Fsh en Oestradiol waarde bloedtest

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Loboos
Berichten van Loboos
Onderwerpen van Loboos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Fsh en Oestradiol waarde bloedtest

Bericht door Loboos »

Hi dames,

vorige week heb ik mijn bloed laten testen i.v.m. allerlei klachten. Ben 45 en wou schildklier uitsluiten.
Al een paar jaar onregelmatige menstruaties en nu al 4 maanden geen menstruatie meer. Nu is mijn Fsh waarde 187 en Oestrogeen 139. Begrijp dat Fsh heel hoog is?!Volgens mij boven norm waarde. Weet iemand wat dit betekend? En mijn waarde Oestradiol is 139. Wat houdt deze waarde in?

Loboos

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Re: Fsh en Oestradiol waarde bloedtest

Bericht door Anette »

Beste Loboos,

Getallen zeggen niet zo heel veel. Sowieso is het nog steeds zo dat verschillende laboratoria die waarden anders uitdrukken, en dus verschillende getallen geven.
De waarden waar iemand naar toe gaat na de menopauze, en hoe iemands hormonen op en neer gaan, kan per persoon ook nogal verschillen.
Bovendien, zolang er nog menstruaties optreden schommelen de hormonen nogal, en kunnen op een ander moment weer heel andere waarden laten zien.
Ze kunnen dan ineens ook weer 'normaal' zijn, terwijl iemands overgang al lang begonnen is.

De waarden zeggen dus niets over hoe ver iemand in de overgang is. Het zijn momentopnamen.
Pas ná de menopauze is fsh blijvend verhoogd en oestrogeen blijvend verlaagd

Aangezien je menstruatie al 4 jaar onregelmatig is kun je er wel vanuit gaan dat je in de overgang bent. Sowieso is bij een vrouw van 45 jaar de overgang al lang begonnen. Al ver voor je 40e beginnen die schommelingen.
De enige manier om te bepalen hoe ver je in de overgang bent is aan de hand van je menstruatie. Is die een jaar of langer weggebleven, dan komt die bij de meeste vrouwen niet meer terug. Maar ook dat gaat niet voor iedereen op.

Je kunt jezelf dus zomaar op het verkeerde been zetten, door conclusies te (willen) trekken uit die getallen.

groet, Anette

Loboos
Berichten van Loboos
Onderwerpen van Loboos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Re: Fsh en Oestradiol waarde bloedtest

Bericht door Loboos »

Hi Anette,

ja dat is ook zo. Alleen getallen zeggen niks. Menstrueer nu 4 maanden niet meer. En heb het gevoel dat het ook niet meer komt. Hoop het hahaha.
Had namelijk de laatste jaren vaak migraine en sinds 4 maanden niet meer gehad. Dank voor je bericht.

Vraag me nog wel af welke waarde ze als norm hanteren van Oestradiol bij postmenopauze?

Loboos

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht