Overgewicht overgang

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Aletta
Berichten van Aletta
Onderwerpen van Aletta
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Overgewicht overgang

Bericht door Aletta » ma 27 feb 2012 15:57

Hallo dames,

Ik heb al jullie verhalen over de overgang gelezen, en ja ook mij komt het allemaal heel bekend voor. Ik ben nu 51 jaar en bijna 4 jaar in de overgang. Buiten de opvliegers en andere bijzaken kan ik maar geen vrede krijgen met het overgewicht en voer iedere dag de strijd met de kilo's. Ik ben ruim 8 kilo gegroeid.

Maar wat ik eigenlijk het ergste vind, is die vreselijke moeheid, gewoon nergens geen zin meer in hebben, alles is teveel.
Waar ik helemaal niemand over hoor, hoe doen jullie mannen dit, hebben zij hier geen moeite mee. Het gaat mij echt aan mijn hart dat ik iedere avond weer lig te hangen, slapen of alleen maar aan het gapen ben. Wat moet dat een vreselijk iets zijn voor de mannen?
Ik doe echt mijn best om wakker te blijven maar het lukt gewoon niet, ik zie er ook niet uit, dikke wallen onder de ogen. Ik ken mezelf niet meer, en dat is denk ik nog het meest vernederende van de hele overgang.

Ben je eindelijk in een fase beland, dat je de kinderen zo hebt opgevoed dat ze goed zijn terecht gekomen, kun je eindelijk je weken weer inplannen zoals je dat zelf wilt, en dan ben je te moe om wat leuks te doen.
Hoe hebben andere dames dit, en gaan de kilo's echt weg na de overgang.

Soms denk ik: was ik maar een man....

Aletta

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Overgewicht overgang

Bericht door Anette » ma 27 feb 2012 16:47

Aletta schreef:
ma 27 feb 2012 15:57
Soms denk ik: was ik maar een man....
Hoi Aletta,

Wat zou je dan doen?
Zou je net zo naar haar kijken zoals je nu naar jezelf kijkt?
Hoe zou je dan omgaan met je vrouw in de overgang die zich voelt zoals jij je je voelt.

Anette

Aletta
Berichten van Aletta
Onderwerpen van Aletta
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Aletta » ma 27 feb 2012 17:02

Hallo Anette

Tja, dat is een hele goeie vraag, ik weet het echt niet. Maar ik weet van mezelf wel zeker dat ik het absoluut niet fijn zou vinden als mijn man iedere avond op die bank ligt te slapen. Het vervelende is dat alleen vrouwen die in de overgang zitten of het hebben gehad, begrijpen hoe het voelt en dat het haast niet uit te leggen is.

Overigens ik heb een hele fijne begripvolle man hoor, hij doet echt zijn best, maar ik zie dat hij dit niet leuk vind.

Mannen hebben dit soort "gezeur" niet, dat hoor je wel veel.

Aletta

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door AnskeP » za 03 mar 2012 10:01

Hallo,

Gelukkig begrijpt mijn man het, hij heeft het bij zijn moeder gezien (en zij was er heel open over) en bij zijn zussen ziet ie het ook. Zonder mopperen doet hij alleen de boodschappen (terwijl we dat eerst gezellig samen deden) en hij stimuleert me om het kalm aan te doen en op tijd rust te nemen, en hij knuffelt me en stelt me gerust als ik weer eens bang ben of het niet meer zie zitten................ben ik met een engel getrouwd of niet!
Bovendien krijgt hij ook wel "mankementjes" met het ouder worden. Wij accepteren en respecteren elkaar en elkaars "eigenaardigheden", ook die die met het ouder worden te maken hebben.
Ik wens alle vrouwen hier, zo'n begripvolle man toe.

Groet Ans.

Plaats reactie