Gewicht vs figuur

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Arianne
Berichten van Arianne
Onderwerpen van Arianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Gewicht vs figuur

Bericht door Arianne »

Hoi allemaal,

Vanmorgen heb ik het aangedurfd om op de weegschaal te gaan staan. Ik heb namelijk een veel dikkere buik gekregen en ook rond de maag veel meer vet ontwikkeld. Ook heb ik inmiddels 'love handles'. Ik heb mijn hele leven al strijd geleverd tegen teveel aan kilo's. Al sinds mijn 26e mooi op gewicht gebleven door verstandig en regelmatig eten en veel te bewegen. Ik dacht dat ik meerdere kilo's was aangekomen... Paniek in de tent! Ook de broeken zitten nu strakker, maar passen nog wel. Maar wat bleek..., niet in gewicht gegroeid. Nog netjes 64 kilo. Wat vreemd! Maar mijn lijf voelt wel heel anders nu ik 50 ben! Af en toe heb ik ook last van een enorm opgezwollen buik. Voelt erg onprettig, zit in de weg, zowel fysiek als mentaal. Vaak is de buik de volgende dag weer redelijk normaal. Toch heb ik niet meer geplast of zo... Waar blijft al dat vocht dan? Rara...

Verder heb ik vaak spier- en gewrichtspijn, onverklaarbare pijntjes dan weer hier en dan weer daar. Maar het ergste vind ik toch de geestelijke aspecten van de overgang. Ik heb een heel slecht korte termijn geheugen, ben net een zeef. Kan slecht tegen drukte en stress, ga zo weinig mogelijk op visite. Heb zware periodes en ben dan zo moe, alsof ik door kniehoge modder moet lopen de hele dag.

Ik ben mijn uitzendbaan kwijt geraakt omdat ik door de overgangsklachten in een burn-out terecht ben gekomen. Mis mijn werk totaal niet. Ik zou niet meer weten hoe ik een baan met mijn privé moet combineren. Daar heb ik geen energie meer voor en al die ballen in de lucht houden lukt me ook niet meer. Ik zie wel hoe het verder loopt in mijn leven. Al heb ik soms wel last van schuldgevoelens als mijn man naar zijn werk gaat. Gelukkig heb ik een schat van een man, die ook ik ook goed geïnformeerd heb over de klachten in de overgang. Hij zegt dat ik gewoon pech heb, de een heeft er meer last van dan de ander...
Tja, ik probeer het ook maar zo te zien. Soms lukt dat zelfs :-)!

Groeten, Arianne
Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Re: Gewicht vs figuur

Bericht door Grietje50 »

Hey Arianne,

al wat jij beschrijft is heel herkenbaar, die dikke buik, wel zien dat je dikker bent geworden, je figuur is verandert, maar toch nog 'bijna' hetzelfde wegen als ervoor, bij mij schommelt het soms, dan is er 2 kg , dan eens vier en plots zijn die overtollige kilo's weer weg, hetzelfde met die dikke buik, niet plezant om mijn broeken en rokken aan te doen.

Ook die spier en gewrichtsklachten herken ik, loop ik ineens 6 weken met spier en gewrichtsklachten rond, zijn die ineens verdwenen, maar dan komt er wel iets anders in de plaats.

Het geestelijke vind ik ook het ergst, vergeetachtig, je afsluiten van je omgeving, gelukkig duurt het niet een ganse maand of zo, het komt en gaat. Ik heb dan liefst dat ze me met rust laten.

Ik zit nu anderhalf jaar in de premenopauze en probeer er het beste van te maken, maar het gaat met ups en downs, soms meer downs dan je zelf wilt.

Grietje
Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Bericht door Annechyn »

Hoi dames,

Bij mij precies hetzelfde. Ik baal ontzettend van die buik, maar de rollen gaan er niet meer af :( De omgeving zegt: Maak je niet druk, je ziet er toch goed uit! Maar als ik in de spiegel kijk ben ik er niet zo blij mee.
Ook de spier- en gewrichtsklachten zijn er weer erg en ik vind het ondanks dat ik hier al jaren op dit forum lees en schrijf, toch weer een geruststelling om jullie berichten te lezen.
Ben er speciaal vanmiddag dit forum weer opgegaan, omdat ik me stiekem toch weer ongerust begon te voelen.

Annechyn
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 47

Bericht door Dorien73 »

Hallo dames,

Ik haal een heel oud topic naar boven. Het is momenteel echt erg rondom mijn maag, een complete zwemband, het zit me gewoon in de weg.
Het gekke alleen is dat de weegschaal juist heel weinig aangeeft, 53 kg terwijl ik me gewoon veel zwaarder voel door die zwemband om mijn maag😞. Ben al op een andere weegschaal gaan staan, maar ook die geeft hetzelfde aan.

Is de vetverdeling in de postmeno opeens anders? Ben al 12 jaar niet meer ongesteld, maar m'n maag begint steeds meer in de weg te zitten. Heb een maagonderzoek gehad, was gelukkig allemaal in orde.

Groetjes,
Dorien
Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Jurina »

Beste Dorien,

Bij om je heen naar postmenopauzale vrouwen zie je dat zij vrijwel allemaal een heel ander figuur krijgen, ook als ze helemaal niets aankomen in gewicht.
De taille die ze ooit hadden raken ze bijna allemaal kwijt omdat het vet zich anders gaat verdelen.
Meer vet rond taille, buik en maagstreek. Ze hebben het allemaal.
Degenen van hen die evt. wat overgewicht hebben en wat afvallen (als dat al lukt) zullen vet verliezen op billen, ledematen e.d., op andere plekken, maar van het buik- taille- maaggebied gaat dan nauwelijks wat af.
Maar als je al al maar 53 kg weegt is af gaan vallen natuurlijk een heel slecht idee, maar dat snapte je zelf natuurlijk al wel ;) .

Lees ook eens de de informatie die deze website erover geeft, daar vind je dat van die veranderende vetverdeling ook allemaal in terug
Bijv:
https://www.vrouwenovergang.nl/Overgang ... ewicht.php
https://www.vrouwenovergang.nl/nieuwsbr ... ergang.php

Jurina
Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 47

Bericht door Dorien73 »

Hallo Jurina,

Heel erg bedankt voor je linken naar de informatie, daar kan ik wat mee.

Groetjes Dorien
Plaats reactie