Droge mond

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Droge mond

Bericht door Friesje » zo 16 mei 2010 14:58

Hai allemaal,

Ik loop inmiddels (ben net 44) al een tijdje te sukkelen met van alles en nog wat. De ene klacht is net zo'n beetje over komt er weer wat nieuws.... vast herkenbaar!

Drie weken terug kreeg ik ineens last van branderige droge ogen. Drie jaar terug ook al eens last van gehad. De oogarts dacht in de eerste instantie aan Sjogren (ik heb nl ook een schildklierafwijking en dan schijnt dat vaker voor te komen) maar het bleken 'gewone' droge ogen te zijn. Na wat druppels en een zalfje was het snel verholpen.

Ik heb via m'n huisarts dezelfde druppels en zalfje gekregen maar merk tot nu toe niet veel verschil. Wel een enorm droge mond/keel erbij gekregen.
Raar gevoel; m'n mond IS niet droog het VOELT alleen zo. (ik heb wel speeksel en kan normaal praten en eten)
Constant, wordt er zo langzamerhand niet goed van.

Ik weet dat de slijmvliezen droger worden als je ouder wordt maar is het wel normaal dat je dit weken achter elkaar hebt?
Iemand ervaring?

Friesje

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 59

Re: Droge mond

Bericht door AnnaH » zo 16 mei 2010 20:00

Beste Friesje,

Die rare droge mond heb ik heel vaak. Soms voelt mijn keel zo droog aan dat ik er van ga kokhalzen.
Mijn huisarts en mijn mondhygiëniste wijten het aan de overgangshormonen. Inderdaad is het geen fysieke droogte maar meer een gevoel. Dunnere slijmvliezen, in mijn geval zeker.
Ik drink veel water en kruidenthee. Al moet ik opletten met het soort kruidenthee.
Ik vermijd zoetigheden als chocola en van dat zoetige glazuur, daar wordt het bij mij namelijk alleen maar erger van.
Het is ook experimenteren met tandpasta en mondwater, want van sommige merken lig ik tegenwoordig 's nachts wakker van een droge mond.

Wat droge ogen betreft: ik draag contactlenzen en die branden de laatste jaren vanaf de namiddag mijn ogen uit als ik niet oplet. Het helpt als ik ze dagelijks regelmatig uit doe en opnieuw inzet met inzetvloeistof, dan voelt het zachter aan.

In mijn geval heeft het zeer zeker met de overgang te maken.

Sterkte,
Anna

Demi48
Berichten van Demi48
Onderwerpen van Demi48
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Demi48 » ma 23 aug 2010 19:56

Hoi Friesje,

Droge mond??? Praat mij er niet van .... afschuwelijk gewoon. Het kan soms dagen duren. 's Nachts wakker worden en dan je mond niet meer open kunnen doen, ... 'zo droog en dan helpt een slokje water ook niet eens. En plotseling is het weer over. maar ja, ... dan heb ik weer een dikke tong .... hij is dan gewoon te groot voor mijn mond hahaha. Ook dat gaat weer over. En het komt altijd weer een keer terug. Ik maak mij daar niet meer druk om want ik weet dat het een klacht is die bij de overgang hoort. En plots heb ik weer een brok in mijn keel. Dat kan dan ook weer weken duren. Het komt en het gaat. Heel vervelend allemaal en het beïnvloed je leven hahaha. Over de klachten die ik al 10 jaar heb zullen we deze keer maar zwijgen. Die gaan gewoon niet weg .... grrr

Groetjes Demi

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Bericht door Krista » di 07 sep 2010 12:51

Dag allemaal

Ik had ook erg veel last van een droge mond en ook van droge ogen.
De huisarts en de kaakchirug konden er niets mee.
Ik ben op advies van de reformwinkel membrasin gaan slikken. Je moet even volhouden maar bij mij werkte het heel goed. Ze waren laatst op en ik heb het dus een tijdje niet genomen. Nou ik merkte het direct. Ze mevrouw van de reform winkel vertelde dat de artsen hier eigenlijk meer over zouden moeten weten. Net als bij blaasproblemen cranberry heel goed is. De artsen weten hier nu meer over en adviseren het nu regelmatig.
Hoop dat het voor dit middel ook gaat gebeuren.
Succes

Gr . Christa

Calimenero
Berichten van Calimenero
Onderwerpen van Calimenero
Menopauzejaar: 2013 door ingreep
Leeftijd NU: 48

Bericht door Calimenero » di 14 sep 2010 08:18

Hallo

Ik heb zo af en toe last van een droge mond. Een zuurtje of zo helpt dan goed. Wat ik ook merk is veranderende smaak. Mijn boterham met pindakaas (dezelfde die ik altijd gebruik) smaakt soms ineens heel anders.....
Wie herkent dit?

Ingeborg

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » di 14 sep 2010 11:41

Dat is zo grappig, Ingeborg...

Ik heb nog nooit van leven pindakaas gelust en nu ... elke dag een boterham met pindakaas en echt omdat ik het lekker vind. Dus ja, ik herken heel goed dat mijn smaak is veranderd :D

Desi

Calimenero
Berichten van Calimenero
Onderwerpen van Calimenero
Menopauzejaar: 2013 door ingreep
Leeftijd NU: 48

Bericht door Calimenero » di 14 sep 2010 14:53

Dank je Desi!!

Ben dus niet de enige!!

Lekker he, die pindakaas ;) .
Gek dat sommige dingen dan ineens anders smaken. ik ben benieuwd of er nog meer dames zijn die daar last van hebben??

Groetjes Ingeborg

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » di 14 sep 2010 16:32

Hallo Ingeborg,

Inderdaad heerlijk! En weet je wat een mooi bijkomend voordeel is: ik heb gelezen dat pindakaas ook gezond is! Twee vliegen in een klap!

Vergat er nog bij te zetten dat ik sommige dingen die ik altijd heel erg lekker vond, ineens niet meer zo bijzonder vind. Je kon mij echt wakker maken voor een pizza, maar nu ... ik lust het nog wel, maar ik heb toch liever dat ze me laten slapen :lol:

groetjes, Desi

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Lucienne » di 08 mei 2012 12:47

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier. Ik lees dat jullie ook last hebben van droge mond 's nachts. Ook ik heb dit, en overdag is het net op er iets in mijn keel zit.
Ik lees gelukkig dat vele dat ook hebben en dat ik me niet ongerust hoef te maken omdat dit bij de overgang hoort.
Ik ben 50, 6 april moest ik geopereerd worden omdat ik een cyste van 13 cm op mijn eileider had zitten.
In overleg met mijn gyn hebben we besloten om mijn eileiders, baarmoeder en natuurlijk die cyste te laten verwijderen. Bij de operatie zat er ook een vleesboom, dus die er ook uit.
Ik ben nu nog herstellende, maar nu ben ik gelijk in de overgang en ik weet er niet zoveel van.
Mijn borsten doen pijn, droge mond, een prop in mijn keel, (ik dacht aan kanker). Hoort dit allemaal bij de overgang??
Help wat een ellende........ wat kan ik eraan doen? Ook die prop in mijn keel, is heel vervelend.
Kan iemand mijn raad geven, is er iemand die dit ook heb?

groet, Lucienne

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Ellenoor » di 08 mei 2012 18:59

Hallo Lucienne

Welkom hier.
Wat een verhaal, je bent zo de overgang ingerold als het ware na alle narigheid die je al had gehad.
De meeste vrouwen hebben eerst een lange weg afgelegd voordat ze de link naar de overgang leggen bedoel ik te zeggen.
Wat je prop of brok in de keel betreft die heb ik ook.
Als je een eindje naar beneden scrolt hier dan zie je, brok in de keel, staan.
Lees dat maar eens, dan ben je een stuk gerustgesteld.
Zelf wist ik ook niet zoveel van de overgang af, maar de herkenning en erkenning die je hier aantreft op het forum is heel erg fijn dan weet je dat je niet alleen bent met je klachten.

Groetjes Ellenoor

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » wo 09 mei 2012 08:31

Hallo Ellenoor

Je schreef dat ik naar beneden moest scrollen en dan prop in keel zag staan, helaas ben misschien een leek maar zag niets staan. Zou heel graag het willen lezen omdat ik zo bang ben dat er iets anders zit. (kanker)
daar ben ik steeds mee bezig omdat mijn vader pas overleden is aan blaas kanker, en me zwager verleden jaar darmkanker, en nu van de week gehoord dat hij uitzaaiingen heb in zijn lever. Gelukkig kan hij geopereerd worden, maar als je dit mee maakt ben je overal bang voor.

Kan jij me misschien vertellen hoe ik dan op die site kan komen dat ik kan lezen dat mensen die prop hebben?
Heb jij het ook gekregen na een operatie? hoe lang hou ik dit? En misschien nog een vraagje aan je, weet jij misschien een goed middel tegen die opvliegers? heb het in de nacht zo warm ( ook wel overdag), en ik slaap slecht om het uur wakker.

groet, Lucienne

Els
Berichten van Els
Onderwerpen van Els
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Els » wo 09 mei 2012 11:42

Lucienne schreef:
wo 09 mei 2012 08:31
kan jij me misschien vertellen hoe ik dan kan lezen dat mensen die prop hebben?
Hallo Lucienne,

Gewoon de zoekfunctie gebruiken van dit forum. Dan vind je alle verschijnselen van de overgang wel terug op dit forum. Zoals:
Overgang en brok in de keel

groet
Els

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » wo 09 mei 2012 16:25

Hoi Lucienne,

Begrijp best dat je bang bent als er zoveel nare dingen om je heen ziet gebeuren het is nogal wat.
Ik kreeg de brok in de keel in het begin van mijn overgang, ik wist totaal niet wat me overkwam, negeerde het een lange tijd en had er veel stress van net als jij.
Ben er mee bij de huisarts geweest
Een lichamelijke oorzaak is uitgesloten, hoelang je het houd durf ik je niet te zeggen zelf weet ik dat het erger wordt als ik mezelf druk om ga maken.
Zelf heb ik het geaccepteerd als een overgangs-keel, dat duurde wel een tijdje eer ik zover was maar dat helpt wel.
Het is niets, het zijn je hormoonschommelingen, kom maar op, spreek ik me toe als ik die brok of band om de hals weer voel in combinatie met een opvlieger.
De opvliegers die hebben we allemaal en als ik daar een tovermiddel voor had . :S vraag het eens na in de apotheek want ik neem niets in voor de overgang.
Heb je het topic inmiddels gevonden?

groetjes Ellenoor

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » do 10 mei 2012 11:16

Hoi Ellenoor

Nee niet gevonden.

Soms denk ik dat is stik. Naar gevoel, dan ga ik denk ik ook verkeerd adem halen.
Je kan niet op internet vinden een site die alle symptomen geven die te maken hebben met de overgang. Weet jij misschien een site?
Die prop in me keel is best end gevoel, denk dat jij dat ook wel heb.
Soms als ik onder de mensen bent voel ik hem minder, maar zoals ik je al schreef mag ik even 6 weken niet werken, en thuis ramen zemen en andere dingen mag ik niet. Ben maar eens sieraden gaan maken, en heb me eige site gemaakt waar ik druk mee bezig ben. afleiding. en hoelang heb jij al die prop in je keel?

gr Lucienne

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » do 10 mei 2012 19:50

Hallo

De prop of brok in de keel is een naar gevoel, maar bij mij is het sinds kort niet meer dan dat, een naar gevoel.
Ik voelde dat begin vorig jaar toen ik slecht nieuws moest gaan verwerken en gaan accepteren omdat ik er niets maar dan ook helemaal niets aan kon veranderen.
Het duurde een jaar en 6 dagen toen ik de link met de overgang ging leggen, toen ik zomaar eens keer hier op deze site belandde, waarop je werkelijk alles kan vinden en mag vragen wat maar met de overgang te maken heeft.
Succes met je site en je sieraden maken.

groetjes Ellenoor

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » ma 14 mei 2012 09:21

Hoi Ellenoor

Bedankt voor je berichtje.
Ja ik moet het maar nemen zoals het is, en steeds mijn huisarts lastig vallen vind ik ook vervelend.
Was gisteren even bij mijn moeder en had ik weinig last van die keelprop, maar vanochtend was hij er weer. En die droge mond 's nachts vind ik ook zo vervelend. Heb elke dag een flesje water bij mijn bed staan.
Maar die prop zit dan aan die kant van me keel en dan weer aan die kant.
En als ik me boos of erg moe bent heb ik er ook last van.
Nu ga ik na denken en die prop kwam eigenlijk al door het gestrees dat ik naar het ziekenhuis moest, na de operatie daar was hij weg en thuis gekomen is hij er weer. Nu al 6 weken.

groet, Lucienne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht