Lijnen

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Essie
Berichten van Essie
Onderwerpen van Essie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Lijnen

Bericht door Essie » do 20 sep 2007 10:18

Goedemorgen dames,

Ik kwam laatst in een blad tegen dat lijnen tijdens de overgang uit den boze is.
Weet iemand waarom dit is?
Bij mij vliegen op het moment de kilo"s eraan ( vooral de buik).
Ik eet dus wel iets minder maar ik verlies geen gewicht.
Kan ik beter stoppen met lijnen ?
Ook wil ik graag weten of jullie dames zich ook meer zorgen maken om kleine dingen.
Ik zie in ene in een heleboel dingen een gevaar en ben bang en angstig .
Verder mag ik niet mopperen en heb weinig klachten (nog niet misschien :?: )
Ik hoop op reacties.

Hartelijke groeten
Essie

Jacqueline1957
Berichten van Jacqueline1957
Onderwerpen van Jacqueline1957
Menopauzejaar: 2004
Leeftijd NU: 61

Re: Lijnen

Bericht door Jacqueline1957 » vr 21 sep 2007 09:40

Hallo Essie

Ik heb ooit begrepen, maar pin me er niet op vast, dat een extra vetlaag niet verkeerd is omdat je daar de oestrogenen uit moet halen na het stoppen van de menstruatie. De eierstokken produceren dat namelijk niet meer. Als je lijnt krijg je minder vet en moet je de oestrogenen (heb je blijkbaar toch nodig ) uit je botten onttrekken. Er bestaat dan een grotere kans op osteoporose (ernstige botontkalking). Daarom lopen magere vrouwen een grotere kans op het krijgen hier van. Dus een extra vetlaagje is niet verkeerd en het is dus zelfs goed ca. 5 kilo zwaarder te zijn. Maar je moet natuurlijk zorgen dat het overgewicht nooit te veel wordt, want anders krijg je weer andere klachten (hartkwalen, diabetes enz.).

Zo heb ik het ooit begrepen, maar of dit verhaal helemaal klopt weet ik ook niet zeker. Ik denk dat we ook gewoon moeten accepteren dat we een ander figuur krijgen en er niet meer uit zien als toen we 20 waren. Ik zag pas een advertentie van ANTI-AGE met een naakte oudere vrouw. Ik vond haar prachtig!

Hartelijke groeten,
Jacqueline

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:

Bericht door Rianne » vr 21 sep 2007 11:31

Jacqueline1957 schreef:
vr 21 sep 2007 09:40
Als je lijnt krijg je minder vet en moet je de oestrogenen (heb je blijkbaar toch nodig ) uit je botten onttrekken.
Hoi dames,

Je botten zijn geen leveranciers van hormonen.
Oestrogeen en progesteron hebben beide invloed op de structuur van botten.
Oestrogeen wordt daarbij in onze dagelijkse informatie aangewezen als hoofdschuldige.
In werkelijkheid zijn wetenschappers het met elkaar oneens, welke van de twee hormonen nu de grootste rol spelen.

Sterk lijnen in een periode waarin er sowieso al heel veel van je lichaam wordt gevraagd, lijkt mij altijd af te raden.
Tijdens de hormoonveranderingen van de zwangerschap snapt iedereen dat het heel onverstandig is om dan te gaan lijnen. Ook vlak na de bevalling als je hormonen weer veranderen snapt ook iedereen dat je met lijnen beter kan wachten tot je weer wat stabieler en 'gewend' bent.

Zwangerschap en ontzwangering zijn tijdelijke situaties, en je bent dan meestal nog jong en in de kracht van je leven.

Later in jeleven volgt de overgang, een enorme metamorfose, die veel meer van lichaam en geest vraagt dan we ons bewust zijn.
Vergeet niet dat onze geslachtshormonen betrokken zijn bij vrijwel alle (zo niet alle) lichamelijke een geestelijke processen.

We krijgen inderdaad een ander figuur na de overgang. En zoals met alles, de een meer dan de ander. Dat zegt wat mij betreft nog niets over iemands gezondheid. Of ik dat wel of niet mooi vind is vooral ingegeven door modebeelden, ook dat zegt mij meestal niets over iemands gezondheid.

Overgang is ook een definitieve verandering en wat mij betreft een periode om extra alert te zijn dat ik mijn lijf niet meer belast dan nodig is, en dat ik me dus niet laat vangen in allerlei hetzes die de maatschappij voert om onze angsten op te voeren.

Rianne

Jacqueline1957
Berichten van Jacqueline1957
Onderwerpen van Jacqueline1957
Menopauzejaar: 2004

Bericht door Jacqueline1957 » vr 21 sep 2007 11:44

Rianne,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ergens had ik het dus fout. ;)
Voor de rest ben ik het ook roerend eens met jouw uiteenzetting.

Hartelijke groeten,
Jacqueline

Plaats reactie