Overgang en gewicht

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Roanna
Berichten van Roanna
Onderwerpen van Roanna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Overgang en gewicht

Bericht door Roanna » di 09 jun 2009 11:20

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw. Ben een vrouw van 45 jaar en na een operatie van afgelopen december waarbij mijn eierstokken zijn verwijderd na operatie aan een tumor ben ik direct in de overgang gekomen.
Mijn wereldje en zeker mijn lijf staat op de kop.

Bij mijn vorige controle afspraak sprak ik mijn zorgen om mijn gewicht met mijn arts.
Ik ben altijd stevig geweest en had wel last van de nodige extra kilootjes. Maar sinds december toch meer kilo's aangekomen.
En daar maak ik me zorgen om.

Mijn arts heeft me direct doorverwezen naar een poli voor eetstoornissen. Ik voel me daar niet echt thuis moet ik zeggen.
Is dit wel een eetstoornis?
Ik wil er zeker wat aan gaan doen maar moet dat dan direct op zo'n poli?

Weet natuurlijk wel dat ik ook meer moet bewegen om gewicht te verliezen maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken. Ik kan namelijk mijn lichaam niet te veel belasten in verband met artrose in mijn hele rug. Dus daar moet ik ook op letten.

Er zullen heus vrouwen zijn die met hetzelfde te maken hebben en herkenning hebben in het verhaal als hierboven.

Ben benieuwd naar jullie reacties..
groet
Roanna

Ans
Berichten van Ans
Onderwerpen van Ans
Menopauzejaar:

Re: Overgang en gewicht

Bericht door Ans » di 09 jun 2009 12:08

Hallo Roanna,

Natuurlijk heb je geen eetstoornis. Belachelijk gewoon hoe vrouwen voor elk overgangsverschijnsel een stoornis wordt aangepraat.
Het is zeker geen afwijking dat je er tijdens de overgang wat gewicht bij krijgt. Plus dat het zich anders verdeelt dan vroeger.
De eierstokken maken geen hormonen meer aan, en die aanmaak wordt overgenomen door met name de bijnieren en ons vetweefsel.
Bovendien gaat je hele spijsverteringssysteem anders werken dan het altijd deed.
Dat zijn nog maar een paar van de dingen die de overgang allemaal te doen heeft.

In de overgang hebben lichaam en geest een dus flinke klus te klaren. Spierweefels, botweefsel, alles krijgt een stevige verandering te ondergaan. Dat kost tijd en vergt al heel wat van je lijf.
Het is zelfs heel onverstandig om juist dan intensief te gaan lijnen of bewegen. Het is ook nog eens extra stress waaraan je jezelf dan blootstelt, met alle gevolgen die dat weer kan hebben. Stress is immers niet alleen de grootste vijand voor gewicht, maar triggert ook je overgangsklachten. Je bijnieren moeten dan stresshormonen aanmaken (daardoor voel je je na inspanning soms eventjes goed), maar dat gaat wel ten koste van de hormoonaanmaak.

Overgang/Menopauze, het woord zegt het al vraagt daarom om een pas op de plaats, een 'pauze' om alle veranderingen en aanpassingen te kunnen maken.
En wat je zegt, er zitten aan intensief bewegen zeker een andere kant; die van extra slijtage van gewrichten.

Groetjes
Ans

Vlinder
Berichten van Vlinder
Onderwerpen van Vlinder
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Vlinder » di 09 jun 2009 14:48

Roanna,

heb je wel de mogelijkheid om gewoon wat te wandelen? Natuurlijk heb je geen eetstoornis, begrijp ook niet zo goed waarom ze je nu daarheen sturen, want een eetstoornis kan met psychische klachten te maken hebben. Je schrijft het zelf al..... ik ben altijd al wat flink geweest. .. Er is dus toch wat aanleg om makkelijker aan te komen. Ik heb hetzelfde probleem hoor, en ik houd mijn hart vast. Zelf ben ik door borstkanker direct in de overgang gezet door de chemotherapie. Mijn lichaam is in 'een keer een paar jaar vooruit gezet met alle gevolgen van dien. Ook ik schrik van de weegschaal en ben nu toch begonnen met wat bewegen en lijnen. .. Ben best een emotionele eter en daar moet ik nu op gaan letten. Zou een diëtiste geen advies kunnen geven..... Echt, je kunt er niets aan doen, het is een verschijnsel die de overgang met zich mee brengt, echt heel vervelend.

Mijn eigen moeder heb ik ook zo flink zien worden. Toch jaren later toen de overgang zijn einde kreeg, kreeg zij ook haar normale postuur weer terug. Ze is nu zelfs weer te mager.

Vlinder

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 59

Bericht door AnnaH » di 09 jun 2009 23:40

Hoi Roanna,

Eetstoornis? Fijn zeg, met zo'n conclusie ben je echt geholpen :roll:
Ik sluit me aan bij de heldere reactie van Ans.
Wat mezelf betreft: mijn eetpatroon is erg wisselend geworden sinds de overgang. Van (vr)eetbuien naar gebrek aan eetlust en weer terug, en alles er tussen in. Mijn gewicht schommelt lekker mee.
Inmiddels weet ik: lijnen helpt gewoon niet. Dat geeft , zoals Ans al zegt, alleen maar extra stress. Het schijnt ook zelfs gezonder te zijn om na de overgang pas met lijnen te beginnen.
Zo te lezen heb je een hoop meegemaakt. Jij - dus ook je lichaam - verdient respect. En dat advies van je arts klinkt nou niet bepaald invoelend.

Hartelijke groet,
Anna

Roanna
Berichten van Roanna
Onderwerpen van Roanna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Roanna » do 11 jun 2009 13:03

Hallo vrouwen,

Dank je wel voor jullie duidelijke antwoorden.
Eindelijk een beetje begrip.
Net wat je zei Anna heb een hoop meegemaakt de afgelopen tijd en nog. Mijn lijf staat nog steeds op de kop.
Kan ook niet anders het is pas een half jaar geleden allemaal.

Toen mijn arts me doorverwees had ik nadien al zo'n gevoel van moet dat nou. Dacht zeker die is stevig dus eetstoornis. Had eerlijk gezegd niet van hem verwacht..
Ben vorige week op intake gesprek geweest bij de bewuste poli en ik kreeg nou niet de indruk dat ze keken naar mijn verhaal van de overgang.
En ze wilde een vervolgafspraak om maar te spitten in mijn verleden. Tja de bewuste kapstok.
Mijn gevoel zei dat dit niet goed voelde.
Ik als vrouw in de overgang hoeft toch niet in het hulpverleningstraject?
Ik ben dus ook niet naar het vervolggesprek geweest ... ik heb geluisterd naar mijn gevoel.

Heb natuurlijk wel gemerkt dat mijn eetpatroon anders is maar volgens jullie verhalen blijkt dat erbij te horen.
Ja weet er natuurlijk nog niet alles van af omdat ik er plotseling in gekomen ben.
Heb ook zo mijn eetbuien en als je dan al stevig bent en last hebt van de nodige kilootjes maak je je wel eens zorgen.
Vind het fijn dat ik het hier kan delen met jullie.

Groet van mij
Roanna

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gaia » wo 17 jun 2009 10:54

Ha!

Ook ik geloof niet zo in een "eetstoornis"...
Ben jarenlang slank geweest maar ook ik heb ook last gehad van hormonale eetbuien tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden. Kom ik uit mijn werk, dan trek ik gelijk kasten open om te snoepen. Dingen waar ik gewoonlijk geen trek in heb! En dan alles even door elkaar. Zout, zoet, zuur....
Ook ik ben het afgelopen jaar iets zwaarder geworden. Wat meer gewicht rond heup-/buikzone. Ik ben me er wel van bewust en probeer het graaien in te dammen. Afleiding, altijd een appel bij me en een fles water... Ik probeer toch die impuls wat te onderdrukken.. Vooral als ik moe ben heb ik meer trek. Ik weet gewoon zeker dat het met de overgang en de onbalans van hormonen te maken heeft.

Ik denk niet dat je naar een poli voor eetstoornissen moet, misschien wel voor voedingsadvies naar een diëtiste. Natuurlijk moet je lichaam heel erg wennen aan de nieuwe situatie!
Het is een beetje idiote vergelijking, maar ik heb laatst mijn hond laten steriliseren..ook bij haar zijn de eierstokken verwijderd..en het valt me op dat ik gelijk erop gewezen ben, dat de stofwisseling gaat veranderen en het voedingspatroon aangepast moet worden...
Waarom gebeurt dit met huisdieren wel? Nee...wij vrouwen krijgen gelijk weer het stempel: geen controle over zichzelf! Dus hop, doorverwijzing naar een corrigerende kliniek! :evil:

Volg je gevoel...
Sterkte!
Gaia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht