Onbedoeld vetverlies.

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Mai
Berichten van Mai
Onderwerpen van Mai
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Onbedoeld vetverlies.

Bericht door Mai » do 24 mar 2016 21:11

Hallo dames,

Kent iemand hier het verschijnsel onbedoeld vetverlies in armen, benen, billen, rondom schouders en borsten? Ik word er gek van, het wordt alleen maar minder en ik ben nu op al die plekken dunner als toen ik 15 jaar was en je ziet sinds kort hoe mijn botten lopen.
Het is gewoon echt lelijk aan het worden, durf deze zomer dus nog amper een rokje of korte mouwen aan.
Vooral mijn bovenbenen en billen zijn aan het verdwijnen (broeken flodderen maar wat rond) en mijn armen worden er ook niet mooier op. Benen doen vaak pijn.
Ik ben wel halverwege vorig jaar officieel geconstateerd met osteoporose. Erfelijk gebeuren in mijn geval, maar wel prijs helaas.
Krijg daar sindsdien medicatie voor echter. Maar daar krijg je qua diameter geen dunnere botten van en dus geen dunnere armen of benen is mij daar bij de botmeting verteld.
Ben 2 maanden geleden nog op 24 punten bloedtechnisch gecontroleerd en er waren nergens afwijkingen te vinden dus de huisarts weet niet wat hij met me aan moet. Ziet geen reden om me door te sturen "want hij zou niet weten naar welke afdeling"...
Ik eet normaal, sport 2x per week, maar dat is meer wat op de loopband en fiets. Ik word er gek van. Het gaat maar af en af en het is echt zo lelijk aan het worden. Begin echt veel commentaar te krijgen van anderen, dat ik moet stoppen met lijnen, maar ik lijn helemaal niet juist.
Geen gewichtsverlies ook, want het lijkt wel of al het vet naar mijn buikzone verhuist. Op zich valt ook dat niet echt op (nog).
Ik ben sinds half juni vorig jaar niet meer ongesteld geweest, krijg geregeld een opvlieger, heb chagrijnige buien, reageer geregeld met een kort lontje enz., maar voor de rest kan ik het wel aan. Allen dat bottiger worden van armen, benen, billen (welke billen??) enz. zit me enorm dwars en ik vind geen antwoord. Misschien hier?

Mai

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Onbedoeld vetverlies.

Bericht door Marjo50 » vr 25 mar 2016 00:27

Hallo

Ik ben reuze blij te horen dat ik nu niet de enige ben. Jou verhaal kon de mijne zijn. Ik heb dus hetzelfde.
Mijn benen en komt en armen worden niet meer dikker, nog nooit eerder gehad. het lijkt wel of ik alleen bij kom bij
me buik, nou ja en die is al niet dik. Ik ben nooit dik geweest. Voor bijna 3 jaar geleden ben ik na de huisarts gegaan en heb bloed laten prikken schildklier enz,het zou gaan bij mij om de innerlijke stress. niks gevonden gelukkig. ik woog altijd zo rond de 50 51 kilo. Ik ben na diëtiste verwezen en kwam toen tot 55 kilo aan. Ook bij me benen en kont. Maar toen mijn zoon uit huis ging en ik een zware tijd achter me had, vlogen de kilo's eraf.

Ik ben nu 46 kilo en ook bij mij zie je de knoken niet normaal. Schaam me dood en ook iedereen zegt wat ben je mager aan worden. Ja en dat komt hard aan want je weet zelf niet waar het aan de hand is. Ik krijg gewoonweg de spiermassa niet terug naar mijn gevoel. Met het stoppen van mijn menstruatie is dit ook begonnen. ik menstrueer 4 jaar niet meer. Ik weet als je ouder wordt dat je spiermassa niet meer zo optimaal is als je jonger bent. Als ik in de spiegel kijk walg ik van mezelf. Daarbij ben ik wel heel erg angstig en een paniekmens, spiermassa wordt afgebroken door innerlijke stress enz. Ja en de vetverbranding is dan nu heel erg bij mij. Ik pieker me radeloos waarom ik niet meer bij kom en zit in hetzelfde situatie als jou. Als ik lang op een stoel zit dan voel ik me botten van me kont. ik weet ook niet meer wat met mij aan de hand is

Groet, Marjo

Mai
Berichten van Mai
Onderwerpen van Mai
Menopauzejaar:

Bericht door Mai » vr 25 mar 2016 19:38

Hallo Marjo,

Blij te lezen dat ik niet de enigste ben. Al zijn we met weinigen denk ik zo. Ik herken het als je zegt dat je na lang zitten je zitbotten voelt. Dat heb ik dus ook en ik kan al helemaal niet lang meer op een houten bank of zo zitten. Mijn huisarts zegt dat het "erbij" hoort. De meesten vetten wat aan en er zijn er die dunner worden... zal best, maar ik heb er last van en hij niet. Lekker kort door de bocht.
Ik ben nu 56 kilo, dat is dus nog altijd 10 kilo meer als jij lees ik. Maar ik kom in de loop der jaren van 66 kilo zullen we maar zeggen. Jeetje, toen voelde ik me dik en nu denk ik: wat zag ik er eigenlijk gewoon normaal uit....
Ik ben al zeker 7 jaar 56 kilo nu, dus dat is wel stabiel. Maar het ziet er gewoon niet meer uit. Het aanwezige vet is raar verdeeld in die tijd.
Als ik van mijn handen een vuist maak, zie je de botten in mijn hand naar alle vingers gaan bijv. Zo'n oud handje wat eerder hoort bij iemand van 80 jr of zo..
Ik heb ook veel stress en ja, ik heb ook gelezen dat daarvan je stresshormoon cortisol omhoog gaat en je daar dunne armen, benen en dikke buik van krijgt als dat maar lang genoeg verhoogd is. Tja, daar zullen we het mee moeten doen denk ik. Mijn stress gaat voorlopig niet minder worden (hulpbehoevende ouders en enigst kind zijnde). Maar ik denk dat ik gewoon een keer op houd met bestaan, dan ben ik weggeteerd of zo. Waardeloos allemaal gewoon.

Mai

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marjo50 » za 26 mar 2016 01:34

Hoi Mai

Ja ik weet er alles van, ik heb ook het gevoel dat ik weg aan teren ben. Het is zo erg die stress dat wil je niet weten. Ik kan mezelf niet eens meer in de spiegel bekijken wordt ziek van mezelf, heb al een minderwaarheidsgevoel. Ja als bij jou het ook de stress doet, misschien net als mij innerlijke stress. Ik ben heel veel alleen en heb dan wel een zoon, enige zoon, die woont nu 3 en half jaar op zich zelf, waar ik niet goed aan kan wennen.

Ja het zorgen van je ouders is ook zwaar hoor. Helaas heb ik ze al meer als 30 jaar niet meer. Sinds ik in de overgang ben kan ik ook niet veel eten meer verdragen wat ik voor ene paar jaar wel nog kon. Ik eet nu een paar keer per dag kleine maaltijden. Ja die knoken steken bi mij ook uit, zeker me schouders en sleutelbeen, maar ik ben nooit echt dik geweest, dus ik was blij dat ik wat kilo's aan kwam. Maar zo ineens begon ik af te vallen door de enorme stress, heb dan ook nooit echt geluk gekend in me leven. Ik weet echt nu niet meer wat ik moet doen met het eten. Ik kreeg 2 maanden terug een burn-out en depressie, toen ben ik ook afgevallen. Ik woog toen 48 en half. Ik bleef ook op me gewicht ook al is het mager. maar ben nu door die burn-out 3 kilo kwijt. Probeer ze bij te krijgen, maar me spieren willen niet meer bij komen en dat vind ik zo vreemd. Vorig jaar zomer durf ik niet eens in een korte broek te lopen. Heb ok totaal geen zelfvertrouwen meer, en denk dat de mensen allemaal na me kijken.
Ben al bang voor deze zomer, dus brengt ook weer stress mee, als ik dan zie hoe anderen zo heerlijk fris er bij lopen.
Laat me wat weten hoe het verder met je gaat. Dan laat ik het jou weten. Zou dat heel fijn vinden.

Groetjes en hoop dat je een kilo bij komt,
Marjo

Mai
Berichten van Mai
Onderwerpen van Mai
Menopauzejaar:

Bericht door Mai » za 02 apr 2016 21:16

Hoi Marjo,

Nu pas weer op het forum... Mijn moeder heeft een lichte TIA gehad vorige week, dus even geen tijd voor wat dan ook. En je begrijpt het al... eten is het laatste waar je aan denkt of aan toe komt op die momenten. Toch een paar vakantie-dagen meegepikt afgelopen dagen en het commentaar van: wat ben je mager, was weer niet van de lucht.
En ik eet normaal, vind ik zelf dan. OK, waar mijn mede-mensen 2 broodjes eten, eet ik er 1 + een stuk fruit of zo. Meer kan ik niet op gewoon. Hou verder ook best van een wijntje met een kaasje op zijn tijd, ik honger me echt niet uit zullen we maar zeggen.
Maar ik heb weer foto's gezien die genomen zijn tijden de mini-vakantie en ja... dan schrik ik ook van mijn eigen dunne benen. Valt nog extra op met van die dikke wandelschoenen aan mijn voeten....
Ik moet echt heel de dag smeren met vette crème aan armen en benen om het vel nog wat in orde te houden, anders rimpelt het alsof ik 75+ of zo ben. Het ziet er echt niet meer uit allemaal en ik moet nog 50 worden volgende maand.
Hoe moet dit verder vraag ik me wel eens af. Dit is niet normaal en "men" vindt niets abnormaals in bloedonderzoeken of wat dan ook.

Mai

Plaats reactie