Bloedtest overgang

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Indra22
Berichten van Indra22
Onderwerpen van Indra22
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bloedtest overgang

Bericht door Indra22 » za 13 jul 2019 12:34

Hallo dames

Wie heeft verstand van uitslagen bloed prikken overgang door ziekenhuis?
Ik heb uitslag op papier, maar er staan overal uitroeptekens achter...weet iemand of dat zo hoort, die uitroeptekens?
Ik heb FSH en LH laten prikken, ik menstrueer namelijk niet meer doordat ik geen baarmoeder meer heb, en wilde graag weten of de klachten die ik heb door de overgang konden komen. Ik weet niet hoe ik een foto toe kan voegen?

Indra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Bloedtest overgang

Bericht door Anette » za 13 jul 2019 13:18

Hallo Indra,

Je bent 48 jaar. Gemiddeld is bij vrouwen de overgang dan al dik tien jaar aan de gang. Met of zonder klachten.

Getallen veranderen niet als er een leesteken achter gezet wordt.

Als een verhoogde waarde wordt gevonden, geeft dat alleen aan dat je in de overgang bent. Verder zegt het niks.
Niet hoe ver je bent, niet waar je klachten vandaan komen.

Wordt geen verhoogde waarde gevonden dan weet je niks meer dan daarvoor. De overgang kan niet worden uitgesloten. Een of twee weken later kan een uitslag weer heel anders zijn.

Anette

Indra22
Berichten van Indra22
Onderwerpen van Indra22
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bericht door Indra22 » za 13 jul 2019 14:13

Dag Anette.
Bedankt voor je reactie.
Nee, getallen veranderen niet, echter bij bijvoorbeeld klein bloedbeeld prikken, of bij uitgebreid bloedbeeld bepalen staat een * achter uitslagen die afwijken. Achter mijn uitslagen FSH en LH een uitroepteken.
Omdat ik dat vreemd vind stelde ik die vraag.
Ik merk dat de diverse laboratoria ook andere waarden hanteren.
Mijn FSH is 27,400 en LH 11,100
Op het briefje staat dat FSH postmenopauzaal 25.8-134.8 kan zijn, en LH 7.7-58.5 postmenopauzaal.
Dat zijn dus de referentiewaarden. Dat snap ik.

En nee, je hebt geen 100% zekerheid dat de klachten die iemand heeft dan van de overgang komen, maar je kunt sommige klachten dan wel beter plaatsen. Ik heb de afgelopen jaren niets gemerkt van een eventuele overgang, pas de laatste maanden vallen me dingen op, zoals nachtelijk transpireren.

Indra

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » za 13 jul 2019 16:35

Oh ja Indra,

Logisch dat je aan de overgang denkt als je bepaalde klachten hebt.
Ook zonder waardes te kennen zit het er wat mij betreft al dik in dat de overgang er een aardige rol in speelt

Succes met je overgang Indra

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht