Zwaarder sinds de overgang

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Olla
Berichten van Olla
Onderwerpen van Olla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Zwaarder sinds de overgang

Bericht door Olla » di 13 jun 2006 13:22

Hallo allemaal,

Ongeveer zes jaar geleden had ik de eerste overgangsverschijnselen. Wat een verschrikking!
Mijn grootste probleem is nu mijn gewicht. De afgelopen jaren ben ik 20 kg aangekomen.

Ik dacht dat het door de antidepressiva kwam die ik twee jaar geslikt heb. Maar nu slik ik al een jaar helemaal niets meer en nog willen die kilo's er niet af. Ik schaam me verschrikkelijk voor mijn lijf. Ik ben vrij kort 1.57 m en ik weeg nu 70 kg. Nooit had ik problemen met mijn gewicht en ik verlang zo terug naar mijn slanke lijf. Ik heb een buik alsof ik zwanger ben en dat terwijl ik 52 jaar ben.

Al die vervelende opmerkingen van mijn omgeving raken me steeds meer en ik heb steeds het idee dat de mensen naar me kijken. Nu met dit mooie weer durf ik al helemaal geen boodschappen te gaan doen, die niets verhullende zomerkleding laten mijn ronde vormen verschrikkelijk goed uitkomen. Laat het alstublieft weer gaan regenen.

Groetjes van Hanna

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Re: Zwaarder sinds de overgang

Bericht door Kee » di 13 jun 2006 14:22

Goedemiddag Hanna

Ik ben Kee en ik ben 56 jaar.
Ik weeg 90 kilo en ik was 80 kilo.
Ik ken het probleem bij mij wil het gewicht ook niet onderuit.
Mijn lengte is 1.68.
Ik probeer zo gezond mogelijk te leven , niet roken, niet teveel snoepen en veel bewegen.
Maar het blijft een probleem.
Denk dat de hormonen het doen en kijk maar om je heen er zijn meer dames zo rond de vijftig jaar bij wie het figuur aan het veranderen is.
Meid hou de moed erin en probeer het je niet al teveel aan te trekken.

Met vriendelijke groet Kee

Jasmin
Berichten van Jasmin
Onderwerpen van Jasmin
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Jasmin » di 13 jun 2006 23:41

Hoi Hanna

Kan me jouw probleem heel goed indenken. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Ben 1.55 m en weeg bijna 75 kilo. En dat terwijl ik tot mijn dertigste maat 34=36 heb gehad en kon eten wat ik wilde.
Nu is er de laatste jaren geleidelijk steeds wat bijgekomen. Vorig jaar mei ben ik gestopt met roken en ja hoor bijna tien kilo aangekomen. Sinds een jaar ben ik niet meer ongesteld en ik ben 51 jaar.
Niets staat meer leuk en als ik mijn lijf in de spiegel van een kleedkamer zie, dan heb ik al gelijk geen zin meer om kleding te kopen.
Mijn probleemzone is borsten, maag buik. Erg lelijk om te zien, vind ik.

Groetjes Jasmin

Olla
Berichten van Olla
Onderwerpen van Olla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Olla » wo 14 jun 2006 08:14

Hallo Kee en Jasmin,

Bedankt dames, jullie reacties doen me goed: ik ben niet alleen. En dat weet ik natuurlijk ook wel, maar toch. Om me heen zie ik wel mooie slanke vrouwen en als ze al wat voller zijn, zijn ze wel goed gekleed. Waar kopen ze die kleding dan? Als ik in de winkel kom past er niets, mijn vormen kloppen echt niet meer. En het staat me gewoon niet. Van ellende ga ik me steeds meer opsluiten.

Nu met dit warme weer heb ik al vier dagen weinig gegeten. Wel liters water gedronken en komkommer en wortelen geknabbeld, maar wat denk je deze morgen? Een halve kilo erbij!
Vannacht hebben we hier een flinke donderbui gehad, het is dus lekker afgekoeld, dus nu snel onder de douche en dan boodschappen doen voordat het weer te warm wordt.

Groetjes van Hanna

Marietje51
Berichten van Marietje51
Onderwerpen van Marietje51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Marietje51 » do 15 jun 2006 01:05

Hallo Hanna en andere dames.

Ik ben gister 51 jaar geworden en sinds 1 1/2 jaar niet meer ongesteld.
Tot mijn 45e droeg ik maatje 36 en kon eten wat ik wou, nu draag ik mt42 soms zelfs mt44.
Ik ben 20 kilo's bijgekomen! :evil:
Diëten helpen niets of slechts kort, veel bewegen ook niet echt.
Ik eet gezond, en beweeg genoeg. En ja, iedereen spreekt me er op aan. Vooral omdat ik zo heel lang slank was. Kasten vol leuke kleren, maar weinig wat past :(
Ik vind mijn borsten enorm en ik heb een buik of ik 6 mnd zwanger ben.
Kleren kopen is een ramp, en ik heb al eens serieus overwogen om zwangerschapskleding te kopen, dat past tenminste :D

Maar gelukkig zijn veel andere klachten veel minder geworden, ben ook veel rustiger geworden.
Ik moet maar accepteren dat dit er ook bij kan horen, het is helaas niet anders. Wel lekker naar buiten gaan hoor en gewoon proberen zo gezond mogelijk te leven.

Groet, Marietje

Annelies
Berichten van Annelies
Onderwerpen van Annelies
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Annelies » do 15 jun 2006 10:22

Oh Marietje,

Wat een herkenning ..... Aankomen is zo gebeurt, maar afvallen ....
Mooi niet.
Mijn maag is ook dikker geworden, geen taille meer.
En het zit ook nog eens allemaal op de buik en heupen ... :x
Lijk inderdaad wel zwanger. Maar dat kan niet meer ... (bij manlief een knoop erin ..)

Ik was samen met mijn man ziek, allebei de buikgriep. Ja, je snapt het al .... Hij viel een paar kilo af, ik geen gram ......

diëten helpt ook niet of alleen de eerste 2 tot 3 weken en dan reageert mijn lichaam nergens meer op.
De huisarts snapt het nu ook niet meer ....... Maar ik inmiddels wel ... :cry:

Voor mijn gezondheid is het nodig dat ik afval. Maar de overgang gooit roet in het eten ...
Waarschijnlijk is die overgang al een aantal jaartjes bezig. Nu wordt dat pas duidelijk.

Ik maak mijn kleding zelf, al jaren. Maar met dit figuur wordt het toch minder leuk ....
Je bent dus niet de enige.

groetjes, Annelies

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht