Verandering van smaak

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Liesbeth65
Berichten van Liesbeth65
Onderwerpen van Liesbeth65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Verandering van smaak

Bericht door Liesbeth65 » di 30 dec 2014 16:04

Hallo dames,

Ik volg dit forum al langer. Het fijne is dat ik er vaak gewoon van opknap.
Alles wat is vreemd, raar, typisch, aanstellerig, zeurderig, en vervelend aan mezelf vind, vind ik hier wel terug. Heerlijk die herkenning.
Ook ik herken mezelf niet meer.
Ik ben dol op zoet, terwijl ik eerst erg van hartig hield. Warme chocomelk met slagroom, ik heb er gewoon een soort drang naar! Jaren niet gedronken!
Voor een goed glas witte wijn mocht je me s nachts wakker maken, ik geef er helemaal niks meer om.
Hoofdpijn, spanning in mijn nek en schouders, menstruaties waar geen pijl op te trekken valt, vreselijke stemmingswisselingen, angst voor een erge ziekte, ik kan het lijstje zo opsommen.
Ik vind mezelf er niet leuker op geworden, maar kan me er wel bij neerleggen.
Maar dit forum is zeker de moeite waard om te blijven volgend!

Liesbeth

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Verandering van smaak

Bericht door Lunar » di 30 dec 2014 16:55

Hoi Liesbeth,.

Ja ik denk regelmatig dat als dit forum niet bestond ik er regelmatig nog veel.dieper 'in zou zakken' nou dat lijkt me verre van goed : dus ja het is een hele belangrijke site.
Als ik diep in de overgangsonzekerheid zit, is er niks beter!
De buurvrouw niet : want of ze doet alsof het prima gaat of ze geeft mij 't gevoel dat ik een watje ben.
Mijn moeder niet want :'in mijn tijd zochten we niet alles zo diepgravend uit :oops:
en mijn persoonlijke favoriet (vriendinnen) 'jee overgang? nu al'? naar jij bent toch
van mijn leeftijd'? :) :D
Ik zou soms bijna denken dat de overgang alleen virtueel bestaat!
behalve in het echt 'wat opvliegers'

groet
Luna

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Bericht door Krista » do 15 jan 2015 20:33

Dag Liesbeth,

Wat jij beschrijft heb ik net zo. In plaats van hartig, zoet en ook ik laat mijn wijntje staan. Soms wel eens een glaasje maar voel me daar eigenlijk helemaal niet goed bij. Nooit bedacht dat dit ook met de overgang te maken kon hebben.
Die overgang doet toch rare dingen met me

vriendelijke groet
Christa

Fiene
Berichten van Fiene
Onderwerpen van Fiene
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Fiene » zo 18 jan 2015 10:51

Hallo allemaal,

De verandering van smaak is mij heel herkenbaar. Ik lustte ineens geen koffie meer terwijl ik eerder dacht oh lekker zo even een bakkie koffie. Die behoefte is helemaal weg.
Smaakt me gewoon niet meer. Heb ook weken dat ik smacht naar chips, zout. En ineens is dat weer over.

Groetjes Fiene

MrsFixit
Berichten van MrsFixit
Onderwerpen van MrsFixit
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door MrsFixit » do 04 aug 2016 23:04

Goedenavond allemaal,

Sinds enige maanden heb ik een veranderde smaak, vooral het avondeten smaakt me niet. Ik word misselijk met het koken hiervan, vooral als het om varkensvlees gaat.
Wat mij het beste smaakt is bijvoorbeeld drinkontbijt en fruit. Soep gaat ook nog wel, maar dat kan in eens tegen gaan staan. Vlees, zoals gehakt en kip, voelt korrelig aan op de tong.
De tong is vaak droog en branderig. Een korreltje zout kan exploderen op de tong, brood smaakt bitter, kortom in een aantal maanden is dit erg veranderd, hoewel ik ongeveer al 10 jaar in de overgang zit, is dit normaal?
Verder meer lichamelijke veranderingen, maar die kan ik nog wel de baas. Verleden jaar had ik ondergewicht en probeer nu weer aan te komen, maar met deze smaakbeleving wordt het me heel moeilijk gemaakt.
De geuren die ik opsnuif, zijn ook sterker dan voorheen en soms ook misselijkmakend.
Heeft iemand hier ook ervaring mee, na al die jaren in de overgang te zitten? Graag zou ik dat horen,

groetjes Marja

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht