Pijnlijke ietwat rode ogen

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Hannah
Berichten van Hannah
Onderwerpen van Hannah
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Pijnlijke ietwat rode ogen

Bericht door Hannah »

Beste mensen,

Sinds ong. 1,5 week heb ik last van pijnlijke ogen. De pijn is niet heftig en niet stekend. Het lijkt alsof de pijn a.h.w. achter en rondom mijn ogen zit, binnen mijn oogkassen.
Ook heb ik last van ietwat rode ogen. Niet erg rood, maar meer zoals ogen na huilen of tranen of zwemmen eruit kunnen zien.
Ik heb niet het gevoel dat ik droge ogen heb, soms eerder dat er wat teveel vocht "in blijft drijven".
Soms heb ik er een wat zwaar hoofd bij, iets richting hoofdpijn, boven mijn wenkbrauwen.

Ook heb ik sinds een maand nieuwe glazen in mn bril. Eerst dacht ik dat die glazen de oorzaak misschien zouden kunnen zijn, maar eigenlijk zie ik wel goed met de bril. En de klachten waren er ah. begin niet.

Mijn vraag aan jullie is dus nu, of jullie bovenstaande klachten herkennen?

Groetjes,
Hannah
Frannie70
Berichten van Frannie70
Onderwerpen van Frannie70
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Pijnlijke ietwat rode ogen

Bericht door Frannie70 »

Hi Hannah,

Ik kamp al bijna een jaar met pijn in mijn oogbollen/oogkassen/oogspieren??/rondom mijn ogen. Ik had ook veel last van migraine, dus ik dacht dat het daar mee te maken had. Na een traject bij de huisarts, neuroloog (MRI en CT scan) en oogarts (om aandoeningen aan het oog uit te sluiten), werd er eigenlijk gezegd dat ik beter dagelijks medicijnen kon gaan slikken om migraine te voorkomen. Ik vond dat niet OK, omdat je dan dus alleen maar met symptoombestrijding bezig bent. Ik ben zelf op zoek gegaan en heb een behandeling ondergaan om de oorzaak van mijn migraine aan te pakken (mocht iemand geïnteresseerd zijn: zoek eens op de Watson Headache approach) en ik heb dus nu al 4 maanden geen migraine meer......maar...de pijn in mijn ogen komt steeds weer terug. Ik word 's nacht wakker van pijn in/achter mijn oogbollen en overdag trekt het gelukkig vaak weg, maar lang niet altijd. Vaak wordt het een flinke hoofdpijn rond m'n ogen.

Ik zit voor mijn werk 4 dagen per week voor een scherm en vooral nu met het thuiswerken is dat geen feest voor mijn ogen. Ik dacht dus ook dat het aan mijn werk voor het scherm lag, maar ik merk ook dat het soms ook bijna weg is en dan na een paar dagen of een week weer in alle hevigheid terugkomt. Ik heb het nu heel erg en ik merk ook dat ik veel zin heb in zoete dingen en dat ik het koud het 's nachts. Dit waren bij mij meestal PMS kenmerken, dus er is denk ik wel iets hormonaals aan de gang.

Ik heb wel eens gelezen dat schommelende oestrogeenspiegels invloed hebben op je bloedvaten, dus ik vraag me wel eens af of de pijn niet komt van de samentrekking van de bloedvaten achter mijn ogen... Ik weet het ook niet meer, ben redelijk radeloos. En ik kan wel weer naar de huisarts gaan, maar daar schiet ik meestal erg weinig mee op.
Als ik op internet zoek naar pijnlijke ogen in de overgang, dan krijg ik alleen maar artikelen over droge ogen en alhoewel mijn ogen zeker droger zijn dan voorheen, zijn mijn klachten toch echt anders.

Frannie
Hannah
Berichten van Hannah
Onderwerpen van Hannah
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 56

Re: Pijnlijke ietwat rode ogen

Bericht door Hannah »

Hoi Frannie,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben! Het was voor mij een nieuwe klacht.
Misschien kan ik je nu zelfs weer geruststellen, want ik heb inmiddels al een aantal weken geen last meer!
Ik las idd. ook over pijnlijke ogen en overgang en de oorzaak van droge ogen die het dan eigenlijk zou moeten zijn. Ook ik had niet zo zeer droge ogen.
Ik denk inmiddels dat het dus echt de hormonen zijn. Mijn bril zit inmiddels gewoon fijn!
Wel doe ik ook wat rustiger met schermwerk. Ik deed veel op mn telefoon, dat die ik nu minder of ik ga over op de PC.

Momenteel zijn het weer mn heupen die vreselijk pijnlijk zijn. Hormonen dus! Die hebben maar beperkt kracht; je hebt nooit alle klachten tegelijk, het wisselt elkaar af.
Momenteel gebruik ik magnesium omdat ik ook last van "mieren die over mn benen liepen", had. Het helpt een beetje. Ik denk dat ik nog eens overschakel naar de combi-tablet van magnesium/calcium. Daar lees ik ook veel positiefs over.

Nou, jij het allerbeste ermee! We zijn niet bepaald de enigen :-) dat helpt!!

Groetjes Hannah
Plaats reactie