Last van m'n ogen

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Last van m'n ogen

Bericht door Friesje » zo 03 jul 2011 18:18

Hoi,

De laatste weken heb ik erge last van m'n ogen; ze zijn erg snel geïrriteerd door van alles en nog wat en voelen soms zwaar en vermoeid aan.

Zal ongetwijfeld komen door droger wordende slijmvliezen, want ja ook m'n mond is weer regelmatig droog.

Maar waar ik nu echt last van heb is dat als ik lees ik steeds een soort lichte 'vlekken' zie die bewegen. Ik heb sowieso wel vaak last van die kleine bewegende zwarte 'draadjes' (mouches volantes of zo, toch?) maar dit is anders.
Deze vlek is groter en beweegt trager, waardoor het echt zicht belemmerend werkt.... En laat lezen nu net een enorme hobby van me zijn ...

Ik heb al sinds m'n 18e een bril (voor veraf) en sinds afgelopen december een bril met 'leesstukjes'. Ligt het dus ook niet aan, denk ik :shock:

Het voelt ook erg vermoeid aan in m'n hoofd.

Is dit een herkenbare klacht??

groetjes,
Friesje

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Last van m'n ogen

Bericht door Jamilla » ma 04 jul 2011 17:30

Hoi Friesje,

Dat zware vermoeide aan je ogen herken ik heel goed. Ik ga ook wat moeilijk kijken en krijg een frons.

De vlekken herken ik nog niet zo. Het kan ook zijn dat ik het me niet bewust ben. Ik zal er eens op letten als ik last heb van mijn ogen of ik dan ook vlekken zie. Ik denk het niet in die mate die jij hebt anders had ik ze waarschijnlijk wel gezien.

De droge ogen herken ik weer wel. Waarschijnlijk ben jij ook wat lichtgevoeliger?

Groetjes, Jamilla.

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sylvia12 » di 05 jul 2011 18:46

Hallo lotgenoten

Ik zie geen vlekken, maar heb de laatste tijd wel dat ik heel wazig zie, moeite om het beeld scherp te krijgen, dat duurt een paar uur en is dan weer weg.
Herkent iemand dit?

Sylvia

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » vr 08 jul 2011 08:54

Hoi,

Nog steeds last van m'n ogen en daarnaast een vreselijk droge mond.
M'n ogen zijn idd gevoeliger voor licht de laatste tijd, maar ze zijn gevoeliger voor alles tegenwoordig :x .

Heb een afspraak gemaakt bij de oogarts maar daar kan ik pas begin augustus terecht.
Ik zie eigenlijk constant grote bewegende vlekken, die soms ook even blijven 'hangen'. Geen gezichtsuitval of flikkeringen.
Maar ik heb de ergste scenario's in m'n hoofd en wordt daar weer bijna panisch van.
Moet er echt om denken dat ik daar niet aan toe ga geven.

Ergens diep van binnen weet ik bijna zeker dat het toch van die 'mouches volantes' zijn en dat ik daar momenteel 'gewoon' meer last van heb. Ben ook moe in m'n hoofd en lijf en veel last van stress. Maar dan nog....
Gaat vast ook wel weer over.

Friesje

Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Vonne » vr 08 jul 2011 12:17

Friesje schreef:
zo 03 jul 2011 18:18
Ik heb sowieso wel vaak last van die kleine bewegende zwarte 'draadjes' (mouches volantes of zo, toch?) maar dit is anders.
Hallo Friesje,

Ik zie je in je berichtje over je ogen een stukje over "die kleine bewegende zwarte draadjes" en dat is precies waar ik sinds een aantal weken last van heb! Maar ik kon het niet goed omschrijven! Dank daarvoor! Is dit ook een overgangsklacht? Verder heb ik deze weken heel veel last van tranende ogen en wazig kijken. Het is wat die overgang! :D Maar, aan de andere kant zijn mijn spieren en gewrichten gelukkig weer soepel, is de pijn in mijn linkerborst weer weg, dus mag niet klagen!

Groetjes, Vonne.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » vr 08 jul 2011 13:07

Hoi Vonne,

Ja t'is wat :D . En altijd wel ergens last van. Is het ene over dient het volgende zich alweer aan.
Heb ook een tijd last gehad van mijn (rechter)borst. Zelfs een mammografie gehad. Alles was gelukkig ok en ja hoor, na de uitslag verdween die klacht...

Heb jij met lezen ook last van die draadjes/vlekjes voor je ogen? En voel je je ook vermoeider (in je hoofd) dan anders?
Ben benieuwd,

groetjes,
Friesje

Vonne
Berichten van Vonne
Onderwerpen van Vonne
Menopauzejaar:

Bericht door Vonne » vr 08 jul 2011 21:49

Hoi Friesje,

Ik heb er het meest last van als ik naar mijn computerscherm kijk. En dat doe ik nogal veel! :D Maar ook met lezen wel. En inderdaad, af en toe overvalt me die moeheid gewoon! Het ene moment niets aan de hand en het volgende moment knieën als pudding en ik wil het liefst slapen. Soms geef ik eraan toe, soms lees ik hier dan een poosje en dat geeft veel steun vind ik!
Sterkte ermee!

groetjes, Vonne.

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 09 jul 2011 11:28

Hoi,

Ja, gelukkig geeft dit forum veel steun en herkenning!

Maar toch blijven die verrekte twijfels vennijnig de kop op steken :evil:

Voel me echt enorm wazig in m'n hoofd. Ben bijna 'bang' om te kijken omdat scherpstellen moeite kost. Terwijl ik niet minder zie. Beetje alsof ik onderwater kijk of zo. Geen zwarte maar wazige schimmen voor m'n ogen.
Heb echt het idee dat het uit m'n vermoeide hoofd komt en niet zozeer aan m'n ogen ligt. Al zijn die wel erg droog.

Ik slaap wel goed maar wordt toch al weken wakker met dit gevoel, wat vervolgens de hele dag blijft hangen. Erger als ik er op let. Toch stress??

wazige groetjes,
Friesje

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 26 jul 2011 16:53

Hoi,

Nog steeds last van die irritante vlekken :evil: ....
Alsof er constant een soort van licht bewolking voor m'n ogen schuift. Ik zie op zich alles wel scherp maar zie toch een soort van wolken...

Weer lekker duidelijk uitgelegd maar weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven. Herkent iemand dit en is dit dan ook weer iets wat maanden kan aanhouden??

groetjes van een wazig Friesje

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » di 26 jul 2011 17:49

Hallo

Nou, dat is ook toevallig! Ik zei het toevallig vandaag tegen een collega, het lijkt wel of ik niet meer naar verlichte schermen kan kijken. Televisie, computer enz. Heel maf! Maak ook steeds mijn leesbril schoon, maar die is helemaal niet vies!
Ik heb het vaker gehad en het is ook ineens weer over, maar blijkbaar komt het steeds weer terug.

Groetjes,
Desi

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » wo 27 jul 2011 00:47

Hallo dames

Ik heb dat ook! Het niet scherp kunnen krijgen van je ogen. Het maakt niet uit of het dichtbij of ver is.

Gippy

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » vr 12 aug 2011 15:54

Hoi,,

Kleine update van mijn kant: ben vorige week naar de oogarts geweest en met mijn ogen is gelukkig niks aan de hand (beetje droog) en mijn bril is ook nog goed voor mijn ogen. Hij zag wel van die 'zwevers' (glasvocht-vertroebelingen) maar dat had verder geen betekenis.
Fijn dat alles oke is, ik had natuurlijk alweer visioenen van netvlies-loslatingen.
Ik heb nog wel steeds mega-last van die vlekken / zwevers.

Zeker met lenzen vallen die dingen gewoon niet te negeren. Ik zie vooral telkens zo'n wazige vlek die steeds voorbij drijft :evil: .
Wordt er erg kriegelig van zo langzamerhand.

Zal ooit ook wel weer overgaan, hoop ik....

Friesje

Guppie
Berichten van Guppie
Onderwerpen van Guppie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Guppie » za 20 aug 2011 10:34

hallo lady's,

Ik heb zelf ook blijkbaar droge ogen, want ze tranen, vooral links. Make-up van de ogen loopt door, dan bereikt het de mascara en zo blijf ik een hele dag deppen, maar zijn ogen of is een oog zwaar geïrriteerd.

Fijn in ieder geval om hier lotgenoten te vinden.

Guppie

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » do 10 okt 2013 10:36

Hoi,

Ik heb de laatste tijd geregeld last van een stekende pijn in mijn rechteroog.

Het begon drie weken geleden ineens: felle steken, alsof er met een naald in wordt geprikt. Dit duurde een tijdje maar daarna bleef ik wel wat last van dat oog houden, het traande ook wat.
De volgende dag langs de huisarts gegaan die me direct doorverwees naar de oogarts (erg fijn, zo'n snelle reactie!) Daar bleek gelukkig alles in orde. Ik vroeg of het van droge ogen kon komen, dat kon, maar mijn oog was niet eens zo droog... Wel een gel en druppels meegekregen.
Maar nu, een paar weken later heb ik dus nog geregeld last van die vervelende steken.

herkenbaar??

Friesje

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » za 12 okt 2013 10:49

Hallo

Ja ik heb ook steken in mijn oog, nooit in verband gebracht met de overgang:-)
Ook jeukende ogen, maar die steken zijn best eng.
Ik heb ze ook vaak op mijn hoofd, dezelfde, soms bij mijn oor, soms over de achterkant van mijn hoofd.
Het zit oppervlakkig, maar je schrikt er van, zit soms op mijn werk ineens au te roepen :lol:

Groetjes Petry

Ria2
Berichten van Ria2
Onderwerpen van Ria2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Ria2 » vr 25 okt 2013 22:01

Hoi Friesje,

Ja, ik herken ze zeer zeker en ze zijn erg pijnlijk! Soms heb ik ook dat er daarna een rode plek komt in mijn oog, alsof er een ader gesprongen is. Die pijn voel je best wel even.
Ik heb dat niet direct met de overgang geassocieerd, omdat ik het al best lang heb en af en toe, niet zoals bij jou, maar ja, dat zegt niet alles denk ik. De ene heeft een bepaalde klacht nou eenmaal erger dan de ander.

Waar ik ook last van had en mee naar de huisarts ben geweest, is het gevoel of ik een zandkorrel in mijn ogen had, ook heel vervelend. De huisarts (her)kende het niet, ben toen zelf maar gaan druppelen en kwam toen via deze site erachter dat dat ook een overgangsklacht kan zijn. Tenminste meer vrouwen hadden het.

Ik weet niet of het druppelen bij jou hielp, voor dat zandkorrelverhaal hielp het bij mij wel wat zo leek het, maar het was sowieso wel lekker voor de ogen.

In ieder geval sterkte ermee en hopelijk gaat het gauw over!

Groetjes van Ria

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » vr 25 okt 2013 22:41

Hallo dames

Ik kreeg dit op mijn vijftigste en het werd steeds erger. Uiteindelijk bij de neuroloog geweest en die zei clusterhoofdpijn. Met medicijnen is het na een paar jaar later overgegaan maar nu op mijn 65e krijg ik het soms weer terug.

Heb nog allerlei vervelende klachten en die zijn volgens mij echt van de overgang. Ik heb ook regelmatig steken in mijn hoofd en deze week zelfs lichtflitsen in mijn oog en kreeg toen behoorlijke hoofdpijn. Hoop dat ik er nu eens doorheen ben.

Palma

Hilda61
Berichten van Hilda61
Onderwerpen van Hilda61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Hilda61 » vr 04 dec 2015 23:24

Hallo Friesje,

Hoe is het nu met jouw ogen?
Ik herken dat van een licht vlekje dat door het beeld zwerft. Ik heb het vooral met mijn rechteroog en vooral met lezen op computer en tv. Het is soms net alsof er stukjes van letters en cijfers wegvallen of lijnen die een beetje vervormen erdoor. Ook lijkt het soms net, als er niet genoeg licht is, alsof iemand die een stukje van me af zit of loopt, 1 oog dicht heeft. Heel raar maar vooral heel vervelend en ik krijg het er Spaans benauwd van.

De huisarts en opticien kunnen niets in mijn ogen zien. Een nieuwe bril was ook niet de oplossing, want de vervormingen blijven. Het is er bijna altijd, maar er zijn wel momenten dat het erger is. Ik heb -7. Dichtbij lezen, zonder bril gaat goed en dan heb ik er, vreemd genoeg, geen last van.
In januari heb ik een afspraak bij de oogarts. Ik vraag me af of dit weer een nieuwe overgangsklacht is. Ik denk wel eens... de overgang vreet me langzaam op.

Groetjes,
Hilda

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 08 dec 2015 19:18

Hoi Hilda,

Van mijn ogen heb ik de laatste tijden gelukkig een stuk minder last. Ik heb er wel lange tijd last van gehad hoor, maanden achterelkaar.
Als ik er op let zie ik nog wel geregeld van die ' draadjes' voorbij zweven, maar daar probeer ik me niet meer aan te storen...
Die lichte vlekken, die echt mijn zicht met lezen verminderden, zijn gelukkig sterk verminderd; alleen soms als ik erg moe ben. En dan met name als ik naar een licht (computer)scherm kijk.
Ik heb niet het idee dat er stukjes wegvallen, het is echt een bewegende vlek die er voor hangt bij mij dan.
Opticien zag destijds bij mij ook niks raars trouwens.

De overgang kan idd voor rare dingen zorgen; ik herken mijn lijf amper meer... :o

groetjes,
Friesje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht