(Vr)eetbuien

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

(Vr)eetbuien

Bericht door Cornelie » di 01 feb 2011 11:37

Hallo allemaal,

Ik ben nu ruim een maand geleden eindelijk gestopt met de pil een op zich gaat het beter met me dan daarvoor. Ik had heel veel tussentijdse bloedingen met grote stolsels en raar maar waar daar heb ik sinds ik gestopt ben met de pil geen last meer van gehad!
Daar ben ik dus blij om.

Maar nu wilde ik eigenlijk ook heel graag weer 10 kg eraf hebben omdat ik dan een gezonder gewicht zou hebben en nu heb ik dus echt (vr)eetbuien.
Ik kan 's avonds al denken over wat ik de volgende morgen eens zal gaan ontbijten :oops: en bij de koffie heb ik net al weer een saucijzenbroodje naar binnen gewerkt.
Tussen de middag maak ik cup a soup (zo lekker warm en hartig) en standaard ga ik voor die tijd naar de supermarkt en kom weer thuis met heel foute dingen!
Tussendoor veel te veel snoep met liefst 's middags weer een grote beker warme choco.

Buiten dat ik zo niet ga afvallen ;) moet ik echt van dit eetpatroon af!
Herkennen jullie dit ook als iets dat past bij de veranderde hormoonhuishouding/overgang? Ik ken dit gedrag dus echt helemaal niet van mezelf.

Groetjes, Cornelie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Re: (Vr)eetbuien

Bericht door Dorothea » di 01 feb 2011 12:42

Hallo.

Wat fijn dat je je zonder de pil beter voelt, bij mij is dat juist andersom, heb nu enorme bloedingen met grote stolsels, met bloedarmoede tot gevolg.

Doordat je je niet lekker voelt, ga je lekkere dingen eten om het niet lekker voelen te compenseren, je gaat je er echter helemaal niet lekkerder door voelen, eerder krijg ik dan een schuldgevoel, van o jeetje heb ik weer gezondigd.
Nu haal ik gewoon niets meer in huis, kan ik ook niet in een zwak moment de kast induiken.
Kijk uit met die cup-a-soup, daar zit erg veel zout in, voordat je straks een hoge bloeddruk krijgt.

Groetjes,
Dorothea.

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » di 01 feb 2011 15:13

Hallo Dorothea,

Het is zeker een compensatie hoor! Ik voel me dan lichamelijk wel iets beter maar mijn hoofd doet het vaak minder goed en als ik dan alleen zit en alleen moet lunchen ga ik het zoeken in lekkere maar oh zo foute dingen.
Idd daarna elke keer het gevoel van bah wat heb ik er nu weer ingepropt en dit is helemaal niet goed voor me terwijl ik in deze fase juist beter voor mezelf zou moeten zorgen!!
Maar ook nu zit ik weer aan de warme choco met koekjes erbij en beloof ik mezelf, morgen niet weer.......
Cup a soup is zeker niet goed, die haal ik ook beslist niet meer in huis.

Groetjes, Cornelie

Juul2
Berichten van Juul2
Onderwerpen van Juul2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Juul2 » di 01 feb 2011 15:34

Dag Dames,

Ik kan de hele dag wel eten. :S
Bijna continue trek, na zoet weer hartig, na hartig weer zoet enz enz .
Na het avondeten koffie met iets zoets of chocola, en dan na een kwartier al "snakken" naar een bak chips. Om vervolgens ook nog een rol drop naar binnen te werken. Lekker gezond, maar niet heus.
Alles smaakt me en ik heb overal steeds trek in. Is echt nieuw voor mij. Heb er een poosje aan toe gegeven, maar nu voel ik me echt niet meer fijn in mijn lijf. Uiterlijk toch al zo van "vorm" veranderd en paar kilo's aangekomen, maar op deze manier wordt t alleen maar erger natuurlijk.
Ik wil dit niet!
Dus sinds afgelopen weekend "aan de lijn". Nou ja, d.w.z. bewuster eten, geen maaltijden overslaan en niet tussendoor snaaien, elke dag minimaal een half uur bewegen.
Crash diëten heb ik afgezworen, hoop dat deze manier een paar kilo's minder bewerkstelligt en dat ik dan op gewicht kan blijven.
Ben ervan overtuigd dat t met de overgang te maken heeft.

Gr.
Juul

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » di 01 feb 2011 16:24

Hallo Juul,

Ah een mede eter dus! Ja hier ook hoor, het ene is nog niet op of het andere moet er achteraan.
Afgelopen zondag was echt mijn dieptepunt: heel de dag al gegeten en toen 's middags 3 Sultana koekjes, twee Buys zoenen en toen vond ik nog een stuk Indische cake.......
Ik heb ook al vaker in mijn leven gelijnd waaronder ook crashdiëten maar ook hier komt dat er niet meer in.
Ik wil ook weer mijn normale eetpatroon terug. Gezond en matig eten en weg met het gesnaai dan moet het ons lukken.
Ik wandel al elke dag in totaal zo'n 1,5 uur met onze honden dus dat moet genoeg zijn.
Ik hoop dat het mij lukt zo weer wat af te vallen en gezonder bezig te zijn :D

Groetjes, Cornelie

Jenny45
Berichten van Jenny45
Onderwerpen van Jenny45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Jenny45 » do 03 feb 2011 20:13

Hallo dames,

Ik ken deze eetbuien eigenlijk vooral uit de dagen vlak voor de menstruatie. Vooral de drop en chocola;)

Ik ben zelf sinds twee jaar in de postmenopauze. Maar gek genoeg heb ik juist het afgelopen jaar gemerkt dat ik weer periodes heb, waarin ik veel behoefte heb aan drop en chocola. En het een na het ander ook het mondje ingaat.

Mijn huisarts zegt dat je de overgang een klein beetje kunt vergelijken met een zwangerschap. Dan hebben de meeste van ons ook wel "rare" eetbuien en allerlei onverklaarbare klachten.

Overigens ben ik zelf weer een beetje aan het afvallen en ik doe hier verder niets voor. Het gaat gewoon vanzelf.

Zijn er meer vrouwen in de postmenopauze die de extra pondjes ook weer vanzelf kwijtraken?

Groetjes,
Jenny

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » vr 04 feb 2011 16:06

Hallo allemaal,

Ik ben deze week een stuk strenger voor mezelf geweest en heb heel wat normaler gegeten hoewel het toch af en toe weer even ontspoorde.
De drang is af en toe echt heel groot en ik merk dat ik me op die momenten echt even bezig moet houden of bijvoorbeeld met de honden moet gaan wandelen.
Op naar de volgende week waarin ik weer mijn best ga doen!

Groetjes, Cornelie

Juul2
Berichten van Juul2
Onderwerpen van Juul2
Menopauzejaar:

Bericht door Juul2 » vr 04 feb 2011 19:21

He Cornelie,

Hier idem dito, heel goed opgelet wat ik at afgelopen week, 2 x klein "gezondigd".
Ik probeer t vol te houden.

Groet
Juul

Rose
Berichten van Rose
Onderwerpen van Rose
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Rose » za 05 feb 2011 07:59

Hallo allemaal,

ik heb niet zozeer vr eetbuien maar ik MOET iedere dag wel een bamibal naar binnen werken.
Mijn eetlust is eigenlijk helemaal verdwenen en moet mezelf dwingen om 3 x per dag te eten.
Maar om 12 uur moet ik een bamibal, gek dat ik er ben maar ik las dat er een huisarts is die het vergelijkt met een zwangerschap en ja dan herken ik het wel, toen had ik ook een eettik.
Bij nummer 1 iedere dag frietje speciaal met extra pindasaus, bij nummer 2 iedere dag verse worst met appelmoes en bij de tweeling iedere dag fricandel speciaal. IK ZAL TOCH NIET ZWANGER ZIJN????????????? geintje maar wel goed dat we zo meer te weten komen over onze rare en soms onverklaarbare klachten en veranderingen.

groetjes, Rose :)

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Shivala » za 05 feb 2011 11:07

Hallo dames,

Ik hield altijd al van chocola maar nu is dat nog veel erger geworden... ben hard op weg een chocola-junkie te worden! Misschien niet zo vreemd want daar zitten allerlei stofjes in die ik nu wellicht mis?

Ook qua ander voedsel ineens andere voorkeuren, dingen die me ineens tegenstaan of een periode lang echt veel eten, en dan weer heel weinig.

Groet Shivala

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:

Bericht door Cornelie » za 05 feb 2011 16:49

Hallo Dames,

Gek he dat je idd trek krijgt in dingen die je normaal waarschijnlijk links zou laten liggen!
Maar wat mij het meest verontrustte was het onstopbare. Ik moet eten en kan echt dingen er achter elkaar aan inproppen waar ik gewoon misselijk van word!
En ik ken dat dus helemaal niet van mezelf, wel ook van mijn ruim 5 jaar oudere zus die wat op mij voorloopt dus met de overgang.
Nou ja we onderkennen het in elk geval en dan kan je er wat aan doen.

@ Juul dus jij bent ook goed bezig geweest, ga zo door ik doe ook mijn best!

Groetjes, Cornelie

Juul2
Berichten van Juul2
Onderwerpen van Juul2
Menopauzejaar:

Bericht door Juul2 » zo 06 mar 2011 22:06

Hoi Dames,

Nou, een maand echt heel bewust gegeten, amper gesnoept en elke dag voldoende beweging genomen.
Hoera, 2 kilo eraf! :D

een weekend weer eens gewoon meegedaan; taart op een verjaardag, wat chips, toastjes en een toetje bij het uiteten.
Hoera, de 2 kg er weer bij.............. :x

Groetjes,
Juul

Odile
Berichten van Odile
Onderwerpen van Odile
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Bericht door Odile » ma 07 mar 2011 09:42

Hoi Juul en andere vrouwen,

Tja, ik heb zo mijn twijfels gekregen over dieet volgen. Tijdens mijn overgang ben ik 10 kilo aangekomen en die zitten er nog steeds. Er komt niks bij en er gaat niks af, terwijl ik alleen af en toe chocola eet als extra. Alle andere snoep en/of frisdrank is niet aan mij besteed. Ik heb er gewoon geen trek in, nooit veel gehad, en in brood en vlees eten heb ik mijn trek gedurende de overgang aardig verloren.

Wat ik laatst heb gelezen is dat je aankomt door de overgang omdat je stofwisseling anders gaat werken. Langzamer zeg maar, zodat je meer vasthoudt en opslaat. Nou, als dat waar is, moet ik van wat ik nog wel eet misschien ook nog eens de helft gaan eten???

Ik weet het echt niet meer, zo onderhand. Maar ik krijg van de HA nog steeds aanmerkingen op mijn gewicht. Weet niet meer wat ik daar mee aan moet.

Groetjes,
Odile

Escisa
Berichten van Escisa
Onderwerpen van Escisa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Escisa » za 10 jun 2017 18:15

Hallo dames,

Dit topic is al behoorlijk oud, maar ik herken wat er eerder is geschreven.
Is er iemand die van de vreetbuien af is gekomen, en hoe heb je dat gedaan?
Of ging dat wellicht vanzelf?

Escisa

AngelaFS
Berichten van AngelaFS
Onderwerpen van AngelaFS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door AngelaFS » ma 04 mar 2019 17:32

Reacties zijn van lang geleden.

Ik heb zelf erg last van eetbuien.met veel moeite van 74,5 naar 70.verder dan 68.8 kom ik niet en met veel moeite.
Eet nu koolhydraat beperkt.
Die hormonale schommelingen daar word ik gek van.

Ik kan er geen peil meer op trekken. Vroeger was het drie dagen pms en dan wat extra eten. Een kilo eraan die erna een week weer af was.
Nu lijkt het constant pms en honger hebben.Bah.

Angela

Plaats reactie