Kun je door de overgang afvallen

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Anita1964
Berichten van Anita1964
Onderwerpen van Anita1964
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Kun je door de overgang afvallen

Bericht door Anita1964 » wo 21 mar 2012 15:33

Hallo dames,

ik zit denk ik ook in de overgang.
Maar nu heb ik een vraag kan je door die overgang ook gaan afvallen.
Had ook een tijd geen zin in eten maar dat gaat nu wel weer beter.

Anita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Re: Kun je door de overgang afvallen

Bericht door Lee64 » wo 21 mar 2012 15:52

Hallo Anita

Ik ben ook veel afgevallen. Was misselijk en kon soms geen hap door mijn keel krijgen. Gaat nu weer beter gelukkig.

groet, Lee

Anita1964
Berichten van Anita1964
Menopauzejaar:

Bericht door Anita1964 » wo 21 mar 2012 16:32

Hallo Lee.

fijn dat het nu weer wat beter gaat.
Ik blijf nu wel op mijn gewicht van na het afvallen komt niet echt meer wat bij.
Hoe zit dat bij jou.

groet,
Anita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 21 mar 2012 19:56

Hallo Anita

Ik woog op een gegeven moment nog maar 46 kilo, heb toen een tijdje van die speciale drankjes bij de apotheek gekocht met heel veel calorieen erin tot ik weer gewoon kon eten. Ik weeg nu niet zoveel als voor het afvallen maar heb gelukkig wel weer een acceptabel gewicht.
En misselijk ben ik bijna nooit meer. Alles is tijdelijk volgens mij in de overgang. Fijn dat het bij jou ook weer beter gaat.

gr Lee

Anita1964
Berichten van Anita1964
Menopauzejaar:

Bericht door Anita1964 » vr 23 mar 2012 10:30

Hallo Lee,

Hoe lang heeft dat allemaal geduurd voordat je weer gewoon kon eten.
Heb het nu nog wel dat ik na het eten misselijk wordt omdat ik te veel of zo heb gegeten.
Wordt er wel vervelend van als je misselijk wordt tijdens het eten. Zal het allemaal dan bij de overgang horen?

groet, Anita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » vr 23 mar 2012 21:02

Ja ik denk wel dat het door de overgang komt Anita.

Ik heb namelijk eerder zo'n periode gehad (in 2007 was dat) dat ik heel veel afviel. Ik was toen 43 en niemand (geen enkele arts) dacht blijkbaar aan de overgang. Ik viel steeds maar af, had geen eetlust, mede door het gevoel alsof er een klont in mijn maag zat en men ging op zoek naar de oorzaak. Ik ben toen binnenste buiten gekeerd (oa gastroscopie en colonscopie) maar er kwam niets uit.

Nu achteraf denk ik: ik zat gewoon al in de overgang! Want als ik terugdenk had ik nog wel andere klachten ook geestelijk en lichamelijk. Maar omdat alles tijdelijk is in de overgang ging het vanzelf na een tijdje weer beter. Ik heb nooit meer het gewicht bereikt als wat ik had voor het afvallen maar ik kreeg wel een wat normaler gewicht.

Een paar jaar ging het goed, (wel andere verschijnselen waarvan ik nu weet dat ze bij de overgang horen) tot afgelopen zomer. Ik had een burn-out en dat triggerde de overgang enorm blijkbaar. Ik sliep niet meer, ik at niet meer en viel wederom heel erg af. Deze keer was ik er erger aan toe dan in 2007. Ook was ik 8 weken achterelkaar ongesteld en dat was de reden dat ik even de pil ben gaan slikken. Was nogal labiel in die tijd en wist het allemaal niet meer.

Een voordeel van de pil was dat mijn hongergevoel terugkwam dus ik kwam langzaam maar zeker weer wat aan. Ben inmiddels wel weer gestopt met de pil want zo gezond is dat allemaal niet. En ik eet wel weer wat minder merk ik maar nog wel genoeg om niet af te vallen. Verder ben ik ook wel meer gewend aan het feit dat ik n de overgang zit en dat scheelt ook wel volgens mij.

Al met al zijn het tijdelijke verschijnselen, probeer daar maar aan vast te houden denk ik.

Groetjes, Lee

Marissa
Berichten van Marissa
Onderwerpen van Marissa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Marissa » ma 26 mar 2012 15:41

Hallo Anita,

Ik ben aan het begin van de overgang ook heel veel kilo's afgevallen. Van maat 40/42 naar maat 36! Nu ben ik al acht maanden niet meer ongesteld geweest en de laatste maanden opeens ruim vier kilo aangekomen. Ik eet gewoon hetzelfde als anders! Het heeft bij mij dus echt met hormonen te maken.

Met vriendelijke groet
Marissa

Anita1964
Berichten van Anita1964
Menopauzejaar:

Bericht door Anita1964 » do 12 apr 2012 13:56

Hoi Marissa en Lee46,

ik blijf nu op het gewicht wat ik heb nadat ik ben afgevallen.
Kom geen gram meer aan ook al eet ik voor mijn gevoel meer en zit na de warme maaltijd ook vol.
Dan ga ik na een paar dagen goed te hebben gegeten op de weegschaal staan en wat blijkt geen gram erbij.
Vroeger had ik altijd veel moeite met afvallen.
Kan je stofwisseling ook veranderen door de overgang.

Ook mijn hartslag is sneller dan normaal kan het zijn dat ik daardoor niet meer aankom.
Graag hoor ik van jullie.
Maak me een beetje zorgen om dat afvallen en niet meer aankomen.

Anita

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » do 12 apr 2012 15:28

Hoi Anita

Over je hartslag heb ik je geantwoord op een ander topic, dat komt echt door de overgang denk ik.

Ook je stofwisseling verandert bij ouder worden lees ik op internet maar wat het gewicht betreft dat houdt mezelf ook wel bezig.

Ergens hierboven kan je lezen hoe het mij vergaan is de afgelopen jaren qua gewicht. Het verschil bij mij is misschien dat ik (door de overgang?) echt een gebrek aan eetlust heb en mezelf moet dwingen om te eten. Door te weinig eten valt men logischerwijs af.

Het gekke is wel dat ik ondanks dat ik op het moment helaas maar heel weinig eet op een dag, ik nu juist nog niet echt afval. (in tegenstelling tot eerdere periodes dus)

Jij eet genoeg zeg je en toch kom je niet aan. Ik eet te weinig en val toch nog niet af nu. Dat komt min of meer op hetzelfde neer misschien ;)

Op zich heb je in de overgang of na de menopauze wel wat extra vetweefsel nodig geloof ik omdat onder andere het vetweefsel de oestrogeenproductie over moet nemen van de eierstokken dus in die zin zou ik wel wat extra vetweefsel willen hebben. :)

Maar zolang jij en ik een acceptabel gewicht hebben ( ook al is het minder dan voorheen) moeten we ons niet teveel zorgen maken denk ik.

Ik weet niet of jij nog menstrueert maar ik wel en en misschien begint het aankomen in gewicht pas als de menstruatie stopt? Weet iemand dat? Oh ja ik lees nu dat dat bij Marissa zo is!

groetjes Lee

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » vr 13 apr 2012 00:14

Hallo

Ik ben nu 3/4 jaar bezig met dat de menstruaties veranderen en heb ook opvliegers/hartkloppingen enz .Dus premenopauze.
In die 3 jaar ben ik 9 kg afgevallen geleidelijk. Maar ik denk dan ...al die opvliegers en hartkloppingen kosten een lichaam energie, dus is niet zo vreemd.
Ook ben ik onderzocht, omdat mijn arts afvallen niet bij de overgang vind vinden, maar ik denk dat het best kan.
Wat wel zo is. Ik val af maar mijn buik word dikker (krijg meer een mannenmodel :P ). Eet nu veel en blijf op gewicht, maar aankomen ho maar! Maar misschien komt dat later wel weer. Ik vind het wel frustrerend hoor!
Maar mijn lichaam is druk aan het werk, dus heeft veel eten/energie nodig.

Gr Gippy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht