Iemand verstand van FSH waardes?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Erynes
Berichten van Erynes
Onderwerpen van Erynes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Iemand verstand van FSH waardes?

Bericht door Erynes » za 14 aug 2010 21:48

Hallo allemaal!

2 Weken terug ben ik naar de huisarts geweest en heb mijn FSH laten prikken.
Ik twijfelde nog steeds of ik nou wel of niet aan de overgang was begonnen.

Ik heb (nog) GEEN opvliegers, maak me wel drukker om allerlei dingen de laatste tijd, heb af en toe zwarte haartjes op mijn kin en heel af en toe is mijn menstruatie iets onregelmatiger.
Ook heb ik opeens oog-migraine ( heb gelezen dat dit komt door dalend oestrogeen )

De huisarts vertelde me aan de hand van mijn verhaal dat ze bijna zeker was dat ik met de overgang bezig was.
Maar als het me meer gerustgesteld zou maken en zekerder, dan mocht ik laten prikken.

Mijn uitslag van de FSH waarde was 42,4 ( op de 6e dag van mijn cyclus geprikt en ik slik geen pil)

Kan iemand me misschien vertellen hoever ik al in de overgang zit?

groetjes, Erica

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: iemand verstand van FSH waardes?

Bericht door Anette » za 14 aug 2010 23:51

Hallo Erynes,

Nee, aan de hand van de waardes kun je niet zien hoe ver iemand in de overgang is.

Zolang je nog menstrueert ben je bezig met je: premenopauze.

Overgangstesten

Anette

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Re: Iemand verstand van FSH waardes?

Bericht door Shivala » zo 15 aug 2010 17:21

Hallo dames,

Ik heb ook een tijd terug bloed laten prikken. Ik weet de getallen van mijn FSH bloedwaarden niet maar de huisarts vertelde me dat ze een stuk hoger waren dan normaal, wat aangeeft dat de hormonen aan het rommelen zijn, dus ...dat je in de overgang bent. En idd. ze kon niet zeggen hoe ver je er al in zit.
En uit wat ik hier allemaal gelezen hebt kan je pas zeggen dat je in de menopauze bent als je een jaar niet meer hebt gemenstrueerd.

Groetjes
Shivala

Erynes
Berichten van Erynes
Onderwerpen van Erynes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Erynes » za 21 aug 2010 18:32

Hallo

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Dan is het maar afwachten wanneer ik dus uiteindelijk echt stop met menstrueren.
Dat ik in de premenopauze zit, dat is dus wel duidelijk aan mijn verhoogede FSH.

Erynes

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gaia » wo 15 dec 2010 12:12

Hoi!

Ben van de week naar de huisarts geweest omdat ik aansluitend al een paar weken buikpijn heb. Omdat het uitstraalt naar mijn rug wist mijn huisarts te vertellen dat het door de eierstokken kwam. Toen ik voorstelde om eens de FSH-waarde te meten keek hij me vragend aan en vroeg me waarom. Ik vertelde dat je daaraan toch kunt zien of de overgang zich heeft aangediend waarop hij antwoordde dat dat helemaal niet het geval is...
Ach..daar ga ik geen woorden over vuilmaken dus..bij deze man klop ik met de soort zaken niet meer aan...!

Groet
Gaia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht