wel duidelijke bloeduitslagen)

Ben inmiddels 52 en voel me vrij goed. Heb wel tot een 2 jaar geleden hormoonsuppletie genomen. Als ik het mocht overdoen zou ik het wel minder lang doen.

Ik begrijp dus heel goed dat je niet weet wat er nu eigenlijk gaande is. Had ik toen indertijd maar geweten dat het allemaal van de overgang kwam, was ik tenminste gerustgesteld geweest.
Maar het gaat over! Je moet gewoon door deze toch wel vervelende (soms zelfs meer dan dat) periode.

Het beste !
Groeten Leentje

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » za 15 jan 2011 22:21

Hallo dames,

nou net 1 e urine test gedaan en die was negatief.
Nu over een week de 2e test.
Ben tochheel benieuwd.
Eigenlijk moet ik gewoon me gevoel volgen maar wil graag ergens bevestiging hebben.
Vreemd he heb alle verschijnselen al jaren maar laatste jaar erger.
nNu we wachten het af,

groetjes, Jolanda

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » za 22 jan 2011 12:13

Hallo dames,

hoe bedoel je we worden nog onzekerde.r
Nu had ik een lichte streep bij de t volgens de beschrijving ids dit ook negatief..... dus ook 2e test negatief en nu????????
Nou schiet mij maar af daar gaat me bevestiging.... :cry:

Ik ga nu maar op me gevoel af denk ik ik weet het anders ook niet meer.
Ben der effe klaar mee,

groetjes, Jolanda

Miryam
Berichten van Miryam
Onderwerpen van Miryam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Miryam » zo 23 jan 2011 02:50

Hallo,

Ik had laatst bij de huisarts gevraagd om bloed te testen maar je moet daarvoor naar het ziekenhuis.
Dat geeft niks maar ik dacht toen van laat maar.
Maar ja, nu begin ik toch steeds meer verschijnselen te herkennen dankzij dit forum.
Dus ik zal dan ook maar es een test gaan halen.

Miryam

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » zo 23 jan 2011 14:45

Hallo

Vraag is of het slim is om te testen of je in de overgang bent. Het schijnt dat je dat dan meerdere malen moet doen wil je kunnen concluderen of het zo is. Ik ben getest en toen was mijn FSH 10 terwijl het, meen ik, in de overgang richting de 100 moet gaan dus "ik was zgn niet in de overgang", korte tijd later bleef mijn menstruatie voor altijd weg, ik weet nu dat ik er op dat moment al 6 jaar in zat (in de overgang dus).

Zolang men nog niet in de Menopauze zit kan het FSH erg schommelen. Afijn hier links staat een en ander onder "Lichamelijke overgang" over deze test. Succes! :oops:

Ruchama

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » ma 24 jan 2011 15:50

Hallo Miryam,

Er kan wel of niks uit een test komen komen en bij mij dus nu niet, terwijl ik alle verschijnselen van de overgang heb ...
4 Jaar terug ook al eens test gedaan maar toen slikte ik de pil nog en toen was er wel 1 positief dus zeg het maar.......

Jolanda

Miryam
Berichten van Miryam
Onderwerpen van Miryam
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Miryam » di 25 jan 2011 23:26

Hallo dames

Geen streepje te zien dus met een urinestest.
Terwijl dat dus bij veel vrouwen zo gaat bij een test en het dan toch best kan zijn dat je wel aan de overgang bent begonnen was het toch ook wel een kleine teleurstelling.
Maar goed, over een week nog maar een keer doen.

Miryam

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » wo 26 jan 2011 11:29

Hallo

Ik ken je gevoel van teleurstelling wel hoor, had ik ook maar als ik gewoon van de signalen van me lijf uit ga weet ik dat ik wel aan overgang begonnen ben...
Was afgelopen week een paar dagen vergeten me pillen in te nemen nou dan neemt me lijf gelijk weer een loopje met me hoor dus blijf ze maar trouw slikken om me nog een beetje redelijk te voelen....

Het enige nadeel vind ik die spierpijn over me hele lijf niet leuk meer voel me echt af en toe bejaard. Iemand hier ook mee bekend?
Ik heb dit nu al aantal weken.

Jolanda

PatriciavanG
Berichten van PatriciavanG
Onderwerpen van PatriciavanG
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door PatriciavanG » wo 26 jan 2011 13:55

Hallo Jolanda,

Die spierpijnen ben ik helaas ook heel erg bekend mee. Ik heb het ook overal, maar met namen in mijn rug en schouders, daar is het het ergste. En dan met name aan de linkerkant. is ook mijn zwakke punt na een auto-ongeluk, dus vandaar dat ik het daar het ergste voel.

Zelfs de wekelijkse behandelingen bij de fysio en de masseur helpen niet. Naast spierpijn heb ik ook heel veel last van gewrichtspijnen, dus ik voel en beweeg me net als een vrouw van 100.

Vreselijk, maar ooit zal het beter worden...

Groeten,
Patricia

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » wo 26 jan 2011 16:25

Hoi Patricia,

jeetje zal en is het dan toch een onderdeel van die overgang pfff
Ik heb al een nieuw matras gekocht want dacht dat het daar aan lag hahaha die krijg ik zaterdag binnen.
Ik hoop dat het dan ietsje minder word,
want ook ik voel me af en toe net 100.
Het zit bij mij ook met name in me rug en schouders maar ook me benen doen zeer.

Ik werk in een verzorgingshuis maar heb af en toe het idee dat die oude mensen nog beter bewegen dan ik hahaha
Als ik vanaf me knieën op moet staan is niet normaal liefst blijf ik zitten :shock:
Laten we dan maar hopen dat dat ooit overgaan snel is .......

groetjes, Jolanda

PatriciavanG
Berichten van PatriciavanG
Onderwerpen van PatriciavanG
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door PatriciavanG » do 27 jan 2011 19:04

Hallo Jolanda,

Wij hebben vorig jaar mei zelfs een ander bed gekocht omdat ik zo ontzettend last had van spierpijn en 's nachts zo slecht sliep. Toen wisten we nog niet waar de klachten anders vandaan konden komen. Helaas heeft het nieuwe bed mij niet zo geholpen.

Maar nu weten we wel beter en probeer ik er zo goed en zo kwaad mee om te gaan. De spier/ en gewrichtspijnen zijn heel vervelend, maar persoonlijk vind ik de paniekaanvallen en de hartklachten het ergste van allemaal.

De rest kan ik beter verdragen. Zojuist weer een paniekaanval gehad. Dus ik ben nu weer aan het bijkomen zeg maar.
Even opladen, want de kinderen moeten naar bed, dus weer even druk.

groetjes,
Patricia

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Menopauzejaar:

Bericht door Jolanda42 » vr 19 sep 2014 12:19

Hallo dames,

ik ga het toch maar eens op papier zetten weet zo ondertussen niet meer. Ik heb al heel lang last van me gewrichten me schouders polsen handen vingers.
Nou is me werk daar ook een oorzaak van maar niet alles heb ik het gevoel. Overdag zweetaanvallen tot en met, hartkloppingen overslaan fladderen alles komt voor bij
Ik heb al een kastje gehad voor paar weken daar kwam gelukkig niets uit ,,, maar vervelend is het wel
Als ik in ochtend me bed uit kom heb ik zulke zere voeten na effe gelopen te hebben gaat dat wel beter elke dag moe in en in moe slecht slapen

Zou ik dan toch echt begonnen zijn
iemand nog tips

bvd groetjes Jolanda

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 19 sep 2014 13:18

Hallo

Tip heb ik niet maar die pijnlijke gewrichten en voeten dat ken ik wel.
Middelvoetsbeentjes doen erg pijn als ik net uit bed kom, na een paar meter lukt het wel weer.
Vliegt gewrichtspijn noem ik de pijn in mijn handen wel, dan de muis van mijn hand dan een enkele vinger, alsof tie gekneusd is.
Mijn hart doet alleen maar raar als ik me te druk maak, niet normaal, ik lijk dan wel zwaar hartpatiënt.

Zelf gebruik in magnesium taurine, is goed voor spieren en gewrichten. Helpt bij mij ook heel goed tegen rusteloze ledematen.

Succes Petry

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » ma 22 sep 2014 12:31

Hoi dames,

Die testen zeggen echt niet alles! Ook ik heb al een aantal jaar last van verschillende vage klachten, ook die volop worden genoemd op dit forum.
Ik hoef geen test meer te doen om te weten dat deze bij de overgang horen!
Het blijft lastig en soms heel vervelend..... Ook mijn huisarts zei dat ik niet in de overgang kon zijn omdat ik nog menstrueer.....
Echt wel!!! Laat je niks wijs maken en luister naar je lichaam, dat is de meest betrouwbare test.

Sterkte met alles hoor, ik herken heel veel!

Loutje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht