Graag een maatje minder

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Elisabeth
Berichten van Elisabeth
Onderwerpen van Elisabeth
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Graag een maatje minder

Bericht door Elisabeth » ma 09 apr 2007 23:21

Beste dames,

Kunnen jullie me de motivatie geven?
Al sinds jaar en dag is mijn gewicht mijn vijand.
Het schommelde altijd al, maar sinds vorig jaar......schommel ik nog maar 1 kant op!
Een jaar eerder was ik maar liefst 22 kilo afgevallen en genoot van de complimentjes natuurlijk.
Maar inmiddels zitten ze er weer aan en ik kan me er maar niet toe zetten er weer wat aan te doen.
Telkens bedenk ik weer een reden om maar nog niet te "hoeven"lijnen, terwijl ik donders goed weet dat het alleen maar moeilijker zal worden om het kwijt te raken. Ik ben met mn bijna 47 jaar ook niet meer de jongste uiteindelijk.
En eigenlijk wil ik ook niet als een olievaatje eindigen, maar ja......voel me ondertussen wel zo.
Het zit me, wonder boven wonder, nog niet in de weg, heb er geen last van, manlief moppert er (nog) niet over, maar ik besef natuurlijk best wel dat een gewicht van 100 kilo teveel is voor mij.
Zucht....

Elisabeth

Arual
Berichten van Arual
Onderwerpen van Arual
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Graag een maatje minder

Bericht door Arual » di 10 apr 2007 08:13

Hoi Elisabeth,

Ik zou je zo graag de motivatie willen geven, maar helaas wordt dat van mijn kant niks
Ik kamp zelf namelijk met het zelfde probleem en merkt dat des te ouder je wordt des te moeilijker het wordt om de kilo's er weer af te krijgen.
Zo nu en dan leef ik weer op en heb ik iets van vandaag is de dag, maar helaas na een week of 2 heeft die "dag" al weer lang genoeg geduurd en ben ik er al weer helemaal klaar mee als de weegschaal een verlies van 1 pond aan geeft.
Das ook niet erg motiverend.

Ik wens je sterkte met je strijd en hoop dat jij wel de kracht kan vinden om weer aan de slag te gaan.

Groet, Laura

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 57

Bericht door Annechyn » di 10 apr 2007 09:26

Beste Elisabeth,

ik denk dat niemand je de motivatie kan geven dan jijzelf.
Het is jouw lichaam en als jij er niet voor 100% achterstaat dat je af moet vallen, zal je er ook niet serieus mee bezig gaan.
Je weet zelf immers alle argumenten wel maar zolang je het eigenlijk wel goed vind zo, zal je er niet snel ECHT iets aan veranderen.
Ik heb net mijn streefgewicht bereikt, maar enkel en alleen omdat ik ervan baalde hoe ik eruit zag, hoe mijn broeken knelden, hoe mijn middel uitgedijd was. Toen had ik genoeg motivatie om er wat aan te doen, ik weeg nu 58 kilo (en ben 1.60 m) en ik vind dat ik nu een mooi figuur heb. Ik voel me ook lekkerder, minder snel kortademig, geen last van zuurbranden meer , beweeg me makkelijker.
Maar ik heb het voor mezelf gedaan, niet voor mijn omgeving, of mijn man of omdat ik aan een bepaald beeld wilde voldoen.
De enige motivatie die echt werkt komt uit jezelf, die kan een ander je niet geven. Je zegt dat het je niet in de weg zit, maar je zegt wel dat je je als een olievaatje voelt en dat eigenlijk niet wilt. Dus ik denk dat het begin van de motivatie er wel degelijk is.

Sterkte meid!
Groet Annechyn

Brigitte
Berichten van Brigitte
Onderwerpen van Brigitte
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Brigitte » di 10 apr 2007 10:27

Hallo

Het is ook heel moeilijk om af te vallen maar je moet het zelf doen
het zijn harde woorden maar van andere mensen moet je niks verwachten.

ik ben zelf ook aan het afvallen en ik wil het zelf ook erg graag want ik ben ook klein van stuk 160 en woog 71 kilo.
dat vond ik te zwaar

ik neem in het weekend wel eens wat bijvoorbeeld een klein handje rijstkoekjes maar dit maar een keer
en voor de rest van de week niks geen snoep alleen het gewone eten en s' avonds wat water

en proberen meer te bewegen ga op de fiets kleine boodschappen doen en wandel een stuk en als je er zelf achter staat lukt het vast wel

Succes
brigitte

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 58

Bericht door Gaia » di 10 apr 2007 11:30

Hey Elisabeth!

Motivatie...hm, tja...
Dat "ene leuke truitje" dat je erg leuk vindt maar dat nu "net niet staat" ... (althans, dat vindt je dan zelf)...Die kekke spijkerbroek waarvan je die knoop nu echt moeilijk dichtkrijgt... De spannende buurvrouw die nu echt teveel naar jouw man kijkt...(oeps, of ga ik nu te ver???)

Motivatie komt helaas echt vanuit jezelf. Hoe voel je je erbij...? Hoe komt het dat je de afgelopen tijd weer zo aangekomen bent? Zit je goed in je vel, goed genoeg om die strijd weer aan te gaan en eens te kijken waar je daadwerkelijke probleem zit...waarom je telkens toch weer grijpt naar eten...Misschien een beetje om jezelf te troosten?

Moeilijk he meid!
Gaia

Elsie
Berichten van Elsie
Onderwerpen van Elsie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Elsie » do 03 mei 2007 16:10

Hallo Elisabeth,

Ik ben een naamgenoot met hetzelfde probleem, alhoewel ik er geen probleem meer van maak. Natuurlijk is het goed om er op te letten maar het word inderdaad moeilijker naarmate je ouder word. Zelf ben ik 52, 1.75 en weeg op dit moment 97 kilo. Is te veel weet ik maar ik weet ook anders. Ben nooit echt mager geweest maar werd dit een paar jaar geleden wel, heerlijk dacht ik wat lekker, ik hoef er niet veel voor te doen. Het vloog er werkelijk af! Maar wat bleek ik had een schildklierziekte. Lijkt aardig maar is absoluut niks. Een jaar geleden kreeg ik dit weer maar ik dacht dat hoort allemaal bij de overgang want daar zat ik vanaf mijn 45 al in. Dus niet, weer de schildklier na al die jaren. Deze geeft namelijk dezelfde klachten als de overgang en ook word je er niet altijd mager van, kan ook dikker.

Dus als jij denkt dat je niet overmatig snoept of eet, geniet er dan maar van en zorg er dan alleen voor dat het niet erger word. Ik heb me er bij neer gelegd dat ik nou eenmaal een maatje meer ben en ik voel me uitstekend!

Groet, Elsie

Heksje0
Berichten van Heksje0
Onderwerpen van Heksje0
Menopauzejaar:

Bericht door Heksje0 » vr 04 mei 2007 07:36

kijk!!

Dat is nou de juiste instelling!!
Het gaat er niet om een maatje meer of minder, maar om hoe je je voelt!
Zit je lekker in je vel en heb je geen last van een maatje meer? geweldig toch?
Ik heb twee collega's met een maatje meer, allebei vrolijke meiden.
Ik heb een collega, mager als een panlat, altijd aan het mekkeren over diëten en altijd aan het klagen dat ze te dik is

Heksje

Elisabeth
Berichten van Elisabeth
Onderwerpen van Elisabeth
Menopauzejaar:

Bericht door Elisabeth » vr 04 mei 2007 08:38

Beste dames,

Dank jullie voor de reacties. Ik zal er nog even op reageren....
Nee, het zit me niet in de weg, al besef ik wel of ik eerst kijk of de stoeltjes waar ik op wil gaan zitten wel 4 stevige pootjes hebben
en loop ik met gemak 15 kilometer stevig door te wandelen en moet dan hooguit stoppen voor een sanitaire noodstop of koffie. ( t liefst met gebak natuurlijk)
En over het algemeen ben ik wel die gezelligerd. (voor het gemak vergeet ik nu even de hormonale huishouding)

Maar ik kan het niet los laten dat het niet gezond is zoveel te zwaar te zijn en moet het niet naast me neer leggen dat ik er (nog) geen last van heb.
Dat gaat op een dag wel gebeuren natuurlijk.
Ik ben gelukkig geen emo-eter meer, die er mede voor gezorgd heeft dat ik in eerste instantie zoveel aankwam, maar wel iemand die van van alles houdt.

Op dagen dat ik me goed voel kan ik ook heel makkelijk, heel consequent van alles laten staan.
En omdat ieder pondje bij mij toch echt door het mondje gaat ( dus nee, niets geen lichamelijk probleem) gaat er dan op die manier "vanzelf"
wel weer wat af.
Doordat ik zoveel afgevallen was, weet ik ook hoe het is om wat slanker te zijn.
Het stoeltje waarop je wilt gaan zitten is niet zo belangrijk , maar ook kleding kopen gaat veel leuker om zomaar eens wat te noemen.

Maar heb ik dan weer zo'n periode waarin alles tegen zit ( en geloof me dat is genoeg geweest de afgelopen maanden) dan ben ik het ho-ijzer gewoon kwijt!
Ach, een probleem zal het gewicht altijd blijven geven.
Maar ik ben het met jullie eens: het gaat erom hoe je je voelt.
Zucht, juist als ik me dan weer goed voel, besef ik dat het niet goed voor me is om zo te zwaar te zijn!

Ik kan maar beter een eind gaan wandelen, dat is minder vermoeiend dan zo met deze gedachten aan het rondsjouwen te zijn.
Ik word zo moe van mezelf

Elisabeth

Elsie
Berichten van Elsie
Onderwerpen van Elsie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Elsie » vr 04 mei 2007 15:41

Hallo Elisabeth,

Volgens mij ben je er veel te veel mee bezig. Ik weet van mezelf dat dat soms gebeurt en dan heb je de neiging er in te blijven steken.
Probeer je op iets anders te focussen, het leven is toch veel te mooi om je hele dagen druk te maken over hoe veel je wel niet weegt en of dit soms slecht is voor je gezondheid.
Er worden ook (gezonde)magere mensen ziek en ze gaan ook dood aan wat dan ook, waar komt dat dan vandaan.

Ikzelf ben er van overtuigd dat al die dingen vast liggen in je genen, en dik of mager daar zul je het mee moeten doen.
Dus zet hem op meid, denk aan al die mooie andere dingen die je hebt!

groetjes Elsie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht