Droge mond

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Gras
Berichten van Gras
Onderwerpen van Gras
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Droge mond

Bericht door Gras » vr 11 jan 2013 13:35

Hallo dames,

Nou, nou lees het allemaal weer alle klachten die er op staan heb ik wel gehad zo is de ene klacht weg, komt er weer een ander voor terug.
Droge mond is bij mij begonnen begin 2012 en had het af en toe 1 of 2 weken nu heb ik het al meer dan een maand en echt kurkdroog.

Ben nu 55 af en toe slaat er een menstruatie over maar dan weet ik dat het stilte voor de storm is want de keer daarop is het hommels en ben ik het verschrikkelijk hevig.
Ja helaas ik moet er mee leren leven wat zeker niet prettig is vooral de jaren dat ik net wat ouder begin te worden, en dan juist nog lekker wil genieten van zoveel dingen. Maar als ik dit allemaal heb heb ik daar niet veel energie voor en trek ik het gewoon even niet.
Toch probeer ik op allerlei manieren er een beetje redelijk doorheen te komen

Groetjes,
Dana

Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Droge mond

Bericht door Corrinne » za 09 mar 2013 11:39

Hallo

Ik had ook last van een droge mond en een soort van dikke tong waardoor gewoon een normaal gesprek voeren bijna niet lukte (voelde heel vermoeiend). Met veel water drinken ging het niet weg. Bleek dat een mijn speekselklieren onder de tong verstopt zat, maar voordat ik daar achter was, was het vier weken later.

De zeurderige pijn die ik voelde kon ik niet plaatsen of goed omschrijven. Het voelde soms alsof mijn hele tong/nek/keel verkrampt was. Tot ik een klein hard plekje voelde en daar op heb gedrukt: ineens voelde ik alsof het 'versprong'en daarna is het hele rare, lastig te omschrijven pijnlijke gevoel in mijn keel weg. Van de een op de andere dag: helemaal geen last meer!

Vier weken lang zo een gekke pijn maakt dat je leven echt wat minder leuk is. Gekke is dat de arts zei dat het waarschijnlijk stress was. Tot ik aan de overgang begon heeft nog nooit iemand me daar van beticht en ineens lijkt alles waar ik last van heb stressgerelateerd te zijn? Ik geloof daar niets van, we veranderen en vinden dat raar en eng soms. Als je dat uit, krijgt je wel erg makkelijk het label van stresskip toebedeeld.

Robine

Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Didi » vr 19 apr 2013 23:47

Hallo

Ook ik wordt 's morgens wakker met een tong als schuurpapier. Ik heb ook een droge neus en droge ogen. Als ik buiten loop stromen de tranen uit mijn ogen.
Heel vervelend omdat het dan net lijkt of ik iets verschrikkelijks hebt meegemaakt. Ook vaginaal zijn mijn slijmvliezen droog en snel stuk.
Wat haat ik die overgang. Echt ;(

Didi

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » vr 06 jun 2014 14:16

Hoi,

Nadat het bij mij een hele tijd is weggebleven heb ik sinds een aantal weken weer enorm last van een droge mond. Alleen heb ik er dit keer ook keelpijn bij..

En steeds het gevoel alsof ik mijn keel moet schrapen, waarna er soms ook dik slijm naar boven komt.
Alsof ik verkouden wordt maar het niet doorzet (dit gevoel heb ik trouwens al maanden)
De keelpijn wordt erger als ik veel praat, maar verergert ook in verloop van de dag.
Ook begin ik dan 'verkouden' te praten (alhoewel ik de enige ben die dat zo ervaart, mijn man hoort niks raars, zegt hij...)

Maar droge mond in combinatie met keelpijn en het gevoel van dikkere klieren onder de kin is dat herkenbaar?
Volgens mijn tandarts zitten net onder kin en dan aan weerszijden geen (speeksel)klieren maar zijn die 'bobbeltjes' die je daar kunt voelen een onderdeel van je tongbeen...? Hoe dan ook, die voelen bij mij harder dan anders :shock:
Hij heeft ook in mijn mond gevoeld naar de speekselklieren in de onderkaak en dat voelde wel ietsje verhard maar daar hoefde ik me geen zorgen over te maken, nog even aanzien.
Die 'bobbels' aan de buitenkant (tongbeen dus) kon door hogere spierspanning in de nek worden verklaard.
Ja, daar heb ik idd last van!

Maar goed, droge mond en keelpijn?? :S en dan weken achterelkaar?

groetjes,
Friesje

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Sandra42 » ma 23 jun 2014 20:29

Hallo Friesje

Wat jij nu beschrijft heb ik al maanden last van.
Zo is het aanwezig en zo is het weer weg.
Ik ben hier al zo vaak voor naar de huisarts geweest.
Maar volgens haar is er niets aan de hand.

En tijdens de overgang worden je slijmvliezen dunner, en dan is er veel meer kans dat je meer ontstekingen kan krijgen, dus ook keelontsteking en ontstekingen aan de luchtpijp, amandelen.

Je krijgt ook last van een droge mond.
Ja het is allemaal niet zo leuk.

Groetjes Sandra

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 24 jun 2014 17:25

Hai Sandra,

Ook hier nog steeds een droge mond, alhoewel ik er wel iets minder last van heb dan een tijdje terug. En dan bedoel ik vooral dat een andere klacht bij mij weer op de voorgrond is getreden.
Sinds een paar dagen ben ik me weer eens constant bewust van mijn hartslag. Het slaat niet veel vaker over dan normaal, bloeddruk is keurig en ook de hartslag zelf is goed maar toch voel ik elke slag. Raar he??!!

Maar goed, de droge mond is er nog wel degelijk en ook soms de pijnlijke keel, zal toch idd wel door de drogere slijmvliezen komen.
Die dikkere klieren onder mijn kin, daar heb ik mn last van als ik me erg gespannen (nog meer dan normaal tegenwoordig :roll: )voel, dan worden ze harder en voelen ze groter, ook al zo raar...

Mijn ogen daar heb ik op zich momenteel niet veel last van maar mijn traanvocht is blijkbaar wel wateriger dan normaal want ze tranen heel snel. Gisteren zette ik een tafeltje in de beits (watergedragen en het was ook nog eens buiten!) en de tranen stroomden over mijn wangen. Het beitsen zelf duurde iets van 5 minuten en ik heb zeker een half uur last gehad van hevig prikkende ogen. Sowieso veel sneller last van tranende ogen bij het ruiken van bloemen/parfum enz.
Maar ik heb momenteel dus niet dat constant zand-in-de-ogen-droge-gevoel.
Toch wat ;) ...

groetjes,
Friesje

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Josephine » zo 29 jun 2014 11:59

Hoi dames,

Ook ik heb nu regelmatig last van een zeer droge mond met name als ik in bed lig. Overdag niet omdat ik dan veel drink maar na de nacht word ik vroeg wakker en moet ik steeds drinken i.v.m droge mond.
ook regelmatig last dat ik mijn keel moet schrapen alsof er wat zit. Er zit bij mij idd ook gewoon taai dik slijm wat er soms dan uitkomt. Vies praatje maar het is dan net kauwgom, taai dik plakkerig maar wel helder. Ik heb dit steeds richting ovulatie/menstruatie.

Groetjes Josephine

Astrid67
Berichten van Astrid67
Onderwerpen van Astrid67
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Astrid67 » zo 03 aug 2014 22:33

Hallo dames,

Na jullie berichten gelezen te hebben...zal ik dan ook in de overgang zijn?? Ik word gek van mijn droge mond en het verziekt momenteel mijn vakantie omdat ik maar denk dat het psychisch zal zijn en ik niet weet wat het probleem dan zal zijn. 's Nachts heb ik er geen last van en 's morgens gaat het ook wel maar in de loop van de dag begint het. Ik heb het gevoel dat ik de hele dag afleiding moet zoeken terwijl ik een paar uurtjes van de dag mijn tijd lezend door wil brengen en even niets wil doen.

Eind vorig jaar heb ik 3 maanden last gehad van mijn keel, wat mijn hele dag beheerste en daarvan wist ik dat het met de slechte gezondheid van mijn moeder te maken moest hebben. Ik ben naar iemand toe geweest die bepaalde behandelingen doet en ik was er na 1 behandeling na een paar dagen vanaf. Mijn moeder is in december overleden maar ik heb niet het idee dat het hier mee te maken heeft. Spanning gaat de laatste tijd wel op mijn keel/droge mond zitten heb ik gemerkt maar als dan mijn probleem weer is opgelost gaat het redelijk goed.

Ik ben dol op chocolade maar heb van de week ook maar besloten dat ik dat even niet meer neem (op de hagelslag na)

Ik ga toch na mijn vakantie maar eens naar de huisarts om mij te laten testen. Wil gewoon weten of het psychisch (ben daar wel gevoelig voor) is of een overgangsverschijnsel.

Groetjes Astrid

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Bericht door Lee64 » zo 03 aug 2014 23:00

Hoi Astrid

Een psychische droge mond??
Waarschijnlijker zijn droge slijmvliezen vanwege de overgang. 47 is natuurlijk een hele normale leeftijd daarvoor.

vr gr lee

Astrid67
Berichten van Astrid67
Onderwerpen van Astrid67
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid67 » ma 04 aug 2014 08:14

Hallo Lee,

Aangezien ik het eind vorig jaar erg op mijn keel had en ook die droge mond vroeg ik mij dat de hele tijd af maar de zorg om mijn demente moeder was toen erg groot en daar is de spanning van op mijn keel geslagen want hoe kan het anders dat ik het na een behandeling in een paar dagen kwijt was.

Ik wil het nu gewoon zeker weten dus laat ik maar een bloedtest doen als ik terug ben van vakantie. Die heb ik ook in december op van alles gehad maar ik denk niet op de overgang. Het is wel prettig om te weten naar welke richting het gaat.

Groetjes Astrid

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 55

Bericht door Lee64 » ma 04 aug 2014 19:24

Hallo Astrid

Een bloedonderzoek op overgang kan negatief zijn terwijl je toch in de overgang zit:

Bloedtest overgang

vr gr lee

Astrid67
Berichten van Astrid67
Onderwerpen van Astrid67
Menopauzejaar:

Bericht door Astrid67 » ma 04 aug 2014 21:45

Hallo Lee,

O dat schiet dus ook niet op dan :(

Groetjes Astrid

Bientje
Berichten van Bientje
Onderwerpen van Bientje
Menopauzejaar:

Bericht door Bientje » vr 03 aug 2018 17:40

Hallo dames

Ik heb sinds een paar maanden een droge mond daardoor zet het in Mn mond op Mn lippen aan de binnenkant zijn opgezwollen vooral in de mondhoeken en Mn tong en binnenkant wang is ruw,
heeft er misschien hier iemand ook last van,

Bientje

Wilh
Berichten van Wilh
Onderwerpen van Wilh
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Wilh » ma 27 aug 2018 13:13

Friesje schreef:
vr 06 jun 2014 14:16
Die 'bobbels' aan de buitenkant (tongbeen dus) kon door hogere spierspanning in de nek worden verklaard.
Ja, daar heb ik idd last van!
Hey Friesje,
ik zag dat je nog steeds actief bent op dit forum.
Bovenstaande is wel iets uit 2014, maar maak mij ernstig zorgen.
Kan ik je iets vragen over die tongbeen klachten?

Groet Wil

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » wo 09 jan 2019 19:53

Hi Wil,

Sorry voor de late reactie: ik lees dit nu pas.
Ik heb destijds een paar maand last gehad van bovenstaande klachten en daarna jaren niet weer.
Nu ineens echter weer last van. Al een paar weken steeds weer mn keel moeten schrapen, luchthonger, slijm wegslikken en sinds een paar dagen weer het gevoel alsof die klieren zijn opgezet; ik zie verder niks aan mn hals maar het voelt dik en wat pijnlijk aan 1 kant.
Hetzelfde dus als een paar jaar geleden en vandaar dat ik weer even geruststelling/bevestiging zoek hier.

Wat voor klachten heb jij? Of zijn ze inmiddels al over?

Groet, Friesje

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:

Bericht door Flippertje » do 10 jan 2019 23:41

Hallo dames

Probeer eens voor een droge mond xylimelts,
Ik vindt het te zoet maar Google er maar eens op....

Flippertje

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 12 jan 2019 11:33

Bedankt voor de tip Flippertje ☺️

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties