Mond en keelklachten - ook overgangsklachten?

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 53

Mond en keelklachten - ook overgangsklachten?

Bericht door Gijsje66 » ma 28 nov 2011 07:53

Beste allemaal,

naast vele andere overgangsklachten, heb ik de laatste tijd behoorlijk veel last van mijn mond en keel.

Mijn tong, keel en verhemelte zien rood. Mijn mond is telkens erg droog en ik heb in het hele gebied een branderig gevoel. Het lijkt vaak alsof dat branderige gevoel vanuit mijn maag komt. Mijn hele keel (ook meer inwendig) doet dan zeer en nu dus ook mijn tong.
Het komt en gaat, maar de tussenpozen dat het weg is, lijken wel steeds kleiner te worden.

Het lijkt ook vaak alsof ik een rauwe keel heb, net als wanneer je verkouden gaat worden, alleen word ik dan niet verkouden.

Is dit een herkenbaar iets? En dan bedoel ik uiteraard als klacht bij de overgang?

Groeten, Marianne

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Re: Mond en keelklachten - ook overgangsklachten?

Bericht door Krista » vr 02 dec 2011 04:04

hoi Marianne

Ja dat heb ik ook net of mijn mond in brand staat. zo is het weer een tijd weg maar nu heb ik het weer volop.
Lijkt wel of ik een pakje sigaretten opgegeten heb.
pfff zal er wel weer bij horen.

sterkte ermee
groet Christa

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Stimpylok » vr 02 dec 2011 15:40

Hallo dames,

idd het zal er ook wel bij horen,
want die branderige tong heb ik ook periode,s van
en ook soms een hele droge mond

En een ruwe tong die dan ook vaak een wittige laag bevat.

groetjes, Susan

Ingrid1960
Berichten van Ingrid1960
Onderwerpen van Ingrid1960
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Ingrid1960 » vr 02 dec 2011 20:43

Hallo,

het zal er inderdaad wel bij horen.
Heb ook last van een laag af en toe op mijn tong.

groetjes, Ingrid

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » vr 13 jan 2012 20:14

Hallo dames

Sinds 1,5 week is het bal met mijn mond. Alles is extreem droog, mijn tong/mond staat in brand. Het doet zo zeer dat ik bijna niet slaap. Mijn tong is rood en ruw/rauw. Mijn gehemelte is rauw. Eigenlijk is alles rauw en pijnlijk.

Vanmiddag bij de mondhygiëniste geweest. Zij zag dat alles droog en geïrriteerd is. Alle smaakpapillen op mijn tong zijn geïrriteerd waardoor ze als het ware omhoog staan wat ook de ruwe tong verklaard. Het slijmvlies in mijn mond is bloederig, er zitten aften enz. Tong ziet flink rood. Ik ben ten einde raad.

En dan zegt de mondhygiëniste doodleuk dat het zo erg kan worden dat mijn tong helemaal openbarst.

Het overheerst momenteel alles. Wie heeft hier ook in extreme mate last van gehad en waren er perioden waarin het weg was? Ik ben bang dat ik hier voor de rest van mijn leven mee door mag lopen.

Wie herkent dit?

Groeten, Marianne

JacQuelineB
Berichten van JacQuelineB
Onderwerpen van JacQuelineB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door JacQuelineB » zo 05 feb 2012 20:02

Hallo dames,

ik herken het maar al te goed.
Een ruwe, droge tong, met soms een laagje erop, wat ik er als het ware gewoon af kan schrapen. Ik poets mn tong 3 maal per dag, maar er is niks wat de klachten wegneemt.
De mededeling dat de tong open kan barsten wordt je idd niet vrolijk van zeg,

Sterkte ermee,

groetjes, Jacqie

Talida67
Berichten van Talida67
Onderwerpen van Talida67
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Talida67 » vr 10 feb 2012 12:44

Hallo dames

Dat branden in de mond, keel en tong heb ik nu sinds een paar dagen.
Het begon met druk op de maag.
Ik dacht... maagzuur.
Maar wat ik ook doe het helpt niks.
Zeer pijnlijk en vervelend. Het laatste half jaar lijkt alles in 1 keer te komen... bah.. balen.
Maar weer opgelucht dat ik niet de enige ben die het heeft.. sorry .. hahaha.

BJWoltjer

CorrieR
Berichten van CorrieR
Onderwerpen van CorrieR
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door CorrieR » wo 15 feb 2012 15:55

Dag allemaal,

Ik herken veel klachten hiervan. Vooral droge mond, soms gekke smaak, rode keel en soms het gevoel een erg droge en rode keel te hebben. Dus ga er na een jaar en veel doktersbezoeken maar uit dat het met de overgang te maken heeft.

Groetjes
Corrie

Jikkemien
Berichten van Jikkemien
Onderwerpen van Jikkemien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Jikkemien » do 01 mar 2012 19:58

Hallo

Hier ook iemand met keelklachten op het moment. Droog, kriebelig, telkens kuchen en vaak is het net of er iets in de keel blijft zitten. Heel vervelend.
Ook vaak een brok in de keel gevoel. Ik ben nu al een aantal jaren aan het rommelen en ik word er zo moe van. Die keel is nu gewoon weer heel vervelend.
Heel veel sterkte allemaal.

groetjes
Monique

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » zo 04 mar 2012 12:56

Hallo dames

Ik schrijf zelf nog maar een stukje. Ik zit er echt helemaal doorheen. Mijn mond is nu al ruim 2 maanden een doffe ellende. Ik maak weinig speeksel aan, daardoor is alles extra gevoelig. Iets te hard broodje en hopla meteen een zeer en kapot gehemelte. Tandvlees is gevoelig. Tong doet constant zeer.

Het gekke is dat dit begonnen is na een behandeling bij de chiropractor. 's Middags behandeld (veel aan nek/atlas en kaak gedaan) en eind van de middag vanuit het niets een brandende droge mond/tong. Ik ben bij mondhygiëniste, tandarts en huisarts geweest. De een zegt overgang, de andere kan het niet plaatsen.

Inmiddels doorverwezen naar de KNO arts. Huisarts dacht aan Sjogren, een auto-imuumziekte. KNO arts veegde dat van tafel aangezien ik hiervoor nooit klachten heb gehad. Ik heb inmiddels een allergietest gehad, waar veel allergieën uitkwamen en een CT-scan van de holtes. Die zitten allemaal vol met rotzooi. Nu allergie pillen en speciale neusspray, maar ook dat helpt niet.

Ik zit nu 4 jaar in de overgang, heb al 2 jaar heel veel stress, waarvan de laatste maanden het meest.

Nou ja, ik ben wanhopig, het ontneemt me momenteel alle plezier. Ik ben bang dat het bijvoorbeeld leukemie is. Dit is toch niet normaal?

Sinds vanochtend is ook mijn lip kapot. Soms zijn de slijmvliezen zo droog dat alles aan elkaar plakt (tong, gehemelte, lippen).
Wie beurt me op. Wie heeft deze klachten ook zo extreem?

Groeten, Marianne

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » zo 04 mar 2012 14:45

Beste Marianne,

Ik zou je graag op willen beuren Marianne maar weet niet hoe. Ik ken het ook niet zo extreem. Zelf heb ik wel een tijdje last van een droge mond gehad en een kapotte mondhoek maar het is vanzelf weer overgegaan.
Heb je niks aan, aan dit antwoord, sorry. Vind het in ieder geval rot voor je en hoop dat het overgaat!

gr Lee

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » vr 31 mei 2013 10:48

Hallo dames

Na een periode van minder klachten heb ik al weer een paar dagen flink last van mijn mond. Droog, branderig.
Maar sinds vanochtend ook last van witte plakkerige draden in mijn mond.

Herkent iemand dit? Ik zit me ongerust te maken.

Als ik rustig zit, valt het mee, maar als ik ga praten, dan vormen zich dus draden/draadjes die er wittig/doorzichtig uitzien. Als ik ze uit mijn mond haal kan ik er als het ware balletjes van draaien. Dat ziet er dan weer uit alsof het velletjes zijn

Ik hoor het graag.
Groeten, Marianne

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Josephine » vr 31 mei 2013 11:31

Hoi Marianne,

Ik herken de mondklachten niet maar wel de draadjes. Ik had dat namelijk regelmatig bij het gebruik van mondwater. Gebruik je dit misschien ook?

Groetjes Josephine

Edith59
Berichten van Edith59
Onderwerpen van Edith59
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Edith59 » zo 30 jun 2013 10:45

Hoi,

Een aantal klachten herken ik maar ik heb juist geen droge mond, heb wel brandend gevoel maar niet naar. Dacht in het begin dat ik mn mond met thee verbrand had. Wel heb ik meer last van mn adem en mn luchtwegen (ben allergisch). Als ik op mn zij in bed lig hoor ik krakende geluidjes en 's morgens moet ik soms 80 x kuchen om iets weg te kunnen hoesten.

gr Edith

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Marjan61 » zo 15 sep 2013 14:49

Hoi

Sinds een aantal jaren heb ik erge last van een brandende mond, tong, lippen, wie herkent dit en wat kan ik er aan doen, en hoort het bij de overgang?
De een zegt snoepje in de mond of kauwgom de ander zegt een hormoonpil, ik weet het niet meer

Marjan

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » zo 15 sep 2013 14:58

Hallo Marjan,

Nou dat wordt door velen herkend en is door velen beschreven.
Brandende tong
Brandende mond
Lippen
Veel herkenning te vinden denk ik.

info:
Mond en Gebit

Lia

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan61 » zo 15 sep 2013 15:02

dank je wel Lia.

ik ga even kijken op de links, word er echt gek van en het wordt alleen maar erger.

Marjan

Janny1961
Berichten van Janny1961
Onderwerpen van Janny1961
Menopauzejaar:

Bericht door Janny1961 » ma 16 sep 2013 12:34

Hoi dames,

Ik ben inmiddels vanaf mijn 42ste in de overgang en ben nu 10 jaar verder.
Heb heel veel ellende gehad met die overgang. angsten (het gevoel hebben dat je in een achtbaan zit de hele dag!!!) dat heb ik nu met medicijnen gelukkig onder
controle. Opvliegers die er niet uitkomen! en nu sinds een aantal weken (8) last van mijn keel en strottehoofd! Heb hiervoor een schimmelinfectie in mijn slokdarm gehad door allergie op bep maagbeschermers en toen is de ellende met mijn keel begonnen. WEET HET NIET MEER, BEN UITGEDACHT!!!~.

Nu lees ik hier dat er meer vrouwen zijn met dit probleem. Lees: constant kriebelig gevoel in de keel en luchtpijp (alsof je i.d.d verkouden moet worden), zeer plekje in de luchtpijp/keel (weet niet meer waar ik het voel!)
Soms dag minder dan weer een dag heel erg.

Heb 2 weken geleden onderzoek gehad van slokdarm/maag enz. en die dokter zei dat de schimmel weg was. Maar ik voel toch, wat ik voel. Of ben ik gek? Ja en die angst voor: Wat als er iets i.d.d. onder de stembanden zit? ben heel de dag mee bezig, haal me van alles in mijn kop. Weer terug naar dokter wil ik eigenlijk niet, want die denkt dat het globus-gevoel is!! i.v.m. mijn slikfobie (die ik sinds mijn 24 ste heb)

Janny

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan61 » ma 16 sep 2013 12:40

Hoi Janny

maak je geen zorgen, dit is heel bekend, ik heb alle onderzoeken gehad, en die waren niet leuk, en ja dan is het toch het globusgevoel, niks aan te doen, wat ik wel doe is mijn hoofd 10 tellen naar links 10 naar rexhts.
Linkerkant naar linkerschouder, rechterkant naar rechterschouder, enz.
Ook naar je oksel kijken deze oef, een paar keer per dag doen, en proberen je niet druk te maken, het is niks ergs alleen erg naar.

Sterkte Marjan

Janny1961
Berichten van Janny1961
Menopauzejaar:

Bericht door Janny1961 » ma 16 sep 2013 12:47

Hoi Marjan,

bedankt voor je berichtje!! Ja, op een gegeven moment heb ik het gevoel het niet meer onder controle te krijgen. Maar fijn dat jullie er ook mee zitten,
zodat ik weet dat ik niet alleen sta. Want niemand begrijpt me, alleen de vrouwen die ook in de overgang zijn en dezelfde ellende meemaken.
Jeetje wou dat het over was en ik zou af en toe best een man willen zijn (op zulke momenten) ik jank wat af.

groetjes
Janny

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan61 » ma 16 sep 2013 12:53

Hoi Janny

Gelukkig bestaat dit forum, en vind je steun bij elkaar, we moeten elkaar er maar doorheen slepen he?
probeer je niet druk te maken, en dat zeg ik een stresskip :lol:
De oef. helpen echt naar een paar dagen, gewoon 2 a 3 keer per dag, zodat je nek iets soepeler word.
Schouders naar achter draaien hoort er ook nog bij, en je nek niet naar achteren doen.

Groetjes Marjan

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Fieneke » di 17 sep 2013 10:51

Hallo Dames,

Droge mond herken ik. Het is soms ook weer weg.
Nu is het weer behoorlijk erg. Heb nu ook bij twee tanden tandvleesprobleem.
Ik gebruik Biotene voor een droge mond en dat helpt wel enigszins.
Ik doe het voor het naar bed gaan in mn mond.

Fieneke

Janny1961
Berichten van Janny1961
Menopauzejaar:

Bericht door Janny1961 » za 21 sep 2013 10:37

Hoi Marjan,

Wat een goeie tip van je zeg, die oefeningen.
Heb ze trouw een paar keer per dag gedaan..... en het wordt echt minder!!
Heb er wel een heze stem van overgehouden, van al dat getob over die stomme
keel! Heb zelf denk ik alles vastgezet en overdreven aangespannen, door de angsten. Maar goed, uitslag van slokdarm was goed, dus dat is ook weer uit de wereld. Nu die heesheid nog, maar daar kom ik toch niet helemaal vanaf denk
ik, ik ben er tijdens mijn overgang ook al 2x aan geopereerd!!
Maar ik kijk nu weer wat positiever tegen het leven aan, doordat die druk van mijn keel is.
bedankt Marjan,

fijn weekend,
groetjes
Janny

Marjan61
Berichten van Marjan61
Onderwerpen van Marjan61
Menopauzejaar:

Bericht door Marjan61 » za 21 sep 2013 12:10

Hey Janny,

ben blij dat de oef. helpen, ik doe ze ook trouw een paar keer per dag, schrik niet als het zomaar weer erger word dat kan gebeuren maar gewoon blijven oefenen

Groetjes Marjan

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » vr 06 dec 2013 21:51

Hallo dames

Ik weet me even geen raad meer. Ik heb al een paar weken last van mijn mond/keel. Eerst dacht ik dat ik verkouden zou worden. Ik had een wat rauw/branderig gevoel in mijn keel/mond. Het gevoel zit vooral achteraan bij mijn tong.

De verkoudheid bleef uit, maar de pijn gaat niet weg. Mijn keel ziet er normaal uit. Maar gedurende de dag heb ik perioden dat het brandt. Het lijkt af en toe wel maagzuur wat achterop mijn tong brandt. Maar ja, ik heb geen brandend gevoel in mijn keel. Ik heb overigens door flink veel stress wel al een tijdje last van mijn maag.

Als ik het brandende gevoel heb dan moet ik wel mijn keel van schrapen en dan lijkt er wel alsof er slijm of zuur in mijn keel zit.

Soms lijkt het ook alsof de spieren in mijn keel/hals zo gespannen zijn dat dat voor een brandend gevoel zorgt.

Maar goed, het bezorgt me weer een hoop gepieker en uk haal me weer de meest verschrikkelijke dingen in mijn hoofd.

Ik heb nu ruim 4 jaar geleden mijn laatste menstruatie gehad. De laatste tijd weinig last meer van opvliegers.

Wie herkent deze klachten?

Groeten, Marianne

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gedy » za 07 dec 2013 00:01

Hoi,

Ik heb wel dat mijn tong voor in brand staat het lijkt op alsof ik iets heel warms heb gedronken en mijn tong heb verbrand.

En er is niets aan te zien maar het gevoel blijft een paar dagen en dan is het weer weg. Voor een paar weken terug had ik het nog.

Gedy

Esje
Berichten van Esje
Onderwerpen van Esje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Esje » ma 09 dec 2013 16:52

Hallo

Ik herken vooral die droge mond... die is echt zo erg soms!

Esje

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » wo 18 dec 2013 23:44

Hallo

Ik herken het ook hoor, soms wekenlang tintelen en brandende tong en mond. Wordt er altijd heel nerveus van, alles laten onderzoeken en niets kunnen vinden. Zal dus toch wel de overgang zijn,

groet van Willemien

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66

Bericht door Gijsje66 » ma 13 jan 2014 21:56

Hallo,

Ik blijf met keel-/mondklachten zitten. Volgens mij zit er ook een virusje te broeden, want mijn rechter amandel is vergroot en de boog naast mijn huig rood. Maar goed, ik zit momenteel tig keer per dag met een spiegeltje in mijn keelstem kijken en dat kan ik beter niet doen. Ik zie momenteel alleen maar dingen die er volgens mij nooit zaten of er nooit zo uitzagen. En daar maak ik me weer zorgen om (en ik ben vrijdag nog bij de huisarts geweest). Maar aan jullie de vraag of jullie gehemelte en dan vooral het zachte deel, ook wat gelig/oranje-achting van kleur is? En zijn er ook mensen waar de huid vanaf de boog bij de huig richting je tong wit(tig) ziet? De tandarts zei laatst dat dat gewoon bij mij de kleur van mijn huid is, maar ik maak mezelf alleen maar gek, knettergek.
Wie zet me weer even met beide benen op de grond?

Groeten, Marianne

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Maya » di 14 jan 2014 13:33

Marianne,

Wat is het toch waardeloos die klachten he ? Die kleur heb ik niet maar ik weet dat het kan veranderen door hetgeen wat je hebt gegeten en sommige voedingsmiddelen geven die kleur af en gaan in de loop van de tijd weer weg. Mijn keelamandelen zijn altijd rood en opgezet en aan de achterkant van mijn keel is het ook altijd rood. Dit wijt ik aan het feit dat ik nog steeds rook en mijn diabetes.

Mijn keel doet ook raar....om gek van te worden en daarom zo begrijpelijk dat je je zo voelt. Mijn keel brandt alsof er maagzuur zit en daardoor begin ik ook te schrapen en het duurt een tijd voordat het weer weg is. De ene keer heb ik gegeten en dan begint het te branden en de andere keer is er niets aan de hand. Ik ben zo gefocust of mijn eten wel zakt dat het net lijkt of dat dus niet zo is...... Ik heb dit ook vorig jaar gehad voordat ik het maagonderzoek had en op een gegeven moment kon ik nauwelijks nog eten en zelfs vloeibaar kostte mij moeite. Ik was kilo's afgevallen en raakte steeds meer in de stress. Ik kreeg het maagonderzoek en er bleek helemaal niets aan de hand te zijn. In het begin van het onderzoek toen de arts probeerde de slang erin te krijgen heb ik zoveel kracht gezet en heb de slang met mijn keel uitgeperst. Zoveel kracht staat er op je keel en dat gaat zo onbewust.

Maya

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht