Slijmvlies mond

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 54

Slijmvlies mond

Bericht door Babsi » zo 04 nov 2018 10:54

Goedemorgen,

Sinds een paar weken heb ik last van een rood slijmvlies aan de binnenkant van mijn onderlip.
Het slijmvlies is links en rechts rood en het voelt niet stevig. Ik merk ook dat het kwetsbaar is.
Het doet niet zeer maar het voelt raar aan, week en bobbelig. Eerst zat het alleen links en donderdag was het bijna weg.
Vrijdag was het in eens 'n stuk erger geworden en zat het links en rechts.
Ben al gaan poetsen met Elmex mentholvrij omdat de menthol irriteerde. Pittig eten is ook niet fijn.

Ook doet mijn tong mee. De punt is wel gevoelig alsof ik het verbrand heb door te heet eten of drinken. De punt is ook iets rood.
De zijkanten van de tong zijn ook gevoelig.

Een jaar of 10 geleden had ik deze klacht ook van het slijmvlies en ben ik via huisarts naar tandarts gegaan. Kreeg vervolgens 2 antibiotica kuren die niets deden en is het vanzelf weg gegaan. Ze hadden ook geen idee wat het zou kunnen zijn. 10 jaar geleden zat ik wel in de overgang (pre), gezien mijn klachten.
Ik wil niet alles op de overgang gooien, maar zijn er mensen die deze klacht herkennen?
Het heeft weinig zin om weer naar de huisarts/tandarts te gaan, ze weten het toch niet.

Groetjes Babsi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Re: Slijmvlies mond

Bericht door Babsi » zo 04 nov 2018 14:19

Nog even een aanvulling.
Sinds vandaag brand het eten in mijn mond, niet alles maar bepaalde voedingsstoffen.
Heb net gegeten en onder mijn tong zitten nu een aantal rode bultjes. Voel ze zitten, heel irritant.
Vraag me af waar ik op reageer.

groetjes Babsi

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » zo 04 nov 2018 22:43

Heej Babsi..

Ik herken je probleem en heb het ook regelmatig..het is goed vervelend en het voelt heel kwetsbaar binnen je mond ook ik heb dan rode bultjes en puntjes op de tong en op het wangslijmvlies.. maar al mijn slijmvliezen zijn verandert en vaginaal is het super. droog en schrijnend ...bah bah.... trouwens ik heb ook een brandende tong en rare smaak...

Succes meis,
Troelaatje

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 13 nov 2018 17:38

Hoi Troelaatje,

Fijn dat je reageert!! En sorry voor mijn late reactie.

Ik heb het nog steeds maar het beeld wisselt per dag. Zo is het weg of minder en de volgende dag is het weer terug en de plaats waar het zit wisselt ook. Nu zit het ook bij mijn tandvlees. De huid is ruwer en licht gevoelig maar zeker niet pijnlijk en het is rood. Onder mijn tong deed het overigens wel zeer maar daar is het nu weer rustig.
Ik heb verder geen problemen met andere slijmvliezen. Vaginaal heb ik juist meer afscheiding gekregen, net als vroeger.
Vervelend voor je de vaginale droogheid.
Je hebt last van een brandende tong, zie je er dan ook iets aan, roodheid of zo?
De punt van mijn tong was nl wel rood en gevoelig.
En heb je er ook wel tijden geen last van of is het meer een continue verhaal bij jou?
Ik merk wel dat ik s'nachts wel behoefte heb aan een slok water als ik wakker word. Mijn mond is niet heel droog maar toch wel wat droger dan normaal.
Ik vind het maar raar en ik weet ook niet of het nu echt bij de overgang hoort want gezien de reacties hebben er niet veel vrouwen last van.
Mondbranden kan bij de overgang horen maar dan is er niets te zien aan het slijmvlies.

Maar dank je wel voor je reactie en wens je sterkte.

groetjes Babsi

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » di 13 nov 2018 20:15

Dag Babsi..

Jaa puntje van de tong rood en gevoelig ook binnenkant wang onrustig ..ik heb geen bloedend tandvlees gelukkig. BIJ mij komt dit en het gaat weer. Heb dan ook wel eens dat het eten en bv koffie anders smaakt vooral pittig eten brandt dan.
Hou de moed erin want ooit komt het allemaal weer goed!!😘

Troelaatje

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » wo 14 nov 2018 13:30

Hoi Troelaatje,

Ja, lijkt op wat ik heb. Vanmorgen uit bed weer een flink rode onderlip aan de binnenkant en het is ook een beetje kapot, blijkbaar op gebeten vannacht. En die brandende tongpunt. Idd pittig eten is niet fijn. Gister wel pittig gegeten en nu dus weer een toename van klachten.
Ben blij met jouw reactie en dat je het herkent, dank je wel.

Jij ook veel moed!!

dag Babsi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » zo 02 dec 2018 12:23

Goedemorgen dames,

Nou, mijn klachten zijn helaas nog niet verbeterd, eerder slechter geworden. Regelmatig zwelt het flink op in mijn mond en vooral onder de tong is dit vervelend. Maar nadat de zwelling opkomt, is het meestal binnen een half uur weer verdwenen. Het strakke gevoel in mijn mond blijft dan wel en het blijft ook rood. Daarbij wisselt het van links naar rechts etc.
Het zit alleen bij mijn onderkaak, lip, onder de tong, punt van de tong en de onderkant overgang kaak naar de wang. Dus niet boven.

Ik was van de week bij mijn manueel geneeskundig arts en hij denkt dat het iets te maken moet hebben met een zenuwblokkade in mijn nek en die heeft hij los gemaakt. Hij is ook huisarts geweest maar hij weet verder ook niet wat het kan zijn. In elk geval heeft de behandeling het niet verbeterd en is het nog erger geworden :S

Ik heb nu ook een constante zoute smaak in mijn mond. Het is dus niet zo dat mijn voedsel anders smaakt. Eten smaakt nog steeds hetzelfde maar daarna komt direct de zoute smaak terug in mijn mond.
Herkent iemand dit misschien?

groetjes Babsi

Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Laantje66 » zo 02 dec 2018 14:52

Hoi Babsi,

dat is toevallig. Ik heb ook een zoute smaak in mijn mond. Als ik wat zouts eet, lijkt het veel zouter. Mijn speeksel smaakt ook zout...Verder heb ik pijn aan mijn linker wang (soort zenuwpijn) en kiezen links onder en bovenin. Vooral met koud water, maar ook zo maar...Ik klem ook met mijn kiezen. Dat zie ik aan de wondjes aan de binnenkant van mijn wang. Vooral links. Ik denk dat mijn kauwspier overbelast is en dat ik een soort aangezichtspijn heb. Maar waar die zoute smaak dan vandaan komt? Ik heb het al enkele weken en ga mezelf er weer aardig gek van maken en dan kom ik weer in mijn cirkeltje..... Ik ga morgen naar de tandarts, ik zal het dan vragen. Ik laat het je weten.

groetjes,
Laantje

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » zo 02 dec 2018 19:45

Hoi Laantje,

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb ook aangezichtspijn gehad door een beklemde zenuw in mijn kaakgewricht. En idd dan ook flinke kiespijn dat werd uitgelokt door koud water maar ook als het koud buiten was en ik weer in mijn warme huis kwam. De pijn trok dan door de kies en door een deel van mijn gezicht. Erg pijnlijk. Zenuwbeklemmingen of irritaties kunnen idd wel dit soort rare verschijnselen geven.
Ik klem ook en slaap altijd met een knarsplaatje, dit helpt heel goed. En heb een tijd kaakfysio gehad, hielp ook goed.

Eerst had ik last van een zure smaak maar dat is nu inmiddels zout geworden, heel raar.
Ik lees op internet dat het toch wel redelijk vaak voorkomt maar dat niemand echt weet wat je er aan kunt doen.
Ik las wel dat hormonale schommelingen oa tijdens de overgang dit soort klachten kunnen veroorzaken. Maar dan zit ik ook nog met het pijnlijke rode mondslijmvlies. Misschien is het idd hormonaal of heeft het te maken met zenuwen.
Succes bij de tandarts en ik hoor graag van je als je wat meer weet over de zoute smaak.

groetjes Babsi

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Sannie1412 » ma 03 dec 2018 10:18

Hoi Laantje en Babsi

Ook ik heb een zoute smaak, als ik eet dan ervaar ik het niet maar wel wat Laantje zegt als je iets zout eet dan lijkt het veel zouter, maar als ik niet eet dan hups is de zoute smaak er weer. De kaakchirurg zei me destijds dat het hormonaal is en het kan ook veranderen van zout naar bitter, of dan weer zuur...verlopig zitten we er wel mee en er is niks aan te doen dan alleen wat mentol snoepjes en goed poetsen ook de tong poetsen.
Tijdens de overgang veranderd onze speeksel en de slijmvliezen worden dunner/droger de 1 is er heel gevoelig voor dan de ander en doordat de slijmvliezen dunner worden heb je sneller wondjes in je mond. En wij zijn dus de pineut :-(

Ik ben ook heel benieuwd wat jou tandarts zegt Laantje :-)

Groetjes Sandra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 03 dec 2018 11:21

Hoi Sandra,

Fijn dat je reageert!
Ik heb het precies zo, met eten proef ik geen zout maar daarna is het er weer. Vanmorgen lijkt het wel iets minder zout.
Maar de rest is waardeloos. Gisteravond had ik zo'n brandende tong :roll: in bed.
Er onder is het nu goed rood. Alle slijmvliezen onder in de kaak zijn rood maar gelukkig niet meer zo gevoelig als gisteren.
Herken jij de rode slijmvliezen (binnenkant lip, wangen, onder de tong) misschien ook?
Snap het verhaal van dunner wordende slijmvliezen en de gevolgen, maar vind het raar dat ik alleen onder in de kaak deze klachten heb.
Nou goed, zal wel weer een keer beter worden.

Groetjes Babsi

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 03 dec 2018 14:46

Hoi Babsi

Klopt de ene keer denk je he zoute smaak is minder of weg, maar dan ineens is het er weer bah!
Ik heb puntje van mijn tong dat brand en meer brand met bepaalde voedsel, ook merk ik met sterk gekruid eten dat mijn tong wat gevoelig is.
Ik heb geen rode slijmvliezen ook niet onder mijn tong, wel mn gehemelte wat iets roder is. Ik had ook aften maar door andere tandpasta te gaan gebruiken heb ik ze niet meer.
Mijn idee is hoe meer je ermee bezig bent hoe meer je erop gaat letten dat je het idee krijgt dat het erger wordt.
We moeten gewoon door deze fase heen en ja het is ook een rot klacht die best wel je dag beïnvloed, maar ik laat me niet kisten door akelige hormonen die beslissen hoe mijn dag eruit ziet ;)

Laten we gewoon hopen dat het idd een keer beter gaat worden :-)

Groetjes Sandra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 03 dec 2018 15:48

Hoi Sandra,

Aften zijn ook vervelend, maar die heb ik gelukkig niet.
Klopt, als je er teveel mee bezig bent, wordt het zeker niet beter. Maar vergeten lukt me niet erg omdat het pijnlijk wordt en opzwelt als ik iets eet. Kan dan ook mijn tong niet meer goed bewegen, alles voelt dan heel strak en dik aan. Maar het is niet elke keer als ik iets eet en het maakt ook niet uit wat ik eet, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. De zoute smaak vind ik nog het minst erg van alles. Heb wel de hele dag het idee dat ik net een flinke bak popcorn heb weggewerkt :lol:
Als het niet verbetert, ga ik toch maar eens naar de huisarts maar ik geef het nog even en hoop dat het vanzelf weer overgaat.

Groetjes Babsi

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 03 dec 2018 17:32

Hoi Babsie,

Oh nee dat heb ik niet dat ik de tong niet meer kan bewegen lijkt me ook wel een heel eng idee :(
Ha ja, of je een vaatje zout in je mond hebt gekieperd zo,n smaak bah.
Zit je al in de menopauze?

Ik vind dit toch wel een hele vervelende overgang verschijnsel .

Groetjes Sandra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 03 dec 2018 17:51

Hoi,

Ja, eind november was het 2 jaar. En jij?
Ja tong is vervelend maar zodra de zwelling wegtrekt, voelt het weer beter.
Bitter lijkt me nog erger. Zoet misschien wel fijner :lol:
Zo raar dit soort dingen.

Dag Babsi

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 03 dec 2018 19:45

Hoi Babsie,

ik heb al 1,5 jaar niet gemenstrueerd dus vermoed dat ik toch in de menopauze zit :shock: hihi Ja had het ook liever zoet gehad :lol: Ja ik wist ook niet dat dit bij de overgang hoorde hoorde er nooit iemand over dan alleen opvliegers...

Groetjes, Sandra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 03 dec 2018 20:18

Hoi,

Ja, denk dat je er wel in zit hahaha.
Nee, ik wist het ook niet. Maar goed, met die zoutsmaak kan ik nog wel leven, maar de rest in mijn mond vind ik toch wel een probleem als dat blijft aanhouden.

Wens je het beste.

dag Babsi

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 03 dec 2018 20:45

Hoi babsi,

De zoutsmaak overheerst de ene dag meer dan de andere dag, en wat je zegt als de rest in de mond blijft aanhouden da"s idd toch wel een probleempje soms denk ik ook wel eens... lekker dan om dit verder je hele leven te houden.
Volgens mijn huisarts is er niks aan te doen en dat het ooit wel weer overgaat, dan denk ik pfff heb ik toch niks aan. Vraag me ook af of je dit in de menopauze krijgt door de lage oestrogeen of dat je dit ook krijgt voor de menopauze...
Maar goed we gaan gewoon door :)

Groetjes Sandra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 03 dec 2018 21:06

Hoi,

Tja, daar zeg je wat.
In 2008 had ik dezelfde slijmvliesproblemen in mijn mond als nu. Maar nu is het een stuk erger dan toen.
In elk geval wist de huisarts en 2 tandartsen niet waar het door veroorzaakt werd.
Mijn tong gaf toen geen klachten en ik had ook geen zoute smaak.
Maar wie weet had het toen ook al te maken hormonale veranderingen. In elk geval heeft
er 10 jaar tussen gezeten voordat het weer terugkwam. Merkwaardig toch.
Oh ik geloof zeker dat het wel weer over gaat, maar geen idee wanneer :roll:

fijne avond.

Babsi

Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Laantje66 » di 04 dec 2018 06:36

Hoi Babsi en Sandra,
Ik ben gisteren bij de tandarts geweest. En je raad het al....de zoute smaak had hij nog nooit van gehoord. De pijn in mijn wang en kiezen komt waarschijnlijk van mijn kroon. Hij heeft er een randje om gelegd, zodat de zenuwen beter beschermd zijn. Voor de rest niets te zien. Ik heb ook last van wondjes in mijn mond. Als ik maar even een te hete drank drink of eet heb ik wondjes. Ook als ik wel eens door stress in mijn slaap op mijn wang bijt heb ik direct wondjes. Ik heb ook twee bijtfibromen. Bij mij is alles dubbel omdat ik ook Sjogren heb....Dus waarschijnlijk een extra droge mond. Mijn slijmvlies ziet er soms ook rood gevlekt uit. Met andere woorden, we moeten het er gewoon mee doen :)

Groetjes,
Laantje

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 04 dec 2018 15:44

Hoi Laantje,

Tja, jammer.
Idd met Sjogren heb je het dubbel getroffen :roll:
Hopelijk werkt dat randje om de kroon en zijn je klachten wat dat betreft voorbij.

Fijn dat je het nog even hebt laten weten.
Sterkte met alles.

groetjes Babsi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » ma 10 dec 2018 11:57

Goedemorgen,

Vorige week dinsdag begonnen de klachten af te nemen en zaterdag was het helemaal rustig. Behalve mijn tongpunt, die bleef wat rood en gevoelig. Zoute smaak was ook veel minder.
Zondag werd ik al weer wakker met een rode lip en een plek onder mijn tong. Wat in de loop van de dag weer wegtrok.
Ben zojuist maar naar de huisarts geweest en tja ze wist het ook niet. Daar was ik al bang voor.
Ze zei dat deze klachten bij schimmel voor kunnen komen maar het beeld was niet echt duidelijk. Ze twijfelde wel.
Ben maar begonnen met orale Daktarin.
Maar ik heb echt mijn bedenkingen. Heb het bijna 8 weken en het beeld wisselt. Zo is het erg, zo is het weg en zo is het een beetje.
Ze gaf ook aan dat ze verder niet weet wat het zou kunnen zijn en dat er ook geen onderzoeken zijn om het uit te zoeken.
Heb wel hb en suiker geprikt maar dat is allemaal goed.

Dus ben maar begonnen met die gel. Je weet het niet he.
Het zou volgens haar vrij snel aan moeten slaan als het schimmel is want ik heb het maar een beetje.
Als het niet helpt en het blijft dan moet ik weer terug komen.

Groetjes Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht