Moeite met zien / help mijn ogen

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Hilda61
Berichten van Hilda61
Onderwerpen van Hilda61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Moeite met zien / help mijn ogen

Bericht door Hilda61 » zo 04 okt 2015 20:58

Beste lotgenoten,

Ik heb door de overgang al van alles gehad, maar nu zijn blijkbaar mijn ogen aan de beurt. Ik zie slecht de laatste tijd, vooral achter de pc. Op mijn werk moet ik regelmatig stoppen, want ik kan de cijfers en letters op het scherm niet meer goed lezen. Ook vallen er stukjes letters soms weg, een 8 wordt bv een 3 heel eng. Na een poosje gaat het dan wel weer, maar wat dit nu weer is... Het lijkt wel alsof ik in scherp licht heb gekeken, of alsof iemand een foto met scherpe flits van je heeft gemaakt en dat die flits blijft hangen, waardoor je de letters niet goed meer kunt lezen. Alsof je in het licht hebt gekeken dat op het water schittert. Ik vind het erg vervelend en ook naar. Ook zie ik soms wazig en kan bv het gezicht van iemand die in de verte aankomt niet goed zien, alsof er een waas overheen zit. De opticien heeft mijn ogen gemeten, maar kan niets geks ontdekken. We hebben samen zitten bedenken wat het kan zijn en we kwamen op heftig schommelende hormonen uit, die volgens hem ook dit soort klachten kunnen geven. Hij raadt mij aan om over een half jaar weer eens te laten meten. Ook mijn overgangsconsulente geeft aan dat deze klachten veel voorkomen bij vrouwen in de overgang, maar ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Daarnaast heb ik ook heel veel last van droge, branderige ogen.

Ik weet dat mijn hormonen momenteel schommelen als een gek en de overgang schiet maar niet op. Ik ben nu 54, al bezig met de overgang vanaf mijn 42e, en nog steeds om de 2 a 3 maanden ongesteld, en hoe... soms duurt het langer dan een maand voordat het weer over is. Ook voel ik heel veel stress in mijn lichaam, met name bij het wakker worden. Uitslapen is een onmogelijkheid. En steen- steenkoude onderbenen.

Herkent iemand bovenstaand? Kan het door de overgang komen?
Hebben jullie tips? Bv, hoe kun je doorwerken als je de letters niet meer kan lezen van je scherm en je veel computerwerk doet?
Soms ben ik wel eens bang dat ik blind word...

Dank voor het lezen,
Hilda

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 56

Re: Moeite met zien / help mijn ogen

Bericht door Desi » zo 04 okt 2015 21:04

Hallo Hilda,

Ik heb dit ook. Soms weken aan een stuk, dan weer een hele tijd geen last van.
Ik heb het vooral met schermen, is dit voor jou herkenbaar? Computer, tv, telefoon enz. En ook vooral last ervan bij kunstlicht, dus inderdaad op kantoor achter de computer (tl licht) en thuis 's avonds bij de tv. Maar soms ook wel eens buiten als ik in de verte kijk, terwijl ik heel goede ogen heb verder. Wel een leesbril nodig, maar dat is het ook. Wel heb ik een speciale computerbril, omdat een leesbril hiervoor niet toereikend was. Maar ondanks de bril heb ik er toch last van tijdens zo'n periode.
Ook de droge en brandende ogen heb ik af en toe, maar ook niet altijd.

Ik heb het al een behoorlijke tijd en in het begin maakte ik me er erge zorgen over. Nu niet meer zo, ook omdat het soms ook tijden weg is.

Ik ben wel al bijna 6 jaar van mijn menstruaties af, dus ik zit wel in de postmenopauze, maar ben al vanaf mijn 43e met de hormoonschommelingen bezig.

Veel sterkte en groetjes,
Desi

Hilda61
Berichten van Hilda61
Onderwerpen van Hilda61
Menopauzejaar:

Bericht door Hilda61 » zo 04 okt 2015 21:16

Dan zitten we in hetzelfde schuitje, Desi,

Alleen blijft die menstruatie bij mij maar doorgaan.
Ik heb het ook voornamelijk als ik op een scherm kijk, maar vanavond ging ik pianospelen en merkte dat ik ook de noten niet goed kon lezen. Ook buiten bv straatnaambordjes, daar vallen dan delen van de letters weg tot ik dichterbij kom dan zie ik het weer beter.

IK hoop dat het weer weg gaat, maar of dat over een half jaar is, zoals de opticien zei, dat betwijfel ik, omdat de overgang zo langzaam gaat. En iedere keer krijg je er weer nieuwe klachten bij... :-(

Ook jij veel sterkte en bedankt voor je antwoord.

Groetjes,
Hilda

Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Onderwerpen van Pimpelmees
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Pimpelmees » wo 14 okt 2015 17:23

Hallo dames,

Ik heb ook van die 'rare' ogen.
Soms alsof ik in een flits hebt gekeken, inderdaad.
Soms ook gekleurde vlekjes.
Een enkele keer oogmigraine, waarbij je een soort gekarteld flitsen in je oog ziet die langzaam naar de zijkant wegtrekt. Heel griezelig als je niet weet wat dat is, want je ziet dan in het centrum van je blikveld een tijdje niets. Gaat binnen 20 tot 30 minuten over.

Met lezen soms ook 'rare' dingen, waardoor ik dan denk: ik ga maar even wat anders doen, want ik zie het niet zo goed.
Omdat deze klachten komen en gaan, probeer ik me er maar niet meer al te druk over te maken.
Maar soms lukt dat niet hoor!
Dan ben ik ook gewoon bang.

Pimpelmees

Hilda61
Berichten van Hilda61
Onderwerpen van Hilda61
Menopauzejaar:

Bericht door Hilda61 » wo 14 okt 2015 18:36

Hallo Pimpelmees,

Dank voor jouw reactie. Wat waardeloos, zeg. Oogmigraine ken ik ook, precies zoals jij beschrijft, maar daar heb ik soms maar 1x per jaar of zo last van. Maar dat lezen... wat een gedoe, zeg, ik kon vandaag aan het einde van de dag niets meer lezen op mijn werk, alles liep door elkaar heen en het is lastig om dat verborgen te houden als je voortdurend van het scherm moet lezen.
Ik werd er helemaal eng van en ook doodmoe. Regelmatig zien de woorden er anders uit dan hoe ze er staan en dan denk ik steeds... zou ik een hersenbloeding krijgen of zo? Zo eng, soms lijkt het alsof er stukjes van letters/woorden weggevallen zijn en als ik dan knipper of een bril over mijn bril zet, dan kan ik het weer zien om even later weer weg te vallen... ben er echt bang van geworden.

Ik heb wel gelezen dat oestrogeentekort ook dit soort klachten aan je ogen kan veroorzaken en ik zit er middenin, maar toch.
Verder erg koude benen, zo koud dat ze af en toe pijn doen. Niet warm te krijgen. Ik denk wel eens dat ik uit elkaar aan het vallen ben en dat mijn leven hier zo'n beetje gaat eindigen... Tegen mijn man heb ik al gezegd wat ik aan wil als ik er niet meer ben, pfff.

Herken je dat?

Hartelijke groetjes,
Hilda

Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Onderwerpen van Pimpelmees
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Pimpelmees » do 15 okt 2015 10:26

Hallo

Dat gevoel van uit elkaar vallen...ja, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt hoor!
Iedere keer is er weer wat en sommige dingen kunnen mij erg bang maken.
Koude benen heb ik niet, wel ineens veel spataderen. Ga ik ook denken: straks heb ik iets aan mijn bloedvaten of zo....
Allemaal van die dingen waar ik vroeger niet zo bij stilstond, maar als er tegenwoordig iets is, heb ik gelijk het idee dat het fataal is of op zijn minst heel erg!
Die oogklachten zijn heel vervelend inderdaad...ik zie soms een stukje wazig...of van die draadjes (maar dat is 'normaal' weet ik inmiddels). Flitsen, kleuren en soms lijken letters ineens scheef te staan of de ene letter dikker dan de andere. Of er lijkt een stukje weg te vallen inderdaad. Het komt en het gaat.
Maar dan schrik ik ook hoor! Dat dit soort klachten ook hormonaal kon zijn, wist ik niet.
Stelt me dan wel weer een beetje gerust.

Ik herken je gevoel van: straks is het iets met mijn hersens. Of: stel dat ik blind word!
Eerlijk gezegd denk ik dat dat soort gedachten niet heel reëel zijn, maar soms kan de paniek wel eens overvallen en dan denk ik ook de vreselijkste dingen.

Pimpelmees

Kaatje56
Berichten van Kaatje56
Onderwerpen van Kaatje56
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 57

Bericht door Kaatje56 » do 18 okt 2018 12:24

Hoi Hilda,

Ik ben pas op dit forum en voel me iets meer opgelucht nadat ik lees dat velen vrouwen met hetzelfde tobben als ik. Jou berichtje komt het meest overeen met wat ik ervaar, wat de ogen betreft. Nu is het bericht van jou uit 2015, inmiddels een paar jaar geleden.... mag ik vragen hoe het nu met je gaat en in het bijzonder met je ogen? Ik zit nu in jaar of 3 in de postmenopauze, heb last van oorsuizen, raar zien, jeuk over het lichaam en droge ogen en huid enz... Wat niet eigenlijk zou je zeggen! 10 sept oogarts geweest en metingen waren goed, wel een paar puntjes staar ontdekt. Toch de hormonen??
Misschien ben je al niet meer actief op dit forum, maar ik dacht ik probeer het! Ik hoop dat voor jou alles achter de rug is en is goedgekomen.

Groetjes
Kaatje

Tracer
Berichten van Tracer
Onderwerpen van Tracer
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Tracer » di 26 feb 2019 11:52

Hallo Kaatje

Ook ik heb regelmatig dat mijn ogen slecht of wazig zijn.
Voornamelijk mijn linker oog en gisteren toevallig allebei en er zijn momenten dat ik weer kan zien als een havik. Ook ik denk regelmatig dat het ernstig is en dan ineens zie ik weer een paar dagen heel goed, het is allemaal erg random. Ook oorsuizen dan wel dan niet, maar wanneer je hier regelmatig zoekt wordt je van de levenslessen van anderen weer wijzer en blijkbaar gaat het ooit over :D tot die tijd sterkte met alles!

Groetjes Tracer.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht