Lekker eten

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Lori48
Berichten van Lori48
Onderwerpen van Lori48
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Lekker eten

Bericht door Lori48 » za 31 okt 2009 16:08

Beste dames,

Door al die hormoon gedoe ben ik heel erg veranderd.
Wat ik altijd lekker vond om te eten is nu minder.
Kipfile, speklappen krijg ik niet meer door mijn keel. Wordt snel misselijk. Terwijl ik het altijd lekker vond.
Zal dat ook met hormonen te maken of met mijn kookkunst hahaha.
Ik eet ook veel minder, ben snel vol maar ben er geen grammetje afgevallen. Meer bijgekomen.
Momenteel ben ik heel bewust met wat ik eet.
Vroeger was het hoe meer vlees, hoe lekkerder ik het vond. En momenteel, laat ik het bijna liggen zonder aan te raken. Als ik gehakt met spaghetti klaar maakt, eet ik de spaghetti op en ja, gehakt blijf liggen.
Er gebeurt zo veel in mij, dat ik gelukkig bent dat ik erkenning vind hier op de site.
Want in mij omgeving heeft niemand last van al die klachten en veranderingen die ik mee maakt.

Wie heeft dit ook?

Lori

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Lekker eten

Bericht door Marie » zo 01 nov 2009 11:15

Hallo dames

Ja, ik! Mijn smaak is een stuk minder geworden lijkt wel? En ook mijn eetlust! Soms kost het me moeite om eten naar binnen te werken en wat ik een tijd terug altijd als lekker beschouwde dat eet ik nu bijna niet meer?
Ik ben wel afgevallen, ik merk het aan mijn kleding. Ging me daar eerst zorgen over maken maar aangezien ik minder eet is het logisch dat ik afval.
Raar maar ik moet me soms dwingen om te eten? Hetzelfde geldt voor hartige hapjes e.d. Die eet ik nu ook amper meer. En ik was er gek op altijd!
Wat dit nu weer is??

Groetjes
Marie

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Franka » zo 01 nov 2009 16:18

Hallo

Ik zou het liefst iedere dag brood of rijst willen eten!
Aardappelen,groente en vlees intresseert me geen bal meer.
Ik val haast niet af maar kom juist bij.

Allemaal sterkte!
Franka

Gerda
Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda
Menopauzejaar:

Bericht door Gerda » zo 01 nov 2009 16:52

Lori48 schreef:
za 31 okt 2009 16:08
Zal dat ook met hormonen te maken of met mijn kookkunst hahaha.
Ha Lori,

Dat heeft niks met je kookkunsten te maken hoor, maar alles met je hormonen.
Als hormonen veranderen verandert alles.

Ik heb ook tijden gehad dat ik al ziek werd bij de geur zelfs, van gekookt voedsel. En vlees was het ergste.
Voor gezond eten hoeven we natuurlijk ook niet perse gekookt voer te eten en hoeft al helemaal niet elke dag vlees te bevatten.

Ik die tijden vroeg mijn lijf blijkbaar om voedsel dat niet op allerlei manieren bewerkt was, maar om 'frisse dingen' . Dan had ik ook een sterk verlangen naar bijv rauwe worteltjes of de andere keer waren het weer tomaten. Dan verdroeg ik ook niks anders. Want at ik het wel, dan kwam het er bijna altijd toch weer uit.
Later had ik weer een tijd dat ik vis 'moest' hebben. Dan was dat weer het enige dat ik verdroeg.
Brood was het enige dat bleef smaken en wat ik altijd wel verdroeg.

Na de nodige keren proberen, ben ik maar gaan luisteren naar wat mijn lijf vroeg.

Ook in andere perioden van mijn leven waarin sprake was van hormoonwisselingen was het zo dat bepaald voedsel anders smaakte, of ik ook walgde van bepaalde dingen. Dat was zo tijdens mijn zwangerschappen en gebeurde in minderen mate ook bij het wisselen van mijn cyclus.
Gek genoeg, worden deze hormonale verschijnselen dan wel de normaalste zaak van de wereld gevonden en komt het bij niemand op om dat nou als zo'n probleem te zien.

Hormoonveranderingen vragen nogal wat van je lijf. En dan vind ik het feitelijk heel logisch en natuurlijk dat je lijf aangeeft van dat en dat heb ik nu niet nodig, ik wil nu liever voedsel dat nog alle mineralen bevat, waar nog niet een hoop is uitgekookt.

Dat vlees het eerste was wat me zo tegenstond......... tja, als je leest wat beesten aan soja (fyto-oestrogenen) te eten krijgen en wat ze aan medicijnen krijgen toegediend voor er een lapje op ons bord ligt......... dan vind ik het niet vreemd dat mijn lijf daar zo'n afkeer van kreeg op het moment dat mijn eigen hormonen moesten veranderen.
Intuïtief gaf mijn lijf blijkbaar keurig aan dat het daarbij toen niet die verstoring kon gebruiken.

Gerda.

Arina
Berichten van Arina
Onderwerpen van Arina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Arina » wo 02 dec 2009 22:47

Hallo dames,

Ik heb ook het gevoel als ik vrouwen vraag naar hun ervaringen betreffende de overgang, dat ze er niet over willen praten of dat ze het zich niet meer zo precies kunnen herinneren.
Zo vroeg ik het eens een oudere vriendin van ruim over de zestig en die wist het niet meer zo precies, en een ander die het al jaren achter de rug had, die had meteen op advies van de huisarts hormonen gebruikt.

En ik hoopte wat herkenning en steun te vinden bij een vriendin die er net middenin zit en die ketst het onderwerp tot twee maal toe meteen af met ; ' Ach .....tis nog steeds het zelfde , gaat wel over....!' om vervolgens op een ander onderwerp over te stappen.
Alsof het super gênant is, een taboe !?

Arina.

Beppie
Berichten van Beppie
Onderwerpen van Beppie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Beppie » ma 28 feb 2011 11:39

Hallo

Hoe fijn is dit, gewoon herkenbare verhalen. Ik vertelde gisteren nog aan tafel terwijl we een lekker stukje vlees op ons bord hadden, dat het me niet lukt om het op te eten. ik probeer nog uit te leggen dat vlees proeft zoals het dier normaal ruikt. dus varkensvlees eet ik al niet meer, en de rest ga ik ook mee nokken. dacht eerst dat het aan het vlees lag. Thuis heb ik de lachers op mijn hand en ach kan het ze ook niet kwalijk nemen. Als ik steeds denk dat ik in een stal sta en mijn tanden in een loeiende koe zet, kan ik ook niet anders dan erom lachen :lol: . Ze vinden het allang vervelend voor mij.
Dus voorlopig geen vlees meer..

Beppie

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Shivala » ma 28 feb 2011 22:37

Hallo dames,

Voor de overgang hield ik van rijst en licht verteerbaar voedsel, buitenlandse gerechtjes en nu, in de overgang.... ben ik weer aan de stamppot. pannekoeken en heb ook weer zin in vlees, terwijl ik jaren nauwelijks vlees at. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Toen de overgang begon, rond mijn 46e, kreeg ik geen hap door mijn keel en werd zelfs mager. Nu, ruim 2 jaar later smaakt alles me meer dan prima en chocola kan ik helemaal niet weerstaan!

Groet Shivala

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Cornelie » di 01 mar 2011 11:56

Hallo dames,

Het klopt idd je smaak verandert.
Vorige week at ik hier een wokgerecht met gerookte zalm en crème fraiche, heerlijk vond ik dat voorheen, nu had ik aan een paar happen al genoeg.
Vlees is ook nog maar beperkt tot een paar dingen die ik echt lekker vind en dan nog met mate.

Ik merk ook steeds vaker dat ik, als ik gekookt heb, eigenlijk al niet meer zoveel trek heb. Ik eet daardoor minder maar afvallen ho maar......

Groetjes, Cornelie

Jojo
Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Jojo » di 01 mar 2011 19:36

Hallo

Hier nog eentje, maak ik me favo kostje zit aan tafel en bah geen zin. Vlees de helft gaat naar me man en dan heb ik nog niet zoveel, witlof met ham en kaas uit de oven heerlijk vond ik het nu geef ik door. Stampotjes lekker, hachee ook maar nu denk ik geef mij maar een broodje met boter en wat beleg. En dan had ik ook soms van die dagen dat ik maar at en at.
Nu word ik al misselijk soms bij het idee dat ik moet warm eten :(

Jojo

Rose
Berichten van Rose
Onderwerpen van Rose
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 59

Bericht door Rose » do 03 mar 2011 08:05

Hallo dames,

Ik herken dat zeker ook. Ook ik vind niets meer lekker.
Was eerder gek op vlees nu moet ik er niet aan denken. ik vind het stinken als ik het aan het bakken ben.

Ik eet ook bijna niks maar ook ik kom aan. Het zal er wel allemaal bij horen maar ik vind het niet gezellig als we aan tafel zitten. IK heb een dochtertje die ook een slechte eter is en als ik haar zeg dat ze moet eten krijg ik steevast te horen, Mama jij eet ook niet!!!!
En daar zit je dan met je mond vol tanden en niet met eten. :lol: :lol: :lol:

Groetjes Rose

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht