Slijmvliezen...gevoelig of uitgedroogd

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Ingmart5860
Berichten van Ingmart5860
Onderwerpen van Ingmart5860
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 61

Slijmvliezen...gevoelig of uitgedroogd

Bericht door Ingmart5860 » vr 24 jun 2016 22:12

Dag dames,

Hier zijn we nog een keer.

Zijn we nu echt aan het uitdrogen als rozijnen?

Al weken last van sinussen, nu ja, niks nieuw. Vorig jaar na endoscopisch neus en sinusonderzoek plus bloedanalyse of er ergens allergie was (negatief) werd ik bestempeld als chronisch sinusituspatiënte, me happy ...NOT.

Maar nu begon oor ook lekker mee te doen, en de tong...allemaal aan dezelfde kant. Dat ding brandt, net alsof ik over het asfalt geschuurd ben. Eet ik teveel muntjes of heftige dingen dan bloedt het soms wat. Ook gehemelte brandt.

Oorsuizen, of brommende geluiden...wat een herrie toch. :roll:

De huisdr zei...gevoelige sinussen, trommelvlies stond met een bierbuik te pronken vandaar de stekende pijn dus. Keel tja niks speciaal te zien enkel neusdrip. Ik kan dus niet snuiten, ook niet echt het gevoel dat er snot zit trouwens.

Is het niet van onderen dat alles uitdroogt dan is het wel bovenaan.

Maar het vervelendste van alles is toch wel die tong, je kan ze niet 'weg'denken. :cry:

Herkenbaar? Ik heb hier al wel wat gelezen maar komt het nu verl voor of weinig? Wat doen jullie aan brandende tong? Kauwgom eten heb ik geprobeerd maar kauwen zoveel dat ik er diarree van kreeg. Ook prettig gestoord pfff. :mrgreen:

Nog een fijn weekend dames
Ingrid

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Re: Slijmvliezen...gevoelig of uitgedroogd

Bericht door Desi » za 25 jun 2016 10:31

Hallo Ingrid,

Toen ik er last van had heb ik een mondspoelmiddel speciaal voor een droge mond gehaald. Dat scheelde toen wel wat. Het merk weet ik zo niet meer, maar ik heb het toen gewoon bij de drogist gehaald.
Echt heel vervelend! Ik heb het niet lang gehad, maar weet nog dat het echt heel ergerlijk was. Sterkte ermee!

Groetjes, Desi

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Miri » ma 27 jun 2016 10:01

Hallo Ingrid en anderen,

Erg herkenbaar betreffende je keel en tong. Het is echt een ramp.
Ook ik heb er dagelijks last van en al zo'n twee maanden. Ook ik heb van alles en nog wat geprobeerd. Ook naar huisarts geweest maar niets te zien. Alles ziet er keurig uit.
Maar toch, ik zit er nog steeds mee. Ook dat gevoel dat ik soms moeilijk kan slikken, druk net onder borstbeen of dat er een band omheen zit, zo akelig!
Wat bij mij wel helpt is sporten. Ik ga drie kwartier op de crosstrainer staan en voel dan dat alles ontspant. Op dat moment kan ik dan wel even alles "vergeten" maar het is echt moeilijk om er niet aan te denken. Ook die brandende tong heb ik regelmatig en je kunt er verdorie niets aan doen!
Wat is het toch een raar verschijnsel die overgang! Wat het allemaal teweeg kan brengen. Echt niet fijn.
Maar ik probeer positief te blijven en mezelf een soort van Mantra in mijn gedachten te prenten dat het ooit overgaat!

Sterkte met die strijd tegen de overgang :roll:

Miri

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Stimpylok » ma 27 jun 2016 10:46

Hallo

Ik had het gisteren tong, gehemelte, keel, neus,
wat brandt ... kreeg gister een hele bloedsmaak in mijn mond
en gewoon speeksel niks en toen ik speeksel vanuit mijn keel
zat bloed bij ...zag tafellaken wit en beven bah kon gelijk niet meer
slapen vannacht... ging maar banaan en perzik eten om de smaak weg te eten

Wat is dat toch voor iets engs en nu ben ik weer gefocust.....

groetjes Susan

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » ma 27 jun 2016 12:24

Hoi Susan,

Dat focussen is heel herkenbaar en het wordt er op die manier niet beter op!
Die bloedsmaak heb ik een aantal maanden ook gehad en ook wat bloed bij speeksel, heb ik nu dus helemaal niet meer.
Ik moet wel zeggen dat ik toen eerst mijn tanden had gepoetst dus dat bloed kan ook van je tandvlees komen en dat was bij mij het geval want ook je tandvlees krijgt het aardig te verduren tijdens de overgang.
Maar Suzanne, kop op, je staat er niet alleen voor want al de dames hier op het forum en nog miljoenen hier buiten kampen allemaal met overgangsklachten.
Ik probeer daar altijd moed uit te halen wat ook niet altijd lukt hoor ;)
Sterkte.

Miri

Ingmart5860
Berichten van Ingmart5860
Onderwerpen van Ingmart5860
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ingmart5860 » do 30 jun 2016 20:06

Hoi hoi dames,

Wat een gedoe he. Ik heb 2 dagen zo een brandende mond en tong gehad dat ik toch ook begon te twijfelen of ik niet ernstig ziek was. Constant naar die tong gaan kijken, zag ik wat wittige aanslag helemaal achteraan, ik freakte mijn vel uit. Ook tong die wat kleine rode puntjes had. Ach, alles heb ik gezien... Ook mijn man moest zijn tong maar eens uitsteken zodat ik kon zien hoe het er bij hem uitzag. Soms moet ik oppassen met wat ik eet, niks pikant of geen muntjes of harde snoepjes of tong bloedt. Weer paniek..weer er niet van slapen. Groefjes nakijken, komen erbij of niet, dieper of niet?

Dan 2 dagen niks branden en dan weer ineens uit het niets hier en daar wat branderig. Dan weer opzij, dan weer tip van de tong, dan weer in het midden...dan weer roder hier en daar. Pfff....ik word er gek van.

En natuurlijk de stress laat je zeker op alles focussen. Branderige ogen er nog bij. Slecht slapen, rare dromen. Opvliegers die je het bed uitdrijft. Sinussen die je voelt pompen. Spierpijnen, haaruitval.

En laat ons afsluiten met dat shitty gevoel als je wakker wordt en je geen zin hebt in niets, ja potje janken...en dan de vraag waarom??? Je triest en nerveus tegelijkertijd voelen. De zin om.iets te ondernemen of buiten te gaan is zero noppes niks.
Ik vraag me soms af wie ik nog ben, een schim van mijn vroegere zelf.

Overgang...rotgang ja. Spuugzat na 5 jaar aanmodderen.

Sorry voor het gezeur...maar thuis kan ik er niet weg mee...ze hebben het hier al wel genoeg gehoord :lol:

Fijne avond nog en hopelijk lekker slapen!

Ingrid

Miri
Berichten van Miri
Onderwerpen van Miri
Menopauzejaar:

Bericht door Miri » do 30 jun 2016 21:23

Goedenavond Ingrid en de rest natuurlijk,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik even moest lachen toen ik van je las over het kijken in de spiegel en dat je ook bij je man moest kijken.
Ik zag helemaal mezelf zitten! Ik had zelfs twee foto's gemaakt van mijn keel. De eerste ca. drie weken geleden, de andere een week geleden en dan ook nog vergelijken met elkaar. Zag er allemaal hetzelfde uit :lol:
En ook mijn man moest zijn keel en tong laten zien aan mij. Gelukkig kunnen we er regelmatig samen om lachen maar ook niet altijd hoor want dan heb ik in ene keer zo'n bui dat niks goed is. Echt walgelijk en onuitstaanbaar van mezelf!

Maar zo zie je maar hoe gek je ervan kan worden.
Maar laten we er met z'n allen de moed in houden, hoe moeilijk het soms ook is.
Kop op met z'n allen!
Laten we ons niet kisten door die rotgang, hoe mooi dat jij dat zegt Ingrid want daar heb je echt gelijk in!

Groet, Miri

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Gijsje66 » za 16 jul 2016 20:08

Hallo

Dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand ook last heeft van een bloedende mond bij het eten van sterke mintjes. Ik heb al jaren last van een droge mond en brandende tong en keel. Al een paar jaar heb ik met regelmaat last van bloedende plekjes op mijn tong. Ik kan geen scherpe tandpasta meer gebruiken, want dan heb ik al snel 1 of meerdere kleine bloedpuntjes op mijn tong. Ook bij scherp (gekruid, maar ook hard) eten gebeurt dat soms.
Ik vraag mij af of die droge mond ooit nog overgaat. Het is alles behalve een pretje!

Groeten, Marianne

Snoettie
Berichten van Snoettie
Onderwerpen van Snoettie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Snoettie » vr 28 okt 2016 08:09

:o goedemorgen.

Op dit moment heb ik weer een nieuwe klacht...zucht zodra ik wat eet heb ik een zere wangzak, heel gevoelig zodra ik broodjes dorpjes ed eet.
Ook heb ik het idee dat de rest van mijn slijmvliezen heel gevoelig zijn dus vaginaal en ook anaal :roll:
Wat een gedoe pfff autorijden is ook een crime ben dan erg zenuwachtig en gespannen, ik vertik het om mij daar bij neer te leggen en blijf oefenen.
Vraag me af hoe lang nog? rond mijn 40ste begonnen en nu 52 jaar.
Positief is wel dat ik mij af en toe geestelijk sterker voel en niet meer zo bang voor de dood enz.
Herkenbaar?

Groeten, Snoettie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht