Al jaren klachten maar niet in de overgang

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Al jaren klachten maar niet in de overgang

Bericht door Renee66 »

Hallo

Ik ben 53 jaar en heb al 7 jaar last van overgangsklachten.
Ik herken ook veel van de klachten hier op het forum.
Van alles heb ik geprobeerd kruiden, anders eten ik ben bij een overgangsconsulente geweest.
Nu heb ik burn-out en kan niet meer werken.
Ik vond het dus wel tijd om naar een gynaecoloog te gaan of zij mij kan helpen met medicatie.
Ze heeft een bloedonderzoek gedaan en ik blijk nog maar pril in de tijd voor de overgang te zitten,
Ik dacht dat ik gek werd.
Dat betekent dat het allemaal nog moet beginnen terwijl ik er al zwaar doorheen zit.
Ik hoop op enige herkenning want ik heb toch echt al jaren klachten.

Renee

Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Re: Al jaren klachten maar niet in de overgang

Bericht door Lientje22 »

Beste Renee,

Over een bloedonderzoek kan ik je niet veel vertellen. Wel lees ik hier op het forum dat het misleidend kan zijn.
Maar er zijn dames die er vast meer van afweten. Annette, weet niet of ze nog leest hier, weet er volgens mij veel van af.

Wat klachten betreft heb ik net als jou al 5 jaar fors veel klachten. Ben zelf bijna 46. Kan ook niet meer werken, huisarts dacht in begin burn out.
En nog steeds zegt hij dat ik niet in de overgang ben. Omdat ik nog menstruaties heb. Hij herkent wel dat mijn klachten door de hormonen worden veroorzaakt. De rode draag in het verhaal zegt hij.

Heb je eerdere berichten gelezen. Ook ik ben bij overgangsconsulente geweest. Net als jij de pil Zoely en later hormoontherapie systen pleister met utrogestan. Ook wat je beschrijft over voeding, kruiden etc veel geld aan uitgegeven. Zonder resultaat.

Voor mij staat vast dat het mijn hormonen zijn die dit veroorzaken. Maar wil me zo graag wat beter voelen.
Vind het de laatste tijd zo uitzichtloos al die overweldigende klachten.

Nu ben ik benieuwd wat de gynaecoloog voor je kan betekenen wat medicatie betreft? Denk ook regelmatig zal ik er eens naar toe gaan.
Maar de negatieve ervaringen van mij met het hormoongebruik houd me tegen. En mijn vertrouwen is ook wel weg in artsen. Ms zegt de gynaecoloog ook wel dat ik niet in de overgang zit. En dat maakt denk ik dat ik nog meer verwarring en onzekerheid voel. En een gynaecoloog komt toch ws met pillen.

Kan je alleen maar heel veel sterkte toe wensen.

Lientje
Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Bericht door Diane50 »

Beste Renee

Laat je niet gek maken.
Ik was ongeveer 52-53 toen een bloedtest negatief was. De arts zei dat ik nog niet in de overgang was, maar dat die gezien mijn leeftijd wel elk moment kon beginnen. Maar de test kon het niet aantonen dus was het nog niet zover zei hij.
Mijn menstruatie was nog aardig regelmatig in die tijd, al merkte ik in sommige maanden wel kleine verschillen.
Daarbij had ik wel andere klachten, vooral dat ik dingen veel moeilijker aankon dan voorheen. Snel geïrriteerd, vermoeidheid. Ik was er al een paar jaar van overtuigd dat ik aan de overgang was begonnen. Dacht zelf toen nog dat een test dat wel zou kunnen bewijzen.
Maar die was dus negatief. En de arts zei, je bent niet in de overgang dus daar kunnen je klachten niet van de hormonen zijn.
Merkwaardig genoeg adviseerde hij mij om de pil te gebruiken. Ik zei waarom geeft u mij hormonen als het daar niet door komt? En op mijn leeftijd nog aan zoiets als de pil beginnen, echt niet, dat risico ga ik echt niet meer aan.

Ik kwam toen hier terecht en kwam erachter dat een test helemaal niet kan aangeven hoe ver iemand in de overgang is. Nu snap ik intussen waarom dat niet kan, omdat je hormonen in die tijd heel erg kunnen schommelen en het elke dag anders kan zijn.
Heb hier ook diverse verhalen gelezen van vrouwen die ook op die manier volledig in de war raakte en soms zelfs bang werden dat ze dan misschien wel iets heel ernstigs zullen hebben.

Ik geloof graag dat je gek wordt van die ontkenning, enorm frustrerend.
ik was achteraf gezien wel degelijk in de overgang. Sterker nog, ik was in werkelijkheid al bijna in de menopauze bleek achteraf.
In het jaar na die test heb ik nog een paar keer een normale menstruatie gehad, vervolgens sloeg het maanden over, toen nog 1 of 2 keer een paar rommelige bloedingen en daarna nooit meer. Inmiddels zo'n jaar of 5 enk ik, ben ik van de menstruatie af

Ik was dus ten tijde van die test, wel degelijk al volop in de overgang, het was alleen toen toevallig niet te zien.
En dat het helemaal niet zo uitzonderlijk lees je ook op deze pagina:
https://www.vrouwenovergang.nl/Overgang ... gstest.php
Onderaan lees je dat testuitslagen niks zeggen over hoe ver je in de overgang bent. En dat kan ik volledig beamen.

Sterkte Renee, blijf bij jezelf meid en laat je niet gek maken

Diane
Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Renee66 »

Hai Diane

Super bedankt voor je berichtje
Ik ga er toch maar vanuit dat de klachten die ik al jaren heb gerelateerd zijn aan de overgang.
Ik ging er vanuit dat een gynaecoloog wel weet hoe ze zo'n test goed kan afnemen.
Nu maar afwachten wat er nog allemaal gaat komen.

Renee
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht