Gewicht

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Carlie
Berichten van Carlie
Onderwerpen van Carlie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Gewicht

Bericht door Carlie » do 02 jul 2015 17:11

Hallo,

Ik ben hier nieuw en er zal zeer zeker al wel vaker over geschreven zijn maar op dit moment zit ik er echt ff heel erg mee.
Mijn gewicht dus.

Hierbij moet ik wel vertellen dat ik van mijn 17e tot 32e anorexia/boulimia heb gehad met veelal een enorm ondergewicht.
Na de geboorte van mijn zoon (16 jaar geleden) kon ik mijn eetstoornis echter loslaten en sindsdien heb ik ook amper nog op de weegschaal gestaan omdat deze altijd mijn stemming zo erg bepaalde.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik daarom ook "blind"gewogen want het mocht echter geen effect hebben op het kind.

Nou ja, ik heb al die jaren rond de 60 kilo gewogen terwijl ik 1.69 lang ben. Ik vind dat een mooi gewicht.
3 jaar geleden ben ik gestopt met roken maar ik heb niet echt gemerkt dat ik er veel van ben aangekomen. De overgang is ook in volle gang en nee, dat vind ik lang niet altijd prettig. Vooral als ik naar mijn lichaam kijk baal ik daarvan want ik vind dat ik een dikke buik heb, rolletjes. Ach, jullie herkennen dat vast wel.

Nu het warme weer er is gaan de korte broeken weer aan en vorig jaar (tijdens de vakantie) merkte ik al dat ze wel behoorlijk strak zaten. Echt niet fijn. Die heb ik toen maar weggedaan want ze waren echt niet meer nieuw. Vanmiddag weer. Ik deed een driekwart aan en getver, strak. Toen ben ik maar even naar zolder gegaan naar de weegschaal want ik wou nu toch wel eens weten hoe het zit.

Had ik me zelf in mijn kop geprent dat ik ervan uit moest gaan dat het 65 zou zijn maar nee hoor, het was nog erger.....67.

Misschien vinden jullie mij nu wel een zeurkous maar vanwege mijn eetstoornisverleden maak ik me ineens helemaal druk en heb ik de neiging om weer veel te gaan bewegen of eten achterwege te laten.
Daarom deel ik het hier maar even want als ik het mijn man vertel zegt hij "ach meid, je bent geen 20 meer en het valt wel mee hoor"
Toch liet hij laatst wel vallen dat mijn buik een beetje bol is en dat is ook de reden dat ik me er zo druk om maak.

Misschien is er hier iemand die me tips kan geven want ik weet van mezelf dat ik nu al niet echt heel veel eet dus minder eten lijkt me niet zo goed voor mezelf.

Carla

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Gewicht

Bericht door Emby » do 02 jul 2015 18:55

Hoi Carlie,

Vroeger woog ik ca. 45 kilo (bij een lengte van 1.57 m.), nu 56 kilo! Ik zou het liefst 50 willen wegen, maar dat is nu gewoon niet zo (ook trage schildklier). Je zegt dat je niet veel eet, zorg je wel dat je gezond eet?
Mijn moeder woog rond haar overgang ook wat meer en dat is er later gewoon weer afgegaan. Geen gekke dingen doen hoor Carlie! Zorg dat de anorexia niet terugkomt. Een paar kilo meer wil nog niet zeggen dat je een olifant wordt hoor. Gezond eten, regelmatig bewegen en vooral ook eens op de buiken van mannen letten! Hoe vaak zie jij een man met een wasbordje? Het merendeel heeft een wasmachine!

Groetjes,
Emby

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 02 jul 2015 19:09

Carlie schreef:
do 02 jul 2015 17:11
De overgang is ook in volle gang
Hallo Carlie,

De overgang laat je hormonen schommelen en brengt je uiteindelijk naar een andere hormoonhuishouding waarin lichaam en geest voldoende hebben en toch kunnen functioneren met minder hormonen. Gedurende de overgang leren ze daarmee omgaan.

In een ander bericht schrijf je dat je de pil slikt om de hormoonschommelingen en dus de veranderingen van de overgang tegen te gaan.
Niet je overgang, maar de pil-hormonen sturen nu je systeem aan en zorgen ervoor dat de hormonen in het bloed constanter blijven en op peil om het proces van de overgang geen kans te geven.
Het veranderingsproces van de overgang gaat dus niet gewoon door.

Anette

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » vr 03 jul 2015 03:45

Carla,,,

Ik zal je vertellen da ik altijd 72 75 kilo woog lengte 1.80
Slank strak niks mis mee..... Nu in de overgang 69 kilo en een buik....dus weeg minder en heb meer buik...

Dus gewicht zegt niks.
Het is de overgang en verdeling van vet .
Zou ook niet weten wat te doen
Wel super goed dat je gestopt bent met roken!!

Gippy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht