Geen overgangstest bij pilgebruik?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Kniefke
Berichten van Kniefke
Onderwerpen van Kniefke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Geen overgangstest bij pilgebruik?

Bericht door Kniefke » di 21 dec 2010 10:06

Goedendag allemaal

Ik lees al een tijdje mee op het forum, ga nu ook maar eens mijn verhaal doen.
Ik ben 45 jaar en slik nog de pil. Ik vind dat ik het laatste jaar veel (denk ik) overgangsklachten heb zoals onrgelmatige hartslag, fladderen, paniekaanvallen, stemmingswisselingen, moe enz
Ik heb niet heel erg de opvliegers, heb 3 wel een een halter gehad i.v.m. de hartkloppingen en er is idd onregelmatige hartslag geregistreerd (volgens de arts onschuldig) maar ik voel mij er niet happy bij.

Ik heb gevraagd of dit de overgang kan zijn, maar kreeg eerst het antwoord dat ik te jong was :?: en toen ik vroeg om een overgangstest was dit niet mogelijk zolang ik de pil slik.
Er werd mij ook verteld dat zolang je de pil slikt niet in de overgang kunt zijn.
Ik lees hier toch wat anders.
Alvast fijne dagen allemaal,

Kniefke

Jess32
Berichten van Jess32
Onderwerpen van Jess32
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Re: Geen overgangstest bij pilgebruik?

Bericht door Jess32 » vr 16 dec 2011 11:51

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb mij aangemeld, omdat ik al langere tijd last heb van typische overgangsklachten (opvliegers, koud-warm, moeheid, kortere menstruatie ondanks de pil, enorme moodswings enz). Ik loop al langere tijd met deze klachten, maar heb nooit aan de overgang gedacht, omdat ik pas 32 jaar ben. De laatste tijd werd ik mij bewust van de klachten en heb deze ook aan de huisarts voorgelegd. Hij wuifde dit meteen weg, want ik ben veel te jong.
Daarom heb ik van de week (tijdens mijn stopweek) een thuistest gedaan en deze was positief. Met dit resultaat weer naar de huisarts gegaan. De huisarts geeft aan dat de pil de test kan beïnvloeden en daardoor niet zo betrouwbaar is.
Maar op internet lees ik dat de pil het FSH hormoon onderdrukt. Dan zou de test toch negatief moeten zijn?? En hoe komt die van mij dan positief??
Heeft iemand hier ervaring mee?? Ik hoop het zo, want ik twijfel op dit moment echt aan alles.

Groeten Jessica

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 16 dec 2011 13:05

Jess32 schreef:
vr 16 dec 2011 11:51
dat de pil het FSH hormoon onderdrukt. Dan zou de test toch negatief moeten zijn?? En hoe komt die van mij dan positief??
Hallo Jess,

Dat klopt. De pil houdt kunstmatig het evt. FSH in je bloed lager dan het zonder pil zou zijn geweest.
In de stopweek is de invloed van de pilhormonen heel even wat minder. De overgang probeert zijn kans te pakken, maar wordt al snel weer overgenomen door de pilhormonen

Bij een overgang zonder pilgebruik betekent een positieve uitslag dat je overgang is begonnen.
Een eventuele nieuwe test met een negatieve uitslag doet daar ook dan niets aan af.
Het is maar net welk moment je toevallig te pakken hebt.

Iets anders is de vraag of de hormonale klachten die je hebt afkomstig zijn van die begonnen overgang. Dat kun je niet afleiden uit die test. Ook hormoongebruik zelf kan op een gegeven moment hormonale klachten gaan geven.

Anette

Jess32
Berichten van Jess32
Onderwerpen van Jess32
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Bericht door Jess32 » vr 16 dec 2011 16:25

Beste Anette,

Bedankt voor je reactie. Het is fijn om te lezen dat het niet alleen mijn gevoel is, maar dat een positieve test wel degelijk iets zegt. Ik had vooral het idee dat mijn huisarts mij niet zo serieus nam, omdat ik nog zo jong ben.
De arts heeft mij wel aangeraden om een aantal maanden te stoppen met de pil. Is dit verstandig of juist niet??

Groeten Jessica

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 16 dec 2011 17:16

Hoi Jessica,

Met de pil weet je niet hoe je eigen lichaam zou reageren. Feitelijk wordt het nu van buitenaf gestuurd, kunstmatig buiten het proces van hormoonverandering gehouden.
Dus als je je eigen lichaam weer wilt leren kennen.........
Met zijn advies erkent je arts overigens wel dat je klachten hormonaal zijn. Waarmee niet is gezegd dat ze van de overgang zijn

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht